Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Waar staat die rode knop ? : Vlamingen en hun digitale televisie
Authors: ---
ISBN: 9789049601201 Year: 2009 Publisher: Brugge Vanden Broele

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur onderzocht de motivaties, behoeften en verwachtingen van de Vlaamse kijker tegenover digitale televisie. Het biedt de lezer twee invalshoeken. Enerzijds geeft het een heldere kijk op de houding van de Vlaamse televisiekijker tegenover digitale televisie. Anderzijds verkent het boek aan de hand van twee pilootprojecten hoe interactieve digitale televisie meerwaarde kan bieden aan de veeleisende Vlaamse televisiekijker. Daarbij horen ook aanbevelingen voor het ontwikkelen van iDTV-toepassingen.


Book
Het nieuwe tv kijken : een positieve kijk op televisie in Vlaanderen : het model Vlaanderen inc
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789401421294 Year: 2014 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kunnen televisieomroepen en -producenten inspelen op de veranderende manier van tv-kijken?Om welk businessmodel vraagt de huidige on-demand-consumptie?Digitalisering breekt door in alle vormen van beeldcultuur. Ook de klassieke tv-wereld ontsnapt hier niet aan. De fragmentatie van de media en het groeiende belang van big data wijzigen het televisiekijken fundamenteel.In dit boek pleiten de auteurs voor een doordachte strategie en een crossmediale benadering: televisieproducties aanbieden op meerdere platformen. Dit met als doel de grenzen tussen de diverse media te laten vervagen en op die manier beter tegemoet te komen aan de wens van de kijker. Want alleen door innovatie, door het omarmen van technologie en door samenwerking kan televisie het massamedium bij uitstek blijven.Bron : http://www.lannoocampus.be


Book
Van bedrijfsfilm tot beeldbuisglitter : een kwarteeuw Vlaamse video- en televisie-industrie
Author:
ISBN: 9076692017 Year: 1999 Publisher: Brussel : Mediadoc,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Na een korte inleiding, waarin enkele termen, zoals de audiovisuele sector en de Vlaamse beeldindustrie, verduidelijkt worden, volgt een overzicht van de nog vrij korte geschiedenis van de Vlaamse audiovisuele industrie. Sinds de jaren ’60 groeit de beeldindustrie in Franstalig en Nederlandstalig België steeds meer uiteen. Van 1980 tot 1983 komt er in Vlaanderen door de opkomst van de nieuwe, lichte en goedkope videoapparatuur een eerste boom. Dan duurt het tot 1989 voordat er -- na de oprichting van de eerste commerciële zender VTM -- sprake kan zijn van een tweede boom in de audiovisuele sector. Verder komt rond 1993 de regionale tv in Vlaanderen uit de startblokken. In de volgende hoofdstukken komen o.a. de belangrijkste Vlaamse audiovisuele bedrijven - gaande van de in human interest gespecialiseerde Jambers Producties tot nieuwkomers zoals Woestijnvis - en de financiële dimensie aan bod. Ook de problemen i.v.m. de tewerkstelling, met name het feit dat een groot deel van de mensen die in de audiovisuele sector actief zijn met het zwakke statuut van freelancer werkt, krijgen in een apart hoofdstuk aandacht. Het boek sluit af met een hoofdstuk over de nieuwe media en de gevolgen hiervan op de werkgelegenheid. Uiterst nuttig zijn ten slotte de addenda achteraan in het boek, met o.a. een overzicht van de verschillende beroepen en functies en van interessante websites in de audiovisuele sector. Het boek biedt een goed overzicht van de Vlaamse audiovisuele sector. Storend is wel de slordige stijl en redactie van het boek, zoals de manier waarop uitgehaald wordt naar sommige bedrijven en mediaorganen (‘Het LaaGste Nieuws’) en de spelfouten wanneer in het Duits geciteerd wordt.


