Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Adolescence is a period which encounters the occurrence of profound physical changes and the challenge of a rich developmental process. Some adolescents go through this phase very smoothly, but others experience it as difficult and threatening.Taken from different perspectives, beneficial and aversive influences of experiencing conflicts in the developmental stage of adolescence and related issues will be highlighted, e.g. what is the meaning of conflict in adolescence and how is conflict involved in the relationships with parents and peers? Also some serious behavioral problems in adolescents, which can become very prominent in this stage, like alcohol abuse, conduct disorders, eating disorders and suicidal behaviour will be discussed. On the one hand, these behavioural problems may be seen as symptoms of conflicts in other areas of the developmental and psychosocial functioning of adolescents, but on the other hand they may produce new conflicts in the growth and life of the youngsters involved. The book concludes with a debate between two prominent Dutch researchers on the psychosocial conditions of Dutch youth. This publication is especially appropriate for those who deal clinically as well as scientifically with development and developmental problems of adolescents.
Adolescent psychology --- Conflict (Psychology) in adolescence --- Adolescence --- Adolescents --- Conflit chez l'adolescent --- Congresses. --- Congresses --- Psychologie --- Congrès --- Ontwikkelingspsychologie --- pubertijd en adolescentie --- 416.1 --- jeugdproblematiek (gez) --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- psychologie (gez) --- sociale psychologie (gez) --- pubertijd en adolescentie. --- Pubertijd en adolescentie. --- Congrès
Choose an application
Met conflicten kan men overal te maken krijgen: in onderwijs, bedrijfsleven, non-profit instellingen, politiek en privésituaties. De rol die in een conflict moet worden vervuld kan steeds een andere zijn: direct betrokkene of derde partij, buitenstaander, begeleider of mediator. Met dit boek kunnen in de eerste plaats vaardigheden in diverse situaties en rollen worden getraind. Dat betekent dat alleen de noodzakelijke theorie wordt behandeld. Het accent ligt op oefening en cases die zijn ontleend aan praktijk- en leersituaties. Door een enigszins modulaire presentatie van de stof kan zelfstandig of in groepsverband worden geoefend met conflictrollen en ラ-stijlen.
Didactics of social education --- Social psychology --- Geweld --- Conflicthantering --- 304 --- conflicthantering --- interventiestrategieën --- bemiddeling --- conflicten --- Sociale pedagogie - Agogie --- 007 --- 301.15 --- sociale conflicten --- Cognitive psychology --- Social welfare methods --- Cognitieve psychologie --- Sociale psychologie --- Methoden van het maatschappelijk werk --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- 499.4 --- conflicthantering (gez) --- groepsdynamica (gez) --- sociale psychologie (gez) --- 695 Communicatie --- Conflicten (conflicthantering)
Choose an application
Dit boek biedt een instrumentarium voor vijf communicatieve vaardigheden. De beschrijvingen van de technieken worden uitgewerkt door middel van casuïstiek, rollenspellen en oefeningen. Bij de presentatie van hulpmiddelen wordt de toepassing van elektronische hulpmiddelen geïntroduceerd. In het hoofdstuk over het vrije attitude interview wordt een complete luistertraining gegeven. In het hoofdstuk over counseling zijn de methodieken van verschillende scholen geïntegreerd tot een uniek systeem: multimodale counseling, waarbij diagnose en 'recept' zijn gekoppeld. Er worden 11 manieren gegeven om slecht nieuws te brengen. In het hoofdstuk over advisering ontmoet de lezer drie verschillende soorten adviseurs. Onder de kop discipline is o.a. een programma ter naleving van 'veiligheidsvoorschriften' opgenomen. Presentatietechniek geeft suggesties voor de presentatie en opbouw van speeches, lezingen e.d.
Social case work. --- Methoden en technieken --- vergader- en gesprekstechniek, rapportage. --- Social case work --- 800.95 --- Communicatie --- Counseling --- Gesprekstechnieken --- Gesprekstechniek (onderhandelen) --- Case work, Social --- Casework, Social --- Social casework --- Social service --- Friendly visiting --- Interviewing --- Interventie --- Individuele begeleiding --- 499.4 --- gesprekstechnieken (gez) --- presentatievormen (gez) --- sociale psychologie (gez) --- Gesprekstechniek --- Vergader- en gesprekstechniek, rapportage. --- Gesprek
Choose an application
Studieboek voor het middelbaar beroepsonderwijs voor verzorgende beroepen.
