Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Het boek bevat een beknopte verantwoording van speelleerhoeken, suggesties voor de klasinrichting en de aanwending van hoeken binnen kiesuurtjes en projectonderwijs. Het hoofdaccent ligt echter op de praktische uitwerking van een achttien-tal speelleerhoeken : de luisterhoek, de taalhoeken (leeshoek, kruiswoordraadselhoek, rebussenhoeken), de rekenhoeken (winkel, rekentrainer, rekenweegschaal, spiegelingenhoek), de computerhoek, de diakijkhoek, de ontdek- en experimentenhoeken, de techniekhoek, het infocentrum, de elektrohoek en de boetseerhoek. Voor elke hoek worden inrichting, materiaal, gebruik en doelstellingen toegelicht. Daarbij wordt aandacht geschonken aan de typische mogelijkheden voor elke graad.
Didactische werkvormen. --- Hoekenwerk. --- lager onderwijs --- speelleermiddelen --- hoekenwerk --- ontdekhoeken --- didactische werkvormen --- didactiek --- basisonderwijs --- 474.21 --- 474.53 --- Hoekenwerk --- Lager onderwijs --- Speelhoeken --- 475.21 ) * SPREKEN --- 474.23 --- speelleerhoeken --- Speelleermiddelen ; basisonderwijs --- Spelend leren --- Hoekenwerk; ba.o. --- Didactische werkvormen --- Spel; opvoeding --- Ontdekhoeken --- lagere school --- didactiek basisonderwijs - didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Speelleermiddelen --- Hoekenwerk; ba.o --- Klasinrichting
Choose an application
speelpleinwerking --- speelplaatsen --- Adult education. Lifelong learning --- bewegingsopvoeding --- basisonderwijs --- schoolspeelplaats --- 477.8 --- 622.1 --- Aftelrijmpjes --- Ballen --- Balspelen --- Bewegingsopvoeding --- Bikkelen --- Circus --- Drie op één rij --- Evenwicht --- Hinkelen --- Knikkeren --- Mikken --- Petanque --- Speelplaatsen --- Speelplaatswerking --- Springen --- Stelten --- Touwtjespringen --- Twister --- Zandbak --- 477.8 ) * BEWEGINGSEXPRESSIE - O.N. --- lichamelijke opvoeding --- speel-o-theken --- speelleerhoeken --- speelkoffer --- speelplaats (ler) --- spelen (ler) --- spelenkoffers (ler) --- Spelen --- Kleuters --- Lager onderwijs --- 477.8 ) * BEWEGINGSEXPRESSIE - O.N --- Speelplaats --- Spel --- Kleuter
Choose an application
Mart SeerdenEen (terecht!) pleidooi voor het op actieve wijze betrekken van kinderen, ideeën van kinderen, hun talenten en intelligenties, hun onderzoeksdrang, hun spelende manier van het ontdekken van de wereld en het verkrijgen van inzichten bij het onderwijsleerproces. Spelen en leren zijn bij het basisschoolkind onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er wordt achtergrondinformatie aangereikt, maar er wordt ook praktisch ingezoomd op mogelijke lespraktijken, waarbij er aandacht is voor klasinrichting, ontdek- en leerhoeken, de pedagogische benadering, het inrichten van leef- en leerruimte zowel binnen als buiten de school, burgerschapskunde: kinderen betrekken bij nadenken over en het nemen van besluiten ten aanzien van schoolontwikkeling, het afstemmen van de rapportage op specifieke kindkenmerken. De insteek is dat alle vermogens van kinderen in beeld zijn en worden ingezet om tot optimale leerresultaten te komen. Een goede handreiking bij het inrichten van echt kindgericht onderwijs in de basisschool. De informatie leest vlot, is begrijpelijk en is voorzien van veel kleurenillustraties. Deze Vlaamse uitgave kan ook het Nederlandse basisonderwijs een zetje in de rug geven.© NBD Biblion
Spelend leren ; Basisonderwijs ; didactiek ; Hoekenwerking ; basisonderwijs. --- hoekenwerk --- actief leren --- poppenspel --- Didactics of Kindergarten --- Didactic strategies --- Didactics of primary education --- Spelend leren --- Basisonderwijs ; didactiek --- Hoekenwerking ; basisonderwijs --- #PBIB:+110.51 --- 474.21 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Hoekenwerk --- Contractwerk --- Ontdekhoeken (Speelleerhoeken) --- projectwerken --- Huiswerk --- Speelplaatsen --- Basisonderwijs --- 37.02 --- Didactiek --- Werkvormen --- Didactische werkvormen --- Speelleren --- 474.210/ --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Algemeen --- PXL-Education 2014 --- kleuteronderwijs --- kleuterdidactiek --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Activerende didactische werkvormen --- Speelleeractiviteiten --- Ontdekhoeken --- Activerende werkvormen --- Poppenspel --- Projectmatig werken --- Wiskundige initiatie --- Frans --- Eerste schooldag --- Speelplaats --- Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs --- Leerlingparticipatie --- Leerlingenraden --- Leerlingvolgsystemen --- Evaluatie --- Straffen --- Belonen --- Speelleeractiviteit --- Ontdekhoek --- Projectonderwijs --- Leerlingenparticipatie --- Leerlingenraad --- Leerlingvolgsysteem --- Straf --- Beloning --- Natuur --- Straffen (sanctioneren)
Choose an application
NBD BiblionR.J. Volgers-DekkerEenvoudige, aantrekkelijke rustgevende spelletjes en oefeningen voor kinderen van 3-8 jaar die onrustig zijn door hun aanleg of voor kinderen die in momenten van rust de vele opgedane ervaringen kunnen verwerken. Diverse thema's komen aan de orde zoals beweging, rust, zintuigen, onderzoeken, concentratie, muziek en beweging. De spelletjes worden duidelijk uitgelegd en er worden meestal varianten aangegeven. De voorwaarden en het belang van rust en ontspanning voor de ontwikkeling van het kind wordt aan ouders en opvoeders helder uitgelegd in een stukje theorie met praktische toepassing. De gedachten van Montessori, Vrije School en Reggio Emilia zijn goed herkenbaar. Sfeervolle zwartwitte houtskool/aquarelachtige illustraties sluiten goed aan bij de beschreven spelletjes. De tweekoloms tekst en de ruime bladspiegel zijn aantrekkelijk. De bijlage bevat een literatuurlijst en muzieksuggesties. De auteur is opvoedkundige en ontspanningspedagoge. Zij is werkzaam als vakdocent op een school voor minder begaafde leerlingen in Stuttgart; zij publiceerde reeds tien boeken. Deze uitgave is bruikbaar in kinderdagverblijven, in de onderbouw van het basisonderwijs en het speciaal onderwijs.
spellen --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- relaxatie --- Spelen --- 622.1 --- Bewegen op muziek --- Kennismakingsspelen --- Natuurbeleving --- Ontdekhoeken (Speelleerhoeken) --- Ontspanningsoefeningen (Relaxatietechnieken) --- Ruimtelijke oriëntatie --- Spelen(Kinderspelen) --- Zintuigen --- 1e leerjaar lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Bewegen --- Geluiden --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuteronderwijs --- Muziek --- Ontspanning --- Ontspanningsspelen --- Reuk --- Smaak --- Speelplaats --- Tastzin --- Waarneming --- Waarnemingsoefeningen --- Zintuiglijk spel --- 477 --- Handboek/cursus --- 796.1 --- Ontspanningsoefeningen --- Relaxatie --- 433.6 --- 051526.jpg --- Ontspanningsspelletjes: kleuters --- Kinder- en gezelschapsspelen --- aansluiting kleuter- en lager onderwijs --- spelactiviteiten --- Concentratie --- Bewegingsspelen --- Didactics of sports and games --- Didactics of Kindergarten --- zintuigen --- bewegingsopvoeding --- Spel --- Bewegingsspel --- Waarnemingsoefening --- Kennismakingsspel
Choose an application
De Peuterklas van A tot Z in het kort:Leidraad die alle aspecten van de peuterklaswereldbehandeltDegelijke achtergrondkennis vanuit de praktijkDuidelijk omschreven en concrete aanpakHandige stappenplannenBoordevol praktische tipsBron: https://www.plantyn.com/webshop/product/de-peuterklas-van-a-tot-z-9789030129295
Peuterklassen. --- kleuters --- didactische werkvormen --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- peuters --- klaspraktijk --- kopieerbladen --- peuterklas --- 471 --- 471.4 --- Ballen --- Ballonnen --- Hoekenwerk --- Jarig zijn (Verjaardag) --- Kalenders --- Klashouden --- Knuffels (Teddyberen) --- Ontdekhoeken (Speelleerhoeken) --- Peuters --- Schoolreizen(Excursies) --- Sinterklaas --- Tussendoortjes --- ballen --- ballonnen --- hoekenwerk --- kalenders --- knuffels --- opvoedende spelen --- Peuterklas: didactiek --- Didactiek; algemeen --- Contains audio-visual material --- PXL-Education 2013 --- didactiek --- 2,5-jarigen --- Kleuteronderwijs --- taalverwerving --- ADL (activiteiten dagelijks leven) --- cognitieve ontwikkeling --- socio-emotionele ontwikkeling --- motoriek --- Kennismaken --- Overgang kinderopvang - kleuteronderwijs --- Speelhoeken --- Symbolen --- Dagindeling --- Weekindeling --- Daglijnen --- Activerende didactische werkvormen --- Verjaardagen --- Schoolreizen --- Observeren --- Knuffels --- Thematisch werken --- 2,5-jarige --- Peuter --- Kennismaking --- Aansluiting kinderopvang - kleuteronderwijs --- Speelhoek --- Symbool --- Kalender --- Verjaardag --- Schoolreis --- Observatie --- Bal (sport) --- Ballon --- Knuffeldier --- Natuur --- Sociaal leren --- Introductie
Choose an application
In een leeromgeving die volop kansen geeft tot technisch experimenteren kunnen kinderen creatief en ongeremd problemen oplossen. De taak van de leerkracht is om denktechnieken en handelingstechnieken aan te brengen. Dat gebeurt door het stimuleren van de waarneming met alle zintuigen, het noteren van ervaringen, het leren zijn mening te herzien en een onderzoeksweg te volgen. Op die manier ontstaan inzichten in technische processen waardoor kinderen in de toekomst makkelijker een oplossing vinden voor technische problemen. Verder stelt dit boek vragen en geeft antwoorden op: is er ook techniek aanwezig op de speelplaats? Zit er voldoende techniek in ons jaarplan? Kan techniek aangewend worden om kleuters te remediëren? (Bron: covertekst)
#PBIB:+111.83 --- handvaardigheid --- kleuters --- techniek --- technologische opvoeding --- 471.43 --- didactiek --- kleuteronderwijs --- wereldoriëntatie --- Carnaval --- Knikkers --- Licht --- Moederdag --- Ontdekdozen --- Ontdekhoeken (Speelleerhoeken) --- Probleemoplossend denken --- Schoenen --- Speelgoed --- Spiegels --- Techniek --- Technologische opvoeding --- Vaderdag --- Voeding --- Water --- Windenergie --- Didactiek --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Klimmen en klauteren --- Knikkeren --- Lente --- Licht en donker --- Wind --- 471.49 ) Kleuteronderwijs - overige onderwerpen --- bouten --- carnaval --- doekoffer --- donker --- klauteren --- klimmen --- knikkerbaan --- lente --- licht --- moederdag --- moeren --- ontdekkoffer --- schoenen --- spiegels --- vaderdag --- voeding --- water --- wind --- 472.38 --- Kleuteronderwijs --- 092667.jpg --- Technologische opvoeding ; kleuteronderwijs --- Vakdidactiek : Technologie : Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs - wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie --- Kleuteronderwijs. --- Didactics of technology --- Didactics of Kindergarten --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Didactics of social education --- Didactic strategies --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- wetenschappelijke proeven --- aansluiting kleuter- en lager onderwijs --- informatieve jeugdliteratuur
Choose an application
Van ganser harte! Ook hier verraadt de titel veel! Van ganser harte voor en door kinderen. Deze bloemlezing staat bol van de aanzetten tot spelen, bewegen, talig bezig zijn, feest vieren, goochelen, muziek en cadeautjes maken? Aanzetten die de kinderen uitnodigen om gevoelens te verkennen en vorm te geven, om te samen te werken. Om zich van ganser harte beter te leren uiten, beter te leren communiceren en om sociaal vaardiger te worden. Van ganser harte voor en door volwassenen. Want heel wat activiteiten dagen ook volwassenen uit om dichter bij kinderen te komen en om iets meer van zichzelf te laten zien. En dát doe je toch van ganser harte? (flaptekst)
