Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Wist je dat 34 april als datum best nuttig is en dat sommige rivieren omhoog stromen? Dat de maan om zijn eigen as draait, het omslag van dit boek rood is en de Mount Everest niet altijd de hoogste berg is op aarde? Als je zaken vanuit een ander perspectief bekijkt - vanuit de ruimte, vanuit een andere cultuur of vanuit een wiskundig model bijvoorbeeld - stuit je contra-intuïtieve inzichten die gewoon waar zijn. De Franse wiskundige en bestsellerauteur Mickaël Launay zet ons in dit boek op het spoor van meer contra-intuïtieve, maar toch juiste inzichten. Lees dit vrolijke boek en je ziet de wereld nooit meer op dezelfde manier! Een vrolijke reis door de wiskunde en natuurkunde die begint bij een stelling in een supermarkt en eindigt bij de nieuwste stellingen over zwarte gaten.
Mathematics --- wetenschappelijk denken --- wetenschapsfilosofie --- fysica
Choose an application
Dit boek verzamelt een aantal zeer toegankelijke teksten onder de gemeenschappelijke noemer ‘wiskunde’, al is het geen keiharde mathematica. Tien ervan zijn ‘down-to-earth’, en gaan van Columbus’ meridiaan op aarde tot de algoritmes van Facebook of Bitcoin. Tien andere verwijzen naar de hemel, zij het die van het hindoeïsme, de islam, de New Age of de Katholieke Kerk. Ze kunnen afzonderlijk gelezen worden, want ze zijn gebaseerd op artikels die verschenen in het wetenschapsblad EOS. De onderwerpen zijn ongetwijfeld origineel, op het uitdagende af. Hun geografsche, culturele en tijdsgebonden diversiteit is verrassend. Soms is er een ‘second opinion’, zoals van flosoof Jean Paul Van Bendegem, politicoloog Carl Devos, technologie-expert Kenneth Dée of codebreker Jarl Van Eycke. Dirk Huylebrouck gaf gedurende twaalf jaar les in Congo en Burundi, onderbroken door opdrachten in Portugal en aan Maryland University Europe. Daarna doceerde hij aan de Faculteit Architectuur van de KU Leuven. Hij redigeerde de column ‘The Mathematical Tourist’ (1997-2017) en schreef een wekelijkse rubriek voor Het Laatste Nieuws (2017-2020). Dit is zijn negende boek, de opvolger van Lugubere ‘Wiskunde’ (Garant, 2021).
Mathematics --- toegepaste wiskunde --- wetenschappelijk denken --- filosofie
Choose an application
Wetenschapsfilosofie is kritische reflectie over wetenschap en wetenschappelijk onderzoek. Wetenschappelijk onderzoek neemt uiteenlopende vormen aan en mondt ook uit in verschillende soorten resultaten.Die variatie leidt tot verschillende clusters van vragen die in dit boek aan bod komen, zoals: Wat zijn wetenschappelijke experimenten? Aan welke voorwaarden moeten ze voldoen om betrouwbare informatie te geven? Welke soort kennis kunnen ze opleveren? Evenzeer vragen als: Wat zijn wetenschappelijke theorieën? Hoe komen ze tot stand? Hoe kunnen we ze vergelijken en beoordelen?Daarnaast is er ook ruime aandacht voor vragen over wetenschap als geheel, over haar sociale en maatschappelijke rol en over haar relatie tot andere kennisvormen, bijvoorbeeld: Wat is het doel – of de doelen – van wetenschap? Hoe kan wetenschapsbeleid vorm gegeven worden? Zijn er grenzen aan wetenschap? Hoe verhoudt wetenschap zich tot religie, ethiek of metafysica?
Choose an application
Theory of knowledge --- Philosophy of science --- Sociology of knowledge --- popularisering wetenschap --- wetenschappelijk denken --- wetenschapsbeoefening --- wetenschapsfilosofie
Choose an application
Didactics of sciences --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- wetenschappelijk denken --- basisonderwijs --- didactiek
Choose an application
Hoe ontstaat complotdenken en wat zijn de gevolgen? Geloven mensen nu meer dan ooit in complottheorieën? Zijn online algoritmen echt de grote boosdoeners? En wat kun je doen als een dierbaar persoon steeds meer in complottheorieën gaat geloven? Complottheorieën zijn de laatste jaren volop in het nieuws. De meeste mensen kennen wel iemand die gelooft dat vaccins vergif zijn, dat klimaatverandering een hoax is of dat we geregeerd worden door een kwaadaardige elite.Jan-Willem van Prooijen doet sinds 2008 wetenschappelijk onderzoek naar complotdenken. Hij stelt dat iedereen in meer of mindere mate vatbaar is voor complottheorieën. Complotdenken neemt toe in crisissituaties, zoals een pandemie of een oorlog, maar ontstaat ook rond sportwedstrijden, op het werk of in ons persoonlijk leven.
Choose an application
Grote natuurkundigen als Einstein en Galilei waren meesters in het bedenken van gedachte-experimenten: soms bizarre, en altijd baanbrekende hersenspinsels waarmee ze hun revolutionaire natuurkundige theorieën vorm konden geven en buiten het laboratorium konden testen. Theorieën die hun tijd ver vooruit waren.De natuurkunde is opgedeeld in theorie en experiment. De theoretisch fysicus maakt modellen op basis van experimenten en doet nieuwe voorspellingen. De experimentator test die voorspellingen weer. Maar wat als een nieuwe theorie niet te testen valt? Als de benodigde techniek er nog niet is of een bepaald experiment te duur is? Dan rest ons alleen nog het gedachte-experiment.In 'De race tegen de schildpad' gaat natuurkundige Marcel Vonk dieper in op de mooiste, verrassendste en meest inventieve gedachte-experimenten in de natuurkunde. Vonk gaat op zoek naar de verhalen achter deze experimenten, zoals Maxwells duiveltje, Achilles en de schildpad, Einsteins tweelingparadox en Galilei?s schip. Hij portretteert daarbij ook de natuurkundigen zelf. Een heerlijk boek dat je versteld doet staan van de briljante geesten die voorbij de grens van het mogelijke gingen. Bron: flaptekst
Fysica --- Natuurkundige proeven --- Didactics of physics --- wetenschapsgeschiedenis --- wetenschappelijke experimenten --- wetenschappelijk denken --- wetenschappers --- Natuurkundige proef --- Onderzoek (wetenschap) --- Natuurkundige
Choose an application
Harness the Power of Design Thinking to Inspire your Students! Whether your students are tackling project-based learning or developing solutions in the STEM maker lab, design thinking will help them be more innovative. The design-thinking process, practices and mindsets teach 21st-century skills such as adaptability, collaboration and critical thinking. The design thinking program described in this book helps develop students' mindsets in a way that is more conducive to producing innovative solutions. It allows students to apply their creativity to tackle real-world issues and achieve better results through the use of its five learning phases
72.01 --- Makerspace --- Didactics --- wetenschappelijk denken --- talentmanagement --- STEM (Science Technology Engineering Mathematics) --- didactische processen --- projectonderwijs --- onderwijsmethoden --- creativiteit
Choose an application
Choose an application
Philosophy and science --- wetenschappelijk onderzoek --- natuurwetenschappen --- wetenschapsfilosofie --- filosofie --- 135 --- Science and philosophy --- Science --- wetenschapsleer --- Philosophy and science. --- wetenschappelijk denken --- onderzoeksmethoden --- Philosophy of science --- deontologie
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|