Listing 1 - 10 of 78 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Social welfare methods --- sociaal-agogisch werk --- begeleidingsmethodieken
Choose an application
De mens is een verhalend wezen. Dit bedoelen de auteurs met narrativiteit. De levens- en ervaringsverhalen van mensen zijn constructies. Ze zijn de uiting van hun subjectieve beleving. Hierdoor kunnen die verhalen zowel de werkelijkheid vertekenen als de verteller zelf in een verstarde positie houden. Soms kan de verteller ook meer willen zeggen dan hij feitelijk uit. Het ontrafelen van ervaringsverhalen en het opsporen van breuken en inconsistenties kunnen belangrijk zijn voor beroepskrachten in op mensen gerichte beroepen. Hun professionaliteit wordt erdoor verdiept en zij kunnen hun clinten hierdoor meer effectief nabij zijn. Narratieve begeleidingskunde richt zich op het begeleiden van agogische beroepskrachten. Zij kunnen vastgeraakt zijn in leven en werk of zij willen hun functioneren verbeteren en zoeken verdieping. Het gaat hierbij om het open maken voor andere gezichtspunten, om het leren verwonderen om wat tot nu toe buitengesloten werd en om contact te krijgen met eigen vitale mogelijkheden. In de eerste hoofdstukken behandelen de auteurs het betekenisgevende aspect van taal en teksten en de verantwoordelijkheid in ons spreken. Na een bespreking van de belangrijkste verhaalgenres gaan zij na wat narrativiteit inhoudt en hoe narrativiteit in een professionele begeleiding tot zijn recht kan komen. Hierbij speelt het `problematiseren` een centrale rol. Onder problematiseren wordt verstaan het ontregelen van vastgeraakte en gesloten verhalen en teksten teneinde tot een opening voor andere mogelijkheden en kwaliteiten te komen. Omdat de maatschappelijke context grote invloed heeft op het concrete verhaal, is daar een apart hoofdstuk aan gewijd. Bovendien wordt aandacht besteed aan de betekenis van `open` taal in tegenstelling tot `gesloten` taal, waarbij de auteurs ingaan op de consequenties voor levensbeschouwing en zingeving. Ten slotte beschrijven zij een aantal narratieve aspecten die voor de houding en de deskundigheid van de begeleider essentieel zijn om hun clinten adequaat te kunnen adviseren en behulpzaam te zijn. Narratieve begeleidingskunde is meer dan een methode, het is ook een attitude. Het boek is geschreven voor professionele begeleiders, zoals supervisoren, coaches, mediators, schooldecanen en werkbegeleiders en voor degenen die hiertoe opgeleid worden.
Social welfare methods --- sociaal-agogisch werk --- storytelling --- begeleidingsmethodieken --- E-books
Choose an application
Hulpverlener word je niet zomaar. Hulpverlenen is een beroep waarvoor je veel theorie bestudeert, werkt aan je houding en je vaardigheden ontwikkelt. Als hulpverlener ben je je eigen gereedschap. In je opleiding leer je jezelf goed kennen. Het is belangrijk te weten hoe je eigen ontwikkeling is verlopen en wat de betekenis van diverse (levens)thema's voor jezelf is. Dit boek helpt je om zó bezig te zijn met je opleiding en alle ervaringen die je daarbij tegenkomt dat je een persoonlijke beroepshouding kunt ontwikkelen. In Met passie naar professionaliteit komen die (levens)thema's aan de orde die voor een hulpverlener essentieel zijn: relaties aangaan, omgaan met gevoelens, zelfbeeld, verschil durven te maken, het conflict, leren en werken in een team, beroepshouding, aanraken en aangeraakt worden, afhankelijkheid en macht. Het boek is sterk praktijkgericht en is naast een studieboek ook een werkboek. Elk hoofdstuk sluit af met kernpunten, waardoor het gemakkelijker is de hoofdpunten vast te houden. Daarbij staan ook 'Tips voor training', zodat de student zichzelf daadwerkelijk kan ontwikkelen op de betreffende thema's. In de 2e druk zijn een aantal tekstuele verbeteringen en inhoudelijke veranderingen aangebracht, mede op basis van gebruikerservaringen. Verder is de casuïstiek aangepast zodat de breedte van het werkveld beter herkenbaar is.