mondelinge expressie --- beeldende expressie --- bewegingsopvoeding --- Didactics of Kindergarten --- kleuterdidactiek --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- beeldopvoeding --- kleuters --- thema-activiteiten --- 471.45 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- 471.43 --- 477.3 --- Bewegingsexpressie --- Bewegingsopvoeding --- Circus --- Dansexpressie --- Emoties(Gevoelens) --- Feesten --- Geluid --- Goochelen --- Kastelen(Burchten) --- Kleuteronderwijs --- Knutselen --- Moederdag --- Muziekinstrumenten --- Ontdekhoeken (Speelleerhoeken) --- Poppen --- Poppenkasten --- Ridders --- Sinterklaas --- Snoezelen --- Spelen(Kinderspelen) --- Vaderdag --- Werken met boeken(Activiteiten met het jeugdboek, Jeugdboekactiviteiten) --- Werken met poëzie (Werken met gedichten) --- Wonen --- Yoga --- 471.4 --- Bouwen --- Didactiek --- Emoties (Gevoelens) --- Handboek/cursus --- Hoekenwerk --- Kastelen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Poppenkast --- 471.4 ) Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- bewegen --- bouwen --- circus --- dansspelen --- emoties --- expressief bewegen --- gevoelens --- goochelen --- huizen --- hutten --- kastelen --- moederdag --- muziek --- muziekinstrumenten maken --- poppenkasten --- poppenkastpoppen --- poëzie --- sinterklaas --- snoezelen --- sociale vaardigheden --- tenten --- vaderdag --- yoga --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- 031620.jpg --- Kleuterschool: didactiek --- didactiek kleuteronderwijs - beeldende opvoeding --- Wereldoriëntatie --- Beeldende opvoeding --- Handvaardigheid --- Didactiek; algemeen --- (zie ook: Kalenderfeesten) --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Thematisch werken --- Didactics of the arts --- muzische vorming --- socio-emotionele opvoeding --- Speelleerkansen --- Ervaringsgericht onderwijs --- Speelleerkans --- Lager onderwijs --- 477.6 --- didactiek basisonderwijs - tekenen --- 476.6 --- technisch-technologische opvoeding
Choose an application
't Zit goed! Het zou het enige antwoord moeten zijn op de vraag: hoe zit het met de betrokkenheid van onze kleuters? Of: hoe zit het met hun welbevinden? Dit doeboek verdient deze titel, want wie met de doe-activiteiten uit deze bundel aan de slag gaat, zit zeker goed. 't Zit goed! is al het derde deel in de succesvolle serie Kleuters & ik-doeboeken. Handen uit de mouwen was het eerste doeboek. Daarna kwam Van ganser harte! Dit derde doeboek verschijnt na 25 jaargangen Kleuters & ik. Een jubileumeditie, dus. Meteen de ideale gelegenheid om alle medewerkers te bedanken voor hun jarenlange inzet en creativiteit, en de hoop uit te spreken op nog eens zoveel jaren van vruchtbare samenwerking. Een blad en een boek bestaan niet zonder de lezers. Dat bent u. En als u dat blijft, bent of wordt, dan denken wij: ' t zit goed.
Kleuteronderwijs. --- Knutselen. --- #KVHB:Bewegingsopvoeding --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Kleuters --- kleuters --- 471.45 --- beeldopvoeding --- didactiek --- kleuteronderwijs --- 471.43 --- 471.47 --- 477.3 --- 620 --- Aardappelen --- Bewegingshoeken --- Brieven --- Kiezen (werkwoord) --- Kleuteronderwijs --- Knutselen --- Natuurbeleving --- Ontdekhoeken (Speelleerhoeken) --- Proeven (wetenschappen) Experimenten (Natuurkundige proeven) --- Stoelen --- Taalhoeken --- Touwen --- Zintuigenhoeken --- bewegingsopvoeding --- ervaringsgericht onderwijs --- pedagogiek --- spelen --- 471.4 --- Bewegen op muziek --- Bewegingsspelen --- Briefschrijven --- Handboek/cursus --- Hoekenwerk --- Kiezen --- Natuur- en milieueducatie --- Wensen --- 471.4 ) Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- aardappelen --- bewegen op muziek --- bewegingshoeken --- bewegingsspelen --- briefschrijven --- hoekenwerk --- kiezen --- natuur- en milieueducatie --- stoelen --- taalhoeken --- touwen --- voelen --- wensen --- wereldoriëntatie --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- 092727.jpg --- Bewegingsopvoeding ; kleuteronderwijs ; didactiek --- didactiek kleuteronderwijs - beeldende opvoeding --- Wereldoriëntatie --- Beeldende opvoeding --- Bewegingsopvoeding --- Handvaardigheid --- Sport en Spel --- Didactiek; algemeen --- (zie ook: Milieuzorg op school) --- Didactiek --- Beeldopvoeding --- Speelleerkansen --- Taalhoek --- Beeldeducatie --- Speelleerkans --- 477.6 --- didactiek basisonderwijs - tekenen --- 476.6 --- technisch-technologische opvoeding
Choose an application
