Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dé jeugd bestaat niet. Evenmin als dé Nederlander, dé Fries of dé Amsterdammer, ook al wonen en leven zij in eenzelfde gebied. Toch valt er veel te zeggen over de jeugd in het algemeen. Dit boek geeft systematisch aan hoe jeugdigen zich gedragen en functioneren op verschillende terreinen – school, thuis en vrije tijd – en hoe zij omgaan met de uitdagingen en risico’s die nieuwe technologische ontwikkelingen – smartphone, internet, games – meebrengen. Dat leidt tot een genuanceerde typering van de jeugd van vandaag. Daarmee geeft dit boek een reële kijk op de Nederlandse jeugd.
308.4 --- sociale groepen, jeugd --- Age group sociology --- jongerencultuur --- jeugdsociologie --- jeugdproblematiek --- jeugd --- Netherlands --- Youth
Choose an application
Gierende hormonen, een onstuitbare dorst naar spanning en sensatie en uitgaan: de puberteit. Elke ouder kent de verhalen over drank en drugs, geweld en riskante seks bij uitgaande pubers. Kun je als ouder iets doen om problemen te voorkomen? Ja, volgens de auteur, door afspraken te maken, informatie te geven en een vangnet te zijn als het misgaat. Dit boek biedt ouders en andere opvoeders de handvatten en wetenschappelijke inzichten voor 'uitgaansopvoeding'. De auteur werkt als programmahoofd Jongeren en Riskant gedrag bij het Nederlandse Trimbos-instituut aan alcohol- en drugsproblemen in het uitgaansleven
uitgaansleven --- Age group sociology --- puberteit --- Educational sciences --- opvoeding --- Sociology of leisure --- 308.4 --- Puberteit --- Jongeren --- sociale groepen, jeugd --- 37 --- Vrije tijd --- Adolescenten --- Pubers --- Uitgaansleven --- Jeugd --- Adolescent --- Puber --- Jongere
Choose an application
In welke werelden bewegen jongeren zich? Waar hechten zij waarde aan? Wat betekenen sociale media voor hen en hoe maken zij er gebruik van? Leefwerelden van jongeren gaat over het dagelijkse leven van jongeren: thuis, op school, met hun vrienden en als grootgebruikers van media en digitale cultuur. Het boek is geschreven vanuit het perspectief van jongeren, zichtbaar gemaakt via voorbeelden en illustraties uit (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek, berichtgeving in de (sociale) media en websites. Het eerste deel van het boek gaat over het leven van jongeren thuis. Hierbij wordt ingegaan op de rol van het gezin, vriendschappen, jeugdcultuur, uiterlijk, seks en liefde. Het tweede deel beschrijft het leven op school, een plek waar alle jongeren naartoe gaan en jongeren met andere achtergronden tegenkomen. In deel drie staat de rol van media en de digitale cultuur centraal. Hier gaat het over hoe jongeren hun levens vormgeven met behulp van 'nieuwe' en 'oude' media; en hoe die media onderwerp en aanstichter zijn van mythevorming en morele paniek over jongeren.Ook voor deze derde druk hebben lectoraten van verschillende hogescholen de handen ineengeslagen. De inhoud van het boek is aangepast op grond van actuele kennis over leefwerelden van jongeren. Denk aan ontwikkelingen op het gebied van digitale technologie en de bijna grenzeloze mogelijkheden van (sociale) media. Ook is er aandacht voor sexting, diversiteit en sociale ongelijkheid.Dit boek is bedoeld voor (toekomstige) professionals die te maken hebben met uiteenlopende groepen jongeren. Het is geschikt voor de hbo-opleidingen pedagogiek, social work, sociaal juridische dienstverlening en de lerarenopleidingen.Bron: https://shop.coutinho.nl/store_nl/leefwerelden-van-jongeren-2584.html
Age group sociology --- populaire cultuur --- sociologie --- sexting --- jeugd --- onderwijs --- gezinssociologie --- jongerencultuur --- media-educatie --- leefwereld --- Jongere --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Jeugdcultuur --- Nederland --- Multiculturele samenleving --- Leefwereld --- Gezin --- Vriendschap --- Digitale media --- Sociale media --- Beeldvorming --- Media --- Onderwijs --- Diversiteit --- Sexting --- Sociale ongelijkheid --- Jongeren --- 308.4 --- digitale cultuur --- 21st century skills --- sociale groepen - jeugd --- 21st century skills. --- Digitale media. --- Jongeren. --- Leefwereld. --- digitale cultuur. --- jongerencultuur. --- Sociale groepen - jeugd.
