Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Bijna driekwart van alle mensen krijgt tijdens zijn jeugd te maken met een traumatische ervaring. Sommigen worden gepest, anderen verliezen een ouder, maken een echtscheiding mee, of hebben een familielid met een psychische aandoening of een verslaving. Sommige kinderen worden blootgesteld aan huiselijk geweld, sommige emotioneel, lichamelijk of seksueel misbruikt of verwaarloosd.Wonder boven wonder komen de meeste van deze kinderen hun trauma te boven. Ondanks de littekens slagen zij erin als volwassenen een stabiel en betekenisvol leven op te bouwen. Hoe kan dat? Waar halen zij de kracht vandaan? Zitten flexibiliteit en veerkracht anders in elkaar dan wij geneigd zijn te denken?Psychotherapeut Meg Jay laat aan de hand van tal van voorbeelden en verhalen op overtuigende en indringende wijze zien dat de menselijke veerkracht veelzijdiger en complexer is dan we ooit voor mogelijk hielden. De supernormale volwassene is geen zwaar beschadigd of getraumatiseerd slachtoffer en ook geen taaie, elastische overlever die alles van zich laat afglijden en simpelweg terugveert. Hij of zij is een supernormale held, die weet wat hem te doen staat – maar zich wel vaak verborgen voelt achter een masker. Dit baanbrekende boek roept bij de lezer een diep gevoel op van herkenbaarheid, begrip, verbondenheid en mededogen.
trauma's --- 616.2 --- Psychology --- weerbaarheid --- psychologie --- sociale weerbaarheid --- ontwikkelingspsychologie --- hechting (psychologie) --- psychotrauma's
Choose an application
In deze behandelmodule beschrijven de auteurs een nieuwe methode waarin vaktherapie en sociale vaardigheidstraining wordt gecombineerd voor kinderen in de leeftijd van 5 tot 15 jaar met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen. In tien weken worden vaardigheden getraind en geoefend en de daarbij passende competentie eigen gemaakt. Een kind leert in de training bijvoorbeeld ‘op een goede manier een vraag stellen’. In diezelfde week komt in de vaktherapie stemgebruik, ademhaling en het stellen van vragen aan de orde. Door de unieke samenstelling van deze behandeling leert het kind de nieuwe vaardigheid direct toe te passen en eigen te maken. Deze module is breed inzetbaar voor therapeuten in de ggz als ook professionals werkzaam binnen instellingen. Ook vrijgevestigde psychologen en vaktherapeuten zullen deze behandelmodule een waardevolle toevoeging en verdieping vinden op de bestaande literatuur. Door de praktische insteek van het werk kan de behandelaar direct met de kinderen aan de slag. Ingeborg Grootendorst is beeldend vaktherapeut en is al jaren werkzaam met de betreffende doelgroep. Merel Smit is psycholoog en eveneens al jaren werkzaam met deze doelgroep.
Didactics of social education --- sociale weerbaarheid --- LVB (Licht Verstandelijke Beperking) --- sociale vaardigheden --- zelfbeeld
Choose an application
Choose an application
Hoe ga jij om met jouw gevoelens? Laat je ze zien, of sluit je ze af? En hoe doen kinderen dat? Met behulp van de handpoppen kan er gewerkt worden rond omgaan met gevoelens. De slak, de egel, de schildpad en het gordeldier kunnen zich naar buiten richten en zich laten zien, maar zij kunnen zich ook terugtrekken in hun huis, stekels of schild. Op deze manier sluiten ze zich af en beschermen ze zichzelf. Via deze symboliek kunnen kinderen zich herkennen in de poppen en samen op zoek gaan naar wat ze nodig hebben om weer naar buiten te kunnen komen. In combinatie met spel of verhaal zijn ze erg waardevol binnen de programma's Toeka, Miembo, Een groot geheim in een klein hoofdje en Als de dood voor de dood op school?.
Affective and dynamic functions --- Didactics of social education --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- sociale weerbaarheid --- sociale vaardigheden --- emoties --- poppenspel --- knuffels
Choose an application
Zou jij ook graag een beetje stoerder willen zijn? Niet meer bij iedere situatie denken dat je het toch niet kan, of dat dingen toch weer gaan mislukken? Dan is dit een boek voor jou! Je leest hier hoe je positiever over jezelf en spannende situaties kunt denken en hoe je ontspannen en relaxed kunt blijven. Je leert ‘nee’ te zeggen en om te gaan met tegenslagen. Na het lezen van dit boek zul je anders over dingen gaan nadenken en met opgeheven hoofd nieuwe uitdagingen aangaan. Een echte Bikkel! Bikkels in de dop is een boek voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar, dat gericht is op het vergroten van de sociaal-emotionele weerbaarheid. Om zelf te lezen of samen met een ouder of begeleider. Met behulp van de principes uit de cognitieve gedragstherapie wordt het anders kijken naar gebeurtenissen stap voor stap uit de doeken gedaan. De handige stappenplannen en werkbladen kun je ook downloaden met een persoonlijke code. (Bron: covertekst)
Sociaal-emotionele opvoeding --- Emoties: kinderen --- opvoeding --- Assertiviteit (Weerbaarheid) --- Kinderen --- weerbaarheid --- sociaal-emotionele vaardigheden --- 433.4 --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Weerbaar zijn(Assertiviteit) --- 37 --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- zelfbewustzijn --- ontwikkelingspsychologie --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- sociale weerbaarheid --- Ontwikkelingspsychologie
Choose an application
Als kind ben je veel in contact met andere kinderen en volwassenen. Het is niet altijd even makkelijk om die contacten voor iedereen prettig te houden. Dit werkboek is voor kinderen bedoeld die hier meer over willen leren. Er worden tips en opdrachten gegeven om angst en onzekerheid in het contact met anderen de baas te zijn. Kinderen leren over zichzelf en lastige situaties na te denken aan de hand van vragen en stellingen.
