Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
94422048
Language and languages --- Applied linguistics --- Second language acquisition --- Study and teaching --- Tweedetaalverwerving --- Sociolinguïstiek --- Taalverwerving --- taalverwerving (ler) --- tweede-taalverwerving --- Onderwijs --- Language and languages - Study and teaching
Choose an application
Geschreven teksten kunnen begrijpen, is essentieel voor kinderen om goede resultaten te behalen op school. Talloze studies hebben aangetoond dat een goede woordenschat de belangrijkste voorspeller is voor het begrijpen van teksten. Dit boek bespreekt de nieuwste visies op hoe kinderen woorden leren en hoe zij hun woordenschat kunnen verbreden en verdiepen. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen woorden van verschillende moeilijkheidsgraad en worden ook verschillende vormen van toetsing besproken. Het boek sluit af met een aantal uitgewerkte lesvoorbeelden en een lijst met nagenoeg 1700 woorden die voor leerlingen in het basisonderwijs belangrijk zijn.
Didactics of Dutch --- woordverwerving --- woordenschat --- Psycholinguistics --- Taalverwerving ; inderen --- Taalonderwijs ; baisonderwijs ; didactiek --- taalverwerving (ler) --- woordkennis --- 475.2 --- taalverwerving --- Taal --- Woordfrequentielijsten --- Woordenschat --- Taal ; onderwijs --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Nederlands --- Woordenschatverwerving --- Kinderen --- Basisonderwijs --- Begrijpend lezen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Dit beeldwoordenboek is zowel geschikt voor beginnende als voor gevorderde studenten Nederlands. Het bevat meer dan 3000 frequent gebruikte woorden, gespreid over 77 thema's en gedifferentieerd naar drie niveaus. De leerlingen worden gestimuleerd de nieuwe woorden via substitutie actief en communicatief toe te passen. Het boek is heel praktisch door de Inhoudsopgave : vooraan en de alfabetische index achteraan.
Nederlands --- Beeldwoordenboek --- Communication (langue néerlandaise) Communicatie (Nederlandse taal) --- Cours de langue (néerlandais) Taalcursus (Nederlands) --- Langue néerlandaise Nederlandse taal --- Vocabulaire (néerlandais) Woordenschat (Nederlands) --- 831.1 --- Beeldwoordenboeken --- 485.19 --- Nederlands voor anderstaligen; s.o --- Nederlands; s.o --- Woordenboeken --- Nederlandse taal ; woordenboeken --- 831 --- student-tutoring --- taalverwerving (ler) --- Schoolbooks - Didactic material --- Beeldwoordenboeken. --- Didactics of Dutch --- Didactics of secundary education --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- secundair onderwijs 2de graad --- secundair onderwijs 3de graad --- secundair onderwijs 1ste graad
Choose an application
Kinderen zijn voortdurend bezig met hun taalontwikkeling, binnen en buiten de school. Ze spreken en luisteren, schrijven en lezen en ze denken en praten over hun eigen taalgebruik en dat van anderen. Hoe leren kinderen taal en hoe geeft een leraar in het primair onderwijs daar richting aan? In Portaal - Praktische taaldidactiek voor het primair onderwijs komen alle aspecten van het taalonderwijs in het primair onderwijs aan de orde. De onderwerpen en de didactiek sluiten aan bij de kennisbasis. In de tien hoofdstukken komen achtereenvolgens aan de orde: taal en taalonderwijs, taalverwerving, onderwijs in mondelinge taalvaardigheden, woordenschatonderwijs, leesonderwijs, schrijfonderwijs, taalbeschouwingsonderwijs, onderwijs in jeugdliteratuur, meertaligheid en Nederlands als tweede taal en ten slotte taalbeleid. Bij het boek hoort een website met uitgebreid studiemateriaal, met onder andere vragen en opdrachten. In deze derde druk is de structuur van het boek grondig gewijzigd. De onderwerpen Lezen en schrijven worden in aparte hoofdstukken behandeld, zonder hun onderlinge samenhang te verliezen. Verder is het boek inhoudelijk en didactisch geactualiseerd en afgestemd op de kennisbasis. Ten slotte is ook de vormgeving vernieuwd. Sterk van opzet en inhoud gewijzigde, op vele punten uitgebreide derde druk van deze standaarduitgave. De uitgave sluit inhoudelijk aan