Listing 1 - 10 of 82 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Scholen krijgen steeds meer aandacht voor de samenwerking met ouders. Ook de overheid en lerarenopleidingen laten een sterk toenemende belangstelling hiervoor zien. Onderzoek toont immers aan dat een goede pedagogische én didactische samenwerking met ouders tot beter onderwijs leidt en positieve effecten heeft op de leerresultaten. Dit boek biedt een overzicht van wat pedagogen, leraren en andere beroepsgroepen moeten weten om met ouders en hun kinderen te kunnen samenwerken. 'Samenwerken aan leren en opvoeden' haakt in op de voordelen van een goede samenwerking tussen ouders en school. Het boek biedt concrete informatie en strategieën die een stap verder gaan dan de gebruikelijke communicatieaspecten rond ouderbetrokkenheid. Diverse deskundigen op het gebied van ouderbetrokkenheid geven een beeld van wat er speelt op het gebied van onderzoek, inzichten en toepassingen bij het samenwerken met ouders in de beroepspraktijk. 'Samen werken aan leren en opvoeden' is geschikt voor onder meer (academische) pabo's, eerste- en tweedegraadslerarenopleidingen op hbo-niveau, universitaire lerarenopleidingen, en pedagogische opleidingen op hbo- en wo-niveau. Ook professionals in het basis- en voortgezet onderwijs, onderwijsdiensten en sociale beroepen hebben veel aan dit boek.
School management --- ouderparticipatie --- Ouderparticipatie --- Relatie school - ouder --- Relatie leraar - ouder --- Didactisch principe --- Ouderparticipatie ; onderwijs --- 37.064 --- Onderwijs --- Ouders --- Relaties --- Relatie ouder - school --- 458.1 --- Relatie ouder-school
Choose an application
Scholen krijgen steeds meer aandacht voor de samenwerking met ouders. Ook de overheid en lerarenopleidingen laten een sterk toenemende belangstelling hiervoor zien. Onderzoek toont immers aan dat een goede pedagogische én didactische samenwerking met ouders tot beter onderwijs leidt en positieve effecten heeft op de leerresultaten. Dit boek biedt een overzicht van wat pedagogen, leraren en andere beroepsgroepen moeten weten om met ouders en hun kinderen te kunnen samenwerken. 'Samenwerken aan leren en opvoeden' haakt in op de voordelen van een goede samenwerking tussen ouders en school. Het boek biedt concrete informatie en strategieën die een stap verder gaan dan de gebruikelijke communicatieaspecten rond ouderbetrokkenheid. Diverse deskundigen op het gebied van ouderbetrokkenheid geven een beeld van wat er speelt op het gebied van onderzoek, inzichten en toepassingen bij het samenwerken met ouders in de beroepspraktijk. 'Samen werken aan leren en opvoeden' is geschikt voor onder meer (academische) pabo's, eerste- en tweedegraadslerarenopleidingen op hbo-niveau, universitaire lerarenopleidingen, en pedagogische opleidingen op hbo- en wo-niveau. Ook professionals in het basis- en voortgezet onderwijs, onderwijsdiensten en sociale beroepen hebben veel aan dit boek.
