Narrow your search
Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Book
Leerproblemen evidence-based voorspellen, onderkennen en aanpakken : bijdragen uit onderzoek
Authors: --- ---
ISBN: 9789033476211 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Naarmate het onderzoek over de onderkenning en behandeling van leerproblemen toeneemt, groeit ook de roep voor meer evidence-based praktijk op dat terrein. Deze tendens pleit voor de integratie van wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring in functie van een aanpak die aansluit bij de hulpvraag van de cliënt. In dit boek worden een aantal onderzoeksbijdragen van de recente conferenties van de Stichting Leerproblemen Vlaanderen over dit thema samengebracht. Verschillende aspecten komen aan bod: dyscalculie beschrijven, begrijpen en aanpakken (Desoete), effectieve instructie van lezen (Vernooy), geprotocolleerde dyslexiebehandeling (Ruijssenaars, Bron, Loykens en van Mameren-Schoehuizen) en (studie)motivatie (Sierens en Vansteenkiste). Daarnaast wordt ook verslag uitgebracht van de drie eindwerken die in 2009 door de Stichting Leerproblemen Vlaanderen bekroond werden. Ze beschrijven allemaal onderzoek naar de predictie en vroegtijdige onderkenning van leerproblemen. Dit is een belangrijk thema voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Predictie en vroegtijdige onderkenning kunnen er immers toe leiden dat er ook op tijd ingegrepen kan worden. Als onderzoek één zaak heeft aangetoond, dan is het dat vroegtijdige hulp de beste prognose garandeert.

Keywords

Dyscalculie. --- Dyslexie. --- Leerstoornissen --- Kinderen (0-12 jaar) --- Diagnostiek. --- Preventie. --- leerstoornissen --- orthodidactiek --- dyscalculie --- Teaching --- Orthopedagogics --- leesproblemen --- dyslexie --- didactiek --- School children --- Education --- Acalculia in children --- Treatment --- Academic collection --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Rekenstoornissen --- leerproblemen --- leesonderwijs --- motivatie --- rekenproblemen --- spellingstoornissen --- zorgverbreding --- 464 --- evidence based onderzoek --- orthopedagogiek --- evidence-based practice --- Leerstoornissen ; kinderen --- rekenstoornissen --- Evidence-based practice --- Fonologische vaardigheden --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Leerproblemen --- Leesstoornissen (woordblindheid) --- Rekenen/rekenproblemen (dyscalculie) --- Spellingproblemen --- instructie --- Dyscalculie --- Dyslexie --- Leesproblemen --- Rekenproblemen --- 094877.jpg --- 376 --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- 159.95 --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Diagnostiek --- Behandeling --- Motivatie --- Leerprobleem --- Diagnose --- Oorzaak

Listing 1 - 1 of 1
Sort by