Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Lager onderwijs --- Buitengewoon basisonderwijs --- Sociale integratie --- Risicokinderen --- Leerproblemen --- Onderwijsonderzoek --- Sociale ongelijkheid --- Risicokind --- Leerprobleem
Choose an application
Dit boek is een vernieuwde versie van de uitgave Onderwijs aan jonge risicokinderen. In de opvoeding en het onderwijs krijgen we steeds meer belangstelling voor de vroeg-kinderlijke ontwikkeling. In die periode wordt immers de basis gelegd voor het latere sociale en schoolse leren. Daarom wordt naast de leeftijdgroep van kinderen van 4 t/m 7 jaar in dit vernieuwde boek aandacht geschonken aan de groep zeer jonge kinderen (0 t/m 3 jaar). Vroegtijdige onderkenning en begeleiding van deze doelgroep is niet alleen belangrijk, maar vraagt ook specifieke deskundigheid. Dit boek beoogt de leidster daarbij vanuit verschillende visies de nodige nodersteuning te geven in de dagelijkse praktijk. Om een antwoord te kunnen geven op de ondersteuningsvraag van een kind moet de leidster goed observeren. De gegevens die door dat gerichte kijken worden verzameld, zijn richtinggevend voor het aanbod dat zij kan ontwikkelen. Maar hoe kijkt de leidster? Waar gaat haar aandacht naar uit, en welke keuze maakt zij vervolgens voor dat aanbod? Hecht zij waarde aan het resultaat van het onderwijs of vindt zij het leerproces van belang? Gaat het voor haar om de wijze waarop het kind aandachtig bezig kan zijn of is het uitvoeren van taken en opdrachten belangrijker? Hoe zij hierover denkt is afhankelijk van haar visie op opvoeding en onderwijs. Deze uitgave heeft als doel het zicht te vergroten op de eigen ideeën en uitgangspunten, die zo bepalend zijn voor de wijze waarop onderwijs en onderwijs gestalte krijgen. (Bron: covertekst)
leerproblemen --- programmagericht onderwijs --- ervaringsgericht onderwijs --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- Leerproblemen --- Ervaringsgericht onderwijs --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Programmagericht onderwijs --- 101777.jpg --- Leerstoornissen --- Risicokinderen --- Opvoeding en onderwijs --- Onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Peuters --- Kinderdagverblijven --- Buitengewoon kleuteronderwijs --- Didactiek --- Orthodidactiek --- Zorgverbreding --- Risicokind --- Opvoeding --- Peuter --- Kinderdagverblijf --- Leerprobleem --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Niet meekomen en uit de boot vallen is een risico voor alle leerlingen in het onderwijs. In die zin zijn alle leerlingen risicoleerlingen. Dit boek richt zich op deze risicoleerlingen die een grote en onevenredige kans lopen op schooluitval, etnische segregatie en discriminatie ('zwarte' scholen), (cyber)pesten, specifieke zorg (speciale scholen), enz. De auteurs bespreken maatregelen en mechanismen om deze risico's te vermijden. Het boek laat zien in hoeverre onderwijsvoorrangsbeleid en brede scholen risicoleerlingen bij de les kunnen houden.
risicogroepen --- brede school --- Teaching --- schoolverzuim --- Sociology of education --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Zorgverbreding ; onderwijs ; Nederland --- Leerlingbegeleiding ; onderwijs ; Nederland --- Risicokinderen --- Risicojongeren --- Inclusief onderwijs --- Passend onderwijs --- Brede school --- Gelijke onderwijskansen --- Nederland --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Risicokind --- Risicojongere --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Kenmerkend voor het bestaan van problemen bij de doelgroep van jonge risicokinderen is de onduidelijkheid over het aandeel van het kind, zijn mogelijkheden om zich te ontwikkelen en de rol van de omgeving bij de opvoeding van en onderwijs aan dat kind. De bijdragen in deze bundel vormen illustraties van recent onderzoek naar de rol van diagnostiek, het samenspel van de persoon en omgeving bij de persoonlijkheidsontwikkeling, effectonderzoek naar opvoedingsarrangementen, therapie , taalstimulering, en vroege lees- en rekenontwikkeling.
Gedragsstoornissen --- Leerstoornissen. --- Kinderen. --- jeugdzorg --- #A0411A --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- #KVHB:Orthopedagogie --- 464 --- Cognitieve ontwikkeling --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Handelingsgerichte diagnostiek --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Jeugdzorg --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Sociale ontwikkeling --- gedragsstoornissen --- kinderen --- 112087.jpg --- Leerstoornissen ; kinderen --- leerstoornissen --- risicokinderen --- 362.7 --- Kinderen met leerproblemen --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Leerproblemen --- Onderwijs --- Zorgverbreding --- Kleuteronderwijs --- Gedragsprobleem --- Kind --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Een succesvolle aanpak van risicoleerlingen in de groep vraagt om maatregelen op schoolniveau. Hierbij gaat het op de eerste plaats over het concreet en zichtbaar aanbrengen van veranderingen op schoolniveau, die een vernieuwing tot reguliere praktijk maakt. Op de tweede plaats gaat het over maatreglen op schoolniveau die het gedrag van de leerkracht richting geven en die dus voor eenhied van handelen binnen de school zorgen. Op de derde plaats gaat het over maatregelen die het proces van invoeren bewaken en ondersteunen.
