Listing 1 - 10 of 53 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De regionalisering heeft het landschap van de doelgroepverminderingen sociale zekerheid grondig gewijzigd. Els Poelman is juriste met een ervaring van 35 jaar in de sociale wetgeving. Ze is senior Legal Counsel bij Partena Sociaal secretariaat, met specialisatie sociale zekerheid.
regionale autonomie --- horeca. --- sociale zekerheidsbijdragen --- staatshervorming --- vlaams gewest --- federale overheid --- Autonomie regionale. --- Cotisations a la securite sociale. --- Reforme de l'etat. --- Region flamande. --- Pouvoir federal. --- horeca --- autonomie regionale --- cotisations a la securite sociale --- reforme de l'etat --- region flamande --- pouvoir federal --- Social security law --- Belgium --- socialezekerheidsrecht
Choose an application
Het milieurecht staat niet stil. Blikvanger is ditmaal het stelsel van de omgevingsvergunning dat in 2017 in werking treedt. Resultaat: het is moeilijk om door al die bomen het bos te blijven zien. Ook als specialist in de materie. Het nagelnieuwe Handboek milieurecht speelt in op die recente evoluties en presenteert u een grondig en actueel overzicht van het milieurecht. In het boek wordt het internationaal en Europees milieurecht kort besproken. De nadruk ligt echter op de institutionele aspecten van het Belgisch milieurecht en op het Vlaamse milieurecht. Daarbij ligt de nadruk op het algemeen milieubeleid, met inbegrip van het zich ontwikkelende 'omgevingsrecht' en het milieuhygiënerecht. Het Handboek milieurecht is uw ideale vertrekpunt voor elke milieuvraag. Want u vindt er niet alleen een pasklaar antwoord, maar ook veel verwijzingen naar gespecialiseerde rechtsleer en toepasselijke vonnissen en arresten.
510 Milieurecht --- belgie --- europa --- federale overheid --- gemeenschappen en gewesten --- milieubeleid --- klimaat --- duurzame ontwikkeling --- belgique --- europe --- pouvoir federal --- communautes et regions --- politique de l'environnement --- climat --- développement durable --- europese unie --- union europeenne --- Environmental law --- Belgium --- Belgique
Choose an application
Overzicht van de belangrijkste bronnen (niet exhaustief) - I. De organisatie van de arbeidsgerechten - II. Rechtsmacht - III. De bevoegdheid van de arbeidsgerechten - IV. Rechtspleging - V. Grenzen van het geschil - VI. Bewijsprocedure - VII. Gerechtskosten - VIII. Bijzonderheden in verband met de uitvoering van gerechtelijke uitspraken - IX. Rechtsmiddelen
arbeidsrecht --- federale overheid --- staking --- vlaamse gemeenschap --- Droit du travail. --- Pouvoir federal. --- GrèveMa. --- Communaute flamande. --- Law of civil procedure --- Social law. Labour law --- Belgium --- droit du travail --- pouvoir federal --- communaute flamande --- grèveMa --- Droit du travail --- Travail --- Droit social --- Tribunaux du travail --- Procédure (droit) --- Conflits --- V13 - Droit pénal - Strafrecht --- Labor courts --- Labor disputes --- Social conflict --- Conflits sociaux --- Civil procedure --- Procédure civile --- Algemene juridische begrippen : Procedure --- Juridische aspecten : Sociaal recht - algemeen --- Notions juridiques générales : Procédure --- Aspects juridiques : Droit social - généralités --- Belgique
Choose an application
Fundamentele rechten en vrijheden --- Openbaar bestuur --- België --- AVG --- europe --- federale overheid --- vlaams gewest --- privacy --- gegevensverwerking --- #SBIB:340H20 --- #SBIB:35H24 --- 406 Privacy --- RGPD --- europa --- pouvoir federal --- region flamande --- traitement de données --- Burgerlijk recht --- Informatiemanagement bij de overheid --- Human rights --- Public administration --- Belgium --- Data processing
Choose an application
351.713 <493> --- Academic collection --- #SBIB:35H220 --- #SBIB:33H16 --- 336.2.04 --- 336.2 --- P493 --- finances publiques pouvoir federal --- depenses fiscales --- 351.713 <493> Fiscaal recht. Belastingsrecht. Overheidsfinancien. Belastingswezen--z.o.{336.2}--België --- Fiscaal recht. Belastingsrecht. Overheidsfinancien. Belastingswezen--z.o.{336.2}--België --- Financieel management bij de overheid: algemene werken --- Publieke financiën --- fiscale fraude - belastingsontduiking --- fiscaliteit - belastingen - retributies - belastinghervorming --- België --- openbare financien federale overheid --- fiscale uitgaven --- Finance [Public ] --- Belgium
Choose an application
Public law. Constitutional law --- Tax law --- Belgium --- Constitution --- Droit fiscal --- Fiscaal recht --- Grondwet --- Taxation --- Equality before the law --- Local taxation --- Law and legislation --- -Local taxation --- -Taxation --- -351.713 --- #A9911A --- droit fiscal --- droit constitutionnel --- communautes et regions --- pouvoir federal --- belgique --- Duties --- Fee system (Taxation) --- Tax policy --- Tax reform --- Taxation, Incidence of --- Taxes --- Finance, Public --- Revenue --- Municipal taxation --- Taxation, Local --- Taxation, Municipal --- Local finance --- Municipal finance --- Equal rights --- Civil rights --- Justice --- Equal rights amendments --- -fiscaal recht --- grondwettelijk recht --- gemeenschappen en gewesten --- federale overheid --- belgie --- fiscaal recht --- 351.713 --- Constitutional law --- Taxation - Law and legislation - Belgium --- Equality before the law - Belgium --- Local taxation - Belgium
