Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Multi
Leren omgaan met diversiteit in je klas : het GOL(L)D-concept in de praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789401445863 Year: 2018 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Steeds meer klassen in Vlaamse scholen moeten leren omgaan met diversiteit in onderwijsbehoeften. Er wordt verwacht dat iedereen kan participeren binnen de klasgroep en dat de leraar de touwtjes in handen houdt. Het concept GOL(L)D geldt daarbij als activerende ondersteuning: Gericht Ondersteunen van Leraren in het Leren omgaan met Diversiteit.De auteurs gaan dieper in op de vernieuwde onderwijssituatie na de invoering van het M-decreet en de implementatie van de ondersteuningsnetwerken. Hun bijdragen bieden inzicht en concrete handvaten in het denken rond diversiteit en ondersteuning en staan stil bij de positie van de verschillende ondersteuners binnen de school. Leren omgaan met diversiteit in de klas is een steun voor leraren, zorgcoördinatoren, pedagogische begeleiders, CLB-medewerkers, ...(Bron: https://www.academiapress.be/nl/leren-omgaan-met-diversiteit-de-klas)


Book
De zorgcoördinator in het voortgezet onderwijs
Author:
ISBN: 9789033484018 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek wil de positie van de zorgcoördinator binnen de schoolorganisatie verhelderen. Zeker in scholen voor voortgezet onderwijs is er nog geen eenduidige visie op wat de achtergrond van een zorgcoördinator moet zijn en over welke kennis, vaardigheden en inzicht deze moet beschikken. De auteur heeft een jarenlange ervaring als zorgcoördinator in een grote scholengemeenschap in Rotterdam. De zorgcoördinator heeft onder meer een adviserende rol, stuurt het zorgteam aan, zorgt voor het opstellen en implementeren van het zorgbeleid en is het centrale aanspreekpunt voor externe partners. Hoe iemand als beginnend zorgcoördinator deze taken vorm kan geven, wordt behandeld in hoofdstuk twee. In de volgende hoofdstukken komen algemene vaardigheden en achtergronden aan de orde op het gebied van communiceren, samenwerken, leidinggeven, vergaderen etc


Book
De zorgcoördinator : een onmisbare schakel in de leerlingenzorg in het VO en MBO
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044122510 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek staat de zorgcoördinator in het VO en MBO centraal. Deze professional is binnen de schoolorganisatie geen geïsoleerde persoon die achter de schermen de 'zorg' voor de leerling/student in goede banen leidt. De hoofdstukken belichten verschillende aspecten waar een zorgcoördinator in de praktijk, maar belicht ook beleidsmatige kanten die daar nauw aan verbonden zijn. Het denken en handelen zoals dat door diverse auteurs beschreven, kan zeker een bijdrage leveren aan de versterking van de zorg en het zorgbeleid op de scholen. Het boek is dan ook bedoeld voor zorgcoördinatoren, schoolmanagers, schoolbesturen, opleidingsdocenten en lerarenopleiders. In dit boek staat de zorgcoördinator in het VO en MBO centraal. Deze professional is binnen de schoolorganisatie geen geïsoleerde persoon die achter de schermen de 'zorg' voor de leerling/student in goede banen leidt. De hoofdstukken belichten verschillende aspecten waar een zorgcoördinator in de praktijk van alledag mee te maken krijgt. Het geeft voorbeelden van die praktijk, maar belicht ook beleidsmatige kanten die daar nauw aan verbonden zijn. Het denken en het handelen zoals dat door diverse auteurs wordt beschreven, kan zeker een bijdrage leveren aan de versterking van de zorg en het zorgbeleid op de scholen. Het boek is dan ook bedoeld voor zorgcoördinatoren, schoolmanagers, schoolbesturen, opleidingsdocenten en lerarenopleiders. (Bron: covertekst)


Book
Handelingsgericht werken : een handreiking voor de interne begeleider
Authors: ---
ISBN: 9789033466113 903346246X Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De laatste jaren geniet de handelingsgerichte diagnostiek (HGD), een praktijkmodel om onderwijsproblemen op te sporen en aan te pakken, bij psychologen, orthopedagogen, CLB-medewerkers en interne begeleiders veel belangstelling. Dit boek is specifiek gericht op die laatste beroepscategorie en is een afgeleide van het handboek 'Handelingsgerichte diagnostiek' (2de, herziene druk, 2004); het is hertaald naar de Vlaamse onderwijssituatie.Handelingsgericht werken (HGW) voor zorgbegeleiders is van toepassing als een leerkracht, ouder of kind de zorgbegeleider benadert met een gerichte vraagstelling: er is een probleem, hoe komt dat en hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Dit boek beschrijft helder en stapsgewijs hoe een zorgbegeleider handelingsgericht kan werken. Het is opgebouwd volgens de onderdelen van het model: intake, strategie, onderzoek, indicering en advisering. De interne begeleider krijgt naast een aantal theoretische kaders ook handige kijkwijzers, analyseschema's, checklists etc. Richtlijnen voor constructief communiceren met de leerkracht, de ouders en het kind komen aan bod, evenals het observeren van de aanpak van de leerkracht en het gezamenlijk maken van een handelingsplan; ook de rol van de zorgbegeleider binnen het zorgcontinuüm wordt belicht. Een implementatiestrategie wordt voorgesteld Het geheel is zeer praktisch van aard en wordt geïllustreerd met vele voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de interne begeleider. Het boek wordt besloten met bijlagen (onder andere formulieren en analyseschema's) en een degelijke literatuurlijst. Een aanrader voor zorgcoördinatoren, zorgbegeleiders, remedial teachers en voor allen die bekommerd zijn om leerlingenzorg

Keywords

Orthopedagogics --- orthodidactiek --- jeugdzorg --- Secondary education --- basisonderwijs --- leerproblemen --- leerlingenbegeleiding --- CLB (Centra voor Leerlingenbegeleiding) --- psychodiagnostiek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- SO (secundair onderwijs) --- zorgverbreding --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Diagnostiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 464 --- orthopedagogiek --- 474.23 --- Diagnostiek --- Handelingsplannen --- Interne begeleiding --- Leerlingbegeleiding --- Leerproblemen --- Onderwijs --- Zorgcoördinatie --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 071302.jpg --- Leerlingbegeleiding ; basisonderwijs --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Didactische principes --- handelingsgericht werken --- 460.5 --- CLB --- Handelingsgerichte diagnostiek --- handelingsplannen --- Handelingsgericht werken --- Zorgbeleid --- student-tutoring --- interne begeleiding --- didactiek (orthopedagogiek) --- secundair onderwijs --- 460.8 --- Basisonderwijs --- CLB-centra --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Orthodidactiek --- Zorgbegeleiders --- Zorgverbreding --- Communiceren --- Handelingsplan --- Leerzorgmatrix --- Zorgcoördinator --- Handelingsplanning --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Orthopedagogiek --- Schoolproblemen --- 460.4 --- 474.23 ) Didactische principes --- diagnostiek (ler) --- leerlingbegeleiding --- onderwijs : lerarenbegeleiding (ler) --- onderwijsbegeleiding (ler) --- zorgbegeleiders (ler) --- Leerstoornissen ; kinderen ; diagnostiek --- 073403.jpg --- Leerlingbegeleiding ; buitengewoon onderwijs --- Didactiek --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Lager onderwijs --- Relatie ouder - school --- Remediërend onderwijs --- Buitengewoon basisonderwijs --- Leerstoornissen --- Diagnose --- Relatie school - ouder --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Leerstoornis --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding

Listing 1 - 5 of 5
Sort by