Narrow your search
Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
In de val
Authors: ---
Year: 2010 Publisher: Averbode Averbode

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Twee schatjes van ratjes
Authors: --- ---
ISBN: 9789025776435 Year: 2022 Publisher: Haarlem Gottmer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Twee schatjes van ratjes, het is een typische titel voor het duo Van Os-Van Lieshout: speels, klankrijk, een tikkeltje ondeugend én met een ?ongerijmde? combinatie. Ratjes zijn toch geen schatjes? De twee ratjes waar het in dit boek om gaat heten Knoop en Knaas. Het zijn de twee neefjes van Tante Dominante, die haar naam allerminst gestolen heeft: ze is heel erg bazig. Maar vooral is ze dol op brood met stroop en brood met kaas. Wanneer ze uit werken gaat, legt ze haar boterhammen in een stevige kooi van kippengaas. Ze waarschuwt haar twee neefjes dat ze het heel erg zullen betreuren als er iets met haar boterhammen zou gebeuren. Natuurlijk proberen haar twee schatjes tijdens haar afwezigheid het gaas kapot te maken, maar wat ze ook doen, dat lukt niet. Uitgeput en gefrustreerd komt hun ondeugende kant pas echt naar boven en krijgt het verhaal een draai waar kinderen dol op zijn. Natuurlijk is de hebberige tante de pineut.De twee schrijvers zorgen voor extra voorleesplezier door de ritmische en klankrijke versvorm waarin ze hun verhaal gieten. Niet alleen Tante Dominante heeft haar naam niet gestolen. Het spreekt vanzelf dat Knoop en Knaas ook dol zijn op stroop en kaas. De regels waarin dit duidelijk wordt bieden een sterk staaltje van klankspel (oo - o; aa - a, e - e, k-k-k-k) : ?Knoop was dol op stroop/ en Knaas was knettergek op kaas.? Klankrijk en ritmisch zijn ook opsommingen als ?Bijten, schoppen, knijpen, prikken? of ?Ze duwden, porden, trokken, sjorden?. Het metrum geeft de tekst een prettige cadans, maar wel met voldoende variatie om niet in een dreun te vervallen. Ook het rijmschema is gevarieerd, met afwisselend gepaard, gekruist en omarmend rijm of een schema xaya (twee van de vier regels rijmen). Dit is knap vakwerk, zonder rijmdwang en met af en toe een verrassende rijmvondst zoals in ?Dan ook voor onze tante niet! [?] ?Ziezo, nu staan we quitte.?De helft van de aantrekkingskracht van dit boek steekt in de illustraties van Thé Tjong-Khing. Wat mij betreft had zijn naam dan ook even groot op de cover mogen staan. Voortdurend speelt hij een spel met de tekst. Op de cover zien de ratjes er inderdaad schattig uit, maar je ziet ze al meteen ook ondeugend in actie. Ook hun mimiek en houding op het titelblad is meesterlijk: de vermoorde onschuld in levende lijve. De prenten bevatten ook enkele fraaie staaltjes van visuele ironie, waarbij ze in schijnbaar contrast staan met de tekst. Wanneer tante de twee neefjes ?een flinke, vette vis? geeft als beloning omdat ze zo braaf waren, zie je in haar hand twee graten. Overigens weten de kijkers en luisteraars dat Knoop en Knaas helemaal niet zo braaf geweest zijn. Op de laatste dubbele pagina zorgt het spel tussen tekst en illustraties voor extra leedvermaak.Thé Tjong-Khing toont zich ook een meester in het uitdrukken van emoties. Alleen al het oog van de tante straalt boosheid en dominantie uit. Verder gebruikt hij kleuren als geel, rood en oranje en verschillende houdingen om haar terreur vorm te geven. Ten slotte zijn ook de decors indrukwekkend. Tante en haar neefjes wonen ?heel gezellig / in een slordig stukje stad. / Het heette daar De Stort, / een toplocatie voor een rat.? De grijze en blauwe vuilniszakken die Thé tekent, lijken wel bergen in contrast met de kleine ratten. In de grijze zak valt voor de kijker van alles te ontdekken, van een legoblok tot een vaatkwast. Maar ook op de grond ligt rommel, waarbij Thé speelt met de actualiteit en de waarneming van de kijker: je ziet een blauw mondmasker en iets dat eruit ziet als een baksteen met mos of gras erop, maar een schuursponsje blijkt. Hij geeft ook een knipoog naar zijn eigen vak met een uitgeknepen tube acrylic verf.Kijk- en luisterplezier verzekerd.Jan Van CoillieMappa Librihttps://mappalibri.be/?navigatieid=62&via_navigatieid=23&recensieid=10023


