Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Comparative law --- Administrative law --- Netherlands --- 489.3 --- Vlaamse Gemeenschap --- hoger onderwijs --- lerarenopleiding --- studentenvoorzieningen --- studiefinanciering* --- Politiek, wetgeving en organisatie (hoger onderwijs) --- departement Algemeen 09 --- hogeschool
Choose an application
489.3 --- Vlaamse Gemeenschap --- hoger onderwijs --- lerarenopleiding --- studentenvoorzieningen --- studiefinanciering* --- Politiek, wetgeving en organisatie (hoger onderwijs) --- Hogescholen --- Hogescholendecreet --- Wetgeving --- Wetenschappelijk onderzoek --- Hogeschool --- Hogeschooldecreet --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Het hoger onderwijs in Vlaanderen is in permanente evolutie. Begrippen als BaMa, flexibilisering en diplomacontract raken stilaan ingeburgerd. Sinds 2008-2009 heeft de overheid het leerkrediet ingevoerd, in het kader van de nieuwe financiering van het hoger onderwijs. Het leerkrediet wil de student aansporen tot een doordachte, gemotiveerde studiekeuze én tot meer inzet en verantwoordelijkheid tijdens de opleiding. Een inschrijving in het hoger onderwijs is niet meer evident als de student een tekort heeft aan leerkrediet. Studiepunten zijn hierin het centrale gegeven en beïnvloeden het sociaal statuut van de student. Studenten, leerkrachten, begeleiders, ouders en docenten blijken nog onvoldoende geïnformeerd over dit nieuw gegeven. De Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding van de Universiteit Antwerpen nam daarom het initiatief voor deze publicatie. In het eerste deel, de praktische gids, wordt uitgelegd hoe het leerkrediet werkt, met concrete voorbeelden doorheen de studieloopbaan van de student. Het tweede deel behandelt de nieuwe context van het hoger onderwijs in Vlaanderen en Europa en verklaart waarom het leerkrediet werd ingevoerd. Het derde deel beschrijft de toenemende nood aan begeleiding van de student in deze nieuwe context en maakt een voorlopige balans van het leerkrediet vanuit het standpunt van de studentenbegeleiders met enkele vragen voor het beleid en verder onderzoek! In het nawoord geeft cultuursocioloog prof. Walter Weyns zijn visie over flexibel studeren in gedesoriënteerde tijden als stof voor verdere reflectie. Het leerkrediet in het Vlaams hoger onderwijs is een absolute must voor beginnende en gevorderde studenten, ouders, begeleiders, leerkrachten en docenten. (Bron: covertekst)
Onderwijsbeleid --- Studiegidsen. --- Hoger onderwijs --- Vlaanderen. --- studiekosten --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- 489.5 --- hoger onderwijs --- 489.12 --- Hoger onderwijs ; Vlaanderen --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- België (studiegidsen-studievoorlichting, hoger onderwijs) --- 378 --- Studiekosten --- Studiefinanciering --- Studiekost
Choose an application
De Bolognaverklaring heeft een golf van vernieuwing in het hoger onderwijs veroorzaakt. Het 'structuurdecreet', het 'flexibiliseringsdecreet' en het 'decreet rechtspositie en participatie van de student' hebben het hogeronderwijslandschap in Vlaanderen grondig hertekend. Dit boek brengt nu de eerste geïntegreerde analyse van de actuele stand van het recht betreffende het hoger onderwijs. Het behandelt onder meer de academisering van het hoger onderwijs, de kwaliteitsbewaking en accreditering, de invoering van een creditstelsel, de bewaking van de studievoortgang, de studentenparticipatie en de rechtsbescherming van de student in het onderwijs. Tegen de achtergrond van deze onderwijshervorming gaan verschillende auteurs verder in op de maatschappelijke rechten van de student. Het recht op verblijf voor de buitenlandse student wordt gekaderd. De bijzondere regels bij het huren van een studentenkamer, de rechten en plichten bij een studiestage of een tewerkstelling, evenals het recht op financiële bijstand zowel door de overheid als in gezinsverband, komen aan de orde. Kortom, het gehele netwerk van sociale voorzieningen specifiek voor de student hoger onderwijs wordt deskundig geanalyseerd.Voor de redactie werd een beroep gedaan op professoren van verschillende universiteiten, ambtenaren en experten. In een heldere stijl lichten ze de vaak ingewikkelde rechtsregels toe die het statuut van de student bepalen, met uitvoerige verwijzingen naar rechtsleer en rechtspraak. Het boek richt zich dan ook in de eerste plaats tot de professionele gebruiker: de adviseur in de onderwijsinstelling die of het maatschappelijk veld dat dagelijks met de nieuwe regels wordt geconfronteerd. Maar ook de advocaat, de deskundige in onderwijsrecht en niet in het minst de student zelf die diepgaande informatie zoekt over zijn rechten en plichten, zullen in dit boek hun gading vinden.
