Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Het gemankeerde (t)huis is een visueel-antropologische studie van de woonpraktijken van zelfstandig wonende ouderen in Brussel. Aan de hand van interviews en fotografische reportages onderzoekt het boek hoe ouderen hun alledaagse leefwereld structureren en vormgeven, en daarmee inspelen op lichamelijke en geestelijke beperkingen en obstakels in de woning en de publieke ruimte van de stad. Welke copingstrategieën hanteren ouderen om hun woonomgeving leefbaar en werkzaam te maken? Welke betekenissen kennen oudere mensen toe aan hun woning en woonomgeving? Het boek gaat over concrete praktijken van toe-eigening waarmee ouderen hun woonomgeving inrichten en tot thuis maken. Hoe zij hun boodschappen doen, waar en hoe zij eten, hoe zij met fysieke obstakels omgaan, hoe zij sociale netwerken vormen en hoe hun alledaagse leefwereld zich verhoudt tot die van instituties en professionele hulpverleners. Dit beeldboek heeft als intentie een fijnmaziger inzicht in de zintuiglijke leefwereld van ouderen te verwerven door de alledaagse woonomgeving vanuit hun perspectief te bekijken, door met hen om de tafel te zitten en op pad te gaan.
gerontagogie --- Age group sociology --- wonen --- huisvesting --- Sociology of environment --- bejaarden --- Brussels --- bejaarden, huisvesting --- 711 --- 362.6 --- Sociaal-cultureel werk --- Stedelijkheid --- Sociaal werk --- Older people --- Belgium --- Social conditions --- Dwellings --- Brussels (Belgium) --- Population --- Brussels Metropolitan area --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Sociologie van het leefmilieu --- Brussel --- PXL-Social Work 2017 --- samenleving --- ouderenvoorzieningen --- zorgtrajecten --- woonbeleid --- Ouderen --- Wonen --- Woningaanpassing --- Woonomgeving
Choose an application
De afstemming tussen zorgvraag en zorgaanbod vraagt van alle betrokkenen dat zij in staat zijn zorgvragen vanuit verschillende perspectieven te beoordelen. De zorgvraag moet in het licht van het bestaande aanbod en de bestaande wet- en regelgeving gewogen worden zodat een passend zorgtraject ontworpen kan worden. Dat zorgtraject moet niet alleen duurzaam zijn, maar ook evidence based, aantrekkelijk voor patiënt en hulpverlener en financieel verantwoord. De auteurs menen dat zij met dit boek een bijdrage hebben geleverd aan de kennis en methoden voor het ontwerpen van passende zorgtrajecten voor alle zorgvragers
Sociology of social care --- zorgverstrekking --- zorgprocessen --- verpleegplannen --- zorgverbreding --- Management --- Gezondheidszorg. --- 601.5 --- zorgtrajecten --- methodiek --- patiënten --- gezondheidszorg --- Zorg --- Verpleegkundig management (management (verpleegkundig)) --- 613 --- gezondheidszorg (gezondheidsbeleid, sociale geneeskunde) --- ketenzorg --- kwaliteitsbewaking (audit) --- zorgketen --- zorgtraject --- Sociale welzijnszorg --- sociaal werk --- welzijnswerk, methoden --- organisatie van de gezondheidszorg, gezondheidscentra, groepspraktijk, WHO --- 361.3 --- 361.1
Choose an application
Het domeinboek ‘Positieve ingesteldheid’ is een essentieel domeinboek. In het ontwikkelingsmodel van Groeiboek vormt de ‘Positieve ingesteldheid’ immers de basis voor ontwikkeling.Wat is Positieve ingesteldheid?De Positieve ingesteldheid is een geheel van kenmerken en competenties ingebed in de ‘kern’ van de kleuter, van waaruit de ontwikkeling tot stand komt en evolueert.Het zijn basiseigenschappen van lichamelijke, emotionele en dynamische aard en de daaraan gekoppelde basiscompetenties: communiceren, creëren, kennen, kunnen,genieten, durven, willen. De positieve ingesteldheid is tegelijk het vertrekpunt, de voorwaarde, de kwaliteitsparameter en het doel van het ontwikkelingsproces.