Book
Pik in, zei de rat
Authors: ---
ISBN: 9789025743239 Year: 2007 Publisher: Haarlem Gottmer


Book
Kaspers rattenplan
Authors: ---
ISBN: 9074798551 Year: 2002 Publisher: Leuven Centrum voor ervaringsgericht onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe komen Kasper, Boris en Siska aan de andere kant van de rivier? Boris en Siska weten het. Dat denken ze toch. En naar Kasper luisteren ze niet. Dat is niet slim. Want Kasper heeft een goed plan. "Kaspers rattenplan" gaat dieper in op de behoefte aan erkenning.


Book
Kikker en de vreemdeling
Author:
ISBN: 9025847668 9789025847661 Year: 1993 Publisher: Amsterdam Leopold

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op een dag komt er een vreemdeling in het bos wonen. Rat. Eend waarschuwt dat ratten dieven zijn. Ze zijn lui, brutaal en werken niet. Varkentje zegt dat ratten niet in het bos thuishoren. Maar Kikker besluit zelf een kijkje te gaan nemen.


Multi
Kaspers rattenplan
Authors: ---
ISBN: 9058382990 9789078765028 9789074798556 9059322371 9789078765219 9789078765226 9789078765233 9789078765240 9789078765257 9789078765332 9789078765271 9789078765288 9789077343609 9789078765264 9789078765295 9789078765301 9789078765318 9789078765202 9789078765325 Year: 2002 Publisher: Leuven Centrum voor ervaringsgericht onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit dierentuinspel wil zowel het economisch denken stimuleren als de verschillende factoren van ondernemingszin ontwikkelen.- Creatief leren oplossingen bedenken in functie van het doel dat je vooropstelt- Strategieën bedenken en uitvoeren- Het leren bijsturen van een gekozen strategie- Het al dan niet inspireren van anderen (leiderschap)Bron: https://www.averbode.be/ko_cego?article=41186

Keywords

Dutch literature --- Didactics of economy --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- ondernemen --- WO (wereldoriëntatie) --- motiverend onderwijs --- lager onderwijs --- spellen --- Ondernemingszin --- Ondernemingen --- Creatief denken --- 2e graad lager onderwijs --- 3e graad lager onderwijs --- Probleemoplossend denken --- Economie --- Dierentuinen --- Maatschappelijke vorming --- Vriendschap --- Emoties --- Ratten --- Groepsdynamiek --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- 1e leerjaar lager onderwijs --- Lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 4e leerjaar lager onderwijs --- Verhalen --- Begrippen --- West-Vlaanderen --- Gezelschapsspelen --- Spelen --- Jeugdliteratuur --- slim (themawoord fictie) --- ratten (themawoord fictie) --- luisteren (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- dierenverhalen (genre) --- economie --- diefstal (themawoord fictie) --- lager onderwijs 1ste jaar (doelgroep) --- 478.9 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- Wereldoriëntatie --- 476.1 --- Didactisch materiaal --- basisbehoeften --- dierenverhalen --- erbij horen --- kinderen 4-7 jaar --- Detectives --- Diefstal --- Fiction --- Jeugdboeken --- diefstal --- verhalen ; +7 jaar --- Denken --- Godsdienst; ba.o --- Luistervaardigheid --- Sociale vaardigheden --- Schoolleven --- kinderen + 10 jaar --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- Overige vormingsgebieden --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Games --- Onderneming --- Dierentuin --- Overheidsbeleid --- Emotie --- Rat --- Wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie; algemeen

Listing 1 - 6 of 6
Sort by