Narrow your search
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Dissertation
Entre appropriation et traduction : l'influence des technologies et du slogan "Human Forward" sur le travail de recrutement des consultants chez Randstad
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ce mémoire a pour objectif de voir comment les consultants de chez Randstad concilient le slogan "Human Forward" et l'utilisation des technologies de l'information et de la communication dans le travail de recrutement. Pour ce faire, nous avons interrogé des consultants de 3 agences différentes. Nous avons ensuite mobilisé la théorie du sensemaking de Weick et la sociologie de la traduction.


Dissertation
Le Rôle Pivot du Middle Management dans une agence intérimaire X: Dans la Création de Sens, l'Implantation des Stratégies et la Motivation des Équipes
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nous allons aborder dans cette recherche le rôle du middle management dans la création de sens, la motivation et la mobilisation des équipes opérationnelles au sein des organisations. Pour cela, nous allons nous intéresser au processus de Sensemaking ainsi qu’au rôle du middle management dans ce processus. De ce fait, nous allons étudier le cas d'une société de placement de travailleurs. Nous avons interrogé les middle managers des agences francophones belges afin d'analyser la manière dont ils créent du sens, implantent les stratégies sur le terrain et leadent leurs équipes. Nous voulions analyser les différentes composantes qui influencent la manière dont ils créent du sens : la structure de l’entreprise, les caractéristiques spécifiques de leur(s) agence(s) ainsi que leur personnalité et leur leadership.


Dissertation
Les travailleurs intérimaires ouvriers de la société Essity S.A. Belgium : leur identification à un groupe professionnel
Authors: --- --- ---
Year: 2022 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ce travail porte sur les ouvriers intérimaires d'une société de la région verviétoise et tente d'analyser leur identification à un groupe professionnel. Le choix de ce sujet s'est fait après un constat étonnant : les intérimaires travaillent dans l'usine pendant des mois voire des années parfois, sous ce statut à connotation "précaire". Nous avons tenté de comprendre les facteurs de la longévité de ces collaborations ainsi que le ressenti des travailleurs.


Dissertation
Inconsistencies in managerial and employee perceptions of Veolia's culture
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This thesis presents how employees and managers make sense of their organization's corporate culture, using Veolia as a case study. Ten managers and ten employees were interviewed focusing on five cultural concepts: ecology, employee well-being, diversity and inclusion, shared values, and communication. Based on an interpretive approach, four key insights emerged. First, Veolia uses normative and neo-normative control mechanisms to shape employee and managers identities to achieve a unified culture. Second, employees and managers make sense of corporate culture through an economic or a humanistic logic, and sometimes both. Third, employees and managers expressed diverse and often contradictory interpretations of cultural elements, particularly regarding diversity initiatives. Four, contrary to some prior research, we found no significant differences between managers' and employees' perceptions of the corporate culture. Finally, our research presents the inconsistencies that exist within organizations while acknowledging the effects of neo-normative control mechanisms. These findings and framings provide practical information on how organizations can justify their cultural initiatives to better resonate with the workforce.


Dissertation
Dans un contexte d'infoduction, en quoi l'introduction de nouveaux logiciels informatiques a-t-elle modifié la nature du travail à Patrimoine canadien
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mieux comprendre l’évolution et la pertinence du travail d’un adjoint exécutif dans une organisation publique qui utilise de plus en plus les différents logiciels informatiques pour remplacer les tâches jusque-là dites « visibles » des adjoints exécutifs. Dans ce contexte, tenter de comprendre en quoi les adjoints exécutifs arrivent à gérer ce changement important et à donner un sens au travail effectué.