Book
De vijfminutenregel : kinderen en reclame op TV
Authors: ---
ISBN: 9055837512 Year: 2000 Volume: afl. 14 Publisher: Deurne Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Kinderrechten en media : een meervoudig perspectief 2. De vijfminutenregel en andere beperkingen betreffende tv-reclame in functie van de bescherming van minderjarigen 3. De vijfminutenregel sinds 1987 : een overzicht 4. De vijfminutenregel en het EU-recht 5. De vijfminutenregel en artikel 10 EVRM 6. De vijfminutenregel en artikel 13 en 17 IVRK 7. De vijfminutenregel : knelpunten en beleidskeuzen 8. Nawoord

Keywords

Kinderen en reclame. --- Kinderen en televisie. --- Reclame --- Sociale agogiek --- Kinderen en reclame --- Mediarecht --- Televisie --- ethiek. --- jeugdbescherming en kinderrechten. --- België. --- children [people by age group] --- Advertising. Public relations --- Age group sociology --- ethiek --- Industrial and intellectual property --- commercials [oral or performed works] --- mediaonderzoek --- ethics [philosophy] --- media-analyse --- mediarecht --- kinderen --- reclame --- Kinderen en televisie --- Reclame ; televisie --- #SBIB:309H1015 --- #SBIB:309H2813 --- #SBIB:012.AANKOOP --- #BAVD --- #A0102R --- 347.63 <493> --- 659.1 --- #A0103A --- 690 Media, mediarecht --- 693 Handelsreclame --- Protection de la jeunesse Jeugdbescherming --- Médias Media --- Télévision Televisie --- 193 Kinderrechten en Media --- Publicité Adverteren --- 659 --- 301.185.1 --- 347.77 --- televisiereclame --- reclame en kinderen --- televisiereclame en kinderen --- Vlaanderen --- televisie --- 791.46 --- België --- 095.1 --- Media: politieke, juridische, ethische, ideologische aspecten (incl. privacy) --- Reclame: juridische, ethische, ideologische aspecten --- Reclame. Public relations --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Industriële en intellectuele eigendom --- televisie in België --- kinderen en televisiereclame --- Kinderen en jeugd --- Televisiereclame --- Reclamereglementeringen --- Kind --- Reclamereglementering --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderzoek --- Geweld --- Jeugd en televisie


Book
Nieuws op televisie : televisiejournaals als venster op de wereld
Authors: --- ---
ISBN: 9033458136 9789033458132 Year: 2005 Publisher: Leuven/Voorburg Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor het overgrote deel van de bevolking zijn de journaals op televisie de belangrijkste bron van informatie over wat er in de wereld reilt en zeilt. Televisie is letterlijk het venster op de wereld geworden. Tegelijk krijgen de televisiejournaals flink wat kritiek over zich heen: ze zouden te oppervlakkig zijn en politiek reduceren tot entertainment.Systematisch wetenschappelijk onderzoek over de inhoud van het televisiejournaal ontbreken echter tot nu toe. Veelal beperkt men zich tot het overnemen van gegevens uit Amerikaans onderzoek, of tot het nemen van enkele kleinere steekproeven. Het Electronisch NieuwsArchief (ENA) aan de Universiteit Antwerpen laat voor het eerst wel zo’n systematische analyse toe. Wetenschappers buigen zich in dit boek over de vraag welk soort nieuws de gemiddelde Vlaming nu eigenlijk wordt aangeboden.Het boek opent met een inleidend essay van de Amerikaanse politicoloog Pippa Norris (Harvard). Zij betoogt dat televisie ten onrechte wordt beschuldigd: ook al is de informatie noodgedwongen beperkt in vergelijking met de gedrukte media, dan nog bereikt de televisie een massaal publiek dat anders helemaal niets van politiek zou afweten. Vervolgens worden de Vlaamse televisie-journaals verder geanalyseerd, en daarbij gaat het zowel om de VRT als de VTM-uitzendingen.Dit boek is het resultaat van een intensieve interdisciplinaire en interuniversitaire samenwerking. Het is een must voor iedereen die geïnteresseerd is in politiek en in communicatiewetenschappen. Of ook gewoon voor iedereen die wel eens wil weten wat zij/hij nu eigenlijk voorgeschoteld krijgt bij het bekijken van het televisiejournaal.


