Listing 1 - 10 of 74 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Jos van der Horst was als veranderkundige ruim dertig jaar betrokken bij de meest uiteenlopende veranderprocessen in non-profitorganisaties. In de loop van de jaren ontmoette hij veel professionals met stevige kritiek op de grote toekomstplannen en veranderambities waarmee zij te maken kregen. Professionals die ?nee? zeiden tegen bijvoorbeeld marktwerking, klant- en marktgerichtheid, ondernemerschap, doelmatiger werken, evidence based methodieken, nieuwe spelregels of partnerships, zelfsturende teams, integrale samenwerking, decentralisering of juist centralisering, budgetkortingen, wijkteams, of reorganisaties en fusies.In het leeuwendeel van de gesprekken met deze rebellen werd al snel duidelijk dat niemand zat te wachten op hun kritische geluiden. Integendeel, vanaf het allereerste overleg over het lonkende toekomstperspectief was er in hun organisatie een grote behoefte aan positief ingestelde en enthousiast reagerende mensen die zich volop wilden inzetten voor de realisatie van het geschetste vergezicht. Rebellen leiden immers af, staan in de weg, zorgen voor ruis en gedoe en tasten de kracht en de motivatie van het team aan. In veruit de meeste verandertrajecten stellen rebellen en voorstanders zich tegenover elkaar op. Vaak is sprake van patstellingen die alleen doorbroken lijken te kunnen worden met stevige conflicten.Van der Horst schreef dit boek eerst en vooral voor de kritische rebellerende professionals die zich keren tegen een kanteling, transformatie, reorganisatie, herstructurering, ombuiging, (re)vitalisering, of hoe de voorgestane verandering ook wordt genoemd. Zij komen daardoor meer en meer in een voor hen ingewikkelde situatie terecht waarin bestuurders, managers en collega?s hen negeren of zich tegen hen keren. In dit boek beschrijft hij wat er voor nodig is, om een weg te vinden in dit soort situaties.(bron: https://www.swpbook.com/boeken/4/communicatie-management-en-organisatie/2079/rebel-met-een-reden)
Veranderingsmanagement --- werkoverleg --- 65.014 --- Organisaties --- Organisatie
Choose an application
Steeds meer organisaties en lokale besturen omarmen intervisie als belangrijke leer- en werkvorm voor professionele werkers. Leden van het managementteam, andere leidinggevenden, mw'ers, verpleegkundigen, kwaliteitscoördinatoren, stafmedewerkers en anderen nemen geregeld de tijd voor reflectie op hun eigen professioneel handelen. Ook wordt de methode vaker toegepast als onderdeel binnen een traject voor management- en leiderschapsontwikkeling.Intervisie is een vorm van deskundigheidsbevordering waarbij medewerkers een beroep doen op collegas om mee te denken over persoons- en functiegebonden vraagstukken en knelpunten uit de eigen werksituatie. Er wordt met andere woorden geleerd van ervaringen. Veel diensten en teams beschikken immers over een reservoir van niet gearchiveerde en dus ook niet gebruikte ervaringskennis, of 'knowhow'. Intervisie maakt het precies mogelijk die onaangeboorde ervaringswijsheid te ontsluiten en vruchtbaar te maken.De auteur zoomt eerst in op de relatie tussen leren en reflecteren en de intervisie als reflectieve leervorm. Vervolgens besteedt hij aandacht aan aanverwante werk- en leervormen, zoals coaching, supervisie, werkoverleg, e.a. Daarna biedt hij een basisconcept en grondstructuur aan voor het intervisieleren en leest u welke stappen deel uitmaken van een begeleid traject. In het laatste hoofdstuk gaat de auteur in op de thema's vervolmaking en meesterschap: wat verstaan we onder deskundigheid, vakmanschap, adequaat professioneel gedrag, professionaliteit. Hij sluit af met enkele aanbevelingen hoe u op weg kunt gaan naar het bereiken van 'meesterschap'
Intervisie --- Kwaliteitszorg --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Coaching --- Supervisie --- Werkoverleg
Choose an application
werkoverleg --- medezeggenschap van werknemers --- Management --- -Organizational effectiveness --- Organization --- Administration --- Industrial relations --- 65.014 --- 331.15 --- Employee participation --- -werkoverleg --- -Management --- Organizational effectiveness
Choose an application
Sociology of work --- Organization theory --- Personnel management --- kwaliteitskringen --- werkoverleg --- werknemersparticipatie --- Flanders
Choose an application