304 --- 305.8 --- 321.1 --- 499.4 --- 499.5 --- communicatie --- gesprekstechnieken --- gevallenstudie --- groepsdynamica --- luisteren --- rapporteren --- sociale vaardigheden --- waarnemen en observeren --- zorgverlening --- interactie --- interpersoonlijke relaties --- sociale psychologie (gez) --- 305 --- communicatie (leesbaarheid) --- lichaamstaal --- observeren --- patiënt-therapeut-relatie --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- relaties --- Communicatieve vaardigheden. --- Observatiemethoden.
Choose an application
Vaak zien we op tegen het vertellen van slecht nieuws, of het nu gaat om een klein probleem of om een keihard ontslag. We vinden deze gesprekken moeilijk omdat er altijd emoties loskomen: schuldgevoel, medelijden, ergernis. De boodschap die u in uw hoofd had komt door al die gevoelens slecht over. Beide partijen voelen zich na afloop ontdaan, onbegrepen of onbevredigd. Als u dit boek aandachtig leest en oefent met de opgaven leert u de emoties beter hanteren. U kunt zich meer concentreren op de boodschap die u wilt overbrengen. Dit is ook precies wat uw gesprekspartner wil. Die zit helemaal niet te wachten op uw gevoelens. Degene tegenover u zoekt allereerst duidelijk en onmiddellijk daarna begrip voor zijn of haar emoties. Dit boek is vooral geschreven voor moeilijke gesprekken in werksituaties, zoals slecht nieuwsgesprek, functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek. Het is ook prima bruikbaar in privésituaties: de techniek geldt daar immers net zo goed.
Communication orale Mondelinge communicatie --- Conversation Gesprek --- Entretien (conversation) Onderhoud (gesprek) --- Entretien de fonctionnement Functioneringsgesprek --- 499.4 --- bedrijfspsychologie (gez) --- communicatie (gez) --- sociale psychologie (gez) --- 316.776 --- 316.776 Communicatieprocessen --- Communicatieprocessen --- Personnel management --- Mass communications --- AA / International- internationaal --- 658.311 --- Indienstneming van personeel. Beoordeling. Bevordering. --- Indienstneming van personeel. Beoordeling. Bevordering
Choose an application
Dit boek is een uitwerking van een in de praktijk ontstane reader. Ter ondersteuning van zijn lessen Training Sociale Vaardigheden schreef Ron Groothuis, eerst als stagiair en later als docent Omgangskunde, bestaand lesmateriaal om tot teksten die dicht bij de belevingswereld en ervaring van de leerlingen stonden. Op basis van kritiek en suggesties van leerlingen en collega's bouwde hij vervolgens de zo ontstane reader uit en paste hij de teksten verder aan.In deze tweede druk heeft Ron Groothuis bovendien de vragen en opmerkingen van andere gebruikers verwerkt. Het boek bestaat uit drie delen: de basisvaardigheden, de luistervaardigheden en de gespreksvaardigheden. De noodzakelijke theorie is voor leerlingen in het DGO op een heldere wijze opgenomen. Aan de docent wordt de ruimte geboden om creatief en groepsgericht met de stof om te gaan.