Book
Publieke televisie in Vlaanderen : een geschiedenis
Authors: ---
ISBN: 9789038210599 9038210590 Year: 2007 Volume: 3 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vriend en vijand zijn het er over eens: de openbare omroep is een van de belangrijkste, zoniet de belangrijkste speler in het Vlaamse medialandschap, en dit al vele decennia lang. Radio mag dan al het oudste medium zijn, het 'jongere zusje' televisie slorpt de meeste aandacht (en centen) op. In ruil daarvoor voorziet zij de kijkers al meer dan vijftig jaar van een ruime waaier aan programma's: zowel oude kaskrakers als steeds nieuwe formats. Het televisiebedrijf is centraal gericht op het hier en nu, net zoals het schrijven over televisie gebeurt vanuit hedendaagse bekommernissen. Dit geldt zowel voor journalistieke als voor academische publicaties over televisie. De historische dimensie is tot nog toe beperkt, enkele academische monografieën, journalistieke werken en memoires niet te na gesproken. Dit boek wil hieraan tegemoet komen, door een wetenschappelijk gefundeerd historisch overzicht te bieden van de Vlaamse publieke televisie. Publieke televisie in Vlaanderen: een geschiedenis is zowel een toegankelijke maar grondige inleiding op het onderwerp als een naslagwerk dat doorverwijst naar het bestaande onderzoek. Het is een standaardwerk voor studenten en docenten maar evenzeer voor iedereen die interesse heeft voor de openbare omroep. De basisgedachte van dit werk is dat er niet één 'ware' geschiedenis is van het complexe fenomeen televisie. Er is de in officiële bronnen vastgelegde institutionele geschiedenis, die vooral betrekking heeft op de overheidsregulering en haar uitwerking binnen de omroeporganisatie. Hierbij groeit recent het belang van een Europese regulerende context. Daarnaast is er ook nood aan een geschiedenis van het minder tastbare beleid, dat binnen de wettelijke contouren klemtonen legt. Ten slotte leidt ook de voortdurende wisselende haat/liefde verhouding tussen de publieke televisie en haar publiek tot nieuwe historische perspectieven. Dit boek wil al deze aspecten ontrafelen.

Keywords

Television broadcasting --- History --- Televisie. --- Televisie --- VRT. --- Vlaanderen --- Geschiedenis. --- Télédiffusion --- History. --- Histoire. --- Telecommunication services --- televisieprogramma's --- geschiedenis --- TV (televisie) --- Mass communications --- Flanders --- Public television --- Télévision --- Télévision publique --- Histoire --- Television --- Flanders (Belgium) --- BPB0804 --- Droit des média --- Télévision --- 095.1 --- België --- openbare omroepen --- televisie --- Academic collection --- VRT --- brt --- brtn --- openbare omroep --- vrt --- 316.7 <493-17> --- 316.774.13:654.197 --- 351.751 <493=393> --- 692.1 VRT --- Telecasting --- Television industry --- Broadcasting --- Mass media --- 316.7 <493-17> Cultuursociologie --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Cultuursociologie --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 316.774.13:654.197 Televisiewezen: bedrijfseconomisch, produktie, distributie--(communicatiesociologie) --- Televisiewezen: bedrijfseconomisch, produktie, distributie--(communicatiesociologie) --- 351.751 <493=393> Mediarecht. Vrijwaren van de vrijheid van denken, van de persvrijheid. Censuur. Filmcensuur. Reclamerecht--(Fundamentele vrijheden in de grondwet zie {342.732})--Nederlandstalig België --- Mediarecht. Vrijwaren van de vrijheid van denken, van de persvrijheid. Censuur. Filmcensuur. Reclamerecht--(Fundamentele vrijheden in de grondwet zie {342.732})--Nederlandstalig België --- Mediarecht --- televisie in België --- - Algemeen ; Televisie ; België --- Openbare omroep --- Geschiedenis --- телевизия --- televisão --- television --- fjernsyn --- televisioon --- televízió --- televízia --- τηλεόραση --- televīzija --- televisione --- televiżjoni --- телeвизија --- televiziune --- televize --- televizion --- televisión --- телевизија --- Fernsehen --- televisio --- televizija --- telewizja --- teilifís --- ТВ --- ТВ приемник --- televizní přenos --- TV-sändning --- τηλεοπτικό πρόγραμμα --- ТВ канал --- televizní stanice --- televisione via satellite --- programme de télévision --- televisione diretta --- televizní kanál --- TV-program --- televíziós program --- televizní soustava --- televizní program --- televizní vysílání --- τηλεοπτική εκπομπή --- ТВ програма --- émission télévisée --- teletrasmissione --- Droit des média --- België --- televisie in België --- - Algemeen ; Televisie ; België --- Cultuursociologie --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Mediarecht. Vrijwaren van de vrijheid van denken, van de persvrijheid. Censuur. Filmcensuur. Reclamerecht--(Fundamentele vrijheden in de grondwet zie {342.732})--Nederlandstalig België --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Onderzoek --- Geweld --- Emigratie --- Television broadcasting - Belgium - Flanders - History --- Télédiffusion


