Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Nog steeds verlaten jaarlijks duizenden leerlingen voortijdig het onderwijs. Wat jongeren zelf vinden van de preventie en aanpak van voortijdig schoolverlaten was tot nu toe nauwelijks bekend. Dit boekje bespreekt enkele recente onderzoeken die laten zien dat leerlingen, zowel schoolgaande jongeren als voortijdig schoolverlaters, daar duidelijke opinies over hebben. Bovendien geven ze concrete suggesties hoe te vermijden dat jongens en meisjes uit het onderwijs vallen en hoe de begeleiding van voortijdig schoolverlaters betere resultaten op kan leveren.Uit de inhoud:Jongeren over de oorzaken van voortijdig schoolverlaten - Jongeren over de aanpak van voortijdig schoolverlaten.
Voortijdige schoolverlaters --- Preventie. --- 371.52 --- Onderwijs --- Oorzaken --- Preventie --- Spijbelen
Choose an application
allochtone kinderen, onderwijs --- vroegtijdig schoolverlaters --- schoolopbouwwerk --- schoolmaatschappelijk werk --- Schoolloopbaan ; allochtone leerlingen --- Voortijdige schoolverlaters ; preventie --- migranten: in onderwijs --- 377 --- 371.21 --- 371 --- Social problems --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Personality development --- schoolmoeheid --- allochtone jongeren --- schoolverlaters --- schoolverzuim --- sociale integratie --- etnische minderheden --- onderwijs --- kinderen --- jongeren --- allochtonen --- migranten --- Nederland --- 81.43 moving up, final exams. --- Allochtonen. --- Schoolverzuim. --- Voortijdig schoolverlaten. --- allochtone jongeren. --- voortijdige schoolverlaters. --- vroegtijdige interventies. --- Nederland.
Choose an application
Helder en beknopt overzicht van de meest voorkomende spraak,-, taal,- en leerproblemen bij kinderen en jeugdigen. De auteurs beginnen elk hoofdstuk met een praktijkvoorbeeld. Volgens een vast stramien wordt dan een bondige en toegankelijke beschrijving gegeven van het onderwerp, gevolgd door de meest actuele kijk op de diagnostische en behandelingsmogelijkheden. In dit deel komen de volgende spraak,-, taal en leerproblemen aan de orde: dyslexie, spraak- en taalontwikkelingsstoornissen, problemen met voorbereidende schoolse vaardigheden bij kleuters, linkshandigheid, tweetaligheid, rekenproblemen en dyscalculie, computerverslaving, schoolweigering, stotteren, stemstoornissen, hoogbegaafde kinderen en voortijdig schoolverlaten.
Orthopedagogics --- Psycholinguistics --- taalstoornissen --- schoolproblemen --- schoolverlaters --- dyslexie --- stotteren --- spraakstoornissen --- stemstoornissen --- hoogbegaafdheid --- linkshandigheid --- dyscalculie --- tweetaligheid
Choose an application
Early school leaving and youth unemployment are on top of the societal and political agendas, both in Belgium and in Europe. More and more observers fear a 'lost generation' of young people who, by the combined effects of educational failure and unemployment, see their chances for a fulfilling and productive life seriously diminished. Integrating and keeping young people into education and the labour market is becoming a huge challenge and a priority for European societies. Early school leaving & youth unemployment is the result of an international call for scientific papers by the P&V Foundation, which aimed to reward articles that succeed to elucidate in a rigorous, empirical and original way the causes of and possible solutions for early school leaving and/or youth unemployment in Belgium and other OECD societies. The authors come from different disciplines, such as sociology, economy, education and labour market studies.
