Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Kwaliteit door gespreid leiderschap : met 10 portretten uit het primair onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789023256656 9023256654 9023256751 Year: 2019 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De vraagstukken waar scholen voor staan worden steeds complexer. Het is daarom belangrijk dat alle expertise in de school optimaal wordt benut en versterkt. Daarbij verandert het leiderschap in de school en daarmee ook de rol van de schoolleider. Dit boek laat zien hoe schoolleiders met vertrouwen kunnen loslaten, als ze investeren in een cultuur en ondersteunende processen die leiden tot kwaliteit. Het leren van leerlingen én professionals staat centraal.Kwaliteit door gespreid leiderschap geeft praktische handvatten, modellen en checklists, reflectievragen en tips. Praktijkvoorbeelden van schoolleiders die de omslag hebben gemaakt naar gespreid leiderschap wisselen af met verdiepende hoofdstukken.Een speciaal hoofdstuk is gewijd aan besturen; hoe zij schoolleiders kunnen ondersteunen bij hun veranderende rol en hoe zij op bestuursniveau expertise benutten en versterken. Het boek laat zien dat het werken aan kwaliteit door gespreid leiderschap het werk van bestuurders, schoolleiders en leraren betekenisvoller en aantrekkelijker maakt.Dr. Anje Ros is lector Leren en Innoveren van Fontys Hogeschool Kind en Educatie en academic director van de master Leadership in Education. Zij doet onderzoek naar toekomstgericht onderwijs en leiderschap in het onderwijs en heeft diverse boeken voor het onderwijsveld geschreven. Zij begeleidde scholen bij het ontwikkelen en implementeren van innovatieve onderwijsconcepten.Brigit van Rossum MSc is directeur van Dair Academy, een academie voor de lerende organisatie. Zij heeft uitgebreide ervaring in de onderwijspraktijk opgedaan vanuit functies als toezichthouder, schoolleider, senior-beleidsmedewerker onderwijsontwikkeling en kwaliteitszorg. Daarnaast is Brigit docent leiderschap en begeleidt zij schoolleiders in diverse nascholingstrajecten op dat gebied.Bron: https://www.vangorcum.nl/product/100-304_Kwaliteit-door-gespreid-leiderschap


Book
Wat werkt : leiderschap op school : van research naar resultaat
Authors: --- ---
ISBN: 9789074233934 Year: 2010 Publisher: Vlissingen Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Interesse voor de resultaten van de internationale research naar schoolleiderschap? Weten hoe dit vertaald kan worden in een concreet plan voor zowel nieuwe als ervaren schoolleiders om het leren van de leerlingen op hun scholen te verbeteren? Dit boek gaat over de manier waarop onderwijskundige leiders zowel op schools, bovenschools als bestuurlijk niveau de kans kunnen aangrijpen om een sterke positieve invloed te hebben op de presentaties van hun leerlingen. Er is een enorme behoefte aan daadwerkelijk goed leiding geven in het onderwijs, met een sterke gerichtheid op optimaal onderwijzende leraren en optimaal lerende leerlingen. Maar hoe?Op basis van een meta-analyse en correlatieonderzoek komt Marzano met zijn medewerkers in dit boek tot: -21 essentiële taken van leiderschap -2 niveau`s van verandering-De noodzaak bepaalde essentiële taken op de voorgrond te zetten als het gaat om drastische veranderingen in de school -Het werken met een StuurTeam -Het verdelen van de 21 taken over schoolleider en StuurTeam zodat zij elkaar aanvullen en versterken -Een stappenplan waarin het kiezen van het juiste veranderingsonderwerp voor een bepaalde school een belangrijke plaats inneemt