Multi
De verbeelde gemeenschap : 50 jaar Vlaamse tv-fictie en de constructie van een nationale identiteit
Author:
ISBN: 905867374X 9789058673749 Year: 2004 Publisher: Leuven : Universitaire Pers,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat is de Vlaamse identiteit? Deze vraag deed al veel stof opwaaien. In dit boek argumenteert Alexander Dhoest dat Vlaanderen een 'verbeelde gemeenschap is. De Vlaamse natie is ingebeeld, omdat ze vooral bestaat in de hoofden van Vlamingen. Ze is ook uitgebeeld, omdat ze gevoed wordt door beelden van Vlaanderen, door voorstellingen en verhalen. Sinds 1953 is de televisie in Vlaanderen een onuitputtelijke bron van werkelijkheidsbeelden. Vooral tv-fictie vertelt verhalen over Vlaanderen, over zijn geschiedenis en cultuur, over zijn taal en inwoners.Dit boek onderzoekt patronen en thema's in de voorstelling van Vlaanderen in 50 jaar tv-fictie, gaat op zoek naar verklaringen en bespreekt de receptie door pers en kijkers. Fictieseries als Wij, heren van Zichem blijken een belangrijk onderdeel van het Vlaamse collectieve geheugen. Ze brachten het gewone volksleven in beeld en gaven zo een gezicht aan de Vlaamse verzelfstandiging.

Keywords

Mass communications --- Flanders --- Feuilletons télévisés --- Flandre --- Televisieseries --- Vlaanderen --- Culturele identiteit ; Vlaanderen --- maatschappij en televisie --- Vlaanderen ; beeldvorming --- 316.774.16:654.197 --- 323.1 <493-17> --- Academic collection --- #SBIB:309H525 --- #SBIB:309H521 --- #SBIB:309H1521 --- #VCV monografie 2004 --- #A0411A --- 651.1 Vlaamse maatschappij en identiteit --- 692 Omroep --- Alexander Dhoest --- België --- televisie --- sociologie --- twintigste eeuw --- media --- cultuursociologie --- 791.46 --- culturele identiteit --- beeldvorming --- 095.1 --- meningsvorming --- Televisiewezen: maatschappelijk, politiek, ideologisch, ethisch, juridisch, socio-cultureel--(communicatiesociologie) --- Nationale bewegingen. Nationalisme. Rassenpolitiek--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Sociologie van de audiovisuele boodschap --- Audiovisuele communicatie: inhoudsanalyse: onderzoekingen --- Radio- en/of televisieprogramma’s met een amusementsfunctie en/of esthetische functie --- televisie in België --- 008 --- 384 --- 301.17 --- Theses --- Mass media --- National characteristics, Flemish. --- Television programs --- Television soap operas --- Social aspects --- Identiteit --- Televisie --- geschiedenis --- 316.774.16:654.197 Televisiewezen: maatschappelijk, politiek, ideologisch, ethisch, juridisch, socio-cultureel--(communicatiesociologie) --- 323.1 <493-17> Nationale bewegingen. Nationalisme. Rassenpolitiek--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Identiteit. --- beeldvorming. --- geschiedenis. --- Vlaanderen. --- Beeldvorming. --- Geschiedenis. --- National characteristics, Flemish --- Soap operas --- Soap operas, Television --- Telenovelas --- Television series --- Programs, Television --- Shows, Television --- Television shows --- TV shows --- Television broadcasting --- Electronic program guides (Television) --- Television scripts --- Flemish national characteristics --- Mass communication --- Media, Mass --- Media, The --- Communication

Listing 1 - 8 of 8
Sort by