sociale weerbaarheid --- socio-emotionele opvoeding --- communicatievaardigheden --- Social psychology --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- sociale vaardigheden --- emoties --- Didactics of social education --- 471.44 --- sociale vaardigheden (ler) --- basisonderwijs (ler) --- 37.032 --- Sociale vaardigheden --- Emoties --- Communicatie --- Relaties --- Weerbaarheid --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Primary education
Choose an application
De klas van juf Sylvia gaat een middag naar het bos. Ze moeten zich aan de samen op stap regels houden. Maar Jasper wil Lieke geen hand geven. En even later dringt een meisje voor. Hoe kan Jasper dit oplossen?
genre-thema"">
Choose an application
Weerbaar zijn betekent dat iemand kan opkomen voor zijn eigen wensen, grenzen en behoeften en daarbij rekening houdt met de wensen en grenzen van een ander. Weerbaar gedrag is dus gedrag waarin je voor jezelf opkomt met respect voor jezelf én voor de ander.Het Handboek weerbaarheid is dé leidraad voor iedere weerbaarheidstrainer, ervaren en onervaren. Het boek biedt een theoretische onderbouwing van de methodiek van psychofysieke weerbaarheid en een praktijkgedeelte. Weerbaarheidsthema’s als pesten, huiselijk geweld, agressieregulatie en loverboys zijn uitgebreid beschreven. De aandachtspunten voor praktisch iedere doelgroep zijn helder uiteengezet en de beschrijving van opzet en uitvoering van diverse vormen van weerbaarheidstraining zijn praktisch geformuleerd. Met de voorbeeldwerkvormen die dit handboek afsluiten kan iedere professional direct aan de slag.Behalve een naslagwerk is deze uitgave ook een studieboek; voorafgaand aan ieder hoofdstuk zijn de leerdoelen van dat betreffende hoofdstuk beschreven, het bevat verwerkingsopdrachten en een aantal praktijkvoorbeelden.
assertiviteitstraining --- weerbaarheid --- 361.13 --- sociale weerbaarheid --- racisme --- Social psychology --- Personality development --- persoonlijkheidsontwikkeling --- sociale psychologie --- seksuele intimidatie --- Sociology of minorities --- agressie --- pesten --- Sociale psychologie --- Sociologie van de minderheden --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Assertiviteit --- Zelfverdediging --- Persoonlijkheid --- Zelfvertrouwen --- Psychologie --- Volwassene
Choose an application
In deze behandelmodule beschrijven de auteurs een nieuwe methode waarin vaktherapie en sociale vaardigheidstraining wordt gecombineerd voor kinderen in de leeftijd van 5 tot 15 jaar met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen. In tien weken worden vaardigheden getraind en geoefend en de daarbij passende competentie eigen gemaakt. Een kind leert in de training bijvoorbeeld op een goede manier een vraag stellen'. In diezelfde week komt in de vaktherapie stemgebruik, ademhaling en het stellen van vragen aan de orde. Door de unieke samenstelling van deze behandeling leert het kind de nieuwe vaardigheid direct toe te passen en eigen te maken. Deze module is breed inzetbaar voor therapeuten in de ggz als ook professionals werkzaam binnen instellingen. Ook vrijgevestigde psychologen en vaktherapeuten zullen deze behandelmodule een waardevolle toevoeging en verdieping vinden op de bestaande literatuur. Door de praktische insteek van het werk kan de behandelaar direct met de kinderen aan de slag. Ingeborg Grootendorst is beeldend vaktherapeut en is al jaren werkzaam met de betreffende doelgroep. Merel Smit is psycholoog en eveneens al jaren werkzaam met deze doelgroep.
Didactics of social education --- sociale weerbaarheid --- LVB (Licht Verstandelijke Beperking) --- sociale vaardigheden --- zelfbeeld --- Sociale vaardigheden --- Kind --- Probleemstelling --- Oplossingsgericht werken --- Kind met een verstandelijke handicap --- 462.2 --- gedragsproblemen --- Licht mentaal gehandicapte kinderen --- Psychology. --- Psychology, general. --- Behavioral sciences --- Mental philosophy --- Mind --- Science, Mental --- Human biology --- Philosophy --- Soul --- Mental health
Choose an application
In het boek 'Mama, papa, weet je ... ? Ik heb kwaliteiten! vinden ouders, leraren en begeleiders inspiratie om kwaliteiten te ontdekken bij jonge kinderen. Hiervoor gebruiken de auteurs het oplossingsgericht model en het kernkwadrantenmodel. Beiden geven een verrassende kijk op het gedrag van kinderen. Deze visie versterkt het positief zelfbeeld en een goed gevoel bij kinderen, maar zet ook de volwassenen rondom het kind aan om het kind anders te benaderen.
417 --- Competenties --- Creativiteit --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Kernkwaliteiten --- kwaliteiten --- psychologie --- kinderen --- onderwijs --- oplossingsgericht model --- kernkwadrantenmodel --- #PBIB:+108.31 --- Persoonlijkheidsleer --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- PXL-Education 2016 --- didactische principes --- oplossingsgericht werken --- opvoeding --- gedrag --- Social psychology --- Personality development --- Educational sciences --- socio-emotionele opvoeding --- orthopedagogiek --- sociale weerbaarheid --- zelfbeeld --- relationele vorming --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Talenten --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Oplossingsgericht werken --- Kernkwadranten --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Talent --- Kernkwadrant --- Didactiek.
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|