Book
Verderbij : de toegevoegde waarde van de leidinggevende aan het educatief proces
Authors: ---
ISBN: 9789088509261 9088509263 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Uitgeverij SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer moet je als leidinggevende dichtbij zijn en wanneer is het beter om afstand te nemen? Verderbij is bedoeld voor leidinggevenden, onder andere in de kinderopvang, die zich dit afvragen. Het is voor die leidinggevenden die het primair proces centraal stellen en dit vaak van wat meer afstand leiden en daarom een manier willen vinden om ook dicht(er) bij dit proces te staan.Verderbij is te gebruiken in de dagelijkse praktijk, maar ook op opleidingen voor managers, waarbij de laatsten extra kunnen profiteren van de praktijkgerichte voorbeelden en uitleg.Centraal in dit boek staat de toegevoegde waarde van de leidinggevende aan het educatief proces. Educatief in de brede zin van het woord: het gaat om de pedagogische, didactische en ontwikkelingsgerichte processen.Het uitgangspunt is dat leidinggevenden, direct of indirect, medewerkers faciliteren om hun vak zo goed mogelijk uit te oefenen en hen prikkelen zich verder te ontwikkelen in hun vakgebied. De praktijk leert dat dit niet altijd gemakkelijk is en Verderbij biedt hierbij een handreiking.De auteurs Marianne van Duuren en Charlotte van Zuylen behandelen het verschil tussen leiderschap en management, nieuwe organiseervormen en samenwerkingscombinaties, oude paradigma?s en nieuwe perspectieven en visie- en waardegestuurd leiderschap voor alle managementlagen vanuit het mens- en kindbeeld van de organisatie. Daarnaast bieden ze een aantal handreikingen in de vorm van praktisch vertaalde managementmodellen en aansprekende casuïstiek. Aanvullend op het boek bieden zij op hun website www.dzmaatschap.nl praktische tips en oefeningen aan.Marianne van Duuren en Charlotte van Zuylen vormen samen de Maatschap Van Duuren, Van Zuylen & partners. Zij werken in verschillende rollen (bestuurder, directeur, coach, adviseur en opleider) binnen onderwijs, kinderopvang en welzijn.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/105/management/2191/verderbij


Book
De directeur vandaag : perspectieven in schoolleiderschap
Author:
ISBN: 9782509032973 Year: 2018 Publisher: Brussel : Politeia,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Directeur zijn van een school vergt specifieke vaardigheden en een grote dosis veerkracht. Veel leidinggevenden van te veel scholen haken af en schoolbesturen vinden slechts moeizaam nieuwe directeurs. Het woord ‘directeurscrisis' wordt steeds vaker in de mond genomen. Een paradigmashift naar een andere invulling van het concept ‘schoolleiding' lijkt dus onafwendbaar. Dit vraagt niet enkel kennis van wat mogelijk is binnen de huidige regelgeving maar ook moed om de stereotype beelden van de ‘schooldirecteur' los te laten. ‘De directeur vandaag - Perspectieven in schoolleiderschap' is dus geen klachtenbundel maar wil het concept ‘schoolleiding' in een constructief en verfrissend perspectief plaatsen en antwoorden zoeken op de vraag: waar moeten we naartoe met het schoolleiderschap en hoe kunnen we dat bereiken? Deze zoektocht vormt de rode draad doorheen dit boek. We hopen hiermee een bijdrage te leveren aan het maatschappelijk debat rond schoolleiderschap. Met bijdragen van o.a. Geert Devos, Peter DeWitt, Koen Marichal, Liesbeth Piot, Elke Staelens en Hartger Wassink.


Book
Schoolmanagement : een reflectie op de praktijk van de schoolleider
Author:
ISBN: 9055836346 Year: 2000 Publisher: Diegem Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De schooldirecteurs hebben zich de voorbije jaren steeds meer geprofileerd als onderwijsmensen met een specifieke en veeleisende functie. Door sommigen worden zij volwaardige managers genoemd. Anderen gruwen van die term en wijzen op de specificiteit van het ambt. De auteur van dit boek legt management en schoolleiderschap naast elkaar en komt tot de conclusie dat je schoolleiders gerust managers kunt noemen, maar dan wel van een bijzondere soort. Het volstaat niet de woorden 'bedrijf' en 'klanten' te vervangen door 'school' en 'ouders' om van een boek over bedrijfsmanagement een boek over schoolmanagement te maken. Onderwijs is een aparte wereld waar de toepassing van algemene managementtheorieën wel mogelijk is mits een aangepaste vertaling naar de onderwijssector. Vanuit onderzoek en uit vele contacten geeft de auteur een uiteenzetting over de vragen waarvoor schoolleiders staan en over de antwoorden die zij geven; hij geeft aan hoe scholen zich onder leiding van hun directeur verder kunnen ontwikkelen en wat hun grenzen zijn.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by