Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Verlies is geen probleem of ziekte, maar een transitieproces waar steun bij nodig is. Of het nu gaat om afscheid nemen van een overledene, van je eigen gezondheid, van een lichaamsdeel, van je land van herkomst of van je toekomstperspectief: voor mensen die met verlies te maken krijgen, is zorgvuldige support onmisbaar. Professionals bieden support als die steun onvoldoende geboden kan worden door de eigen omgeving. Voor de professionele verliesbegeleider zijn er veel vragen om rekening mee te houden: Welke behoeften hebben mensen die verlies ondervinden? Welke breinfuncties reguleren de rouwbehoeften en daarmee het rouwgedrag? Welke verliesbegeleidingsmethoden zijn er en hoe word je daarin competent? Hoe stimuleer je de informele support vanuit de directe omgeving? Hoe kun je rouwenden effectief opvangen in de eerstelijnszorg, op scholen, in bedrijven, in zorginstellingen? Verlieskunde geeft antwoord op deze en vele andere vragen. Nieuw in deze geheel herziene druk is dat drie soorten behoeften van rouwenden (survivalbehoeften, affectieve en reflectieve behoeften) het uitgangspunt zijn, zowel voor de beschrijving van de individuele verliesbegeleiding, voor de support vanuit het sociale netwerk als voor de verliesbegeleidingsmethoden. Het behoeftegerichte transitiemodel, gebaseerd op neuro- en sociaalwetenschappelijk onderzoek, is de rode draad. De cliënt en diens behoeften staan steeds centraal, en niet de 'toevallige methode' van de begeleider.
Verlies --- Rouw --- Afscheid --- 418.7 --- dood --- rouw --- rouwverwerking --- verlieskunde --- verliesverwerking --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- Philosophical anthropology --- Psychology --- Rouwprocessen --- Rouwproces --- PXL-Healthcare 2017 --- afscheid --- neurowetenschappen --- begeleidingsmodellen --- Verlies (emotie)
Choose an application
VERLIESKUNDE -- 613.8 --- ROUW -- 613.8 --- AFSCHEID NEMEN -- 613.8 --- verliesverwerking --- rouw --- rouwverwerking --- begeleiding --- 418.7 --- rouw (gez) --- verliesbegeleiding (gez) --- psychologie --- rouwproces --- 159.9 --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- Psychologie --- Verlies --- Rouwproces --- Verlies (emotie)
Choose an application
253:362.1 --- #KVHB:Rouwproces --- #KVHB:Verlieskunde --- 418.7 --- Broer --- Dood --- Kind --- Rouwen --- Verlies --- Zelfmoord --- Zus --- psychologie --- rouwproces --- 159.9 --- 253:362.1 Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- Psychologie van leven en dood --- Psychologie --- Affective and dynamic functions --- Christian pastoral theology
Choose an application
Alle hulpverleners in de ouderenzorg worden dagelijks geconfronteerd met ouderen die een zwaar verlies moeten incasseren. Een deskundige begeleiding is hierbij bvan het grootste belang, zoals rouwtherapie dat is bij mensen die worstelen met een bemoeilijkt rouwproces. Dit boek richt zich dan ook tot de brede waaier van professionele hulpverleners inde ouderenzorg.
rouw (verdriet) --- bejaarden (ouderen) --- bejaardenpsychologie --- 418.7 --- (zie ook: dood) --- (zie ook: geriatrie, gerontologie) --- 324 --- bejaardenproblematiek --- dood --- geriatrische verpleegkunde --- rouw --- verlieskunde* --- geriatrie --- rouwverwerking --- verliesverwerking --- 605.93 --- ouderenzorg --- bejaarden --- bejaardenzorg --- gerontologie --- gezondheidszorg --- psychologie --- rouw (gez) --- 393.3 --- Dood --- Ouderen --- Rouw --- Rouwproces --- Therapie --- Verlies --- geestelijke gezondheidszorg --- verlies --- ouderdomsziekten, geriatrie --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Psychologie van leven en dood --- 612.67 --- 159.94 --- Sociology of health --- Age group sociology --- Geriatrics --- begeleiding --- Ouderen.
Choose an application
rouwverwerking --- Developmental psychology --- Affective and dynamic functions --- psychologie van leven en dood --- 253:362.1 --- #GGSB: Dood & Levenseinde --- #GGSB: Pastoraal gesprek - begeleiding --- C3 --- dood --- echtscheiding --- handleiding --- jeugd --- kinderen --- ongevallen --- rouw (x) --- scholen --- verdriet (x) --- zelfmoord --- #KVHB:Rouwproces --- #KVHB:Verlieskunde --- 418.7 --- rouw --- 393.7 --- Dood --- Echtscheiding --- Emoties --- Hulpverlening --- Onderwijs --- Rouwproces --- Ziekten --- Jeugd --- afscheid nemen --- nabestaanden --- rouwbegeleiding --- rouwrituelen --- sterven --- verdriet --- verliesverwerking --- zorgverlening --- 253:362.1 Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- Kunst en cultuur --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- Psychologie van leven en dood --- Kinderen --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- begeleiding van nabestaanden --- Dood & Levenseinde --- Pastoraal gesprek - begeleiding --- psychotherapie
Choose an application
Kinderen helpen bij verlies is een gids voor ouders, leerkrachten, opvoeders, familieleden en ook voor hulpverleners die zowel met kinderen, jongeren als met volwassenen in contact komen. Het laat hen zien hoe ze kinderen en jongeren kunnen begeleiden in de confrontatie met verlies, ernstige ziekte in de familie, echtscheiding en zelfdoding. Het bevat tal van waardevolle suggesties om kinderen, jongeren, ouders en zorgverleners te helpen.