Dissertation
Le processus de traitement des situations éthiques de l'entreprise Cockerill Maintenance et Ingénierie, un processus dynamique de construction de sens entre éthique théorique et éthique situationnelle
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Actuellement, la plupart des entreprises manifestent un fort intérêt pour le sujet de l’éthique organisationnelle. Elles sont toujours plus nombreuses à affirmer leur éthique à travers différents documents et à investir des moyens financiers et humains dans la réflexion. Différentes démarches de formalisation de l’éthique voient le jour : des chartes ou Comités Éthique fleurissent un peu partout. Par le biais de nos entretiens semi-directifs, nous avons découvert que la formalisation d’une éthique organisationnelle, que nous avons baptisée « l’éthique théorique », ne peut à elle seule prétendre englober l’ensemble du processus des choix éthiques. Par conséquent, notre intérêt s’est porté vers les pratiques concrètes des acteurs. Une véritable démarche éthique organisationnelle doit prendre en compte des situations réelles qui ne peuvent être envisagées d’avance par des règles, c’est ce que nous avons appelé « l’éthique situationnelle ». Cette démarche nous a conduite à la découverte du processus de traitement des situations éthiques de l’entreprise Cockerill Maintenance et Ingénierie, que nous interprèterons à l’aune du sensemaking de Karl E. Weick. Ainsi, l’éthique organisationnelle est une démarche collective et non pas un comportement individuel d’obéissance. La discussion éthique est davantage un processus qu’un produit. Elle doit être considérée comme une démarche qui n’a pas de terme et qui ne saurait se résumer à un document. L’éthique est plutôt un questionnement permanent.


Dissertation
La création de sens lors du changement agile : Etude de cas sur la société EVS Broadcast Equipment
Authors: --- --- ---
Year: 2021 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ce mémoire s’intéresse à la construction de sens et ses implications lors de l’implémentation d’une nouvelle méthode de travail appelée « changement agile » au sein d’une entreprise. Pour ce faire, nous avons réalisé une étude de cas au sein de la société EVS Broadcast Equipment, entreprise liégeoise évoluant dans le secteur de l’informatique depuis 1995 où nous y avons effectué des entretiens, des observations et des analyses documentaires.&#13;La recherche porte sur la construction d’une nouvelle vision à la lumière du changement, mais aussi sur différents artefacts tels que le storytelling, les discours, les valeurs, les formations, les fonctions, l’art, la routine de travail et les groupes d’employés afin de comprendre en quoi tous ces éléments sont importants pour accompagner la construction de sens.&#13;À la lumière de nos analyses, nous nous interrogeons sur le lien entre changement culturel et transition agile. Au-delà d’une simple modification de méthode de travail, l’agile serait-elle une nouvelle façon de penser, une nouvelle culture pour une entreprise ?


Book
Ist eine gute Schule eine inklusive Schule? : Entwicklung von Messinstrumenten durch Schulinspektionen
Author:
ISBN: 3781557995 3781523608 Year: 2020 Publisher: Bad Heilbrunn Verlag Julius Klinkhardt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie misst man die Qualität von Schule und was versteht man überhaupt unter einer "guten" Schule? Mit diesen Fragen setzen sich im Fall von Deutschland die bundeslandspezifischen Schulinspektionen auseinander. Sie evaluieren mithilfe von Befragungen und standardisierten Beobachtungen regelmäßig die Qualität von Einzelschulen. Im Rahmen der Arbeit wird untersucht, inwiefern Schulinspektionen unter einer guten Schule eine inklusive Schule verstehen und wie die dazugehörigen Messinstrumente entstanden sind. Da es an einer einheitlichen Definition von schulischer Inklusion fehlt, wird im Rahmen der Arbeit auch berücksichtigt, was die Schulinspektionen in den einzelnen Bundesländern darunter verstehen und wie sie die gesetzliche Vorgabe in ihren Messinstrumenten interpretiert haben. Hierbei wird auf Arbeiten aus der Inklusionsforschung (z.B. Prengel; Hinz) sowie auf Arbeiten aus der Bewertungssoziologie (z.B. Boltanski & Thévenot) zurückgegriffen. Des Weiteren wird mithilfe des organisationssoziologischen Sensemaking-Ansatzes (Weick; Spillane) analysiert, welche Rahmenbedingungen bei der Entwicklung der Messinstrumente eine Rolle spielten, z.B. bildungspolitische Konstellationen sowie persönliche Erfahrungen. Diese Dissertation wurde 2019 mit dem Wissenschaftspreis der Sektion Sonderpädagogik der DGfE ausgezeichnet. Interdisziplinäre Beiträge zur Inklusionsforschung


Book
Higher Education Institutions and Sustainable Development : Implementing a Whole-Institution Approach
Authors: ---
Year: 2020 Publisher: Basel, Switzerland MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sustainability is an urgent developmental task for our society and is attracting increasing attention. Therefore, higher education institutions (HEIs) are also called upon to deal theoretically, conceptually, methodically, critically, and reflectively with the associated challenges and the processes and conditions of transformation in order to contribute to sustainable development. How can complex organisations such as HEIs succeed in initiating and maintaining the process of sustainable development within their own institutions and make it a permanent responsibility? How can as many protagonists as possible be persuaded to get involved in sustainable development? This book deals with the promotion of sustainable university development and provides an overview of how universities can be organised sustainably and how sustainable development can be implemented in their various functional areas. In the sense of a “whole-institution approach”, which encompasses entire HEIs, the focus is not only on the core areas of teaching (higher education for sustainable development) and research (sustainability in research) but, also, on the operational management of HEIs. In addition, this book focuses on sustainability governance and transfer for sustainable development at HEIs as cross-disciplinary issues.