Veel NT2-cursisten hebben het gevoel niet goed tot hun recht te komen in een sollicitatieprocedure, op hun stage of werk. De algemene NT2-methodes richten zich wel op de talige vaardigheden die werkenden en werkzoekenden nodig hebben, maar niet op de benodigde sociale competenties. Het zijn juist deze sociale competenties die anderstaligen vaak nog missen om in een voor hen vreemde cultuur werk te kunnen vinden, te kunnen houden en carrière te kunnen maken. Dit boek geeft hun praktische handvatten om zich ook deze vaardigheden eigen te maken. Het gaat hierbij om kwesties zoals zelfvertrouwen, respect voor jezelf en anderen, verantwoordelijkheid, eigen keuzes maken en contact met anderen. In verschillende opdrachten leren de cursisten de stof toe te passen op hun eigen situatie, oefenen ze de Cruciale Handelingen en trainen ze hun taalvaardigheid.Bij het boek hoort een website met filmpjes, telefoongesprekken en ander materiaal voor cursisten. Het kan naast andere NT2-taalmethodes gebruikt worden om cursisten vanaf niveau A2 voor te bereiden op of te ondersteunen in hun stage of (vrijwilligers)werk. Het is ook geschikt voor deelnemers aan re-integratietrajecten of cursussen Nederlands, en studenten aan een mbo-opleiding op niveau 1 en 2 die extra ondersteuning kunnen gebruiken op het gebied van taal en sociale competenties
Communicatieve vaardigheden --- Sollicitatie --- Gesprekstechniek --- Anderstalige --- Sociale vaardigheden --- Telefoneren --- Stage --- Vrijwilligerswerk --- Rollenspel --- Werkoverleg --- Functioneringsgesprek --- Loopbaanbegeleiding
Choose an application
Veel NT2-cursisten hebben het gevoel niet goed tot hun recht te komen in een sollicitatieprocedure, op hun stage of werk. De algemene NT2-methodes richten zich wel op de talige vaardigheden die werkenden en werkzoekenden nodig hebben, maar niet op de benodigde sociale competenties. Het zijn juist deze sociale competenties die anderstaligen vaak nog missen om in een voor hen vreemde cultuur werk te kunnen vinden, te kunnen houden en carrière te kunnen maken. Dit boek geeft hun praktische handvatten om zich ook deze vaardigheden eigen te maken. Het gaat hierbij om kwesties zoals zelfvertrouwen, respect voor jezelf en anderen, verantwoordelijkheid, eigen keuzes maken en contact met anderen. In verschillende opdrachten leren de cursisten de stof toe te passen op hun eigen situatie, oefenen ze de Cruciale Handelingen en trainen ze hun taalvaardigheid.Bij 'Sterk aan het werk' hoort een website met filmpjes, telefoongesprekken en ander materiaal voor cursisten. 'Sterk aan het werk' kan naast andere NT2-taalmethodes gebruikt worden om cursisten vanaf niveau A2 voor te bereiden op of te ondersteunen in hun stage of (vrijwilligers)werk. Het is ook geschikt voor deelnemers aan re-integratietrajecten of cursussen Nederlands, en studenten aan een mbo-opleiding op niveau 1 en 2 die extra ondersteuning kunnen gebruiken op het gebied van taal en sociale competenties
Communicatieve vaardigheden --- Sollicitatie --- Gesprekstechniek --- Anderstalige --- Sociale vaardigheden --- Telefoneren --- Stage --- Vrijwilligerswerk --- Rollenspel --- Werkoverleg --- Functioneringsgesprek --- Loopbaanbegeleiding
Choose an application
Choose an application
Groepsprocessen is bedoeld om meer inzicht te verschaffen in het functioneren van groepen in organisaties. Dat inzicht is nodig om te kunnen begrijpen waarom de samenwerking in groepsverband vaak zo moeizaam verloopt. Dit boek reikt instrumenten aan om vast te stellen wat de tekorten zijn in de samenleving en wat er gedaan kan worden om die tekorten op te heffen. Deze tweede druk besteedt, in tegenstelling tot de eerste, zowel aandacht aan het overleg in groepen als aan de manier waarop het uitvoerende werk wordt verricht. Een aantal hoofdstukken is nieuw en de indeling van de hoofdstukken is gewijzigd.
Social psychology --- intermenselijke relaties --- sociale psychologie --- teamwork --- vergaderen --- communicatie --- rolpatronen --- multidisciplinaire zorg --- conflicthantering --- groepsdynamica --- leidinggeven --- werkoverleg --- groepsprocessen
Choose an application
Groepsprocessen is bedoeld om meer inzicht te verschaffen in het functioneren van groepen in organisaties. Dat inzicht is nodig om te kunnen begrijpen waarom de samenwerking in groepsverband vaak zo moeizaam verloopt. Dit boek reikt instrumenten aan om vast te stellen wat de tekorten zijn in de samenleving en wat er gedaan kan worden om die tekorten op te heffen. Deze tweede druk besteedt, in tegenstelling tot de eerste, zowel aandacht aan het overleg in groepen als aan de manier waarop het uitvoerende werk wordt verricht. Een aantal hoofdstukken is nieuw en de indeling van de hoofdstukken is gewijzigd.
Social psychology --- intermenselijke relaties --- sociale psychologie --- teamwork --- vergaderen --- communicatie --- rolpatronen --- multidisciplinaire zorg --- conflicthantering --- groepsdynamica --- leidinggeven --- werkoverleg --- groepsprocessen --- groepswerk --- 361.13 --- Groepspsychologie.
Choose an application
Listing 1 - 10 of 74 | << page >> |
Sort by
|