Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dat zelfverwonding een complex probleem is, is overduidelijk. Het is moeilijk te aanvaarden dat cliënten zo lijden en hulpverleners zich vaak geen raad weten met dergelijke problematiek. Centrale vragen zijn: welke kenmerken heeft zelfverwondend gedrag die van belang zijn voor de keuze van de verpleegkundige interventies? Kan een typologie gemaakt worden van verschillende vormen van zelfverwondend gedrag? En tot slot, welke verpleegkundige interventies zijn volgens experts geschikt en welke overwegingen en beslissingen spelen bij het beoordelen van verpleegkundige interventies als (on)geschikt een rol? Dit boek is geworteld in de praktijk. Ruim 30 personen - cliënten, verpleegkundigen en behandelaars - hebben meegewerkt aan de totstandkoming van dit boek. In dit boek is de kennis en ervaring met hulpverlening bij zelfverwondend gedrag vanuit de vrouwenhulpverlening en de regulier zorg geïntegreerd.
616.891 --- Zelfverminking (automutilatie) --- Automutilatie (zelfverwonding) --- Psychiatrie --- 606.3 --- borderlinesyndroom (gez) --- psychiatrie (gez) --- zelfverminking (gez) --- Psychoneuroses (neuroses)
Choose an application
Zelfbeschadiging is een thema waarop lang een taboe heeft gerust. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor : er wordt beter naar cliënten geluisterd en er wordt onderzoek gedaan naar behandelmethodes en richtlijnen. Het doel van dit boek is het thema nadrukkelijk aandacht te geven in plaats van het te negeren of te bagatelliseren. Het zelfbeschadigende en suïcidale gedrag wordt als uitgangspunt genomen, niet de onderliggende problematiek
Psychiatry --- psychiatrische verpleegkunde --- zelfverminking --- zelfdoding --- Zelfverminking --- Zelfmoord --- Preventie --- Zelfverwonding --- Hulpverlening --- Preventie. --- Zelfmoord ; preventie --- Automutilatie (zelfverwonding) --- Zelfdoding (suïcide, zelfmoord) --- automutilatie --- zelfmoord --- 328.9 --- zelfdoding (suïcide, zelfmoord) --- zelfverminking (automutilatie)
Choose an application
Zelfverwonden gaat gepaard met gevoelens van schaamte en schuld. Mensen die zelfverwonden hebben moeite om over hun gedrag te praten. Dit uit angst om als psychiatrische patiënt of 'aandachttrekker' te worden gestigmatiseerd. Voor verpleegkundigen is het vaak moeilijk om een goede relatie op te bouwen met patiënten die zelfverwonden en om hen adequaat te begeleiden. Dit interventiepakket wil verpleegkundigen en patiënten die zelfverwonden ondersteunen in hun samenwerking. Belangrijk is een signaleringsplan gericht op de bevordering van zelfredzaamheid in het omgaan met zelfverwonden. Hierbij staan drie doelen centraal: - de bevordering van de communicatie tussen verpleegkundige en patiënt, - de vroegtijdige signalering van oplopende stress en (dreigend) zelfverwonden, en- het uitvoeren van interventies gericht op het omgaan met zelfverwonden. De aangereikte interventies houden rekening met de grote verscheidenheid van patiënten die zelfverwonden. Begeleiding van patiënten die zelfverwonden bestaat uit een studiegedeelte, een werkboek en praktische invulschema's.