bij de in 2009 gereedgekomen 'Kennisbasis Nederlandse taal'; het begrippenapparaat daaruit is verwerkt in deze didactische vraagbaak. Gebleven is de gedegen, gestructureerde, helder opgezette en - ondanks de enigszins specialistische thematiek - vlot leesbare en inspirerende inhoudelijke presentatie van de rijke taalschatkist ten behoeve van de didactiek van de Nederlandse taal in het primair onderwijs. In tien royale hoofdstukken met een handige onderverdeling wordt de student, lezer, genteresseerde door aspecten geleid als: taal en taalonderwijs, taalverwerving, mondelinge taalvaardigheid, woordenschatonderwijs, geletterdheid (lezen en schrijven), taalbeschouwing, jeugdliteratuur, meertaligheid en Nederlands als tweede taal en taalbeleid. Ieder hoofdstuk wordt, naast de schriftelijke informatie, gestoffeerd met schema's, tabellen, zwart-witfoto's en verdere literatuur- dan wel websiteverwijzingen. Er is aandacht voor de rol van taalcordinator op school. Op een website zijn opdrachten te vinden voor pabo-studenten Inhoudsopgave : (verkort) Hoofdstuk 1 - Taal en taalonderwijs 1.1 Achtergrondkennis: wat is taal? 1.2 Taalonderwijs 1.3 Uitgangspunten van Portaal 1.4 Keuzes maken Hoofdstuk 2 - Taalverwerving 2.1 Taalverwerving via spreken en luisteren 2.2 Taalverwerving via lezen en schrijven 2.3 Keuzes maken Hoofdstuk 3 - Mondelinge taalvaardigheid 3.1 Achtergrondkennis 3.2 Ontwikkelingslijnen van spreken en luisteren 3.3 Didactiek van spreken en luisteren 3.4 Keuzes maken Hoofdstuk 4 - Woordenschatonderwijs 4.1 Achtergrondkennis 4.2 Ontwikkelingslijnen van woordenschat 4.3 Didactiek van woordenschat 4.4 Keuzes maken Hoofdstuk 5 - Geletterdheid: lezen 5.1 Achtergrondkennis 5.2 Ontwikkelingslijnen van lezen 5.3 Didactiek van lezen 5.4 Keuzes maken Hoofdstuk 6 - Geletterdheid: schrijven 6.1 Achtergrondkennis 6.2 Ontwikkelingslijnen van schrijven 6.3 Didactiek van stellen en spelling 6.4 Keuzes maken Hoofdstuk 7 - Taalbeschouwing 7.1 Achtergrondkennis 7.2 Ontwikkelingslijnen van taalbeschouwing in de basisschool 7.3 Didactiek van taalbeschouwing 7.4 Keuzes maken Hoofdstuk 8 - Jeugdliteratuur 8.1 Achtergrondkennis 8.2 Ontwikkelingslijnen van jeugdliteratuur 8.3 Didactiek van jeugdliteratuur 8.4 Keuzes maken Hoofdstuk 9 - Meertaligheid en Nederlands als tweede taal 9.1 Achtergrondkennis 9.2 Ontwikkelingslijnen van meertaligheid 9.3 Didactiek van meertaligheid 9.4 Keuzes maken Hoofdstuk 10 - Taalbeleid 10.1 Achtergrondkennis 10.2 De beleidscyclus in de praktijk 10.3 De taalcordinator 10.4 Mogelijkheden tijdens stage 10.5 Keuzes maken
Nederlands --- Basisonderwijs --- Didactiek. --- Didactics of Dutch --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- 471.41 --- 475.2 --- Anderstalige nieuwkomers --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Jeugdliteratuur --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Lezen --- Luisteren --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen) --- Ontluikende geletterdheid --- Schrijven --- Spreken --- Taal --- Taalbeleid --- Taalbeschouwing --- Taalvaardigheid --- Tweedetaalverwerving --- Didactiek --- Geletterdheid --- Interactief onderwijs --- Leerlijnen --- Leermiddelen --- Meertaligheid --- Taalontwikkeling --- Taalverwerving --- Woordenschat --- basisonderwijs (ler) --- taaldidactiek --- taalgeletterdheid --- taalverwerving (ler) --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Taalonderwijs ; Nederlandse taal --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- Taaldidactiek --- 475.25 --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
CLIL (Content and Language Integrated Learning) is dé belangrijkste onderwijsvernieuwing van de laatste jaren. Dit houdt in dat een deel van de leerstof in een vreemde taal wordt aangeboden. Dit boek laat zien welke principes hieraan ten grondslag liggen, hoe het komt dat leerlingen hierdoor betere resultaten behalen, en hoe je als leraar je didactische praktijk hierop afstemt. Lesopbouw, bepalen van doelen, scaffolding, feedback en evaluatie, multimodale input, actief leren, ..., de auteurs gaan op al deze topics dieper in.