School management --- ouderparticipatie --- Ouderparticipatie --- Relatie ouder - school --- Relatie leraar - ouder --- Didactische principes --- 37.064 --- Onderwijs --- Ouders --- Relaties --- 458.1 --- Relatie ouder-school --- Relatie school - ouder --- Didactisch principe --- Ouderparticipatie ; onderwijs
Choose an application
Dit boek is bedoeld om schoolbestuurders, schoolleiders en leraren uit het primair en voortgezet onderwijs (in Vlaanderen: lager en secundair onderwijs) op weg te helpen op hun weg (soms zoektocht) naar een zo optimaal mogelijke samenwerking met ouders. Als ondersteuning formuleerde de Stichting LLO (leraar - leerling - ouder) tien criteria voor ouderbetrokkenheid. Deze tien voorwaarden voor ouderbetrokkenheid bieden scholen heldere, unanieme en eenduidige richtlijnen om goed samen te werken met ouders, met veel ruimte voor eigen invulling. In dit boek werden de tien 'voorwaarden voor succes' bewerkt tot een praktisch stappenplan, aangevuld met inspirerende praktijkvoorbeelden en allerhande concrete tips, suggesties en ervaringsverhalen van schoolleiders, leraren, ouders en leerlingen. (Bron: cataloug Docatlas, Antwerpen)
Choose an application
Lager onderwijs --- Nederland --- Schoolkeuze --- Onderwijsorganisatie --- Relatie ouder - school --- Onderwijsbeleid --- 772 Basisonderwijs --- Relatie school - ouder --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
In dit boekje wordt kindgericht onderwijs in verband gebracht met de feitelijke leer- en ervaringswereld van echte kinderen. Er worden concrete opvoedings- en onderwijssituaties beschreven, waarbij de vraag wordt gesteld in hoeverre de opvoeder kindgericht handelt. De uitwerking is vooral gericht op de jongste kinderen in het onderwijs, peuters en kleuters. De achterliggende principes gelden echter ook voor onderwijs aan oudere kinderen. Er worden concrete opvoedings- en onderwijssituaties beschreven, waarbij de vraag gesteld wordt in hoeverre de opvoeder kindgericht handelt. De uitwerking is vooral gericht op de jongste kinderen in het onderwijs, peuters en kleuters. De achterliggende principes gelden echter ook voor onderwijs aan oudere kinderen. (Bron: covertekst)
Kleuteronderwijs --- 471.4 --- Ervaringsleren --- Freinetonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Relatie ouder - school --- Onderwijs-kindgericht --- Ouderparticipatie --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- 474.2 --- pedagogiek --- Didactiek; algemeen
Choose an application
-584-9
Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- 458.1 --- Leerproblemen --- Oudercontacten --- Ouderlijke verantwoordelijkheid --- Relatie ouder - kind --- Relatie ouder - school --- Ouderparticipatie --- Ouders --- Onderwijskwaliteit --- Schoolleiding --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- Organisatie - Management
Choose an application
Ondanks de democratisering van het onderwijs blijven de onderwijskansen van leerlingen ongelijk verdeeld naargelang hun sociale achtergrond. Kansarme leerlingen belanden te vaak in het buitengewoon/speciaal onderwijs, lopen meer dan anderen vertraging op, komen via de waterval in het onderwijssysteem vaker in het (deeltijds) beroepsonderwijs terecht en verlaten het onderwijs vaker zonder diploma. De sleutels dienen als hulpmiddel en richten zich in de eerste plaats naar de ouders; ze hebben doelen voor ogen op het niveau van de (attitudes van) ouders. Maar om die doelen te bereiken is het belangrijk dat de school zelf ook een aantal initiatieven neemt. De handleiding reikt de school hiertoe praktische tips aan. De sleutels willen uiteraard ook de kinderen aanspreken. Kinderen kunnen ouders er mee van overtuigen dat deelnemen aan het leven/ leren op school belangrijk en nuttig is. Maar kinderen zijn niet de belangrijkste ‘boodschappers’. Ouders moeten zelf tot de vereiste inzichten komen, zodat kinderen maximaal aan het onderwijs kunnen participeren. Met een set met de vier verschillende sleutels: (1) Kleuter - (2) Eerste leerjaar/groep 3 - (3) Secundair Onderwijs - (4) Verder studeren of werken?.