Choose an application
Werkloosheid, schooluitval, schulden, criminaliteit, gezondheidsproblemen jongeren in achterstandswijken hebben vaak moeite aansluiting te vinden bij de maatschappij. Dit boek beschrijft op confronterende wijze hun leefwereld. Overheidsbeleid is niet erg effectief. De uitval is hoog en de beeldvorming onder jongeren is negatief. De systeemwereld is niet alleen deel van de oplossing, maar ook deel van het probleem. De jeugd maar geen toekomst? introduceert een andere manier van kijken waarmee leefwereld en systeemwereld dichter bij elkaar gebracht kunnen worden. Aan de hand van verhalen van jongeren, professionals en beleidsmakers maken de auteurs zichtbaar hoe sociale in- en uitsluitingsprocessen werken; de verdeling van kansen, het leven in achterstandswijken, het sociale netwerk van jongeren die er wonen, hun zelfbeeld en competenties, en de kloof tussen papier en werkelijkheid. Ze laten ook zien hoe beleid effectiever kan worden, door voorzieningen beter aan te sluiten bij het willen en kunnen van hun deelnemers. Hiervoor wordt een model geïntroduceerd dat op basis van de praktijk ontwikkeld is.
sociale ongelijkheid --- 308.4 --- Jongeren --- leefwereld --- 301.17 --- sociale groepen, jeugd --- Jeugd --- Arbeidsmarkt --- Sociale uitsluiting --- Jeugdbeleid --- Nederland --- Sociale ongelijkheid --- Kansarmoede --- Age group sociology --- jeugd --- jeugdhulpverlening --- sociale uitsluiting --- inclusief beleid --- Beleidsplan --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Jongere
Choose an application
Jongeren. Iedereen lijkt wel iets van, voor of met hen te willen. Aan de jeugd van vandaag wordt dan ook langs alle kanten geduwd en getrokken. Dit boek draait het perspectief om en legt het oor te luisteren bij de jongeren zelf. Op basis van een uitgebreide literatuurstudie en groepsgesprekken, biedt de auteur in een eerste deel inkijk in de leefwereld van adolescenten tijdens hun hobbelige parcours naar de volwassenheid. Het tweede deel omvat beproefde strategieën, tips & tricks en heel wat praktijkvoorbeelden voor wie met jongeren aan de slag wil.Deze publicatie is inspirerend voor al wie jongeren beter wil begrijpen, bereiken en op een zinvolle manier wil betrekken... zonder duwen en trekken.
jeugd --- Educational sciences --- Age group sociology --- Belgium --- PXL-Social Work 2017 --- jongerencultuur --- jeugdonderzoek --- jeugdwerk --- 308.4 --- 323 --- adolescenten --- Vrije tijd --- #KVHB:Jongerencultuur --- #KVHB:Adolescenten --- sociale groepen, jeugd --- Sociale problemen en zorg voor jeugdigen --- Jongeren en maatschappij --- Jeugdwerk --- Leefwereld --- Jeugd --- Adolescenten --- Jeugdzorg --- Jongeren --- Jongere --- Maatschappij --- Politiek --- Kleuter --- Film --- #KVHB:Adolescenten. --- #KVHB:Jongerencultuur. --- Adolescenten. --- Jeugdzorg. --- Jongeren. --- Leefwereld. --- Vrije tijd. --- adolescenten. --- Sociale groepen, jeugd. --- Sociale problemen en zorg voor jeugdigen.