CLIL --- taalverwerving (ler) --- meertaligheid --- content and language integrated learning --- onderwijsvernieuwing --- School management --- Didactic strategies --- Taalverwerving --- evaluatie (onderwijs) --- actief leren --- feedback --- 456.2 --- Meertaligheid --- Taal en letterkunde; overige talen --- 378.6/6 --- 737 Leerprogramma's --- Teaching methods --- Education --- Languages --- PXL-Education 2017 --- onderwijs --- didactiek van de talen --- CLIL - Content and Language Integrated Learning --- tweetalig onderwijs --- taalbeleid --- talenonderwijs --- Taalvaardigheid ; secundair onderwijs --- Vreemdetalenonderwijs ; secundair onderwijs --- Didactics of Dutch --- Primary education --- Secondary education --- vreemdetalenonderwijs --- didactiek --- didactiek algemeen - taal en letterkunde overige talen --- Language arts --- Correlation with content subjects
Choose an application
Inleiding. - 1. De wereld van het taalonderwijs. - 2. Aspecten van schools taalleren. - 3. Woorden: de bouwstenen van een taal. - 4. Grammatica: steun of struikelblok. - 5. De vaardigheden voor communicatie. - 6. Een stap verder, buiten de school. - 7. Vroeg beginnen? - 8. Wat altijd geldt. - 9. Op de achtergrond: Europese stimuli. - Slotwoord. - Literatuur. - Index.
Didactics of languages --- Second language acquisition --- Children --- Language acquisition --- Parent participation --- didactiek --- talen --- tweetaligheid --- vreemdetalenonderwijs --- 475.3 --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Taalvaardigheid --- Vreemdetalenonderwijs --- 456.2 --- Communicatief taalonderwijs --- Communicatieve vaardigheden --- Meertaligheid --- Vreemdetaleninitiatie --- 475.3 ) * FRANSE TAAL - O.N. --- communicatief talenonderwijs --- communicatieve vaardigheden --- meertaligheid --- onderwijs --- taaleducatie (ler) --- taalonderwijs (ler) --- taalonderwijs --- taalverwerving (ler) --- vreemdetaleninitiatie --- vreemdetalenonderwijs (ler) --- Taal --- Taalonderwijs --- Vreemde talen; onderwijs --- communicatievaardigheden --- Taalonderwijs; overige talen --- Taal en letterkunde; overige talen --- 092976.jpg --- 475.3 ) * FRANSE TAAL - O.N --- Vreemde-talenonderwijs --- Didactiek --- Moderne vreemde talen --- Onderwijs, Vreemde taal --- Onderwijs --- Vreemde taal
Choose an application
Dit is een hernieuwd overzicht van hetgeen bekend is op het gebied van de taalverwerving: een introductie tot de actuele stromingen in de literatuur, en een inzicht in het onderzoek in Nederland en Vlaanderen.
Dutch language --- Language acquisition --- Language Development. --- Psycholinguistics. --- 81.232 --- Kinderen --- Taal --- Taalverwerving --- 800 ) Taalverwerving --- 803.3 --- kind en taal --- taalverwerving --- taalverwerving (ler) --- 159.953 --- kindertaal --- psycholinguïstiek --- taalontwikkeling --- 416.5 --- 472.1 --- Taalverwerving ; kinderen --- 416.1 --- 416.23 --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- kinderen --- Nederlands --- Academic collection --- #PBIB:1999.2 --- #SBIB:309H518 --- #KVHB:Taalontwikkeling --- 803.93-07 --- 803.93-07 Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- Psycholinguistic --- Development, Language --- Developments, Language --- Language Developments --- Psycholinguistics --- Acquisition of language --- Developmental linguistics --- Developmental psycholinguistics --- Language and languages --- Language development in children --- Psycholinguistics, Developmental --- Interpersonal communication in children --- Flemish language --- Netherlandic language --- Germanic languages --- Acquisition --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Tot c. 13 jaar --- psycholinguïstiek, taalverwerving, kindertaal --- Verbale communicatie: sociologie, antropologie, sociolinguistiek --- LANGUAGE DEVELOPMENT. --- Language acquisition. --- Acquisition. --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Language development. --- Ontwikkelingspsychologie --- Cognitieve ontwikkeling. --- Psycholinguïstiek. --- Taalverwerving. --- Cognitive psychology --- Developmental psychology --- Sociolinguistics --- Didactics of Dutch --- didactiek --- Didactics of primary education --- Cognitieve psychologie --- Didactiek van het Nederlands --- Didactiek van het lager onderwijs --- Sociolinguïstiek --- Psycholinguïstiek --- Language Development --- Language Acquisition --- Acquisition, Language --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Dutch language - Acquisition
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|