psychiatrische verpleegkunde --- Psychiatry --- psychiatrische behandelingsmethoden --- Psychiatric nursing --- zelfverminking --- 616.89 --- Zelfverminking (automutilatie) --- 607.48 --- Begeleiden --- Zelfverwonden --- Interventie --- Verpleegkunde --- Patiënt --- Psychopathologie --- Zelfverminking --- Verpleegkundige interventies --- (verpleegkundig) --- Automutilatie (zelfverwonding) --- psychiatrie --- zelfverwonding --- Provincie West-Vlaanderen --- Verpleegkundige interventie
Choose an application
Zelfverwonding bij tieners is een fenomeen dat ruimer verspreid is dan vaak wordt gedacht. Recent onderzoek toont aan dat een op de tien vijftien- tot zestienjarigen zichzelf opzettelijk verwondt: ze krassen, snijden of branden zichzelf. Dit boek haalt zelfverwonding uit de taboesfeer en geeft duidelijke antwoorden op vragen als: Wat zijn de oorzaken van zelfverwonding? Wat zijn de gevolgen op korte en lange termijn? Hoe kan ik er goed mee omgaan? Hoe kan zelfverwonding het beste worden behandeld? Met dit boek willen Laurence Claes, doctor in de psychologie, en Walter Vandereycken, hoogleraar psychiatrie, het veel voorkomende fenomeen van zelfverwonding uit de taboesfeer halen. Na een korte inleiding wordt het begrip 'zelfverwonding' op verschillende manieren gedefinieerd. Daarna wordt stilgestaan bij de vraag of het wel echt om een nieuw fenomeen gaat. Hoofdstuk drie gaat dan weer na waar de oorzaken liggen en wat zelfverwonding in stand houdt. Verder volgen twee praktische hoofdstukken, met een aantal zelftesten en een stappenplan, en wordt er ingegaan op het verband met de behoefte van adolescenten aan zelfstandigheid. Hoofdstukken acht en negen gaan dieper in op de verschillende betrokkenen, van de ouders tot de school, en in het laatste hoofdstuk wordt de professionele hulpverlening besproken. Een korte bibliografie sluit het boek af. De auteurs richten zich met dit boek in de eerste plaats tot de zelfverwonders zelf (jongeren vanaf ca. 15 jaar) en de betrokkenen. De vele tips, vragenlijsten, eenvoudige taal en gestructureerde lay-out zorgen voor een heldere uitgave, die goed aansluit bij die doelgroep. Zelfverwonding bij tieners is een fenomeen dat ruimer verspreid is dan wordt gedacht. Recent onderzoek toont aan dat n op de tien vijftien- tot zestienjarigen zichzelf opzettelijk verwondt. Van nature zijn mensen geneigd om pijn te vermijden en zelfverwonding is dan ook schokkend om te zien. In de vakliteratuur is over dit thema echter niet zoveel terug te vinden. Dit boek haalt zelfverwonding uit de taboesfeer en geeft duidelijke antwoorden op vragen naar oorzaak van dit handelen, gevolgen op korte en lange termijn, hoe je ermee moet omgaan, welke behandelingen het meest adequaat zijn etc. Laurence Claes is gespecialiseerd in het onderzoek naar zelfverwonding. Professor Walter Vandereycken is vooral bezig met het onderzoek naar de behandeling van o.a. eetstoornissen. Beiden startten het onderzoek naar zelfverwonding met als doel een antwoord te vinden op de waaromvraag, in de hoop dat de aanpak makkelijker zou worden. De eerste en belangrijkste stap die gezet moest worden om met dit thema aan de slag te kunnen was het vermijden van afkeer of afwijzing tegenover de problematiek. Het boek is in de eerste plaats bedoeld voor de zelfverwonders zelf, het is in de jij-vorm geschreven. In een toegankelijke taal proberen de auteurs inzichten bij te brengen en de slachtoffers/daders aan te zetten tot het zoeken van oplossingen. Daarnaast is dit boek ook een hulpmiddel voor de directe omgeving van het slachtoffer. In het eerste hoofdstuk worden een aantal definities geformuleerd waarbij er een onderscheid wordt gemaakt tussen zelfverwondend gedrag en andere vormen van zelfbeschadiging, zoals eetstoornissen, middelenmisbruik, zelfmoordneigingen - Vervolgens wordt er stilgestaan bij de vraag of zelfverwonding een nieuw fenomeen is, of een oud gegeven dat pas nu op de voorgrond komt. In hoofdstuk drie wordt ingegaan op de functies van zelfverwonding en de factoren die het uitlokken en in stand houden. Daarna staat de praktijk centraal, met eerst een aantal zelftesten waarin je kan nagaan in welke mate je jezelf verwondt en welke factoren hierbij een rol spelen. In hoofdstuk vijf kan je dan een stappenplan vinden voor de concrete aanpak van zelfverwondend gedrag. Verderop leer je dat de problematiek vaak samenhangt met de behoefte aan het versterken van je zelfvertrouwen en het uitbouwen van een eigen leven in de overgang naar volwassenheid. Daarna zijn er concrete tips voor ouders, vrienden en familie van jongeren die zichzelf verwonden, en wordt ingegaan op de school, met tips voor leerkrachten. Vervolgens wordt besproken hoe je de stap kan zetten naar professionele hulpverlening. Door het taboe rond zelfverwonding te doorbreken, kunnen er heel wat mensen geholpen worden. De vragenlijsten, eenvoudige tips, en het duidelijke en eenvoudige taalgebruik, zorgen alvast voor een erg toegankelijk boek. De hoofdstukken zijn kort en bondig, en overbodige informatie wordt geweerd. Een korte bibliografie geeft de lezer ten slotte de kans om zich verder te verdiepen in het thema.
