Narrow your search

Library

KU Leuven (26)

UCLL (24)

Thomas More Mechelen (20)

Arteveldehogeschool (18)

KBR (18)

Odisee (18)

VIVES (18)

Thomas More Kempen (17)

AP (14)

Hogeschool Gent (13)

More...

Resource type

book (30)

dissertation (1)


Language

Dutch (28)

English (2)


Year
From To Submit

2018 (2)

2017 (1)

2016 (1)

2015 (3)

2014 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 30 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Veelbelovend en effectief : overzicht van preventieprojecten en -programma's in de domeinen Gezin, School, Kinderen en jongeren, Wijk.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9085600316 Year: 2005 Publisher: Utrecht NIZW

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het kader van het CtC-preventieprogramma verscheen in 2001 de eerste editie van de gids Veelbelovend en effectief. In deze tweede editie zijn de resultaten van de sindsdien gevoerde discussies over de kwaliteit van de preventieprogramma's die in Nederland worden uitgevoerd, alsmede de met de eerdere editie opgedane ervaringen verwerkt. De gids bevat alle preventieprogramma's die in steden en wijken in te zetten zijn om probleemgedrag onder jongeren te voorkomen. De gids omvat de programma's voor de leeftijdsgroep van 0 tot 18 jaar, ingedeeld naar de verschillende domeinen waarin jongeren opgroeien: gezin, school, kinderen en jongeren en de wijk. Na een algemene inleiding over probleemgedrag volgen beschrijvingen van veelbelovende en effectieve preventieprogramma's. Communities that Care ... ... is een langetermijnstrategie om veilige en leefbare wijken te creëren waarin kinderen en jongeren zich gewaardeerd, gerespecteerd en aangemoedigd weten om hun potentiële capaciteiten te benutten; ... bouwt aan samenwerking tussen instanties, organisaties en bewoners in een wijk om een gezonde persoonlijke en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren te bevorderen; ... maakt gebruik van recent wetenschappelijke inzichten in factoren die de kans op probleemgedrag vergroten (risicofactoren) én factoren die de kans op probleemgedrag verkleinen (beschermende factoren); ... leidt tot lokale plannen met als belangrijkste doelstellingen: gezinnen ondersteunen en versterken, betrokkenheid bevorderen bij schoolresultaten, verantwoordelijk gedrag aanmoedigen, een veiligere, samenhangende buurtgemeenschap bewerkstelligen. Communities that Care (CtC) is een in de Verenigde Staten ontwikkelde strategie die door het centrum Jeugd van het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn/NIZW toepasbaar wordt gemaakt voor Nederland.


Book
Dyslexie
Author:
ISBN: 9789020984491 Year: 2009 Volume: *4 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ongeveer 5 percent van alle kinderen heeft dyslexie. De gevolgen hiervan worden vaak onderschat. Zo blijkt uit onderzoek dat hardnekkige lees- en schrijfproblemen vaak aan de basis liggen van gedragsproblemen en lusteloosheid thuis en op school. Dit toegankelijke boekje legt duidelijk uit wat dyslexie precies inhoudt en hoe je als ouder je kind kunt helpen. Het beantwoordt veelgestelde vragen als: Is dyslexie alleen een lees- en schrijfprobleem? Waar kan ik terecht voor meer info en hulp? Is therapie altijd noodzakelijk? Hoe kan ik mijn kind thuis en op school helpen? En kan mijn kind ooit 'genezen'? (Bron: covertekst)


Book
Grensoverschrijdende integrale leerlingenzorg : een (pro)actief proces.
Authors: ---
ISBN: 9044118951 9789044118957 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is de tweede publicatie in boekvorm over de opbrengsten van het project 'Grensoverschrijdende Integrale leerlingenzorg'. Dit driejarig project is uitgevoerd in het kader van INTERREG III A: grensregio Vlaanderen-Nederland, deelgebied Benelux-Middengebied. De Provincie Antwerpen en Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg zijn de partners aan weerszijde van de grens. Een achttal Vlaamse en Nederlandse scholen hebben binnen dit project gezamenlijk gewerkt aan de ontwikkeling en optimalisering van Integrale Leerlingenzorg op scholen voor Secundair Onderwijs (Vlaanderen) en Voortgezet Onderwijs (Nederland). Evenals in het eerste boek 'Grensoverschrijdende Integrale Leerlingenzorg: Een (re)actief proces' (2004) wordt het ontwikkelen van Leerlingenzorg ook in dit boek opgevat als een integraal proces dat iedere school op zijn eigen manier doorloopt, passend bij de eigen visie op onderwijs en zorg en aansluitend bij de eigen 'cultuur. De 'zorg' is gericht op ontwikkeling van leerlingen én docenten. (Bron: covertekst)


Multi
seksespecifieke sudiekeuzen in het wetenschappelijk onderwijs : een wetenschappelijke proeve op het gebied van de sociale wetenschappen
Author:
ISBN: 9063707118 Year: 1990 Publisher: Nijmegen Instituut voor Toegepaste Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De laatste jaren hebben vrouwen hun achterstand in het onderwijs voor een groot deel ingelopen. Met name de deelname aan het voortgezet onderwijs is voor jongens en meisjes ongeveer gelijk geworden. Ook op universitair niveau halen meisjes hun achterstand in. Iets anders is hun keuze voor studierichtingen waar de kans op een bloeiende arbeidstoekomst voor hen het geringst is. 'Seksespecifieke studiekeuzen in het wetenschappelijk onderwijs' is de neerslag van het onderzoek naar de effectiviteit van beleidsmaatregelen waardoor men tracht de veronderstelde reserves aan vrouwelijk talent aan te boren en oorzaken op te sporen van sekseverschillen in onderwijskeuzes en -prestaties.


Book
Slim differentiëren
Author:
ISBN: 9789045562902 Year: 2017 Publisher: Berchem De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als leerkracht word je vandaag in toenemende mate geconfronteerd met diversiteit in de klas, waardoor de nood aan binnenklasdifferentiatie groeit. Dat roept allerlei praktische vragen op:- Wat doe ik met leerlingen die een basis missen ?- Hoe vermijd ik eindeloos tijdverlies tijdens remediëringssessies ?- Hoe zorg ik dat sterke leerlingen geen nadeel ondervinden van de focus op tragere leerlingen ?- Hoe vermijd ik chaos in de klas tijdens groepswerk ?- Hoe stem ik instructies af op de instructiebehoefte van mijn leerlingen ?- Hoe realiseer ik mijn leerplan bij alle leerlingen ? Of: hoe zorg ik dat alle leerlingen de eindtermen behalen ?- Hoe zorg ik dat snelle of geïnteresseerde leerlingen geprikkeld blijven ?- Hoe verkrijg ik een actieve leerhouding bij al mijn leerlingen ?Dit boek reikt je een reeks inzichten aan om deze en andere vragen over binnenklasdifferentiatie op te lossen. Differentiatie helemaal onder de knie krijgen is geen makkelijke opdracht. Toch kan starten met binnenklasdifferentiatie laagdrempelig zijn. We verzamelen een reeks ideeën waarmee je zelf aan de slag kan, of je nu veel of weinig ervaring met differentiatie hebt. We delen ervaringen van leerkrachten die er al mee aan de slag zijn, en kijken ook open naar de voor- en nadelen van alle leerstrategieën die we voorstellen. Zo kun je als leerkracht verstandig inspelen op de verschillen in je klas en slim differentiëren.Bron : http://www.vanin.be

Listing 1 - 10 of 30 << page
of 3
>>
Sort by