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Hommage de l'auteur
kunst --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- humor --- installaties --- schilderkunst --- 7.071 LENNEP --- relationele esthetica --- Van Lennep Jacques --- Lennep Jacques --- België --- concept art --- conceptuele kunst --- Exhibitions --- Photographs --- Catalogs --- Lennep, Jacques
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Relational form -- Contemporary artistic practice and its cultural plan ; Artwork as social interstice ; Relational aesthetics and random materialism ; Form and others' gaze -- Art of the 1990s. Participation and transitivity ; Typology ; Connections and meetings ; Convivialities and encounters ; Collaborations and contracts ; Professional relations : clienteles ; How to occupy a gallery -- Space-time exchange factors -- Artworks and exchanges ; The subject of the artwork ; Space-time factors in 1990s' art -- Joint presence and availability : the theoretical legacy of Felix Gonzalez-Torres -- Homosexuality as a paradigm of cohabitation ; Contemporary forms of the monument ; The criterion of co-existence (works and individuals) ; The aura of artworks has shifted towards their public ; Beauty as a solution?. Screen relations -- Today's art and its technological models ; Art and goods. The law of relocation ; Technology as an ideological model (from trace to programme) ; The camera and the exhibition ; The exhibition-set ; Extras ; Post VCR art ; Rewind/play/fast forward ; Towards a democratisation of viewpoints? -- Towards a policy of forms -- Cohabitations : notes on some possible extensions of a relational aesthetics ; Visual systems ; The image is a moment ; What artists show ; The boundaries of individual subjectivity ; The engineering of intersubjectivity ; An art with no effect? ; The political development of forms ; Rehabilitating experimentation ; Relational aesthetics and constructed situations ; The aesthetic paradigm (Félix Guattari and art) ; Subjectivity pursued and produced ; De-naturalising subjectivity ; Status and operation of subjectivity ; Subjectivization units ; The aesthetic paradigm ; The critique of scientistic paradigm ; Ritournelle, symptom and work ; The work of art as partial object ; For an artistic-ecosophical practice ; The behavioural economy of present-day art
Bourriaud, Nicolas --- relationele esthetica --- Konstestetik --- Konstestetik. --- kunst --- twintigste eeuw --- kunsttheorie --- esthetica --- interactiviteit --- kunst en technologie --- Gonzalez-Torres Felix --- homoseksualiteit --- Guattari Félix --- 7.01 --- Aesthetics. --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica
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Jacques Lennep se signale, dès le début des années 70, comme artiste pluridisciplinaire, pratiquant notamment la vidéo dont il est un pionnier. À l'avant-garde, il ne délaisse pas pour autant la peinture qu'il revalorise à l'aune de ses conceptions. En 1972, il fonde le CAP (Cercle d'art prospectif), groupe engagé auquel s'associent des artistes de nombreux pays. Il y formule, dans le contexte structuraliste, les principes d'une esthétique relationnelle globale. Celle-ci vise la morphologie de l'oeuvre, ses possibilités narratives et sociologiques. Il s'agit de dynamiser le rôle du 'regardeur' (préconisé par Duchamp) : il doit devenir acteur du processus artistique. Des critiques réputés, tel Szeemann, ont soutenu son parcours. Dominique Païni le considère comme l'inventeur du storytelling. Ses recherches procurèrent à Restany autant de plaisir que celles de Broodthaers. Comme ce dernier, Lennep ne considère-t-il pas l'art comme un phénomène de la pensée, à l'instar de Magritte leur compatriote? Et toujours avec de l'humour. Cette biographie illustrée constitue, année par année, un apport à la connaissance de l'art contemporain dans lequel s'investirent la galerie puis les éditions Yellow Now.
Lennep, Jacques. --- Artists --- kunst --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- humor --- installaties --- schilderkunst --- 7.071 LENNEP --- relationele esthetica --- Van Lennep Jacques --- Lennep Jacques --- België --- concept art --- conceptuele kunst --- Lennep, Jacques --- Lennep, Jacques van --- Lennep, J. --- Van Lennep, Jacques
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kunstenaarschap --- Sociology of culture --- cultuursociologie --- Artists --- kunst --- kunsttheorie --- Gillick Liam --- relationele esthetica --- discursieve kunst --- 7.01 --- 7.07 --- Gillick, Liam °1964 (°Aylesbuty, Groot-Brittannië) --- Beeldende kunst ; lezingen ; Liam Gillick --- Relationele esthetiek --- Kunst en maatschappij --- Interculturaliteit en beeldvorming --- Ontwerppraktijk ; interdisciplinariteit ; samenwerking --- Kunsttheorie ; Hermeslezingen --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Sociologie van de cultuur --- Kunstenaars
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Jacques Lennep a l'intuition de son Musée de l'homme en 1974 quand il encadre un gardien du musée des Beaux-Arts de Bruxelles qui l'emploie. Au debut de 1976, il consacre une première exposition à l'une de ces personnes qui font de leur existence un espace de création. D'autres suivront, jusqu'à aujourd'hui, et parmi eux, un retraité, un collectionneur, une fermière, un fleuriste, un ingenieur, un supporter. Pour Lennep, le Musée de l'homme est le champ d'expérimentation de l'esthètique relationnelle qu'il a formulée dès 1972 et dont il définit les principes dans sa 'théorie des trois RE': la RElation structurale, la RElation/récit et la RElation sociale. Il vise à mettre l'homme au centre de l'art et des relations qu'il suppose, à s'interroger sur la nature et le role de l'art aujourd'hui. Forgée dans les glorieuses années 70, cette démarche pluridisciplinaire fait appel à la video, à la performance, à l'installation, au texte, et depuis quelques années à Internet avec le blog "On est tous artistes."