Labour market --- Age group sociology --- Sociology of education --- #SBIB:316.334.2A343 --- #SBIB:316.334.2A350 --- #SBIB:316.334.1O350 --- PBIB --- 451 Werkloosheid --- 742 Scholieren en studenten --- Schoolmoeheid (schooluitval) --- Drop-out --- jeugdwerkloosheid --- Schoolverlaters --- 371.212.8 --- 331.66-053.7 --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: positie van jongeren en ouderen op de arbeidsmarkt --- Arbeidssociologie: werkloosheid: algemeen --- Onderwijs en economie --- Voortijdig schoolverlaten --- Jeugdwerkloosheid --- 331.66 --- schoolverlaters --- Voortijdige schoolverlaters --- Voortijdige schoolverlaters. --- Jeugdwerkloosheid. --- Youth --- Employment --- Belgium --- European communities --- Dropouts --- European Union countries
Choose an application
PAV --- Schoolverlaters. --- Beroepsonderwijs. --- schoolverlaters --- Didactics of social education --- secundair onderwijs 3de graad --- Project algemene vakken ; leermiddelen --- 485.9 --- project algemene vakken --- schoolboeken --- 485.6 --- Project algemene vakken ; secundair onderwijs --- 486.8 --- Schoolverlaters --- didactiek secundair onderwijs - gezondheidseducatie, verkeersopvoeding, overige vakken --- Geschiedenis-Maatschappijleer --- Schoolbooks - Didactic material --- PHL-Education 13 --- handboeken secundair onderwijs --- 2e graad secundair onderwijs --- 3e graad secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Solliciteren --- Arbeid --- Werkloosheid --- Schoolverlater --- Project algemene vakken --- Sollicitatie --- Arbeid (werken) --- Project algemene vakken ; secundair onderwijs ; leermiddelen
Choose an application
Er is reden voor zorg over een kleine groep jongeren die opgroeit onder moeilijke omstandigheden. Een minderheid van hen wordt echt gehinderd in hun ontwikkeling, zeker wanneer ze opgroeien in multiprobleemgezinnen of in andere risicovolle omgevingen (met alcohol, drugs en criminaliteit), en als ze voortijdig en ongediplomeerd het onderwijs verlaten. Bovendien groeit een deel van de jeugd op met verstandelijke beperkingen.De auteurs vertegenwoordigers van vele disciplines kijken in deel 1 van dit boek naar de echt bedreigende situaties van de jeugd. De centrale vraag van deel 2 is of de bestaande publieke voorzieningen in Nederland bijdragen aan de opgroei- en reïntegratiekansen van jongeren of juist niet. Oftewel: is er aanleiding om het brede stelsel rond het opgroeien van de jeugd eens te herzien?
Jeugdzorg --- Probleemjongeren --- Gezinszorg --- Multi-problem --- Schoolverlaters --- Jeugdwelzijnswerk --- Hulpverlening --- Nederland --- #KVHB:Jeugdbescherming --- Probleemjongere --- Thuiszorg --- Multiprobleemgezin --- Schoolverlater --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Ouderenzorg --- Literatuur
Choose an application
Schoolbooks - Didactic material. --- Didactics of secundary education --- Didactics of social education --- PAV (project algemene vakken) --- schoolverlaters --- #KUPV:Eekhoutcentrum --- 485.6 --- Arbeidsongeschikt --- Handboek/cursus --- Inschrijven VDAB --- Werk via internet, familie, TV enz --- arbeidsovereenkomst --- solliciteren --- werken --- werkloosheid --- 486.8 --- Schoolverlaters - pav --- PAV: handboek beroepsonderwijs --- Schoolverlaters --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- Schoolbooks - Didactic material --- BSO --- PAV --- leerboeken --- secundair onderwijs --- 485.9 --- project algemene vakken --- schoolboeken --- didactiek secundair onderwijs - gezondheidseducatie, verkeersopvoeding, overige vakken --- 2e graad secundair onderwijs --- 3e graad secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Schoolverlater --- Project algemene vakken --- Didactics of secundary education. --- Didactics of social education. --- PAV (project algemene vakken). --- schoolverlaters.