Rouwproces --- Jeugd. --- Kinderen. --- Philosophical anthropology --- rouwverwerking --- Developmental psychology --- kinderen --- Affective and dynamic functions --- Infant. --- Child. --- Bereavement. --- Affective Symptoms --- Psychology, Child. --- Grief. --- Adaptation, Psychological. --- Death. --- Academic collection --- handleiding --- tieners --- adolescenten --- verdriet (x) --- rouw (x) --- ziekten --- zelfmoord --- echtscheiding --- dood --- C3 --- #KVHB:Rouwproces --- #KVHB:Verlieskunde --- #KVHB:Kinderpsychologie --- rouw --- 418.7 --- 418.7 ) Begeleiding van nabestaanden --- kind en dood --- rouwen --- zelfdoding --- 603.2 --- rouw (gez) --- Cardiac Death --- Determination of Death --- Near-Death Experience --- Death, Cardiac --- Thanatology --- Fatal Outcome --- Adaptation, Psychologic --- Coping Skills --- Psychological Adaptation --- Behavior, Adaptive --- Coping Behavior --- Adaptive Behavior --- Adaptive Behaviors --- Behavior, Coping --- Behaviors, Adaptive --- Behaviors, Coping --- Coping Behaviors --- Coping Skill --- Psychologic Adaptation --- Skill, Coping --- Skills, Coping --- Allostasis --- Resilience, Psychological --- Infants --- Mourning --- Griefs --- Mournings --- Bereavement --- Bereavements --- Death --- Children --- Minors --- Psychology, Infant --- Psychology, Pediatric --- Child Psychology --- Infant Psychology --- Pediatric Psychology --- Child --- Infant --- Psychology, Developmental --- therapy. --- Kunst en cultuur --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- psychology --- 159.922.74 --- #PBIB:2002.4 --- kinderen en rouw --- verlies --- afscheid nemen --- Dood(Kinderen en dood) --- emoties --- hulpverlening --- sterven --- verliesverwerking --- Kind en echtscheiding --- Rouw / rouwverwerking --- Verliesverwerking --- Zelfdoding bij jongeren --- Afscheid --- Dood --- Jongeren --- Kinderen --- 393.7 --- Adolescentie --- Echtscheiding --- Zelfmoord --- Afscheid nemen --- Dood; kinderen --- Verdriet --- gezinssociologie --- rouw (verdriet) --- zelfdoding (suïcide, zelfmoord) --- 030151.jpg --- Kinderen en echtscheiding --- Rouwproces ; kinderen --- C5 --- rouwgebruiken --- 159.922.74 Attitudes van kinderen --- Attitudes van kinderen --- Psychologie van leven en dood --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- (zie ook: rouw) --- (zie ook: dood) --- undefined --- #gsdb6 --- departement Gezondheidszorg --- verlies (psychologie) --- kinderpsychologie --- Gezinspsychologie --- Gezinspedagogiek --- Jeugd --- End Of Life --- End-Of-Life --- Adjustment --- Psychology, Child --- Grief --- Adaptation, Psychological --- therapy --- Kind --- Kunst --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autisme --- Cultuur --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Kinderen ervaren vaak verlies. Tijdens het spel leren kinderen omgaan met verliezen door bijvoorbeeld niet op te geven en nogmaals te proberen: misschien lukt het de volgende keer beter. Kinderen worden echter ook geconfronteerd met ingrijpend verlies waardoor hun leven kan veranderen: ouders die scheiden, het verdriet bij de eerste schooldag, een vriendje dat kanker krijgt of een (groot)ouder die sterft.Een kind leert omgaan met deze betekenisvolle verliezen, soms alleen, soms met de steun van anderen. In een vertrouwde en veilige omgeving zoals thuis of op school kan een volwassene het kind uitnodigen om stil te staan bij het gemis. Ruimte voor verdriet geeft een leidraad welke woorden te gebruiken, hoe om te gaan met gevoelens en gedachten, hoe het kind doorheen de verwerking te begeleiden.De auteurs hebben, vanuit hun jarenlange praktijk in het omgaan met kinderen met een verlieservaring, deze leidraad opgesteld. Het is een weg die door het kind kan bewandeld worden samen met ouders, leerkrachten, opvoeders en hulpverleners
#PBIB:+105.99 --- Dood --- Verdriet --- didactisch materiaal --- dood --- kanker --- kinderen en rouw --- prentenboeken --- rouw --- verdriet --- verliesverwerking --- 418.7 --- afscheid nemen --- psychologie --- 415.3 --- 605.91 --- Dementie --- Dood(Kinderen en dood) --- Echtscheiding --- Troosten --- Verlies (emotie) --- Ziek zijn --- kinderen --- kwaadaardige gezwellen --- rouwverwerking --- spelen --- troost --- 476.1 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Didactisch materiaal --- Huisdier --- Kanker --- Kind --- Kinderen en dood --- Kleuteronderwijs --- Psychologie van leven en dood --- Rouw / rouwverwerking --- Rouw --- Rouwproces --- Sterven en dood (dood) --- Verdriet bij kinderen --- Verdriet om verlies --- Verhuizen --- Verlies --- Verliesverwerking --- Verloren lopen --- Ziekte --- 418.7 ) Begeleiding van nabestaanden --- overlijden --- rouwen --- scheiden --- verlies --- ziek --- 393.7 --- 616.052 --- Communicatie --- Gezin --- Kinderen --- Patiënten --- Psychologie --- 478.8 --- Dood : basisonderwijs --- Dood : kleuteronderwijs --- Kanker : kinderen --- Verdriet : kinderen --- Verlies : hulpverlening --- Verliessituaties --- 063076.jpg --- 063077.jpg --- 063078.jpg --- Rouwproces ; kinderen --- didactische set --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Omgaan met verdriet --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- Uitvoerende functies --- Oncologie --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Rouwproces) --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Differentiatie --- Didactiek. --- Basisonderwijs. --- #PBIB:+108.31 --- Lezen --- JB BODE --- emoties --- grootouders --- 433.7 --- 433.75 --- 471.44 --- Emoties(Gevoelens) --- Emotionele opvoeding(Affectieve opvoeding) --- Lager onderwijs --- kinderboeken --- Grootouders --- Jeugdboeken 6 jaar --- Sterven --- kind en dood --- verhalen ; kleuters --- Dood ; verhalen --- Dood en kinderen ; verhalen --- Grootouders ; verhalen --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Jeugdliteratuur --- Voorleesverhalen ; basisonderwijs --- Dood - prentenboek --- Dood; kinderen --- Grootouders - prentenboek --- Jeugdboeken --- Prentenboeken --- Rouwproces : kinderen - prentenboek --- 062954.jpg --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- gevoelens --- Leesopvoeding --- Activiteiten met het jeugdboek - kinderboeken --- Sociale en emotionele opvoeding --- 063074.jpg --- Kanker (Leukemie) --- 062955.jpg --- Kanker (Oncologie) --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- Didactiek van het lager onderwijs --- ziektebeleving --- emotionele opvoeding --- 700 Pedagogie --- 772 Basisonderwijs --- differentiatie --- verschillen --- 474.23 --- basisonderwijs --- didactiek --- differentiërend onderwijs --- 454.23 --- 474.21 --- Ervaringsgericht onderwijs --- Evaluatie --- Klasdoorbrekend werken(Klasoverschrijdend werken) --- Omgaan met verschillen --- Taakgericht taalonderwijs --- Diversiteit --- Evaluatie (Beoordeling) --- Klasdoorbrekend werken --- Taakgericht onderwijs --- evaluatie --- Differentiatie ; lagere school --- Differentiërend onderwijs ; basisonderwijs --- 450.46 --- 061173.jpg --- Differentiatie: lagere school --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Didactische principes --- Didactische werkvormen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- #KVHB:Kinderpsychologie --- #KVHB:Rouwproces --- #KVHB:Verlieskunde --- (kind) --- 174.5 --- Emoties (Gevoelens) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Ontwikkeling van kinderen --- Rouw (verlies) --- 418.7 )* PSYCHOLOGIE VAN LEVEN EN DOOD --- sociaal-emotionele opvoeding --- Begeleiding --- Emoties --- Kinderen met emotionele en psychosociale problemen --- Veranderingen --- Verdriet ; kinderen --- Rouwproces : kinderen --- Troost --- 062953.jpg --- rouwbeleving --- verlies (psychologie) --- PXL-Education 2017 --- voorleesboek --- Didactics of social education --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Oncology. Neoplasms --- Dutch literature --- ziek zijn (themawoord fictie) --- kanker (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- ouders-kind relatie --- Philosophical anthropology --- Psychology --- Age group sociology --- Educational sciences --- psychologie van leven en dood --- Teaching --- interculturaliteit --- interculturele opvoeding --- multiculturele samenleving --- intercultureel onderwijs --- grootouders (themawoord fictie) --- verdriet (themawoord fictie) --- dood (themawoord fictie) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- opa's (themawoord fictie) --- Grootouders. --- Kinderen en dood. --- Kleuters. --- Rouwproces ; kinderen. --- afscheid --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Grootvaders --- Sociale opvoeding --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Kleuters --- Rouwen --- Moeders --- Jeugd --- ziekte --- 684.94 --- boekillustraties --- jeugdboeken --- kinderboekillustraties --- non-fiction --- ziek zijn --- JB VANM --- het boek, boekillustratie --- Patiënten --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Grootvader --- Grootouder --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Kleinkind --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Kleuter --- Emotie --- Moeder --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Affective and dynamic functions --- Primary education --- Orthopedagogics --- Jongere
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|