Keywords

Humanities --- Education --- higher education institutions --- implementation --- organisational factors --- sustainable development --- interpretative structural modelling (ISM) --- higher education institutions (HEIs) --- cross-sector collaboration --- multi-professional collaboration --- transdisciplinary research --- narrative analysis --- sensemaking --- whole institution approach --- organizational networks --- constant comparative analysis --- athletic departments --- higher education --- sustainability --- loose coupling --- shared governance --- United States --- intellectual capital --- performance --- quality of life --- sustainability assessment --- environmental management performance --- German-speaking countries --- survey --- whole-institution approach --- competencies --- knowledge --- values --- case study --- discourse analysis --- environment --- Global South --- Sustainable Development Goals --- universities’ transformation --- sustainability assessment tool --- sustainability governance --- systems theory --- governance equalizer --- politics --- profession --- organization --- public --- organizational culture --- Germany --- sustainability in science --- transformative science --- grammar of responsibility --- ethics of knowledge --- universities as echo chambers of society --- catalytic science --- universities --- organizational change --- higher education for sustainable development (HESD) --- sustainability transitions --- SD --- alliances --- university --- transfer --- practitioner–university partnership --- societal impact --- education for sustainable development --- higher education development --- sustainable university development --- systemic development --- inter-organizational networks --- worldviews --- societal transformation --- systemic transformation


Book
Higher Education Institutions and Sustainable Development : Implementing a Whole-Institution Approach
Authors: ---
Year: 2020 Publisher: Basel, Switzerland MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sustainability is an urgent developmental task for our society and is attracting increasing attention. Therefore, higher education institutions (HEIs) are also called upon to deal theoretically, conceptually, methodically, critically, and reflectively with the associated challenges and the processes and conditions of transformation in order to contribute to sustainable development. How can complex organisations such as HEIs succeed in initiating and maintaining the process of sustainable development within their own institutions and make it a permanent responsibility? How can as many protagonists as possible be persuaded to get involved in sustainable development? This book deals with the promotion of sustainable university development and provides an overview of how universities can be organised sustainably and how sustainable development can be implemented in their various functional areas. In the sense of a “whole-institution approach”, which encompasses entire HEIs, the focus is not only on the core areas of teaching (higher education for sustainable development) and research (sustainability in research) but, also, on the operational management of HEIs. In addition, this book focuses on sustainability governance and transfer for sustainable development at HEIs as cross-disciplinary issues.

Keywords

higher education institutions --- implementation --- organisational factors --- sustainable development --- interpretative structural modelling (ISM) --- higher education institutions (HEIs) --- cross-sector collaboration --- multi-professional collaboration --- transdisciplinary research --- narrative analysis --- sensemaking --- whole institution approach --- organizational networks --- constant comparative analysis --- athletic departments --- higher education --- sustainability --- loose coupling --- shared governance --- United States --- intellectual capital --- performance --- quality of life --- sustainability assessment --- environmental management performance --- German-speaking countries --- survey --- whole-institution approach --- competencies --- knowledge --- values --- case study --- discourse analysis --- environment --- Global South --- Sustainable Development Goals --- universities’ transformation --- sustainability assessment tool --- sustainability governance --- systems theory --- governance equalizer --- politics --- profession --- organization --- public --- organizational culture --- Germany --- sustainability in science --- transformative science --- grammar of responsibility --- ethics of knowledge --- universities as echo chambers of society --- catalytic science --- universities --- organizational change --- higher education for sustainable development (HESD) --- sustainability transitions --- SD --- alliances --- university --- transfer --- practitioner–university partnership --- societal impact --- education for sustainable development --- higher education development --- sustainable university development --- systemic development --- inter-organizational networks --- worldviews --- societal transformation --- systemic transformation

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by