youth --- Age group sociology --- psychosociale hulpverlening --- Psychiatry --- kinderpsychotherapie --- kinderpsychiatrie --- zelfverminking --- Educational psychology --- jeugd --- Automutilation --- Self-mutilation --- Zelfverminking --- Zelfverwonding --- #KVHB:Automutilatie --- 606.4 --- kinderpsychologie --- psychiatrie --- 606.329 --- Zelfverminking (automutilatie) --- 616.89 --- Jeugd --- Leraren --- Ouders --- Zelfhulp --- Zelfvertrouwen --- jeugdpsychiatrie --- zelfverminking (automutilatie) --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Overige neurosen --- Zelfverminking. --- youth [people] --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Pedagogische psychologie --- Psychiatrie --- departement Lerarenopleiding 10 --- psychische stoornissen --- zelfverwonding --- zelfbeschadiging --- Boys --- Girls --- Psychological vulnerabilities --- Mutilations --- Book
Choose an application
Agressieve patiënt --- Vaardigheidstraining (skillslab) --- 606.84 --- agressiviteit (agressie) --- dwangbehandeling --- dwangmiddelen (vrijheidsbeperkende middelen) --- isoleren (separeren) --- moeilijke patiënt --- psychiatrische patiënt --- psychiatrische verpleegkunde --- slecht-nieuwsgesprek (waarheidsmededeling) --- zelfdoding (suïcide, zelfmoord) --- zelfverminking (automutilatie) --- agressiviteit --- communicatie --- opleidingen --- patiënt-verpleegkundige relatie --- verpleegkundige opleiding --- Psychiatric nursing --- agressie --- zelfdoding --- sociale vaardigheden --- psychiatrische patiënten --- slechtnieuwsgesprekken
Choose an application
Er zijn veel mensen die last hebben van bepaalde neigingen waaraan ze geen weerstand kunnen bieden en die schadelijk zijn voor henzelf of voor anderen. Dit is het geval bij eetbuien, verslavingen, tourettisme, afwijkend seksueel gedrag, automutilatie en ook bij stoornissen in de impulscontrole. Dit boek besteedt aandacht aan deze stoornissen. Het uitgangspunt is: hoe zijn dergelijke impulsen weer onder controle te krijgen, zodat men zichzelf en anderen minder schade berokkent? Het boek biedt een behandelingsstrategie in de vorm van een model aan de hand waarvan mensen kunnen leren omgaan met impulsen, verleidingen en de gevolgen van frustraties.
