Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Een leerzorgcentrum (LZC) is een afdeling in een zorgvoorziening waar leren en zorg beter op elkaar worden afgestemd. Een LZC wordt gevormd door een samenwerkingsverband tussen een onderwijspartner en een werkveldpartner. Deze manier van samenwerken focust enerzijds op het verbeteren van de praktijkopleiding en stage van studenten verpleegkunde en anderzijds op het realiseren van een kwaliteitsvolle patiëntenzorg. Zorgen en leren zijn de twee centrale kernprocessen van een LZC. Het leren op de afdeling komt voor zowel studenten als verpleegkundigen van de afdeling meer centraal te staan. Ook de innovatie in zorgprocessen en kwaliteit van de verpleegkundige zorgpraktijk krijgen, meer dan op een klassieke afdeling, bijzondere aandacht. Dit boek beschrijft, naast wat een LZC is en waarom dit ontwikkeld werd, ook de effectieve implementatie in zes ziekenhuizen in Vlaanderen. De evaluatie leidt tot vier kritische succesfactoren voor de ontwikkeling van een leerzorgcentrum en geeft de mogelijkheden en bedreigingen voor het onderwijs en de praktijk.
Verpleegkunde ; onderwijs --- verpleegkundig beroep --- 613.3 --- verpleegkundige opleidingen --- verpleegkundig onderzoek --- stages --- leerzorg --- leerzorgcentra --- verpleegkundig onderwijs --- innovatie --- verpleegkundige opleiding --- Verpleegkunde ; opleidingen --- Verpleegkundig beroep --- 604.64 --- leerzorgcentrum --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Beroep en opleiding --- Nursing --- werkplekleren --- opleidingen --- verpleegkunde --- zorg
Choose an application
De verpleegkundige als communicator helpt de student bij de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden in alle zorgdomeinen. Het boek heeft een evidence-based benadering, biedt veel praktijkvoorbeelden en behandelt nieuwe gespreksvaardigheden zoals gezamenlijke besluitvorming en motiverende gespreksvoering. Ook wordt aandacht besteed aan communicatieve vaardigheden specifiek voor bepaalde domeinen zoals de kinderverpleegkunde, ggz (geestelijke gezondheidszorg) en vgz (de zorg aan verstandelijk beperkten) en aan interculturele communicatie.https://www.bsl.nl/shop/de-verpleegkundige-als-communicator-9789036825290
Verpleegkunde --- Communicatieve vaardigheden --- Verpleegkundige opleidingen --- Evidence based practice --- Gesprekstechnieken --- Anamnese --- Slechtnieuwsgesprekken --- Doelgroepen --- Interculturele communicatie --- Verpleegkundige opleiding --- Evidence-based practice --- Gesprekstechniek --- Slechtnieuwsgesprek --- Doelgroep --- 604.87 --- verpleegkunde --- communicatie --- gesprekstechnieken --- Sociale vaardigheden.