Onderwijsrecht --- Rechten van de student. --- Hoger Onderwijs --- Rechten van de student --- Vlaanderen. --- onderwijswetgeving --- Age group sociology --- HO (hoger onderwijs) --- socialezekerheidsrecht --- studentenrechten --- privaatrecht --- recht --- School management --- arbeidsrecht --- Administrative law --- sociaal recht --- Higher education --- Belgium --- 378.18 --- 34 --- Academic collection --- 378 --- #A9906A --- #KVHA:Studentenrecht; Belgie --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Onderwijsrecht --- 35.07 --- België --- hoger onderwijs --- studiefinanciering --- onderwijs --- studenten --- 489.6 --- 489.32 --- Vlaanderen --- jurische gids --- levenslang leren --- overheidsfinanciering --- rechten van de student --- sociale gids --- student --- studentenarbeid --- studentenrecht --- studentenvoorzieningen --- Recht (wetten) --- 489 --- sociale voorzieningen voor studenten --- 378.18 Studenten: statuut. Maatschappelijke problemen van studenten --- Studenten: statuut. Maatschappelijke problemen van studenten --- 34 Rechtswetenschappen. --- Rechtswetenschappen. --- recht - wetgeving --- studenten (zie ook 331-057.87) --- Administratief recht --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- recht.jurisprudentie --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Sociale en economische problemen van de student (hoger onderwijs) --- België (Politiek, wetgeving en organisatie, hoger onderwijs) --- Scholarships --- Law and legislation --- Belgian --- Flanders (Belgium) --- Universities and colleges --- Insurance [Health ] --- Students --- Employment --- Temporary housing --- Social legislation --- Studiebeurzen --- Hoger onderwijs --- Studenten --- Recht --- Sociaal recht --- Rechtswetenschappen --- 34 Rechtswetenschappen --- 34 Law. Jurisprudence --- Law. Jurisprudence --- Rechten --- Studiebeurs --- Student --- Strafrecht --- België --- België (Politiek, wetgeving en organisatie, hoger onderwijs)
Choose an application
In het Belgische onderwijs, aan beide kanten van de taalgrens, groeit de bekommernis om de hardnekkige sociale ongelijkheid die in het systeem ingebakken zit: keer op keer wijzen internationale vergelijkingen op een grote kloof in vaardigheden tussen leerlingen uit sociaal sterkere en zwakkere milieus. Er is al heel wat geweten over de oorzaken van deze kwaal; het komt er nu op aan om ze met vereende krachten aan te pakken. Dit boek beschrijft een brede waaier van concrete strategieën, zowel in de klas als op school- en systeemniveau. Zestien invalshoeken worden toegelicht, elk in een apart hoofdstuk. Ze behandelen vragen zoals: Welke randvoorwaarden moeten gecreëerd worden om de ongelijke beginsituatie te compenseren? Hoe kan de segregatie in het Belgische onderwijs worden tegen gegaan? Op welke manier kunnen de ouders en de medeleerlingen sterker betrokken worden in het proces? Welke pedagogische innovaties kunnen de prestatiekloof helpen verkleinen? Op welke manier kunnen meer kinderen zich goed voelen op school? Telkens zijn de analyses aangevuld met boeiende praktijkreportages. De 16 sporen willen handvatten aanreiken om concreet aan de slag te gaan en de sociale ongelijkheid stap voor stap weg te werken
#SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O240 --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- Academic collection --- 732 Onderwijsparticipatie --- gelijke onderwijskansen (GOK) --- #KVHB:Gelijke kansen --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #KVHB:Intercultureel onderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- GOK --- differentiatie --- gelijke onderwijskansen --- inclusief onderwijs --- intercultureel onderwijs --- 451.2 --- België --- gelijke kansenbeleid --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- 450.42 --- Brede school --- Deeltijds leren --- Democratisering --- Differentiatie --- Discriminatie --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Inclusief onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Lerarenopleiding --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolverlaters --- Sociale ongelijkheid --- Verbondenheid --- basisonderwijs --- diversiteit --- ervaringsgericht onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- lerarenopleiding --- onderwijsvernieuwing --- schoolcultuur --- schoolmoeheid --- secundair onderwijs --- sociale uitsluiting --- 454.23 --- Buitengewoon onderwijs --- Curriculum --- Deeltijds werken-onderwijs --- Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Gelijke onderwijskansen --- Kinderopvang --- Leerling-participatie --- Leerling-rechtspositie --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Onderwijs en sociaal milieu --- Onderwijskansen --- Onderwijssociologie --- Ouders --- Schoolkeuze --- Schoolklimaat --- Schoolmoeheid --- Schoolreglement --- Studiefinanciering --- Studiekeuze (beroepskeuze, studieadvies) --- Studiekeuze --- Taalvaardigheid --- 450.42 ) Onderwijssociologie --- gelijke onderwijskansen (ler) --- gok (ler) --- schoolklimaat --- schoolreglement --- studiekeuze --- taalvaardigheid --- Armoede --- Basisonderwijs --- Kansarmen --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- 37.014 --- 37.061 --- 371 --- 371.21 --- 376.7 --- 450.2 --- Deeltijds onderwijs --- Onderwijs : gelijke kansen --- Onderwijs en sociale ongelijkheid --- Onderwijs; Vlaanderen --- Ongelijkheden --- Rechten van de leerling --- Relatie ouder-school --- Schoolcultuur --- Uitsluiting --- Kansarme jeugd ; onderwijs --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Didactische principes --- GOK. --- Algemeen. --- onderwijssociologie --- sociale ongelijkheid --- gelijkekansenbeleid --- Sociology of education --- School management --- Belgium --- DEELTIJDS LEREN -- 375 --- SCHOOLMOEHEID -- 375 --- Onderwijs ; België --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; België --- Onderwijsvoorrangsbeleid ; Vlaanderen --- departement Lerarenopleiding 09 --- Armoedebeleid --- Kansarmoede --- Onderwijs --- Achterstelling --- 371.1 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Onderwijs ; België --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; België
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|