Disruptive, Impulse Control, and Conduct Disorders --- Compulsive Behavior --- 616.891 --- #KVHB:Psychiatrie --- #KVHB:Syndroom van Gilles de la Tourette --- #KVHB:Eetstoornissen. Zie ook: Voeding --- #KVHB:Slaapstoornissen --- #KVHB:Roken --- #KVHB:Automutilatie --- #KVHB:Onychotillomanie --- psychiatrie --- 606.3 --- Tabak --- Slaap --- Psychologie --- Tics --- Psychiatrie --- Gilles de la tourette (syndroom van) --- Zelfverminking (automutilatie) --- Anorexia nervosa --- Boulimie --- Dwangneurose (obsessief-compulsieve stoornis) --- Slaapstoornissen --- Slaapwandelen (somnambulisme) --- Tabak roken --- Gedragsstoornissen (probleemgedrag) --- Automutilatie (zelfverwonding) --- Eetstoornissen (dwangmatig eten) --- Roken --- Tics (ziekte van Gilles de la Tourette) --- Eetstoornissen --- Gedragsstoornissen --- Gilles de la Tourettesyndroom --- Impulsen --- Slapen --- Zelfverminking --- anorexia nervosa --- boulimie (boulimia nervosa) --- eetstoornissen --- gedragsstoornissen --- nagelbijten --- roken --- slaapstoornissen --- ticstoornissen --- zelfverminking (automutilatie) --- therapy. --- Psychoneuroses (neuroses) --- psychopathologie, psychiatrische ziektekunde, neurosen, psychosen, oorlogssyndromen en verslavingsziekten --- Tabac --- Sommeil --- (zie ook: psychologie) --- (zie ook: Gilles de la Tourettesyndroom) --- Dwangneurosen --- Dwangneurosen. --- zelfverminking --- Psychiatry --- stoornissen in de impulscontrole --- therapy --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
verpleegkundige interventies --- moeilijke patiënt --- agressiviteit (agressie) --- coping --- rehabilitatie (resocialisatie) --- zingeving --- spiritualiteit --- zelfdoding (suïcide, zelfmoord) --- therapietrouw --- geriatrie --- bejaarden (ouderen) --- verslaving --- drugs --- alcoholisme --- zelfverminking (automutilatie) --- verpleegkundige diagnose (NANDA) --- angst --- communicatie (leesbaarheid) --- rouw (verdriet) --- seksualiteit --- 613.2 --- (zie ook: gerontologie) --- (zie ook: dood) --- Evidence-based verpleegkunde --- Agressiviteit (agressie) --- Agressiviteit (geweld, agressie) --- Anderstaligheid --- Hulp bij zelfdoding --- Psychiatrische patient (chronische psychiatrische patiënt) --- Seksualiteit bij ziekte --- Suïcide --- Therapietrouw --- Wilsonbekwaamheid --- Zelfmoord (suïcide , zelfdoding) --- Verpleegproblemen --- patiëntenpsychologie --- 616-083 --- 613.22 --- Gordon methode --- agressiviteit --- communicatie --- evidence-based nursing --- gezondheidszorg --- rouw --- systematisch verpleegkundig handelen --- theorieën van de verpleegkunde --- verliesverwerking --- verpleegkunde --- verpleegkundige diagnose --- zelfdoding --- zelfverminking --- (psychologisch) --- (verpleegkundig) --- Angst --- Chronische ziekten --- Communicatie --- Coping --- Familiebegeleiding (ouderbegeleiding) --- Langdurige zorgen (chronische zorgen) --- Mantelzorg --- Medische psychologie --- Mentaal gehandicapten --- Palliatieve zorgen (terminale zorgen) --- Rouw --- Seksualiteit --- Seksuologie --- Spiritualiteit (spiritualisme) --- Spiritualiteit --- Stress --- Zelfverminking (automutilatie) --- Zelfverwonding --- basisverpleegkunde --- patiënt-verpleegkundige relatie --- verpleegkundige opleiding --- verpleegmethoden --- 616-083 Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- Verpleegkundig onderzoek - Theorieën --- Nursing --- rouwverwerking --- Psychiatry --- agressie
Choose an application
Uit recent Europees onderzoek blijkt dat het aantal jongeren dat zichzelf verwondt, toeneemt. Ook scholen en andere organisaties hebben bijgevolg meer en meer te maken met het fenomeen. Voor leerkrachten en leerlingenbegeleiders is het niet gemakkelijk om hiermee om te gaan. Ouders en vrienden weten zich meestal ook geen raad en voelen zich onmachtig wanneer ze geconfronteerd worden met een jongere die zichzelf verwondt.De eerste opvang en blijvende steun door direct betrokkenen blijkt van groot belang te zijn in het hulpverleningsproces. Als zij beschikken over de juiste informatie en praktische handvatten hebben, die gebaseerd zijn op een oplossingsgericht model, kunnen ouders, school en vrienden van onschatbare waarde zijn voor deze jongeren. Zo hebben zij onder meer behoefte aan ondersteuning om te kunnen reageren op de zogenaamde 'krasepidemies'. Een school kan rond dit thema een efficiënte, preventieve taak vervullen.www.garant.be
