Listing 1 - 10 of 108 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
U werkt met kinderen uit de derde kleuterklas of het eerste leerjaar, of kinderen op dat peil? U bent op zoek naar een spel dat kan helpen bij het voorbereidend lezen? Of u wenst materiaal ter differentiatie? Liefst iets met een sterke didactische lijn, een stevige 'rode draad' doorheen alle oefeningen? U wil dat kinderen langere tijd zelfstandig kunnen werken? U bent op zoek naar extra variatie in uw speel- en oefenmateriaal voor voorbereidend lezen? Misschien heeft u ook al heel wat bedenkingen gehad bij een leesdidactiek die woorden 'globaal' aanleert. Het Rotaspel is een zelfcorrigerend vraag- en antwoordspel dat kinderen wil helpen bij het voorbereidende lezen. Het hele concept is gesteund op het doordacht vergelijken van woorden, visueel en auditief, en dit in heel wat varianten. Dit vergelijken van woorden met elkaar leidt juist tot het ontdekken van de samenhang tussen het zien en het horen van gelijkenissen en verschillen. Kinderen ontdekken geleidelijk en bijna spelenderwijze dat 'taal' beantwoordt aan een systeem. Onze taal is inderdaad 'fonologisch' opgebouwd. Ze is fonetisch voor zover zulks logisch mogelijk is. We schrijven het woord 'raam' zoals we achtereenvolgens de klanken erin horen. We schrijven echter 'bed' met 'd' achteraan, naar analogie met de meervoudsvorm 'bedden'. Als kinderen die logica in de taal geleidelijk ontdekken, leidt zulks uiteindelijk tot het 'kraken van de taalcode' tot het eigenlijke lezen. Voordturend wordt er een beroep gedaan op het logisch redeneren. Kinderen kunnen daar reeds behoorlijk sterk in zijn. En wat je kan beredeneren, hoef je niet vanbuiten te leren.
Lezen --- Voorbereidend lezen. --- Basisonderwijs.
Choose an application
Aan de hand van het kwartetspel leren kinderen spelenderwijs letters herkennen, koppelen van klanken aan letters en het onderscheiden van klanken in woorden.
Choose an application
Dutch literature --- kleuteronderwijs --- voorbereidend lezen
Choose an application
Dutch literature --- prentenboeken (genre) --- voorbereidend lezen
Choose an application
Samenleesboekje voor kleuters die al belangstelling hebben voor lezen. Zij kunnen de groot gedrukte woorden lezen (ondersteund door een afbeelding en in klanken gespeld), een meer ervaren lezer de eenvoudige voorleestekst (AVI-S). Er wordt gebruik gemaakt van het gevoel van kleuters voor rijm: de tekst is in speels rijm geschreven en de lezer moet aan de hand van afbeeldingen woorden raden die rijmen op het groot gedrukte woord.
Voorbereidend lezen --- Dieren --- Samenleesboeken --- Zoekboeken --- Eerste leesboekjes --- Prentenboek 5+
Choose an application
schoolrijpheid --- Voorbereidend lezen. --- Aanvankelijk lezen --- Leerstoornissen. --- Schoolrijpheid. --- Didactiek.
Choose an application
Kindergarten --- Primary education --- dyslexie --- kleuteronderwijs --- voorbereidend lezen --- lager onderwijs
Choose an application
Lees je honger vormt een nieuwe kijk op het leesonderwijs. Het is een methode voor functioneel en voorbereidend lezen gebaseerd op woorden die te maken hebben met het thema voeding. Oorspronkelijk is het pakket gemaakt voor kinderen in het buitengewoon onderwijs type 2 om ze aan te sporen tot lezen. Het ultieme doel is een directe succeservaring voor het kind creëren. Auteur Sofie Uyttersprot, logopedist met jarenlange ervaring in BO, vertelt: Essentieel aan Lees je honger is het bevorderen van de transfer van de leerstof bij kinderen. De kinderen gaan ermee aan de slag: ze zoeken en herkennen letters, woordstukken of woorden in het straatbeeld of in winkels. Door in te zetten op associaties naar dagelijkse situaties, zorgt de leerkracht of logopedist ervoor dat kinderen een gevoel krijgen dat ze kennis vergaren met een concreet doel voor ogen. Hoe meer je kinderen hiervan bewust kunt maken, hoe meer zelfvertrouwen ze zullen krijgen. Maar er is meer. Het programma staat namelijk ook stil bij een selectie leesvoorwaarden. Sofie licht toe: De 900 werkblaadjes in het pakket kunnen in de derde kleuterklas ook beschouwd worden als een basis om het leesonderwijs op te starten. Deze werkwijze bevordert het zelfstandig werken en draagt bij tot een positief zelfbeeld. Ook bij kinderen met een vorm van AD(H)D of ASS zagen we al dat Lees je honger voordelen biedt. De werkblaadjes beperken zich namelijk tot de essentie en er is heel weinig afleiding. Ervaring leert ons ook dat Lees je honger bij anderstalige nieuwkomers slaagkansen biedt. De aangebrachte woorden zijn namelijk functioneel, makkelijk te begrijpen en bereiken snel hun doel, wat kinderen dan weer motiveert om door te zetten.
therapiemateriaal --- logopedie --- voorbereidend lezen --- Functioneel lezen --- Voorbereidend lezen --- Didactiek --- Nederlands --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- Language arts --- Reading [Psychology of ]
Choose an application
Spelen --- Eerste leesboekjes --- Voorbereidend lezen --- Dutch literature --- AVI AVI 1 --- AVI AVI-Start
Choose an application
471.41 --- Circus --- Pictoboeken --- Prentenboeken --- Voorbereidend lezen --- Taal en verbale expressie --- Aanvankelijk lezen --- Kleuters --- Circus - prentenboek
Listing 1 - 10 of 108 | << page >> |
Sort by
|