Listing 1 - 10 of 132 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Cet ouvrage rassemble les nombreux écrits de Jean-Yves Hameline (1931-2013) relatifs au culte chrétien abordé dans ses dimensions cérémonielles et accordant une large place à sa dimension sonore, et plus spécifiquement musicale.00Dernier recueil des écrits de l?auteur à paraître après plusieurs autres, sa caractéristique la plus remarquable réside sans doute dans sa capacité à explorer toutes les dimensions de la pratique cultuelle chrétienne telle qu?elle s?est manifestée tout au long de son histoire à travers une approche fondamentalement pluridisciplinaire.00Les textes rassemblés, volontairement hétérogènes par leur date de publication et leur typologie, sont le reflet de l?engagement de leur auteur à l?occasion de ses diverses fonctions ou collaborations au sein d?institutions et de cercles très divers. Leur diversité s?explique aussi par la variété des publics que ce prêtre professeur de l?Institut supérieur de Liturgie de l?Institut Catholique de Paris côtoya durant sa carrière, des fidèles?ordinaires? aux chercheurs académiques, musicologues, historiens, littéraires, liturgistes ou théologiens, en passant par les communautés religieuses, les musiciens ou les mélomanes.00De par ces liens variés et ce parcours institutionnel et intellectuel unique, qui croise la recherche documentaire, la théologie historique, la réflexion sur la pratique, en intégrant des outils issus des approches nouvelles développées en anthropologie dans les années 1960-1980, l?ouvrage prend à la fois valeur de témoignage sur les évolutions récentes de l?Église et participe et participe de celles de la recherche partout où où musique et liturgie se touchent et se rejoignent, s?imposant comme une somme d?une remarquable érudition à valeur de modèle épistémologique.
Choose an application
Music therapy --- Sacred music --- Hildegard
Choose an application
Choose an application
This book is a result of the author’s long engangement with the prelude and fugue in A major of Johann Sebastian Bach. This work’s origins lie deep in theology. The author tries to prove that in this piece of music, Bach expresses point by point the credo as we know it from Bach’s Mass in B minor.
Sacred music --- Johann Sebastian Bach --- Credo
Choose an application
Sacred music --- History and criticism --- Bible.
Choose an application
Sacred music --- Musique religieuse --- History and criticism --- Histoire et critique
Choose an application
Christmas music. --- Christmas --- Christmas songs --- Music --- Sacred music
Choose an application
This book is a result of the author’s long engangement with the prelude and fugue in A major of Johann Sebastian Bach. This work’s origins lie deep in theology. The author tries to prove that in this piece of music, Bach expresses point by point the credo as we know it from Bach’s Mass in B minor.
The arts --- Sacred music --- Johann Sebastian Bach --- Credo
Choose an application
This essay collection celebrates the richness of Christian musical tradition across its two thousand year history and across the globe. Opening with a consideration of the fourth-century lamp-lighting hymn Phos hilaron and closing with reflections on contemporary efforts of Ghanaian composers to create Christian worship music in African idioms, the ten contributors engage with a broad ecumenical array of sacred music. Topics encompass Roman Catholic sacred music in medieval and Renaissance Europe, German Lutheran song in the eighteenth century, English hymnody in colonial America, Methodist hymnody adopted by Southern Baptists in the nineteenth century, and Genevan psalmody adapted to respond to the post-war tribulations of the Hungarian Reformed Church. The scope of the volume is further diversified by the inclusion of contemporary Christian topics that address the evangelical methods of a unique Orthodox Christian composer's language, the shared aims and methods of African-American preaching and gospel music, and the affective didactic power of American evangelical "praise and worship" music. New material on several key composers, including Jacob Obrecht, J.S. Bach, George Philipp Telemann, C.P.E. Bach, Zoltan Kodály, and Arvo Pärt, appears within the book. Taken together, these essays embrace a stimulating variety of interdisciplinary analytical and methodological approaches, drawing on cultural, literary critical, theological, ritual, ethnographical, and media studies. The collection contributes to discussions of spirituality in music and, in particular, to the unifying aspects of Christian sacred music across time, space, and faith traditions. --
Sacred music --- Music --- Hymns --- History and criticism --- Religious aspects --- Christianity
Choose an application
Können Juden, Christen und Muslime miteinander singen? Können sie ihre sakrale Musik miteinander teilen? Kann Musik gar zu einem Aktivposten im interreligiösen Dialog werden? Dieses Buch stellt einen ersten Schritt dafür dar, eine »Theorie des interreligiösen Singens« zu entwickeln. Hierfür bedienten sich die Herausgeber unterschiedlicher Forschungsmethoden. Zahlreiche Gespräche mit jüdischen, christlichen und muslimischen Theolog(inn)en und Musik-Expert(inn)en sind geführt worden, in denen diese mit neuen Ideen und Gestaltungsansätzen aus der Trimum-Werkstatt des interreligiösen Musikprojekts »Trimum« konfrontiert und um Stellungnahme gebeten wurden. Hinzu kommen mehrere teils wissenschaftliche, teils essayistische Beiträge unseres Herausgeber-Trios.
Music --- Sacred music --- Religions --- Religious aspects. --- History and criticism. --- Relations.
Listing 1 - 10 of 132 | << page >> |
Sort by
|