Social welfare methods --- sociaal-agogisch werk --- hulpverlening --- professionaliteit --- maatschappelijke hulpverlening
Choose an application
Zolang de mens bestaat zijn er verhalen verteld. Gebeurtenissen zijn uitgebeeld, er is over gezongen en ze zijn op muziek gezet. Wat betekent het als je iemand zijn verhaal laat vertellen en wat kun je er vervolgens mee als begeleider, vertrouwenspersoon, leerkracht of mediator? Narratieve storytelling in de hulpverlening geeft op een oplossingsgerichte wijze een overzicht van de methoden en technieken die een begeleider kan inzetten wanneer hij met cliënten werkt met storytelling. De methodische wijze waarop het boek is opgebouwd en de voorbeelden uit de praktijk en de wereld van de kunst, literatuur en muziek bieden de begeleider, maar ook de agoog, de mediator, de zorgplanbegeleider en de leerkracht vele suggesties en adviezen om met het verhaal van de cliënt aan de slag te gaan. (Bron: covertekst) Zolang de mens bestaat zijn er verhalen verteld. Wat betekent het als je iemand zijn verhaal laat vertellen en wat kun je er vervolgens mee als begeleider, vertrouwenspersoon, leerkracht of mediator? 'Narratieve storytelling in de hulpverlening' geeft op een oplossingsgerichte wijze een overzicht van de methoden en technieken die een begeleider kan inzetten wanneer hij met cliënten werkt met storytelling. De methodische wijze waarop het boek is opgebouwd en de voorbeelden uit de praktijk en de wereld van de kunst, literatuur en muziek bieden de begeleider, maar ook de agoog, de mediator, de zorgplanbegeleider en de leerkracht vele suggesties en adviezen om met het verhaal van de cliënt aan de slag te gaan.
Social welfare methods --- sociaal-agogisch werk --- storytelling --- begeleidingsmethodieken
Choose an application
"Met passie naar professionaliteit' behandelt (levens)thema's die voor een hulpverlener essentieel zijn, zoals relaties aangaan, omgaan met gevoelens, zelfbeeld, verschil durven te maken, het conflict, leren en werken in een team en beroepshouding.In dit boek draait het om eigen bewustwording en zelfontwikkeling. "Met passie naar professionaliteit' is daarom niet alleen een studieboek, maar ook een werkboek. Studenten krijgen door middel van verschillende oefeningen helder wat de aandachtspunten zijn voor hun eigen beroepshouding.In deze derde druk in de inhoud geactualiseerd die daardoor nog beter aansluit op de huidige praktijk en er is ook meer aandacht voor sociaal werk. Ook is er een nieuw hoofdstuk toegevoegd over afscheid nemen in begeleidingsrelaties.Wat helemaal nieuw is bij deze druk, is een bijhorende website met video's, oefeningen, een begrippentrainer en extra materiaal voor docenten. 1 Een nieuw beroep, een nieuwe opleiding -- 2 Een nieuwe start bouwt voort op het voorgaande -- 3 Relaties aangaan -- 4 Omgaan met gevoelens -- 5 Zelfbeeld -- 6 Verschil durven maken -- 7 Het conflict -- 8 Kritiek en feedback -- 9 Leren en werken in een team -- 10 Beroepshouding -- 11 Aanraken en aangeraakt worden -- 12 Afhankelijkheid en macht -- 13 Afscheid nemen in begeleidingsrelaties
Social welfare methods --- sociaal-agogisch werk --- hulpverlening --- professionaliteit --- maatschappelijke hulpverlening
Choose an application
Documentation and information --- IR (information retrieval) --- sociaal-agogisch werk --- internet
Choose an application
sociaal-agogisch werk --- Didactics of social education --- sociaal werk --- Academic collection
Choose an application