Choose an application
Inleiding 1 Leren op de werkplek 1.1 Formeel en informeel leren 1.2 Verschillende vormen van leren 2 Leerprojecten 2.1 Leerprojecten2.2 Drie fasen 2.3 Leerproject Neonatologie 2.4 Leerproject Cardiologie 3 Persoonlijk ontwikkelplan 3.1 POP 3.2 Organisatie- en persoonlijk belang 3.3 Competenties 3.4 Competentieprofiel 3.5 POP-gesprek 3.6 Voorbereiding3.7 Stappenplan 3.8 Bruikbare instrumenten 4 Leren van fouten 4.1 Medische fouten4.2 Fouten 4.3 Leerwaarde van fouten 4.4 Leer- en faalmomenten4.5 Voorkomen van fouten 4.6 Open cultuur 4.7 Checklist psychologische veiligheid 4.8 Foutencultuur 4.9 Veilig Incidenten Melden, Isala Klinieken5 Coaching 5.1 Coaching 5.2 Feedback 5.3 Soorten coaching 5.4 Meerwaarde van coaching 6 Leerstijlen 6.1 Leerstijlen 6.2 Leerstijlentest 6.3 Optimale leeromgeving creëren 7 Leerklimaat 7.1 Leerklimaat 7.2 Typen leerklimaat 7.3 Waarden 7.4 Leerklimaatvragenlijst 7.5 Vergelijken afdelingen 7.6 Voordelen
Cognitive psychology --- Nursing --- werkplekleren --- coaching --- praktijkleren --- verpleegkundige opleiding --- Didactic strategies --- 613.3 --- stages --- verpleegkunde --- verpleegkundige opleidingen --- fouten --- gezondheidszorg --- in service opleiding --- leerstijlen --- organisatieleer --- praktijkgericht leren --- ziekenhuis --- 616.083.9 --- Stagebegeleiding (praktijkbegeleiding) --- Supervisie --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Beroep en opleiding --- Leermoeilijkheden --- Leerplanontwikkeling --- Leermethoden --- Verpleegplan --- Provincie West-Vlaanderen --- 484 --- 489.4 --- 613.3 Beroep en opleiding --- communicatie --- didactisch proces --- gesprekstechnieken --- leermethoden --- leren --- onderwijs --- studentenbegeleiding --- Leermoeilijkheid --- Leermethode
Choose an application
De groep kwetsbare ouderen met lichamelijke, psychische en sociale problemen wordt in de toekomst steeds groter. Vroegtijdige herkenning van (vaak atypische) gezondheidsproblemen, het bieden van de juiste ondersteuning en zo nodig ingrijpen is van belang om erger te voorkomen. Dit vergt kennis van het normale verouderingsproces en kennis van de wijze waarop gezondheidsproblemen zich kunnen uiten bij ouderen.Dit boek behandelt de kenmerken van veroudering en veel voorkomende gezondheidsproblemen bij geriatrische zorgvragers. Daarnaast komen de verschillende facetten van de geriatrie en de maatschappelijke ontwikkelingen binnen de ouderenzorg aan de orde.
605.93 --- geriatrische verpleegkunde --- geriatrie --- verpleegkunde --- Geriatrische verpleegkunde --- Geriatrie --- Ouderdom --- 616-053.9 --- ouderdomsziekten, geriatrie --- Geriatrics --- Verpleegkundige opleidingen --- personen met een auditieve beperking --- Nursing --- depressies --- gerontagogie --- enuresis --- malnutrition --- dementie --- palliatieve zorgen --- gerontologie --- verpleegplannen --- vallen --- Hygiene. Public health. Protection --- encopresis --- Higher education --- delirium --- Verpleegkundige opleiding
Choose an application
Ruim twintig procent van de Nederlanders heeft een langdurige lichamelijke aandoening. Deze aandoeningen verhinderen in veel gevallen een probleemloos functioneren. Bovendien is vaak sprake van comorbiditeit, wat de behandeling en verpleging complexer maakt.In dit boek worden de meest voorkomende chronische aandoeningen behandeld, de gezondheids- en bestaansproblemen waarmee cliënten te maken kunnen krijgen en de verpleegkundige zorg die zij daarbij nodig hebben. Elk ziektebeeld wordt vanuit een medisch en verpleegkundig kader behandeld. Uitgangspunt is het streven naar een zo groot mogelijke zelfstandigheid, met oog voor de individuele cliënt.