sociale vaardigheden --- 499 --- 305.8 --- communicatie (gez) --- sociale psychologie (gez) --- sociale vaardigheden (gez) --- assertiviteit --- communicatie --- conflicthantering --- gesprekstechnieken --- luistervaardigheden --- maatschappelijk verkeer --- Social psychology --- luisteren --- Social welfare methods --- feedback --- Omgangskunde --- Verpleegkunde. --- Sociale vaardigheden --- 361.53 --- 415.9 --- communicatie (leesbaarheid) --- empathie --- evaluatie --- lichaamstaal --- observeren --- omgangskunde --- relaties --- vaardigheidstraining --- 65.012 --- 65.012 Methods --- Methods
Choose an application
Zoals de titel al aangeeft, gaat dit boek over het omgaan met mensen. Veel van wat we in de omgang met andere mensen doen, gebeurt spontaan. We denken er niet altijd eerst over na. Dat is ook goed, want in ons spontane gedrag tonen we onszelf meestal eerlijk en open aan de ander. Er zit echter ook een nadelige kant aan spontaan gedrag: we doen of zeggen soms dienen die we achteraf niet zo bedoelden of we doen of zeggen iets zonder dat we het zelf in de gaten hebben.In het beroep van ziekenverzorgende vormt het omgaan met mensen een heel wezenlijk onderdeel van je werk. Hoe je met deze mensen, de patiënten of bewoners, omgaat is dan ook belangrijk. Jouw manier van omgaan kan een steun betekenen voor de ander; een steun in het omgaan met zijn haar ziekte of aandoening of met bijvoorbeeld het verblijf in het verpleeghuis. Jouw manier van omgaan kan echter ook een extra belasting vormen voor de ander. a Als je bijvoorbeeld niet goed luistert naar de bewoner, kan hij of zij zich eenzaam voelen. Als je steeds je eigen ideeën of meningen opdringt aan de bewoners, kan deze zich extra afhankelijk en beperkt voelen. In dit boek wil ik je nu handvatten aanreiken om eens stil te staan bij je eigen gedrag, het gedrag van anderen en hoe je met elkaar om kunt gaan. De bedoeling hierbij is dat je in de loop van deze opleiding leert welke gedragingen een steun kunnen betekenen en welke gedragingen juist een belasting vormen.Om dit te bereiken, bied ik je aan de ene kant kennis en leerstof aan over de achtergronden van gedrag van mensen waardoor je bepaalde gedragingen beter kunt begrijpen. Aan de andere kant staan er in het boek op verschillende plaatsen opdrachten om zelf na te denken over je eigen gedrag. De kennis die ik je aanbied, bestaat uit onderdelen van de wetenschappen psychologie, sociologie en sociale psychologie. Wat deze 3 wetenschappen precies inhouden, komt in thema 2 aan de orde. In dit thema komt de mens en zijn omgeving vanuit verschillende kanten ter sprake.
499.3 --- sociale psychologie (gez) --- ziekenverzorgenden (verpleeghulp) --- relaties (gez) --- verpleegkundige opleiding --- sociale vaardigheden --- patiënt-verpleegkundige relatie --- systematisch verpleegkundig handelen (nursing process, SVH, verpleegproces) --- gesprekstechnieken --- slecht-nieuwsgesprek (waarheidsmededeling) --- depressie --- dementie (dementia, dementia senilis) --- ziektebeleving --- lichaamstaal --- rouw (verdriet) --- stervensbegeleiding --- relaties --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- zintuigen (receptoren) --- 613.2 --- (zie ook: Rogers Martha-theorie) --- (zie ook: dood) --- (zie ook: dood, euthanasie, palliatieve zorgen, rouw, terminale zorgen) --- Gedragswetenschap --- Verpleegkunde
Choose an application
Elke gemeente in Nederland heeft een openbare bibliotheek. De voorziening bestaat meestal uit een centrale bibliotheek in de stad en filialen in de wijken. Als het gaat om een plattelandsgemeente, dan is er meestal een hoofdbibliotheek in het grootste dorp en zijn er filialen in de kleinere dorpen. Daarnaast bestaat nog het fenomeen van de bibliobus en eventuele uitleenposten of servicepunten in scholen, wijkgebouwen of dorpshuizen. Vrij nieuw zijn de zogenaamde I-punten, Informatiepunten, meestal bestaand uit een aantal computers. Deze I-punten zijn een initiatief van de eerste minister van het Grote Stedenbeleid.
Groepsdynamiek --- Groepswerk --- Teamwerk --- Primary groups --- Social welfare methods --- Personnel management --- intermenselijke relaties --- personen met een mentale beperking --- sociale psychologie --- teamwork --- vormingswerk --- sociale vaardigheden --- multidisciplinaire zorg --- gedragstherapie --- residentiële hulp --- groepstherapie --- groepsdynamica --- groepswerk --- groepsprocessen --- 021 --- mediatheek (gez) --- #A0401A --- 611.1 Openbare bibliotheken --- #WB&L reeksen + lop. bep. meerd. werken (betal.) --- #KVHB:Groepen --- #KVHB:Groepsdynamica --- #KVHB:Sociale psychologie --- agogie --- communicatie --- groepen --- groepsdynamiek --- sociale pedagogie --- 305.2 --- sociale psychologie (gez) --- 493.6 --- Psychologie van groepen --- Groepspsychologie. --- Groepswerk. --- Groepswerk (maatschappelijk werk)
Choose an application
Werkers in de sociaal-agogische en verpleegkundige hulpverlening hebben op veel manieren te maken met seksualiteit en intimiteit. Veel cliënten kampen met problemen op het seksuele vlak die vaak niet onderkend worden. Er zijn veel discussies over de grenzen in de omgang van hulpverlener en cliënt. Professioneel optreden stoelt ook hier op twee zaken: kennis van en vaardigheid om te praten over seksualiteit. In de vakliteratuur is hier al veel over gepubliceerd. Dit boek bundelt als eerste de informatie op dit terrein. Het zet studenten middels studietaken en praktijkvoorbeelden aan tot reflectie en vaardigheidsontwikkeling. Dit boek is bruikbaar voor lessen en trainingen over seksualiteit en intimiteit aan sociaal-agogische en verpleegkundige HBO opleidingen. Verder biedt het actuele informatie en casuïstiek voor hulpverleners en is daardoor heel geschikt als uitgangsmateriaal voor teambegeleiding en intervisie op dit gebied.