ouderparticipatie --- Educational sciences --- onderwijspraktijk --- gelijkekansenbeleid --- Gelijke onderwijskansen --- Relatie ouder - school --- Relatie leraar - ouder --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- 450.42 --- 37.064 --- Participatie --- Leerlingen --- Onderwijssociologie --- Relatie school - ouder
Choose an application
Het boek Leren met Ouders gaat over een innovatieve manier van werken voor het verbeteren van leerresultaten en het welbevinden van leerlingen. Leren met Ouders maakt gebruik van de inzet van ouders door hen uit te nodigen hun eigen kinderen te ondersteunen in het leren op school, thuis, onder schooltijd of daarna. De auteurs beschrijven de urgentie alsook de aanleiding van deze innovatie. Het boek geeft u de theoretische achtergronden van de effectiviteit. Het leert u deze werkwijze vorm te geven en te organiseren en geeft tal van voorbeelden.(Bron www.cps.nl)
ouders --- leren --- Study methods --- leraren-ouders relatie --- leren leren --- 458.1 --- ouderbetrokkenheid --- Ouderbetrokkenheid --- Ouderparticipatie --- Basisonderwijs --- Passend onderwijs --- Relatie ouder - school --- Relatie leraar - ouder --- Relatie school - ouder
Choose an application
Iedere leerkracht voert gesprekken met ouders. Rond het uitdelen van rapporten worden op school avonden georganiseerd waarop, in gesprekjes van tien minuten, ouders en leerkracht elkaar ontmoeten. Deze publicatie geeft leerkrachten concrete handvatten over de wijze waarop ze zo'n gesprek kunnen voeren en bevat een twintigtal veelgestelde vragen waarop heldere antwoorden worden gegeven. Het contact tussen school en ouders betreffende het kind, de leerling, is heel wezenlijk. Scholen vullen die contacten op diverse manieren in. Het gaat dan om zorgvuldige voorbereiding en uitvoering. Zo vinden leerkrachten het houden van gesprekken (de tienminutengesprekken) soms erg moeilijk. Het boekje zet een aantal vragen en suggesties op een rijtje. Hoe zorg je ervoor dat in de gesprekken de leerling centraal staat en daardoor sterker wordt? Er zijn meer voetangels en klemmen dan menigeen denkt. In een goede toonzetting geeft de auteur begeleiding aan de leerkracht in het basis- en voortgezet onderwijs en ook aan de schoolleiding.Voor hen is het boekje vooral bedoeld.
Ouderavonden. --- Communicatie --- Onderwijs. --- oudercontact --- #PBIB:+110.10 --- 458.1 --- Ouderavonden --- Ouders --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Oudercontacten --- Relatie ouder - school --- Gesprekstechnieken --- Mondelinge communicatie --- Oudercontact --- Relatie school - ouder --- Gesprekstechniek --- Gesprek
Choose an application
Hoe komt het dat er nog altijd zo veel problemen zijn rond het thema ouderbetrokkenheid? Waarom lukt het nog te weinig scholen om een gelijkwaardige, constructieve samenwerking met ouders tot stand te brengen? Hoe kunnen schoolleiders leren ?dansen? met ouderbetrokkenheid, zodat de samenwerking met ouders een goede voedingsbodem vormt voor de ontplooiing van de kinderen?In dit boek wordt aan de hand van een aantal spanningsvelden de dynamiek in de samenwerking met ouders verhelderd. Soms is het koorddansen, waarbij je telkens weer aan de ene of aan de andere kant van het koord kunt vallen. Stappenplannen en vaardigheden alleen blijken niet te voldoen om de uitdagingen het hoofd te bieden. In persoonlijk leiderschap ligt de ontbrekende sleutel naar een constructieve samenwerking.Hoewel schoolleiders zich soms machteloos voelen omdat ze de samenwerking met ouders niet in de hand hebben, blijkt het wel degelijk mogelijk om de regie erover te voeren. Deze nieuwe regie is gebaseerd op wederzijdse autonomie en gelijkwaardigheid. Schoolleiders hebben ambitie en lef nodig, in contact met hun kwetsbaarheid. Van daaruit ontstaan nieuwe kansen om ouderbetrokkenheid tot bloei te brengen. Bron: https://shop.bazalt.nl/schoolleider-aan-zet-in-ouderbetrokkenheid
Ouderparticipatie --- Relatie ouder - school --- Schoolmanagement --- Schoolleiders --- Oudercontact --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- 458.1 --- Organisatie - Management --- Relatie school - ouder --- Schooldirectie --- School management --- Schoolleider
Listing 1 - 10 of 82 | << page >> |
Sort by
|