Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Heel wat scholen hebben te kampen met onbetaalde schoolfacturen. Onbetaalde schoolfacturen zijn slechts een symptoom van vele onderliggende problemen, waarvan de oorzaken doorgaans rechtstreeks gelinkt zijn aan armoede. Gelukkig willen heel veel scholen de problematiek aanpakken, maar men weet niet altijd goed hoe eraan te beginnen. De vzw SOS Schulden op School begeleidt scholen in die oefening. Samen gaan we op zoek naar structurele oplossingen.Geen twee scholen zijn gelijk. Een kant-en-klare oplossing bestaat dus niet. Er zijn wel veel zaken die kunnen worden uitgeprobeerd om te zien wat werkt en wat niet. Een aantal tools kan men probleemloos in elke school toepassen. Maar daarbovenop zal men telkens nog een extra laag moeten aanbrengen. In dit boekje proberen we alvast wat inspiratie mee te geven, uitgelegd in vijf hoofdstukjes.Deze publicatie past in een reeks waarmee het GO! directeurs, leerkrachten, ouders en andere betrokkenen een helpende hand wil reiken. Op een overzichtelijke en bondige manier wordt weergegeven welk beleid een school zou kunnen of moeten voeren of opzetten rond een zorgwekkend thema.https://www.politeia.be/nl/publicaties/225066-omgaan+met+schulden+op+school+pakket+van+5
Social problems --- School management --- Studiekosten --- studeren --- armoede --- schuldenregeling --- Onderwijs --- Schuld (financiën) --- Financiële moeilijkheden --- Armoede --- Maximumfactuur
Choose an application
Het hoger onderwijs in Vlaanderen is in permanente evolutie. Begrippen als BaMa, flexibilisering en diplomacontract raken stilaan ingeburgerd. Sinds 2008-2009 heeft de overheid het leerkrediet ingevoerd, in het kader van de nieuwe financiering van het hoger onderwijs. Het leerkrediet wil de student aansporen tot een doordachte, gemotiveerde studiekeuze én tot meer inzet en verantwoordelijkheid tijdens de opleiding. Een inschrijving in het hoger onderwijs is niet meer evident als de student een tekort heeft aan leerkrediet. Studiepunten zijn hierin het centrale gegeven en beïnvloeden het sociaal statuut van de student. Studenten, leerkrachten, begeleiders, ouders en docenten blijken nog onvoldoende geïnformeerd over dit nieuw gegeven. De Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding van de Universiteit Antwerpen nam daarom het initiatief voor deze publicatie. In het eerste deel, de praktische gids, wordt uitgelegd hoe het leerkrediet werkt, met concrete voorbeelden doorheen de studieloopbaan van de student. Het tweede deel behandelt de nieuwe context van het hoger onderwijs in Vlaanderen en Europa en verklaart waarom het leerkrediet werd ingevoerd. Het derde deel beschrijft de toenemende nood aan begeleiding van de student in deze nieuwe context en maakt een voorlopige balans van het leerkrediet vanuit het standpunt van de studentenbegeleiders met enkele vragen voor het beleid en verder onderzoek! In het nawoord geeft cultuursocioloog prof. Walter Weyns zijn visie over flexibel studeren in gedesoriënteerde tijden als stof voor verdere reflectie. Het leerkrediet in het Vlaams hoger onderwijs is een absolute must voor beginnende en gevorderde studenten, ouders, begeleiders, leerkrachten en docenten. (Bron: covertekst)
Onderwijsbeleid --- Studiegidsen. --- Hoger onderwijs --- Vlaanderen. --- studiekosten --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- 489.5 --- hoger onderwijs --- 489.12 --- Hoger onderwijs ; Vlaanderen --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- België (studiegidsen-studievoorlichting, hoger onderwijs) --- 378 --- Studiekosten --- Studiefinanciering --- Studiekost
Choose an application
Secondary education --- kostenbeheersing --- #SBIB:316.334.1O213 --- Onderwijsbeleid: regionaal --- E-books --- 450.42 --- 37.061 --- Armoede --- Geld --- School --- Studiekosten ; secundair onderwijs --- Onderwijssociologie --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- Kosten --- Schoolmanagement --- Emigratie
