Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
A - laryngeale stem en spraak (oesophagusspraak) bevat tenslotte de basisprincipes en de methodiek voor de rehabilitatie van gelaryngectomiseerden. Het kern hoofdstuk daarin is de methodiek voor het aanleren van oesophagusstem en oesophagusspraak. Slechts om didactische redenen verschijnen de delen afzonderlijk. Naar inhoud vormen de stemstoornissen één geheel van specifieke communicatiestoornissen. Vooral deel 1 en deel 2 zijn niet los van elkaar te bestuderen. Vele stemstoornissen worden o.i. namelijk ten onrechte beschouwd als 'stembandstoornissen', terwijl de gedragsproblemen in feite meer betrekking hebben op een afwijkende resonantie of focus.
Orthopedagogics --- KVH-BOM --- #KVHB:Stemstoornissen --- #KVHB:Stembanden --- stemstoornissen --- stembanden --- logopedie --- 463.4 --- spraakstoornissen (gez) --- #KVHB:Oesophagusspraak --- spraak --- #KVHB:Nasaliteit --- resonantie --- rhinophonia
Choose an application
Van Dale definieert 'broddelen' als 'slecht, slordig spreken (door onvoldoende kennis of vaardigheid)'; uit dit boek blijkt dat deze definitie aanvulling behoeft. Broddelen is tegenwoordig (ook) een vakterm in de logopedie. Broddelen is een van de twee grote als 'vloeiendheidsstoornissen' aangeduide problemen waar logopedisten mee te maken hebben. Het andere is het bekendere stotteren; er komen overigens veel mengvormen voor. In de logopedie wordt de laatste jaren in het kielzog van de vooruitgang in de cognitieve neurowetenschappen veel vooruitgang geboekt; dit boek geeft op voorbeeldige wijze verslag van deze recente vooruitgang in diagnostiek en behandeling van het broddelen. Verschillende uitstekende eigenschappen verdienen speciale vermelding: de stijl (perfect vloeiend), de wetenschappelijke onderbouwing (vijftien bladzijden literatuurverwijzingen, index), lay-out, illustraties (enkele fraaie cartoons). Uiteraard een must voor iedereen die met het probleem te maken heeft; aangezien, zoals de openingszin zegt, 'niemand honderd procent vloeiend spreekt', kan het ook leerzame lectuur zijn voor iedereen die van zich zelf meent dat hij/zij niet 100% vloeiend spreekt. © NBD Biblion
Spraakstoornissen ; kinderen. --- Orthopedagogics --- logopedie --- Physiology: movement organs, voice and skin --- spraakstoornissen --- Spraakproblemen --- #KVHB:Broddelen --- 463.4 --- spraakstoornissen (gez) --- 100741.jpg --- Taalstoornissen --- Spraak- en taalgebrekkigen --- Broddelen --- Stotteren --- Behandeling --- Spraakstoornissen --- Spraakprobleem --- Oorzaak --- Spraakstoornis
Choose an application
Afasie is een taalstoornis ten gevolge van hersenletsel, bijvoorbeeld na een beroerte. Iemand die lijdt aan afasie kan niet meer normaal over zijn taalvermogen beschikken en zal daardoor communicatieproblemen ondervinden die niet alleen grote gevolgen hebben voor de patiënt zelf, maar ook voor zijn omgeving. In dit boek worden de oorzaken van afasie, de symptomen en de afasiesyndromen beschreven. Ook wordt er een historisch beeld geschetst van de ontwikkeling van het vakgebied en komen wetenschappelijke ontwikkelingen aan bod. Een samenhangend overzicht wordt gegeven van het klinische en wetenschappelijke onderzoek naar afasie.
#KVHB:Afasie --- Afasie --- Neurologie (syndroom van Horner) --- Cerebrovasculair accident (beroerte, CVA, herseninfarct, hersenischemie, TIA, Transient Ischemic Attack) --- Spraakstoornissen (aprosodie) --- 606.1 --- neurologie (gez) --- afasie (gez) --- spraakstoornissen (gez) --- 463.4 --- afasie --- diagnose --- gevallenstudie --- hersenen --- hersentrauma --- linguïstiek --- spraak- en taalstoornissen --- taalverwerving --- therapie --- Taalverwerving --- Neuropathology
Choose an application
Dit boek biedt een handreiking voor iedereen die in zijn omgeving betrokken is bij de begeleiding van een zieke. Het boek helpt deze mensen om erachter te komen waar ze mee te maken kunnen krijgen en wat ze onder de gegeven omstandigheden beter wel of juist niet kunnen doen. Hierdoor wordt hun werk lichter en leuker. Ook de zieke zal van een goede verzorging en begeleiding volop de vruchten kunnen plukken, wat hem zal helpen om vooruit te komen of om zijn ziekte en handicaps te leren aanvaarden.
Hygiene. Public health. Protection --- thuiszorg --- thuisverpleegkunde --- mantelzorg --- 613.7 --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- (zie ook: informed consent) --- (zie ook: wijkverpleegkunde) --- 613.8 --- adl (gez) --- bewegingstherapie (gez) --- blindheid (gez) --- doofheid (gez) --- eten (gez) --- hulpmiddelen (gez) --- patiëntenbegeleiding (gez) --- relaxatie (gez) --- spraakstoornissen (gez) --- thuisverpleegkunde (gez) --- vergeetachtigheid (gez) --- verwardheid (gez)
Choose an application
Verpleegkundigen, kinesitherapeuten, ..., worden frequent geconfronteerd met patiënten met neurologische aandoeningen. Het is belangrijk dat iedereen de deficits die ontstaan bij aandoeningen van het centrale en perifere zenuwstelsel begrijpt en op de juiste manier kan interpreteren.
Neurologie --- 615.8 --- 616.8 --- Academic collection --- 606.1 --- craniale zenuwen --- functiestoornissen --- geneeskunde --- klinisch onderzoek --- lichaamsschemastoornissen --- motorische stoornissen --- neurologie --- sensorische stoornissen --- spraakstoornissen --- Anamnese (ziektegeschiedenis) --- Klinisch onderzoek --- Motoriek --- Neurologie (syndroom van Horner) --- Sensibiliteit --- Spraakstoornissen (aprosodie) --- Zenuwstelsel (neurofysiologie) --- neurologie (gez) --- neuroverpleegkunde (gez) --- spraakstoornissen (gez) --- apraxie --- bewegingsstoornissen --- neurologie (zenuwziekten) --- spierziekten (myopathieën, neuromusculaire ziekten) --- Fysiotherapie. Fysische therapie. Radiotherapie. Andere niet-medicinale therapeutische behandelingen --- Neurologie. Neuropathologie. Zenuwstelsel. Neurologische aandoeningen --- (zie ook: neurochirurgie) --- Hersenen --- Klinische psychologie --- Neurologische aandoeningen --- Psycho-motoriek --- Hersenen. --- Klinische psychologie. --- Neurologie. --- Neurologische aandoeningen. --- Psycho-motoriek.
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|