Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
huishouden --- schoonmaakgerei --- zeep
Choose an application
huishouden --- schoonmaakgerei --- vrije tijd --- reclame
Choose an application
Tot ver in de jaren zestig van de 20e eeuw verloopt het huishouden volgens een vast, voorspelbaar patroon. Elke dag van de week is voorbehouden voor een welomschreven pakket van huishoudelijke taken: maandag is wasdag, op dinsdag gebeurt het strijken en verstellen, woensdag is gehaktdag, het nieuwe naaiwerk gebeurt op donderdag en vrijdag is gereserveerd voor de weklijkse schoonmaakbeurt. Van deze dagelijkse sleur en deze rigide weekindeling is in de reclame van die tijd nauwelijks iets te merken. In de reclame gebeurt het wassen 'vanzelf' met wasmiddelen die zelfverwerkend zijn en zijn de keukens voorzien van allerlei hightech-huishoudhulpjes, die het werk van de huisvrouw lichter maken. Veelbelovende, opgewekte slogans ('repareer terwijl u strijkt!) moeten de huisvrouw de illusie geven dat haar huishouden geen karwei maar een uitdaging is. Maar de spanning tussen reclamebeloftes en de nuchtere praktijk van het huishouden is groot. In 'Het geluk van de hisvrouw' wordt dit spanningsveld beschreven. Het boek volgt de indeling van de werkdagen van de huisvrouw en is fraai geïllustreerd met reclameafbeeldingen uit de jaren vijftig en zestig.
jaren vijftig --- huisvrouw --- keuken --- schoonmaakmiddel --- naaien --- Women in advertising --- Housekeeping --- anno 1900-1999 --- Netherlands --- Housewives --- #VCV monografie 2004 --- Advertising --- Homemakers --- Women --- Mothers --- Wives --- History --- huishoudapparaten --- textilia --- huishouden --- keukengerei --- textilia (objectnaam) --- 2de kwart 20ste eeuw --- schoonmaakgerei --- Housewives - Netherlands - History - Exhibitions --- Women in advertising - Netherlands - History - Exhibitions --- Household work --- Publicity --- Tentoonstellingscatalogus --- Book --- Imaging
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|