Thema's : water, lucht, kleuren, dieren, planten, voelen, proeven, ruiken, zien, horen, keukenspullen, dingen bouwen
Natuurwetenschappen --- Technologische opvoeding --- Kleuteronderwijs. --- WO (wereldoriëntatie) --- natuurwetenschappen --- Didactics of social education --- wetenschappelijke proeven --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of sciences --- kleuterdidactiek --- Smaak (Proeven Zintuigen) --- Technologische opvoeding ; kleuteronderwijs --- Tastzin (Voelen) --- 371.67 --- 373.3 --- #PBIB:+111.83 --- C6 --- kleuteronderwijs --- leermiddelen --- natuur --- techniek --- proefjes --- 471.43 --- didactiek --- technologische opvoeding --- wereldoriëntatie --- Bouwen --- Dieren --- Gehoor(Horen) --- Keukens --- Kleuren --- Lucht --- Ontdekhoeken (Speelleerhoeken) --- Planten --- Proeven (wetenschappen) Experimenten (Natuurkundige proeven) --- Reuk(Geur, Ruiken) --- Techniek --- Water --- Zien(Gezicht) --- Zintuigen --- Experimenteren --- Kleuteronderwijs --- experimenteren --- wereldorientatie --- 472.3 --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Vakdidactiek : Technologie : Kleuteronderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- didactiek kleuteronderwijs - wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie --- PXL-Education 2017 --- natuurkennis --- Basisonderwijs --- Natuurkundige proeven --- Proeven (wetenschappen) --- Natuur --- reukzin --- gehoor --- smaakzin --- tastzin --- Natuurkundige proef --- Proef (wetenschap) --- Techniek (wetenschap)
Choose an application
Na een inleidend hoofdstuk over de ontwikkeling en groei van kleuters, volgt een originele kijk op de inrichting van verschillende kleuterklashoeken. We schoetsen hoe je van je kleuterklas een echte ontdekplek kan maken, meegroeiend met verschillende belangstellingscentra en uitnodigend tot rijke ervaringen. De belangstellingscentra variëren van traditioneel en vernieuwend naar experimenteel. (Bron: covertekst)
Belangstellingscentra --- Hoekenwerk --- Klasinrichting --- Kleuteronderwijs. --- WO (wereldoriëntatie) --- Didactics of Kindergarten --- kleuteronderwijs --- Didactics of social education --- didactische werkvormen --- hoekenwerk --- 471.4 --- didactiek --- Afval --- Bewegingshoeken --- Boekenhoeken (Leeshoeken) --- Bouwhoeken --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Eieren --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Fantasiehoeken (Huishoeken Poppenhoeken Winkelhoeken) --- Kippen --- Kleuteronderwijs --- Lichaam (Menselijk lichaam) --- Muziekhoeken --- Ontdekhoeken (Speelleerhoeken) --- Radio --- Tafelaanbod --- Winkeltje spelen --- Winter --- Zand- en waterhoeken --- Zeerovers (Piraten) --- Boekenhoeken --- Dramatische expressie --- Huishoek --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Media-opvoeding --- Mediaopvoeding --- Ontdekhoeken --- Piraten --- Spelen --- Verrassingen --- Wassen --- Watertafels --- Winkelen (Boodschappen doen) --- Winkelen --- Zandtafels --- Zithoek --- 471.4 ) Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- afval --- bewegingshoek --- boekenhoek --- bouwhoek --- cadeautjes --- compost --- dramahoek --- eieren --- experimenteerhoek --- hoeden --- huishoek --- kapper --- kerstmis --- kippen --- kleding --- lichaam --- mediahoek --- milieu --- muziekhoek --- ontdekhoeken --- piraten --- recycleren --- schapen --- sinterklaas --- spelletjeshoek --- wasmanden --- watertafel --- winkel --- winter --- wol --- zandtafel --- zithoek --- 373.2 --- Creativiteit --- Ervaringsleren --- Hoekenwerking --- Kleuters --- Ontwikkeling --- Ruimte --- 471.5 --- Hoekenwerking ; kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Klas --- Hoekenwerk; ba.o. --- Natuur- en milieueducatie --- Wereldoriëntatie --- klasinrichting --- Didactiek --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Hoekenwerk; ba.o --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- Ervaringsgericht onderwijs --- Lager onderwijs --- Natuur
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|