Orthopedagogics --- Didactic strategies --- lager onderwijs --- orthodidactiek --- Primary education --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 464 --- Leesbegeleiding --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Onderwijsvernieuwing --- Schoolmanagement --- Zorgverbreding --- 376.51 --- Leesstoornissen --- Lezen --- Methodiek --- Onderwijs --- Onderwijsorganisatie --- Testen --- 060322.jpg --- Risicoleerlingen --- Kinderen met leerproblemen --- Risicokinderen --- Differentiërend onderwijs --- Lager onderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Toetsen --- Provincie West-Vlaanderen --- Risicokind --- Onderwijsstrategie --- Toets
Choose an application
Gids voor leerkrachten en opvoeders in het basis- en voortgezet onderwijs.
Orthopedagogics --- buitengewoon onderwijs --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- PXL-Education 2018 --- basisonderwijs --- onderwijsvisie --- onderwijs en maatschappij --- Passend onderwijs --- Risicokinderen --- Nederland --- Leerproblemen --- Basisonderwijs --- 37.06 --- Schoolverzuim --- Leerlingbegeleiding --- onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs ; Nederland --- leerproblemen --- inclusief onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- Risicokind --- Leerprobleem --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Inhoud hoeboek : Inleiding - Deel 1 : Hoe kleuters en hun ouders onthalen op school - Deel 2 : Hoe samenwerken met ouders? - Deel 3 : Hoe taalontwikkeling stimuleren? - Deel 4 : Samen kunnen we alles! Wannes als resultaat van een creatief samenwerkingsproces - Bijlagen - Bronnen Op de cd-rom staat het doeboek 'Wannes gaat naar school' met opdrachten die ouders samen met de kleuters kunnen doen. Je vindt hier ook alle tekeningen van het kijkboek (in JPG en GIF-formaat).
Naar school gaan --- schoolleven --- Fiction --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Jeugdboeken --- Kleuteronderwijs --- Overgang thuis - kleuteronderwijs(Eerste schooldag) --- Prentenboeken --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolleven --- Gelijke onderwijskansen --- Kleuterparticipatie --- Eerste schooldag --- Ouderparticipatie --- Risicokinderen --- Zorgverbreding --- 471.4 --- Instapleeftijd --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Peuters --- Taalverwerving ; kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Contains audio-visual material --- Risicokind
Choose an application
De formele onderkenning en verwijzing van kinderen met leer- en gedragsproblemen naar speciale voorzieningen vindt in veel gevallen pas plaats na enkele jaren onderwijs. Vormen van 'eerste hulp' blijken voor hen ontoereikend. Meer specialistische diagnostiek en behandeling zijn in die situatie als het ware een tweede kans om hun verstoorde ontwikkeling weer op het juiste spoor te brengen. Het zou echter wenselijk zijn om al vroegtijdig de juiste hulp te kunnen bieden en erger te voorkomen. Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat de signalering n de (planmatige) reactie daarop adequaat zijn. Dit vereist niet alleen beleidsmatige en organisatorische aandacht, maar vooral ook inhoudelijke kennis over jonge risicokinderen. In dit boek gaan de verschillende auteurs in op de manier waarop al vanaf de kleuterleeftijd verantwoord kan worden gereageerd op ontwikkelingsproblemen. Er wordt onder andere ingegaan op de voorspelbaarheid van latere gedrags- en leerproblemen, op de wijze waarop informatie Over jonge risicokinderen optimaal kan worden benut, op de oordeelsvorming over jonge kinderen met problemen, maar bijvoorbeeld ook op het spanningsveld tussen verwijzing of juist een gentegreerde aanpakInhoudsopgave Deel 1: Jonge risicoleerlingen in het (reguliere) basisonderwijs 1 Jonge risicokinderen: ter inleiding 2 Zorg voor jonge risicokinderen in samenwerkingsverbanden. Stand van zaken na de Wet op het Primair Onderwijs 3 Waar niet over gesproken wordt. De leidster of de leraar en haar visie 4 Visies van leerkrachten op ouderlijke betrokkenheid: een risico voor het kind? 5 Het verband tussen schoolvorderingen en gedragsproblemen bij jonge kinderen. Een longitudinaal onderzoek bij Vlaamse leerlingen 6 Kinderen met leerproblemen in de reguliere basisschool. Al van jongs af aan een dubbel risico? 7 Jonge kinderen in het speciaal (basis)onderwijs: hulpaanbod op de school van herkomst Deel 2: De koppeling tussen jeugdzorg en onderwijs 8 De samenwerking tussen het onderwijs en de jeugdzorg 9 De behandeling van jonge risicokinderen met ADHD: samenwerking tussen hulpverleners, ouders en school 10 De aanpak van jonge risicokinderen in een medisch kleuterdagverblijf: onderwijs-zorgarrangementen