Dit boek is een theoretische beschouwing over het ontwikkelen en toepassen van fundamentele regels binnen het agogisch handelen. En dan met name over regels die betrekking hebben op het agogisch interventie-repertoire (en niet op de moraliteit of de maatschappelijke positie van de agoog). Deze regels vormen volgens de auteur de gemeenschappelijke basis van de agogische sector. Het boek maakt onderscheid tussen een groot aantal verschillende soorten regels, zoals aanwijzingen, gedragsregels, grondregels, richtlijnen en standaarden. Deel 2 gaat in op het in praktijk brengen van regels. Daarbij gaat het onder andere over de drie essentiële dimensies van regels in het agogisch verkeer en over het maken van regels. In deel 3 komt de auteur vanuit zijn zoektocht naar de fundamentele regels in het agogisch verkeer tot zestien grondregels, verdeeld over micro-, meso- en macroniveau. Deel 4 bevat slotbeschouwingen en opdrachten. Het boek is geschreven voor studenten hbo, SPH, MWD en CMV en agogische professionals. De auteur werkt als adviseur voor de sociale sector. © NBD Biblion
Agogie --- Agogie. --- agogiek --- Didactics of social education --- sociaal-agogisch werk --- sociaal-cultureel werk
Choose an application
Agogiek is een eigentijds en praktisch humanisme. Deze Inleiding tot de Agogische Wetenschappen gaat in op de belangrijkste kernbegrippen en eigenschappen van de agogische wetenschappen, en dit vanuit een inter- en transdisciplinaire studie van de praktijk en theorie van het sociaal-cultureel en non-formeel educatief werk (volwasseneneducatie, cultuureducatie, opbouwwerk en maatschappelijk werk …). Dit boek behandelt de ontstaansgeschiedenis van de agogische praktijk en de wetenschapstheoretische en methodologische ontwikkeling van de agologie. De auteur gaat in op de verschillende opvattingen en paradigma's binnen de agogische wetenschappen en hoe deze zich verhouden tot een veranderende samenleving. Aan de hand van een wijsgerig-agogische analyse wordt aandacht besteed aan begrippen als gemeenschapsvorming, burgerschap en educatie. Deze inleiding richt zich in het bijzonder tot studenten van agogische opleidingen aan hogescholen en universiteiten in Vlaanderen en Nederland, en in het algemeen tot iedereen die zich interesseert in de theorie en praktijk van het agogische werk. Het biedt een inleiding tot een jonge wetenschappelijke discipline die niet alleen de studie, maar ook de verandering van de samenleving ambieert. Het voorwoord is voorzien door emeritus professor Willem Elias.
agologie --- 37.013 --- Agogie. --- Agogiek. --- Philosophy --- Social welfare methods --- sociaal-agogisch werk --- agogiek
Choose an application
Dit boek beschrijft de methodiek van het werken met drama-activiteiten binnen de sociaal-agogische beroepspraktijk. Dramatische expressie beperkt zich niet tot toneelspelen. Vertellen, bewegen en het schrijven van gedichten of verhalen komen in Werken met drama eveneens aan de orde. Stapsgewijs wordt toegelicht hoe je een activiteit aan kunt bieden. Daarbij gaat het boek in op vragen zoals: Hoe leg ik een spelopdracht uit? Hoe kan ik cliënten stimuleren om mee te doen? Hoe maak ik een verhaal spannend? Moet je zelf heel creatief zijn om met drama te kunnen werken?Ook begeleiders die geen drama-activiteiten aanbieden, vinden in dit boek aanknopingspunten voor het werken met drama. In verschillende hoofdstukken staan voorbeelden van een speelse omgang binnen de dagelijkse beroepspraktijk. Van poppenspel met een washandje tot het vertellen van verhalen onder de afwas. Werken met drama is geschreven voor beroepen binnen het social work, zoals activiteitenbegeleiders, sociaal pedagogisch hulpverleners en jeugdhulpverleners. Het boek wordt ook gebruikt op opleidingen voor dramadocent en dramatherapie.In deze geheel herziene versie worden actuele voorbeelden gegeven van de creatieve mogelijkheden van mobieltjes, de computer en het internet en is een hoofdstuk toegevoegd over het begeleiden van drama-activiteiten met specifieke doelgroepen.
Didactics of the arts --- Drama --- orthopedagogiek --- sociaal-agogisch werk --- agogiek --- dramatische expressie
Listing 1 - 10 of 78 | << page >> |
Sort by
|