#KVHB:Zelfverwonding --- #KVHB:Psychotherapie --- 606.4 --- jeugdpsychiatrie --- psychiatrie --- zelfverwonding --- automutilatie --- Zelfverminking (automutilatie) --- Psychische stoornissen ; jeugd --- jongeren --- kinderpsychiatrie --- 433 --- 606.329 --- gedragsstoornissen --- hulpverlening --- jeugdigen --- leerlingenbegeleiding --- opvoeding --- psychopathologie --- zelfverminking --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- 616.2 --- Opvoeding in de praktijk --- Overige neurosen --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- psychosociale hulpverlening --- Psychiatry --- Educational psychology --- orthopedagogiek --- jeugd --- Zelfverminking ; jongeren --- Zelfverminking --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Jeugd --- Kinderen en jeugd --- Zelfverwonding --- Hulpverlening --- Geestelijke gezondheidszorg --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
374.32 --- Orthopedagogiek --- Eenoudergezin --- Ouder-kind relatie (moeder-kind relatie) --- Vaderschap --- Conflicthantering --- Crisisinterventie (opvangcentrum, acute psychiatrie) --- Jeugd --- Kinderpsychiatrie (jeugdpsychiatrie) --- 186 Kinderrechten en welzijn --- Geestelijke gezondheidszorg --- Jeugdbescherming --- Jeugdproblematiek (jongeren) --- Zelfverminking (automutilatie) --- Jeugdcriminaliteit (jeugddelinquentie) --- Opvoeding --- Pedagogiek (opvoedkunde) --- Filosofie (sociale) --- Welzijnswerk --- Adolescentie (jeugdpsychologie, puberteit) --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Automutilatie (zelfverwonding) --- Borderline --- Eenoudergezinnen --- Ethiek in de hulpverlening (hulpverleningsethiek) --- Filosofie van het welzijnswerk (maatschappelijk werk, levensbeschouwingen, welzijnswerk, levensbeschouwingen) --- Gezinsmaatschappelijk werk --- Jeugdhulpverlening --- Jeugdmisdadigheid (delinquente jeugd, jeugdcriminaliteit, jeugddelinquentie) --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Ouders / ouderschap --- Vaderschap/ vaderfiguur --- S20080558.JPG --- jeugdzorg --- welzijnswerk --- Jeugdvormingsbeleid --- 362.7 --- 361 --- 374.32 Jeugdvormingsbeleid --- 159.922.7 --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- 186 Kinderrechten en Welzijn
Choose an application
50
Klinische psychologie --- Zelfverminking. --- Specifieke problemen. --- Self-Injurious Behavior --- Mental Disorders --- Mentally Disabled Persons. --- #KVHB:Automutilatie --- #KVHB:Zelfverwonding --- mensen met een mentale beperking --- persoonlijkheidsstoornissen --- psychiatrie --- zelfverminking --- 606.3 --- Psychiatrie --- Psychologie --- 606.329 --- borderlinesyndroom --- mentaal gehandicapten --- elektroconvulsietherapie (ECT, elektroshock, elektrotherapie) --- zelfverminking (automutilatie) --- Mentally Retarded --- Mentally Disabled --- Mentally Handicapped --- Disabled, Mentally --- Mentally Disabled Person --- Person, Mentally Disabled --- Persons, Mentally Disabled --- therapy. --- psychopathologie, psychiatrische ziektekunde, neurosen, psychosen, oorlogssyndromen en verslavingsziekten --- Overige neurosen --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- Zelfverminking --- Therapie --- Borderlinestoornis --- Mentally Disabled Persons --- therapy --- Intellectually Disabled Persons --- Persons with Intellectual Disability --- Disabled Persons, Intellectually --- Intellectually Disabled Person --- Persons, Intellectually Disabled --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|