Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Oratie naar aanleiding van de benoeming van universiteitshoogleraar aan de Universiteit van Utrecht op 30 maart 2004. Politieke, sociale en economische analyse van maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland gedurende de twintigste eeuw.
Social stratification --- Netherlands --- Sociale gelijkheid.
Choose an application
Economische aspecten. --- Gelijkheid. --- Sociale gelijkheid.
Choose an application
Economische aspecten. --- Gelijkheid. --- Sociale gelijkheid.
Choose an application
Social stratification --- Sociology of education --- sociale gelijkheid --- onderwijssociologie --- intelligentie --- talenten --- prestaties
Choose an application
Sociale gelijkheid is goed voor iedereen. Het vormt een buffer tegen drugsgebruik,criminaliteit, gezondheidsproblemen (lichamelijk én psychisch)en wantrouwen (van mensen jegens elkaar en de gemeenschap). Strevennaar meer gelijkheid is dan ook geen filantropische onderneming, maareen zinvolle en noodzakelijke activiteit om het welzijn van anderen én vanonszelf te verbeteren.Sociale ongelijkheid is een complex vraagstuk. Wetenschappelijkinzicht, opgebouwd over een langere tijd en vanuit meerdere perspectieven,is onontbeerlijk voor structurele oplossingen. De Universiteit van Amsterdam(UvA) heeft een brede expertise op dit terrein. Ongelijkheid is een speerpuntin het onderzoek. Het Amsterdam Centre for Inequality Studies, verbondenaan de sociale faculteit van de UvA, combineert wetenschappelijke expertiseop dit gebied met maatschappelijk engagement. Onderzoekers van verschillendedisciplines werken er samen om greep te krijgen op het ontstaan énhet voorkomen van ongelijkheid.De hoofdstukken in deze bundel laten hiervan mooie voorbeelden zien.De auteurs presenteren niet alleen wat ze al weten, maar formuleren ooknieuwe kennisvragen. In de verschillende bijdragen staan grootstedelijkevraagstukken centraal: over wonen, mobiliteit, duurzaamheid, onderwijs,radicalisering en arbeidsparticipatie. De casussen komen vaak uit Amsterdam,maar zijn mondiaal relevant, ze spelen in alle wereldsteden. Hoestimuleren we een bloeiende creatieve economie en houden we tegelijkertijdde middenklasse en de laaggeschoolden in de stad? Hoe ontwikkelen we destad met oog voor ongelijkheid tussen bevolkingsgroepen in zowel (woon)ruimte als inkomen? Hoe doen we dat op een duurzame manier? Hoe makenwe slim en verantwoord gebruik van kunstmatige intelligentie? Hoe betrekkenwe alle burgers bij de samenleving?
Society & culture: general --- Population & demography --- Education --- sociale gelijkheid --- onderwijs --- social cohesie --- diversiteit --- wonen --- werk --- steden --- Amsterdam (Netherlands) --- Social conditions --- Amesterdão (Netherlands) --- Amstelodamum (Netherlands) --- Amstelaedamum (Netherlands) --- Amstelredamum (Netherlands) --- Amsterodamum (Netherlands) --- Amstelrodamum (Netherlands)
Choose an application
"This book is aimed at teachers, student teachers and others who are concerned at the inequalities of social class, 'race', gender, sexuality, disability and special needs apparent within schools." "Written by specialists in the field from schools and institutes of higher education, the book examines each National Curriculum subject, analyses it in terms of culture and ideology and gives detailed suggestions on how to promote equality and equal opportunities within it."--Jacket.
Discrimination in education --- Educational equalization --- Education, Secondary --- Discrimination in education. --- Educational equalization. --- Aufsatzsammlung. --- Chancengleichheit. --- Curriculumplanung. --- Sekundarstufe. --- Emancipatie. --- Sociale gelijkheid. --- Didactiek. --- Voortgezet onderwijs. --- Social aspects --- Social aspects. --- Great Britain. --- Gro�britannien. --- Éducation comparée --- Enseignement secondaire --- Identité collective --- Personnes socialement défavorisées --- Enseignement -- programme --- Milieu favorise
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|