Verpleegkundige opleidingen --- Chronische ziekten --- 613.6 --- verpleegkunde --- chronische ziekten --- verpleging van afzonderlijke groepen en ziekten, kinderverpleging --- hersenletsel --- Nursing --- stroke --- pijn --- kankerpatiënten --- chronische patiënten --- verpleegkundig beroep --- dwarslaesie --- diabetes mellitus --- ADL (activiteiten dagelijks leven) --- reumatoïde artritis --- MS (multiple sclerose) --- Hygiene. Public health. Protection --- hartdecompensatie --- Higher education --- verpleegplannen --- Verpleegkundige opleiding --- Chronische aandoening
Choose an application
Vanuit een ernstige bekommernis omtrent de nadelige gevolgen van de kloof tussen theorie en praktijk, tussen onderwijs en werkvelden op basis van good practices, is het leerzorgcentrum ontwikkeld als geïntegreerd concept voor zorginnovatie en onderwijsinnovatie. Met een doorgedreven samenwerking tussen docenten en studenten enerzijds en zorgverleners en managers van zorgvoorzieningen anderzijds, wordt een omgeving gecreëerd waar duurzaam leren voor studenten en zorgverleners mogelijk wordt. De implementatie van een leerzorgcentrum heeft zijn kostprijs. Zowel voor de zorgvoorziening als voor de opleiding betekent dit dat geïnvesteerd wordt in extra inzet van personeel. Zo is de lector verpleegkunde parttime verbonden aan de zorgeenheid als leerzorgspecialist; dit is een personeelsinzet boven de reguliere bezetting. Deze extra investering is te verantwoorden gezien de winst die op de diverse terreinen wordt gemaakt, zowel voor de stage van de student als voor de kwaliteit van zorg op de zorgeenheid.Ook op vlak van recruitment voor de zorgvoorziening en voor de clinical credibility van de betrokken lectoren valt er winst te boeken. Een belangrijke hefboom voor verdere implementatie is het kunnen aantonen van de return on investment. Deze return wordt ook beschreven in dit boek.
didactische werkvormen --- Didactic strategies --- zorgsector --- klinisch onderwijs --- werkplekleren --- Verpleegkunde ; opleidingen --- Nursing schools --- Health facilities --- leerzorgcentrum --- leerzorgcentrum - LZC --- stage --- clinical credibility --- PXL-Healthcare 2018 --- verpleegkundige opleiding --- zorgverlener --- Leerzorgcentrum --- Verpleegkundige opleidingen --- Didactische werkvormen --- Zorgsector --- Klinisch onderwijs --- Werkplekleren --- Vroedkundige opleidingen --- Verpleegkundige opleiding --- Didactische werkvorm --- Zorg- en welzijnssector --- Vroedkunde --- Opleiding --- opleidingen
Choose an application
Het 'Handboek Verpleegkundige Diagnostiek' wil u blijvend informeren over ontwikkelingen en actualiteiten op het gebied van bijvoorbeeld standaardisering, eenduidige begrippenkaders, elektronische patiëntendossiers, managementinstrumenten ontwikkeld vanuit verpleegkundige diagnostiek, interventies en resultaten. Het handboek is onder andere bestemd voor uitvoerend verpleegkundige, verpleegkundig stafmedewerkers, managers, onderwijsgevenden, onderzoekers en studenten.
613 --- verpleegkundige diagnose (gez) --- Naslagwerk --- verpleegkundige anamnese --- verpleegkundige diagnose (NANDA) --- NANDA --- Theorieën van de verpleegkunde --- Verpleegkunde --- Verpleegkundig management --- Verpleegkundige diagnosen --- Verpleegkundige interventies --- vervolgwerk --- Verpleegkundige diagnose --- Thuisgezondheidszorg --- Psychogeriatrische verpleegkunde --- Angsten --- Patiënten --- Stoma --- Verpleegkundige opleidingen --- Verpleegkundig onderzoek --- Theorieën (verpleegkunde) --- Informatieverwerking --- Angst --- Patiënt --- Verpleegkundige opleiding --- Theorie --- Rechten --- Leerling --- Verplegingswetenschap --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Interprofessional education (IPE) is acknowledged as a need in higher education based on societal demands. The impact of interprofessional collaboration on the quality of care and on the quality of human health is substantial. A continuous effort is needed to underpin interprofessional learning and teaching with evidence and to support it with tools created by research and development. This book is written by scholars from various European countries, all members of the European Interprofessional Practice & Education Network (EIPEN). It contains chapters on policy issues, as well as concrete examples of program reforms or successful interprofessional courses in health and social care. The examples of good practice show elements which have to be taken into account when developing and implementing interprofessional courses, course units, or study programs. The book contributes to the development of IPE in higher education institutions where IPE is not yet deployed, but also in institutions where IPE is present but not fully developed. It will encourage professionals, academics, and policymakers to engage themselves in fostering the further development of this domain. [Subject: Higher Education, Health Care, Social Care]Bron: https://www.amazon.com/Interprofessional-Education-Europe-Policy-Practice/dp/9044133349