Choose an application
Age group sociology --- Mass communications --- 159.922.7 --- #GBIB:IDGP --- C6 --- jeugd --- sociologie (x) --- jeugdsociologie --- kinderen --- geschiedenis --- 308.4 --- Kind --- Kind-volwassene --- kinderopvoeding --- generatieconflict --- kinderpsychologie --- massamedia --- Kinderpsychologie --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- sociale groepen - jeugd --- Sociologie van de jeugd --- 37 --- 159.98 --- 159.987 --- 384 --- 362.8 --- 159.922.7 Kinderpsychologie
Choose an application
Wat willen tieners eigenlijk in hun vrije tijd? Hoe ervaren ze hun buurt? Begin 2004 werd bij meer dan 35000 tien- tot zestienjarigen gepeild naar hun behoeften aan vrijetijdsbesteding in de eigen buurt. De bevindingen werden voorgelegd aan een aantal koepel- en middenveldorganisaties om tot concrete beleidssuggesties te komen. De aangemaakte platformteksten werden in het najaar aan de bevoegde ministers voorgelegd op een discussiedag in het Vlaams Parlement. In het eerste hoofdstuk van dit boek wordt door Lieven De Rycke van het Kinderrechtencommissariaat nog even stilgestaan bij de belangrijkste resultaten van dit onderzoek. Leen Ackaert, eveneens van het Kinderrechtencommissariaat, vraagt zich in een tweede hoofdstuk af of spelen zo typisch is voor kinderen en wat het belang is van het buiten kunnen spelen. Via een tiener-participatieproject in Sint-Truiden illustreert ze hoe kinderen hieraan kunnen bijdragen. Marianne Labre gaat als speelruimteambtenaar in Gent na in hoeverre er bij De (her)inrichting van de publieke ruimte rekening wordt gehouden met de wensen van meisjes. Orthopedagoog Geert Van Hove maakt enkele bedenkingen bij de vrijetijdsbeleving van kinderen met een beperking. Eric Castermans, coordinator bij 'Uit de Marge', wijst er op dat ook maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren een enorm potentieel bezitten aan talenten en mogelijkheden. Het jeugdwerk kan hen hierbij helpen. Als coordinator bij JES vzw probeert Gorik Kaesemans nog specifieker in te gaan op de vrijetijdsproblemen in de grootstedelijke agglomeraties. Journalist Filip Rogiers ten slotte, komt in een laatste hoofdstuk tot de ontdekking hoe moeilijk het is om jongeren te zien zoals ze zijn. Een schooljaar lang volgde hij voor 'De Morgen' het levenspad van zes jongeren. Op een hanteerbare cd-rom wordt het hele Kliksonsproces in kaart gebracht. De Kliksonsvragenlijst, de individuele standpunten van de koepel- en middenveldorganisaties, de platformteksten, de discussies en de reacties van De bevoegde ministers komen hierbij aan bod.
jongeren --- vrijetijdbesteding --- Vrijetijdsbesteding --- Vlaanderen. --- Jeugd. --- Age group sociology --- Flanders --- 663.1 Jeugdbeleid --- 187 Kinderrechten en Vrije tijd --- vrijetijdsbesteding --- Vlaanderen --- jeugd --- 308.4 --- jeugdbeleid --- jeugdwerk --- 304 --- Beleid --- Gender --- Jeugd --- Jeugdwerk --- Kinderen met een handicap --- Leefwereld --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Rechten van het kind --- Spelen --- Vrije tijd --- S2006316.JPG --- gender --- sociale groepen - jeugd --- 159.91 --- 362.8 --- 379 --- Contains audio-visual material --- Participatie --- Recreatie --- Analyse --- Evaluatie --- Jongere
Choose an application
De generatie M, geboren na 1970, bekijkt de wereld op een realistische manier. Ze zijn voortdurend op zoek naar zichzelf en zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. Elke wijzigende situatie is voor hen een uitdaging en een nieuwe kans. Ze relativeren alles en wegen voortdurend de dingen tegen elkaar af. Puur materiële waarden maken op hen minder indruk : levenskwaliteit en vrije tijd zijn belangrijk. Zij geloven in de liefde en kiezen voor meer moraliteit en verantwoordelijkheidsgevoel.