intimiteit --- seksualiteit --- Sexology --- Orthopedagogics --- seksuele vorming --- hulpverlening --- seksueel misbruik --- Gezondheidszorg --- Seksuologie --- Sexologie --- Soins de santé --- seksuele misdrijven --- cliënten-welzijnswerkers --- seksuele opvoeding --- Hulpverlening --- 613.88 --- Arts-patiënt relatie --- Ongewenste intimiteiten --- Patiënt-therapeut relatie --- Patiënt-verpleegkundige relatie --- Seksualiteit (ziekenhuis) --- Seksualiteit --- Seksuele opvoeding (seksuele voorlichting) --- Verkrachting --- 613.2 --- agologie (gez) --- seksuologie (gez) --- sociale psychologie (gez) --- 615.5 --- fysiek gehandicapten --- incest --- mentaal gehandicapten --- ongewenste intimiteiten --- patiënt-therapeut-relatie --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- psychiatrische patiënt --- seksuele mishandeling --- seksuele voorlichting (voorlichting) --- verkrachting --- seksualiteit (sexualiteit) --- 392.6 --- 343.6 --- 361.05 --- 37.03 --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- sexualité --- Hulpverlening en seksualiteit --- Hulpverlening en seksualiteit.
Choose an application
De afgelopen jaren is op verschillende fronten gewerkt aan de uitwerking van een betrekkelijk nieuw concept in het kwaliteitsdenken: planmatig handelen. Zowel vanuit een theoretisch, onderzoeksmatige invalshoek als vanuit de praktijk zijn werkwijzen ontwikkelend die het hulpverlenend handelen ten behoeve van jeugdigen en hun omgeving een meer systematisch, planmatig karakter willen geven. Dat wil zeggen dat hulpverleners op grond van gedegen diagnostiek hulp bieden; dat genomen beslissingen en gemaakte keuzen transparant zijn en naar professionele maatstaven verantwoord kunnen worden; dat aan de uitvoering van de hulp een uitgewerkt plan ten grondslag ligt en dat de voortgang van de hulpverlening nauwgezet wordt gevolgd en geëvalueerd.
Jeugdzorg --- Orthopedagogiek --- Sociale agogiek --- Methodiek. --- Handboeken en inleidingen. --- Jeugdbescherming en kinderrechten. --- planmatig werken --- jeugdhulpverlening --- registratie --- Social welfare methods --- psychodiagnostiek --- jeugdzorg --- methoden van het sociaal werk --- 159.922.7 --- #PBIB:1999.2 --- #A0003A --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- #KVHB:Jeugdbescherming --- 323 --- diagnose --- planmatig hulpverlenen --- Handelingsplanning --- Psychosociale jeugdhulpverlening --- 614.23 --- jeugdgezondheidszorg (gez) --- jeugdproblematiek (gez) --- sociale problemen (gez) --- sociale psychologie (gez) --- systematisch verpleegkundig handelen (gez) --- 364 --- Behandelingen --- Besluitvorming --- Diagnostiek --- Evaluaties --- Hulpverlening --- Instellingen --- Planning --- Samenleving --- bijzondere jeugdbijstand --- management in de welzijnsinstelling --- orthopedagogiek --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.74 --- 362.7 --- 361.03 --- 376 --- Jeugdhulpverlening --- Residentiële zorg --- Methodiek --- Maatschappelijk werk --- Jeugd --- Kinderen --- Psychotherapie
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|