Choose an application
Wanneer een kind thuis komt te zitten van school, start voor het kind en zijn ouders soms een jarenlange zoektocht naar oorzaak en oplossing. Er is vaak hulp op de weg die afgelegd wordt, maar op sommige momenten kan het ook voelen alsof je wordt tegengewerkt. Diagnoses en de daarbij behorende ?etiketjes? openen deuren die anders gesloten blijven.Aan de andere kant worstelen scholen met de problematiek rondom leerlingen die om uiteenlopende redenen thuisblijven. Docenten en zorgcoördinatoren lopen soms hard tegen de grenzen aan van wat hun school kan inzetten om een leerling op school te houden en goede ondersteuning te bieden.In De achterkant van het onderwijs wordt de thuiszittersproblematiek in kaart gebracht en vervolgens van verschillende kanten belicht. Zorgcoördinatoren en onderwijsinspectie komen aan het woord, en vooral ook jongeren die zelf deze moeilijke route hebben afgelegd, met vaak een positieve uitkomst. Hoe hebben zíj het thuiszitten en de hulpverlening daaromheen ervaren? Uit deze interviews wordt duidelijk wat werkt en wat niet.De lessen en tips voor jongeren, hun ouders, scholen, hulpverleners en gemeentes kunnen handvatten bieden voor de discussie rond en verdere aanpak van dit onderwerp. De auteurs wijzen geen vinger naar waar het fout gaat, maar doen aanbevelingen voor de verschillende doelgroepen. Het geeft ons allemaal stof tot nadenken.https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/2246/de-achterkant-van-het-onderwijs
leerlingen --- 371.21 --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- schoolmoeheid --- absenteïsme --- schoolverlaters --- zorgbeleid --- schoolverzuim --- Vroegtijdige schoolverlater --- Leerstoornis --- Gedragsprobleem --- Probleemgedrag --- Spijbelen --- Ontwikkelingspsychologie --- Nederland --- Schoolverzuim --- Thuisblijven --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- books
Choose an application
Ik kreeg telefoon van de school dat mijn dochter er niet was. Ze bleek in een bushokje te zitten, huilend en kon alleen zeggen: 'Ik kan niet naar school, het gaat niet.'Voor sommige kinderen en jongeren brengt naar school gaan grote emotionele ontreddering teweeg. Schoolweigering is een complexe problematiek die de jongere, het gezin, de school en de hulpverlening uitdaagt. In dit boek belichten de auteurs het fenomeen vanuit deze verschillende perspectieven. Ze vertrekken hierbij vanuit het werkveld en de vakliteratuur.Dit boek biedt concrete handvatten en een ruimer werkmodel voor de aanpak van schoolweigering. Iedereen die met schoolweigering geconfronteerd wordt, zal zich geïnspireerd weten om meteen aan de slag te gaan.Nele Van Driessche, master in de klinische psychologie, werkt op De Kaap, dienst kinder- en jeugdpsychiatrie van Karus. Ze is teamcoördinator van de dagbehandelingsgroep die zich richt op jongeren met schoolweigering.Gino Ameye is master in de klinische psychologie en zorgmanager in Karus. Hij heeft ruime ervaring in het werken met jongeren met schoolweigering. Hij werkte mee aan het onderzoek Angst voor de schoolpoort van HOGENT.Griet De Nys is master in de pedagogische wetenschappen. Ze is lector en studiebegeleider aan de lerarenopleiding van HOGENT en werkte mee aan het onderzoek Angst voor de schoolpoort van HOGENT.https://gompel-svacina.eu/product/schoolweigering/?utm_medium=email&utm_campaign=Kees+Vernooy%3A+Begrijpend+lezen+op+de+...&utm_source=YMLP
Schoolweigering --- emotionele problemen --- hulpverlening --- kinderen --- Psychosociaal probleem --- Jongere --- Hulpverlening --- Relatie leerling - school --- Multisysteemtherapie --- Schoolmoeilijkheden --- Geestelijke gezondheidszorg --- Spijbelen --- Voortijdige schoolverlaters ; preventie --- schoolverzuim --- Developmental psychology --- Educational psychology
Choose an application
1 op de 9 leerlingen maakt het middelbaar onderwijs niet af. Wat zijn de oorzaken en hoe kan dit opgevolgd worden? Een poging daartoe is 'tijdstap': een begeleidingsprogramma voor jongeren die problemen hebben op de middelbare school.
Leerprestaties --- Voortijdige schoolverlaters ; preventie --- 454.9 --- probleemgedrag --- schoolmoeheid --- schooluitval --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs - Voortijdige schoolverlaters ; preventie - Schoolweigering - Spijbelen. --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs --- Schoolweigering --- Spijbelen --- 455.2 --- probleemprojectmethode --- gedragsstoornissen --- schoolverzuim --- Sociology of education --- Sociology of minorities --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Dropouts --- Prevention --- Teachers --- Educational counseling --- Apprenticeship programs --- Handbooks, vade-mecums, etc. --- PXL-Education 2016 --- begeleidingsmodellen --- secundair onderwijs
Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|