Gedragsstoornissen --- Kinderen. --- Orthopedagogics --- orthodidactiek --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:316.334.1O400 --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- 720 Onderwijs --- Nederland --- #KVHB:Jeugdbescherming --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- gedragsproblemen --- integratie --- leerproblemen --- 464 --- 467 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Buitengewoon onderwijs --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Inclusief onderwijs --- Jeugdzorg --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- 460.8 --- 474.23 --- ADHD --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs (bijzonder onderwijs) --- Gedragsproblemen --- Integratie --- Kinderdagverblijven --- Kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Leerproblemen --- Orthopedagogiek --- Risicokinderen --- Risicokleuters --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- MBD --- kinderen met gedragsproblemen --- kinderen met leerproblemen --- risicokinderen --- 376 --- Begeleiding --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Hulpverlening --- Leerstoornissen ; kinderen --- Leerstoornissen --- Ouders --- 030290.jpg --- Gedragsmoeilijkheden --- Leermoeilijkheden --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Didactische principes --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- Onderwijs --- Kind --- Leerstoornis --- Gedragsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Gedragsstoornissen --- Kinderen. --- #PBIB:2000.4 --- #PBIB:2001.2 --- #PBIB:gift 2001 --- #KVHB:Orthopedagogie --- leerproblemen --- leesproblemen --- ontwikkelingspsychologie --- rekenproblemen --- 464 --- orthopedagogiek --- kinderen met problemen --- leren --- pedagogiek --- risicokinderen --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Ontwikkelingsstoornis --- 376.5 --- Kinderen --- Leermoeilijkheden --- Leerstoornissen --- Ontwikkeling --- Opvoeding --- Risico's --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Orthopedagogiek --- Risicogedrag --- Ontwikkelingspsychologie --- Pedagogiek --- Rekenstoornissen --- Leesstoornissen --- Migrantenproblematiek --- Taalstoornissen --- Risicogroepen --- Leerproblemen --- Opvoeding en onderwijs --- Onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Rekenstoornis --- Leesstoornis --- Taalstoornis --- Kind --- Risicogroep --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Fysiotherapie --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Stichting JORIK stimuleert uitwisseling van kennis en expertise over jonge risicokinderen tussen wetenschappers en professionals. De ouder als partner gaat over de rol van ouders van jonge risicokinderen tijdens opvang, zorg en onderwijs. Maar doen ouders er nog wel toe? Hebben ouders werkelijk invloed op de ontwikkeling van hun kind of zijn de erfelijke aanleg en de ervaringen die kinderen buiten het gezin opdoen het meest bepalend in de kinderlijke ontwikkeling? Deze prikkelende vragen staan centraal in het hoofdstuk van Paul Leseman, hoogleraar orthopedagogiek aan de Universiteit Utrecht.De factoren die een kind tegen risico?s beschermen en de beschermclusters die een voorwaarde zijn voor veilig ouderschap worden uiteengezet door Alice van der Pas, Nederlands bekendste ouderbegeleider en publiciste over dit onderwerp. Van der Pas concludeert in haar artikel dat ouderschap nog steeds geen serieus onderwerp van studie is.De vijf hoofdstukken over zorgprogramma?s voor ouders tonen aan dat de praktijk aan het veranderen is. BOBY, dagbehandeling voor ouders en baby, richt zich op de begeleiding van ouders van zeer jonge risicokinderen. Parent Management Training Oregon (PMTO) is een vorm van ambulante begeleiding voor kinderen met externaliserend probleemgedrag. 3 keer Groei en Sprint zijn interventies gericht op ouders en kinderen in de thuissituatie. Families And Schools Together (FAST) is een interventieprogramma, voor en door ouders, dat plaatsvindt binnen de school.Vier hoofdstukken gaan in op de samenwerking met ouders binnen het (speciaal) onderwijs en de jeugdzorg. Partnerschap en een betere zorgstructuur zijn de ingrediënten voor een succesvolle samenwerking.Het boek sluit af met artikelen over actuele onderwerpen: kindermishandeling, peuters en computers en rouwverwerking bij jonge kinderen.
Counseling --- Gesprekstechnieken --- Hulpverlening --- Ouderparticipatie --- Orthopedagogiek. --- Hulpverlening. --- Methodiek. --- Jeugdzorg. --- ouderparticipatie --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- ouders-kind relatie --- jeugdzorg --- rouwverwerking --- kindermishandeling --- Social policy and particular groups --- Ouderparticipatie ; jeugdzorg --- Counseling ; orthopedagogie --- 458.1 --- 464 --- Computers --- Jeugdzorg --- Kinderen --- Kinderen en dood --- Kindermishandeling --- Peuters --- Relatie ouder - kind --- Risicokinderen --- Rouwproces --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Organisatie - Management --- Kinderen met leerproblemen --- Zorgverbreding --- Ouders --- Opvoeding en onderwijs --- Leerproblemen --- Orthopedagogiek --- Methodiek --- Gedragsproblemen --- Antisociaal gedrag --- Relatie ouder - school --- Onderwijs --- Kinderopvang --- Kind --- Opvoeding --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gesprek --- Gesprekstechniek --- Gedragsprobleem --- Relatie school - ouder --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|