zorgverbreding --- Didactic evaluation --- zorgbeleid --- Orthopedagogics --- Kindergarten --- didactiek --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- 471.42 --- kleuteronderwijs --- kleuters --- taalontwikkeling --- taalverwerving --- zorgtrajecten --- leerlingvolgsystemen --- 471.4 --- 471.41 --- Kleutervolgsystemen --- Ontwikkeling van kinderen --- Taalontwikkeling --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Kleuteronderwijs --- Leerlingvolgsystemen(Kindvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- 471.4 Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- Zorgverbreding --- didactiek kleuteronderwijs - cognitieve opvoeding, speelwerkbladen --- Didactiek; algemeen --- Taal en verbale expressie --- Zintuiglijke ontwikkeling --- Lichamelijke ontwikkeling --- Didactiek (Vakdidactiek) --- lichamelijke ontwikkeling --- Motorische ontwikkeling --- 454 --- ervaringsgericht onderwijs --- positief denken --- Leerlingvolgsysteem --- Emotionele ontwikkeling --- Morele ontwikkeling --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Leerlingvolgsystemen --- methodiek --- ervarinsgericht onderwijs --- leerlingenvolgsysteem --- kleuterscholen --- ontwikkelingsonderzoek --- PXL-Education 2020 --- Kind --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Wereldwijd zien we steeds meer mensen met een langdurige zorg- of ondersteuningsvraag. Zij hebben niet alleen nood aan gezondheidszorg, maar ook aan welzijnszorg, een aangepaste sociale bescherming, cultuur, sport, huisvesting, ruimtelijke ordening, tewerkstelling, een aanvaardbaar inkomen& Het is belangrijk dat zij hun leven kunnen inrichten, sociale netwerken kunnen uitbouwen en volop kunnen participeren aan de samenleving.De huidige complexe, langdurige zorg en ondersteuning in Vlaanderen is nog te veel aanbodgestuurd in plaats van persoonsgericht, te gefragmenteerd in plaats van geïntegreerd en te sterk georiënteerd op ziekte en genezing in plaats van op gezondheid en levenskwaliteit. De zesde staatshervorming is hét moment om daaraan iets te veranderen. Vlaanderen krijgt een aantal hefbomen in handen die kansen bieden voor een integraal beleid en ontschotting in de zorg. En die mogen we niet laten schieten.We hebben nood aan een ander organisatiemodel, dat de cliënt centraal plaatst en hem meerwaarde biedt. Alleen door intensief samen te werken in een netwerk zullen de zorg- en welzijnsactoren daartoe in staat zijn. Dit boek wil beleidsmakers, bestuurders en directies van zorg- en welzijnsvoorzieningen laten kennismaken met enerzijds de bestaande meningen, inzichten en verwachtingen rond de langdurige zorg en ondersteuning, en anderzijds met het door Zorgnet Vlaanderen ontwikkeld design van netwerkzorg, afgetoetst met de leden uit het werkveld.www.acco.be
langdurige zorgen --- zorgprocessen --- integrale hulpverlening --- chronische patiënten --- Sociology of social care --- netwerkbenadering --- Sociology of health --- Social policy and particular groups --- Sociale welzijnszorg ; Vlaanderen --- Maatschappelijk welzijn --- Medical care --- Flanders (Belgium) --- Social policy --- Belgium --- Managed care plans (Medical care) --- Sociological aspects --- 321 --- welzijnszorg --- sociaal welzijn --- chronische aandoeningen --- chronische ziekten --- Zorgmodellen --- #SBIB:316.8H20 --- #SBIB:316.8H30 --- 364.42 --- Zorg --- Instellingen --- Welzijnswerk --- Beleid --- 603.1 --- zorg --- welzijnswerk --- zorgmodellen --- 613.6 --- verpleegkunde --- zorgtrajecten --- Vlaanderen --- gezondheidszorg --- gezondheidsbeleid --- langdurige zorg --- Zorgnet Vlaanderen --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Welzijnsorganisatie: algemene sociale dienstverlening --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- 361 --- 61 --- verpleging van afzonderlijke groepen en ziekten, kinderverpleging --- PXL-Social Work 2014 --- C5 --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Zorgverlening --- Persoonsgerichte zorg --- Teamwerk --- Netwerkbenadering --- Analyse --- Evaluatie --- Emigratie --- maatschappelijk welzijn