Interprofessional education --- Education, Higher --- College teachers --- Academicians --- Academics (Persons) --- College instructors --- College lecturers --- College professors --- College science teachers --- Lectors (Higher education) --- Lecturers, College --- Lecturers, University --- Professors --- Universities and colleges --- University academics --- University instructors --- University lecturers --- University professors --- University teachers --- Teachers --- Inter-professional education --- IPE (Interprofessional education) --- Professional education --- Faculty --- Multidisciplinair team --- Hoger onderwijs --- Teamwerk --- Verpleegkundige opleidingen --- Geneeskundige opleidingen --- Verpleegkundige opleiding --- Geneeskunde --- Zorg- en welzijnssector
Choose an application
This second edition of an acclaimed book for nurse educators provides a practical, step-by-step guide to designing and developing simulation scenarios and integrating them into the nursing curriculum. Based on extensive discussion with contributing authors and new faculty, the text has been updated to include changes in simulation pedagogy since the first edition was published in 2008, and thoroughly reorganized to facilitate greater ease-of-use. Outstanding features include scenarios easily adaptable to the instructor's own lab, and a new section on graduate nursing education and interdisciplinary clinical scenarios. Scenarios are ordered according to their complexity for ease of access.The authors provide concrete information about the use of simulation in a variety of programs, courses, and schools, and describe how nursing faculty have mastered the challenge of integrating simulation into their curricula, from fundamental nursing arenas to more complex levels of care. Chapters discuss how simulation can be used with such diverse populations as medical-surgical, geriatric, pediatric, trauma, obstetric, and home care. The book offers scenario-running instructions, as well as recommendations on developing faculty, integrating point-of-care decision-making tools and necessary equipment, how to set up a lab (including static to high-fidelity manikins), and much more. Scenarios explore key themes in nursing, from ethics, spirituality and palliative care, to communication and cultural diversity. A template for creating scenarios spans the text and includes student preparation materials, forms, and checklists.
Nursing --- Simulated patients. --- Patient simulation in medicine --- Programmed patients --- Medicine --- Patients --- Clinical nursing --- Nurses and nursing --- Nursing process --- Care of the sick --- Study and teaching --- Simulation methods. --- Simulation methods --- Verpleegkundige opleidingen --- Verpleegkundige interventies --- Simulaties --- Rollenspel --- Simulated patients --- Simulatieprogramma's --- Verpleegkunde --- 604.63 --- Didactiek --- simulatie --- Nursing education --- Medical education --- Verpleegkundige opleiding --- Verpleegkundige interventie --- Simulatie --- Training
Choose an application
1. Inleiding2. Concipiëren van competenties3. Analyseren van competenties4. Niveaus in competenties5. Beschrijving van competenties6. Bewijzen en beoordelen7. Beoordeling via casusopdrachten8. De praktijk van de zelfbeoordeling9. Validatie van assessment bij afgestudeerde bachelors10. Het voeren van een assessment-interview11. Een procedure voor beoordeling en erkenning
Competentiemanagement --- EVC. --- Verpleegkunde --- hoger onderwijs. --- opleiding. --- Nursing --- verpleegkundige opleiding --- verpleegkunde --- Higher education --- competenties --- Study and teaching --- evaluatie --- bachelor --- EVC --- kwaliteitsbewaking --- casestudies --- Beroepskwalificaties 331.543 --- Gezondheidszorg 61 --- Ziekenhuizen 362.11 --- verpleegkundige competenties --- 613.3 --- assessment --- verpleegkundige handelingen --- EVC (elders verworven competenties) --- gezondheidszorg --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Beroep en opleiding --- Verpleegkundige opleidingen --- Verpleegkundig onderwijs --- Competenties --- 613.3 Beroep en opleiding --- EVC (Elders verworven competenties) --- gevallenstudie --- Verpleegkundige opleiding --- Competentie
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|