Choose an application
BMLIK
studiekosten --- Studiekosten --- #SBIB:316.334.1O240 --- #A0104A --- 489.61 --- 780 Hoger onderwijs --- 489.6 --- studiekost --- HOBU --- universitair onderwijs --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- hoger onderwijs - sociale en economische problemen van de student, huisvesting, studentenhuwelijk, werkstudenten --- Academic collection --- Hoger onderwijs --- 371.22 --- hoger onderwijs --- 371.1 --- 378 --- HO (hoger onderwijs) --- Higher education --- Flanders --- onderwijs
Choose an application
BMLIK
onderwijs --- Secondary education --- Flanders --- Secundair onderwijs --- Studiekosten --- Academic collection --- #SBIB:316.334.1O240 --- VL / Flanders - Vlaams Gewest - Région Flamande --- BE / Belgium - België - Belgique --- 339.325.6 --- 339.325.1 --- 470 --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- Culturele behoeften. --- Evolutie van de consumptie. Budget van de huishoudens. --- Openbaar onderwijs: algemeenheden. --- Culturele behoeften --- Evolutie van de consumptie. Budget van de huishoudens --- Openbaar onderwijs: algemeenheden --- Studiekost
Choose an application
BMLIK
Primary education --- Flanders --- onderwijs --- Academic collection --- #SBIB:316.334.1O240 --- Onderwijs 37 --- Basisonderwijs / kleuteronderwijs 373.3 --- Gezin 314.6 --- studiekosten --- basisonderwijs --- 472 --- VL / Flanders - Vlaams Gewest - Région Flamande --- BE / Belgium - België - Belgique --- 339.325.6 --- 339.325.1 --- 470 --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- Culturele behoeften. --- Evolutie van de consumptie. Budget van de huishoudens. --- Openbaar onderwijs: algemeenheden. --- Culturele behoeften --- Evolutie van de consumptie. Budget van de huishoudens --- Openbaar onderwijs: algemeenheden
Choose an application
Niet alle ouders hebben dezelfde financiële middelen. Als leerkracht wordt men vaak geconfronteerd met situaties waarin leerlingen niet kunnen deelnemen aan activiteiten die geld kosten. Hoe moet een leerkracht reageren? Wat kan hij voor het kind doen? VZW schulden op school verwerkte een massa aan praktijkervaringen uit het Vlaamse proefproject voor goed(koop) onderwijs tot tips en ideeën. leerkrachten, schoolbeleid, oudercomités. Al wie bij de school betrokken is krijgt concrete antwoorden op concrete vragen. Hoe detecteer ik kansarmoede in mijn klas? Hoe sensibiliseer ik mijn personeel rond de kostenproblematiek? Hoe ga ik kritisch om met mijn financiële uitgaven? Een handboek voor de school, een werkboek voor zowel het basis- als het secundair onderwijs. SOS Schulden op School vzw wil het recht op betaalbaar onderwijs voor kinderen uit minder goede middens, ongeacht hun afkomst, nationaliteit of schoolkeuze vrijwaren om zo te streven naar meer kansen op onderwijs en een betere toekomst
onderwijsbeleid --- zorgverbreding --- kansarmoede --- onderwijsorganisatie --- onderwijs --- Sociology of education --- School management --- kostenbeheersing --- Zorgverbreding ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- Zorgverbreding ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- Schoolmanagement --- Studiekosten --- Schooladministratie --- Kansarmoede --- Sociale uitsluiting --- Relatie ouder - school --- schoolmanagement --- onderwijskosten --- sociale uitsluiting --- relatie ouder-school --- 458.1 --- 371.217 --- Armoede --- Emancipatie --- Financieel management ; onderwijs --- Onderwijs ; financiering ; Vlaanderen --- Onderwijs --- Scholen --- Schulden --- 061795.jpg --- Onderwijssociologie --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Studiekost --- Relatie school - ouder --- Flanders
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|