Jeugd --- Jeunesse --- Maatschappij --- Société --- Jongeren (12-26 jaar) ; Vlaanderen --- 316.7 --- #SBIB:309H040 --- #SBIB:316.7C130 --- #SBIB:HIVA --- 308.4 --- generatie M --- generatieconflicten --- jeugd --- jongerencultuur --- toekomstvisies --- trends --- Cultuursociologie --(algemeen) --- Populaire cultuur algemeen --- Groepscultuur en subculturen --- sociale groepen, jeugd --- Vlaanderen --- Vlaanderen. --- 316.7 Cultuursociologie --(algemeen) --- Jongeren ; Vlaanderen
Choose an application
Jongeren hebben zich in een mum van tijd het sms'en en het chatten op internet eigengemaakt. Zij zijn de ervaringsdeskundigen bij uitstek, de echte experts in de 'Short Messages Service'-vaardigheden. In 'Messages' staat de cultuur van sms'en en chatten van jongeren centraal. Wat is hun beleving van dit moderne medium? Uit het interview 'Jongeren over intimiteit, sms'en en chatten' blijkt dat jongeren door te sms'en en te chatten sneller iemand kunnen leren kennen en dat zij in geen tijd de meest intieme vragen aan elkaar durven stellen. Jongeren beschouwen sms'en en chatten als een spelend aftasten van het leven, als een uitzoeken van wat kan en wat niet kan. In het artikel 'Praten uit het donker' geeft Marc De Kesel, filosoof, een reflectie op de communicatiecultuur van jongeren. 'Jongeren communiceren vanuit een fictief (virtueel) punt, van achter een masker met de wereld', aldus Marc De Kesel. 'Die positie laat hem toe de zotste dingen te zeggen en te doen. Maar die positie kan ook ondraaglijke pijn veroorzaken als het masker afgerukt wordt of als hij aan het masker verslaafd geraakt. Het is daarvoor dat volwassenen bij jongeren vrezen.' Het heeft echter weinig zin om ons uit angst tegen het medium (sms'en en chatten) te keren. Het komt erop aan om het in cultuur te brengen. En naarmate dat lukt, zijn wij meer in staat om anderen als mensen te ontmoeten. De samenstelling en redactie is verzorgd door Jan Knops. 'Messages' is bestemd voor geïnteresseerden die direct of indirect met jongeren te maken hebben. Het boek is te verkrijgen in de boekhandel, bij Initia en bij de uitgeverij.
Communicatiehulpmiddelen. --- Jeugd en cultuur. --- Jeugdcultuur. --- SMS. --- jongerencultuur --- chatten --- Age group sociology --- SMS (short message service) --- Mass communications --- Jongerencultuur --- SMS --- Chatten --- 308.4 --- jeugd --- jeugdcultuur --- sms'en --- 528.51 --- communicatie --- jeugdigen --- virtuele relaties --- cultuur --- messag.jpg --- sociale groepen - jeugd --- Raadplegen en gebruiken van internet --- 007 --- 008 --- 362.8 --- Communicatie --- Jeugd --- Jeugdcultuur (jeugdsubcultuur, subcultuur) --- Jeugdsociologie --- Massamedia (media) --- Sms --- Jongere
Choose an application
In welke werelden bewegen jongeren zich? Waar hechten zij waarde aan? Wat betekenen sociale media voor hen en hoe maken zij er gebruik van? Leefwerelden van jongeren gaat over het dagelijkse leven van jongeren: thuis, op school, met hun vrienden en als grootgebruikers van media en digitale cultuur. Het boek is geschreven vanuit het perspectief van jongeren, zichtbaar gemaakt via voorbeelden en illustraties uit (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek, berichtgeving in de (sociale) media en websites.Het eerste deel van het boek gaat over het leven van jongeren thuis. Hierbij wordt ingegaan op de rol van het gezin, vriendschappen, jeugdcultuur, uiterlijk, seks en liefde. Het tweede deel beschrijft het leven op school, een plek waar alle jongeren naartoe gaan en jongeren met andere achtergronden tegenkomen. In deel drie staat de rol van media en de digitale cultuur centraal. Hier gaat het over hoe jongeren hun levens vormgeven met behulp van 'nieuwe' en 'oude' media; en hoe die media onderwerp en aanstichter zijn van mythevorming en morele paniek over jongeren.Ook voor deze derde druk hebben lectoraten van verschillende hogescholen de handen ineengeslagen. De inhoud van het boek is aangepast op grond van actuele kennis over leefwerelden van jongeren. Denk aan ontwikkelingen op het gebied van digitale technologie en de bijna grenzeloze mogelijkheden van (sociale) media. Ook is er aandacht voor sexting, diversiteit en sociale ongelijkheid.Dit boek is bedoeld voor (toekomstige) professionals die te maken hebben met uiteenlopende groepen jongeren. Het is geschikt voor de hbo-opleidingen pedagogiek, social work, sociaal juridische dienstverlening en de lerarenopleidingen.
Age group sociology --- populaire cultuur --- sociologie --- sexting --- jeugd --- onderwijs --- gezinssociologie --- jongerencultuur --- media-educatie --- leefwereld --- Jeugd --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Jeugdculturen --- Nederland --- Multiculturele samenleving --- Leefwereld --- Gezinnen --- Vriendschap --- Digitale media --- Sociale media --- Beeldvorming --- Media --- Onderwijs --- Diversiteit --- Sexting --- Sociale ongelijkheid --- PXL-Central Office 2020 --- samenleving --- PXL-Ebooks 2020 --- 308.4 --- digitale cultuur --- 21st century skills --- sociale groepen - jeugd
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|