Lennep, Jacques --- museologie --- musea --- antropologie --- kunst --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- humor --- installaties --- schilderkunst --- 7.071 LENNEP --- relationele esthetica --- Van Lennep Jacques --- Lennep Jacques --- België --- concept art --- conceptuele kunst --- Aesthetics --- Artists and museums --- Human beings in art --- Humans in art --- Museums and artists --- Art museums --- Beautiful, The --- Beauty --- Esthetics --- Taste (Aesthetics) --- Philosophy --- Art --- Criticism --- Literature --- Proportion --- Symmetry --- Psychology --- Lennep, Jacques. --- Lennep, J. --- Radio broadcasting Aesthetics --- Museology --- Lennep, Van, Jacques
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Since the 1990s, critics and curators have broadly accepted the notion that participatory art is the ultimate political art: that by encouraging an audience to take part an artist can promote new emancipatory social relations. Around the world, the champions of this form of expression are numerous, ranging from art historians such as Grant Kester, curators such as Nicolas Bourriaud and Nato Thompson, to performance theorists such as Shannon Jackson.Artificial Hells is the first historical and theoretical overview of socially engaged participatory art, known in the US as "social practice". Claire Bishop follows the trajectory of twentieth-century art and examines key moments in the development of a participatory aesthetic. This itinerary takes in Futurism and Dada ; the Situationist International ; Happenings in Eastern Europe, Argentina and Paris ; the 1970s Community Arts Movement ; and the Artists Placement Group. It concludes with a discussion of long-term educational projects by contemporary artists such as Thomas Hirschhorn, Tania Bruguera, Paweł Althamer and Paul Chan.Since her controversial essay in Artforum in 2006, Claire Bishop has been one of the few to challenge the political and aesthetic ambitions of participatory art. In Artificial Hells, she not only scrutinizes the emancipatory claims made for these projects, but also provides an alternative to the ethical (rather than artistic) criteria invited by such artworks. Artificial Hells calls for a less prescriptive approach to art and politics, and for more compelling, troubling and bolder forms of participatory art and criticism.
hedendaagse kunst --- art theory --- museology --- Iconography --- art appreciation --- Museology --- Art --- performance art --- interactive art --- Contemporary [style of art] --- politieke kunst --- Breton, André --- Althamer, Paweł --- Weiner, Lawrence --- Kaprow, Allan --- Beuys, Joseph --- Bruguera, Tania --- Abramovic, Marina --- Hirschhorn, Thomas --- Deller, Jeremy --- Cage, John --- anno 2000-2099 --- anno 1900-1999 --- 7.01 --- 82:7 --- Kunsttheorie ; interactieve kunstpraktijk --- Beeldende kunst ; participatie van de toeschouwer --- kunst --- kunsttheorie --- kunst en politiek --- activisme --- performances --- socialisme --- sociologie --- kunst en sociologie --- esthetica --- participatorische esthetica --- relationele esthetica --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Literatuur en kunst --- Interactive art. --- Art interactif --- 82:7 Literatuur en kunst --- Interactive art --- Participatory art --- Performance art --- Social practice (Art) --- Art interactif. --- cultuurparticipatie
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D'où vient cette obsession de l'interactif qui traverse notre époque ? Après la société de consommation, après l'ère de la communication, l'art contribue-t-il aujourd'hui à l'émergence d'une société rationnelle ? Nicolas Bourriaud tente de renouveler notre approche de l'art contemporain en se tenant au plus près du travail des artistes, et en exposant les principes qui structurent leur pensée : une esthétique de l'interhumain, de la rencontre, de la proximité, de la résistance au formatage social. Son essai se donne pour but de produire des outils nous permettant de comprendre l'évolution de l'art actuel : on y croisera Felix Gonzalez-Torres et Louis Althusser, Rirkrit Tiravanija ou Félix Guattari, et la plupart des artistes novateurs en activité.
Art --- Gonzalez-Torres, Felix --- Influence --- art criticism --- interactive art --- Contemporary [style of art] --- Aesthetics --- aesthetics --- Art, Modern --- Communication in art --- Art and society --- Themes, motives --- Art contemporain --- Sociologie culturelle --- Média --- Esthétique --- Art and society. --- Communication in art. --- Themes, motives. --- Communication dans l'art --- Art et société --- Esthétique --- Thèmes, motifs --- Sociologie de la culture --- 7.01 --- esthetica --- Gonzalez-Torres Felix --- Guattari Félix --- homoseksualiteit --- interactiviteit --- kunst --- kunst en technologie --- kunsttheorie --- Nicolas Bourriaud --- relationele esthetica --- twintigste eeuw --- Artistic communication --- Art and sociology --- Society and art --- Sociology and art --- Subjects --- Social aspects --- Esthétique. --- Appréciation --- Architecture --- Art, Modern - 20th century - Themes, motives --- Influence.
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