Choose an application
"Wanneer leerlingen op school een leer- en/of ontwikkelingsstoornis hebben, begrijpen medeleerlingen vaak niet waarover het gaat. Vaak komen verkeerde reacties en voelt de leerling met de stoornis zich niet begrepen. Om hieraan iets te doen, ontwikkelden Peter Glorieux en Jan Vanthomme de Zorgzame Klas, een psycho-educatief model dat zich richt tot leerlingen van de basisschool (vanaf het vierde leerjaar, groep zes Nederland) waarvan één of meerdere medeleerlingen te kampen hebben met een van de volgende stoornissen: ADHD, dyslexie, dyscalculie, DCD en Gilles de la Tourette. In het eerste deel van Zorgzame klas geven Glorieux en Vanthomme hun visie weer over een zorgzame school en geven ze een definitie van psycho-educatie. Ze verstaan onder [verberg tekst] psycho-educatie een georganiseerde vorm van voorlichting, informatie over een stoornis, een ziekte of een verschijnsel, met als doel een verandering in copinggedrag van de persoon en zijn omgeving te bewerkstelligen zodat er adequater met de gevolgen van het probleem kan worden omgegaan. Deze definitie is belangrijk omdat ze in het boek de rode draad vormt. Vervolgens bespreken de auteurs in het tweede deel uitgebreid de stoornissen waarmee medeleerlingen te kampen kunnen hebben. Telkens geven ze bij iedere stoornis een omschrijving, de voornaamste kenmerken, hoe de diagnose wordt gesteld, hoe je als school (leerkracht) deze leerlingen effectief kunt helpen en waar je terechtkan voor verdere info. In het derde en vierde deel leggen de auteurs eerst uit hoe een Zorgzame Klas optimaal werkt. Ze doen dit o.a. aan de hand van casussen. Vervolgens leggen ze stap voor stap uit hoe ze het Zorgzame Klas-model zelf hebben toegepast. Ze bieden de lezer hierbij heel wat mogelijkheden van activiteiten en lesopbouwen aan. Het laatste deel, ‘Hoofd erbij', is een leerlinghandboek. Een aanrader." [Karl Baert] Copyright (c) Vlabin-VBC2012Bron: http://www.de
Orthopedagogics --- Orthopedagogiek --- Orthopédagogie --- Leesstoornissen ; basisonderwijs --- Zorgverbreding ; basisonderwijs --- Sociale opvoeding --- basisonderwijs --- #PBIB:+105.61 --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Zorgverbreding --- ADHD --- DCD --- brein --- dyscalculie --- dyslexie --- leerproblemen --- psycho-educatie --- syndroom van Gilles de la Tourette --- zorgverbreding --- 464 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- DCD (Developmental Coordination Disorder) --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Gilles-de-la-tourettesyndroom --- Hersenen --- Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) --- Zorgverbreding --- leerlingenbegeleiding --- opvoeding --- pesten --- Dyscalculie --- Dyslexie --- Geïntegreerd onderwijs --- Psychodidactiek --- 376 --- Basisonderwijs --- Leerstoornissen --- Opvoeding --- Psycho-educatie --- 110242.jpg --- Zorgbeleid --- 474.23 --- Gilles de la tourette --- Dyspraxie --- 464.0 --- leerstoornissen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- Didactics of primary education --- basisonderwijs. --- Basisonderwijs. --- Curriculum planning --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Education 2015 --- zorgbeleid --- gedragsproblemen --- zorgtrajecten --- inclusief onderwijs --- dyspraxie
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|