Choose an application
De laatste decennia zijn steeds meer taken die aanvankelijk werden uitgevoerd door de overheid op afstand gezet en uitgevoerd in samenwerking met of door private profit of non-profit actoren. Dit in tegenstelling met het begin van de tweede helft van de twintigste eeuw waar de overheid steeds meer taken kreeg toegewezen. Echter, de beslissingen om taken te verschuiven tussen de verschillende maatschappelijke actoren zijn in vele gevallen niet gebaseerd op een gestructureerde en solide aftoetsing van politieke en technische criteria en de implementering en aansturing bij de verschillende vormen gebeurt soms eerder op een ad hoc wijze. Dit boek poogt een dergelijke beslissing over welke maatschappelijke actor een taak het best kan uitvoeren te systematiseren door relevante beslissingscriteria te ordenen en beslissingsbomen aan te reiken. Hierbij wordt speciale aandacht besteed aan de volgende taakallocatievormen: verzelfstandiging, uitbesteding, publiek-private samenwerking, inschakeling van de derde sector en privatisering. Daartoe wordt op basis van een theoretische analyse en een internationaal vergelijkende studie m.b.t. Nederland en het Verenigd Koninkrijk een taakallocatie-instrument ontwikkeld. Daarnaast geeft het boek enkele richtlijnen voor de succesvolle implementatie en aansturing van dergelijke dienstverleningsvormen. Het ontwikkelde instrument wordt vervolgens getoetst op zijn bruikbaarheid in de Belgische federale context. Het insturment kan echter dienen om het maatschappelijke kerntakendebat op alle overheidsniveaus in België beter te structureren en te onderbouwen.
Public economics --- Firms and enterprises --- Economie de marché --- Markteconomie --- Organisation de l'administration publique --- Overheidsorganisatie --- 35 <493> --- Academic collection --- België --- 338.47 --- #SBIB:35H201 --- #SBIB:35H200 --- #SBIB:032.IO --- #A0309A --- 400 Overheid --- Privatisation Privatisering --- Organismes administratifs Overheidsorganisaties --- Relations administration-citoyen Betrekkingen tussen overheid en burgers --- overheidsbeleid --- openbare sector --- non profit sector --- privatisering --- federale overheid --- Politicologie --- Openbare dienstverlening --- Economie --- Administratief recht. Bestuursrecht. Openbaar bestuur --(algemeen)--België --- Publieke economie --- Overheidsmanagement: technieken --- Overheidsmanagement: algemene werken --- politique gouvernementale --- secteur public --- secteur non marchand --- privatisation --- pouvoir federal --- Sciences politiques --- Service public --- 35 <493> Administratief recht. Bestuursrecht. Openbaar bestuur --(algemeen)--België
Choose an application
De overheid is geen homogene organisatie: ze is in feite samengesteld uit veel verschillende organisaties met eigen statuten, opdrachten en bevoegdheden. De gebruikers en de omgeving van de publieke sector kunnen echter deze heterogeniteit niet doorzien. Uit deze tegenstelling groeit een behoefte tot coördinatie: overheidsorganisaties moeten hun acties met elkaar afstemmen om een bevredigend en coherente antwoord te geven aan de wensen en vragen van de burgers. Aan de hand van theoretisch onderzoek en empirische analyses op basis van cases in vijf landen somt dit boek mogelijke instrumenten op die de coördinatie tussen overheidsorgansiaties kunnen optimaliseren. Hierbij is er aandacht voor hiërarchische, markt- en netwerkinstrumenten, alsook voor instrumenten die ingrijpen op het management van de overheid en op de structuur van de overheid. Het boek geeft verder een antwoord op de vragen in welke gevallen en hoe deze instrumenten ingevoerd moeten worden. Bovendien krijgt de coördinatie binnen de Belgische federale sector bijzondere aandacht via een anaylse van de evolutie van de federale coördinatieproblematiek voor de periode 1980-2003 (tot en met Copernicus). Dit gebeurt via een vergelijking met het Franse administratieve stelsel. Verder worden er parallellen getrokken met de bevindingen voor andere landen die in een vroeger boek uitgebreid uitgewerkt werden (Nederland, Verenigd Koninkrijk, Nieuw-Zeeland en Zweden).
Public administration --- Organization theory --- Administration publique --- Overheidsbeleid --- 35.073 <493> --- Academic collection --- #SBIB:35H42 --- #SBIB:032.IO --- #A0308A --- 410 Overheidsdiensten en overheidsbedrijven --- Action administrative Administratieve actie --- Compétences des organismes administratifs Bevoegdheid van de overheidsorganisaties --- France Frankrijk --- Hiérarchie Hiërarchie --- Management public Overheidsmanagement --- Centralisation Centralisatie --- federale overheid --- openbare sector --- 338.47 --- management --- Politicologie --- Openbare dienstverlening --- Management --- Economische en juridische positie van overheidsdiensten. Betoelaging, beheer van overheidsorganen. Management van overheidsorganen--België --- Beleidsinstrumenten --- pouvoir federal --- secteur public --- Publieke economie --- Sciences politiques --- Service public --- 35.073 <493> Economische en juridische positie van overheidsdiensten. Betoelaging, beheer van overheidsorganen. Management van overheidsorganen--België --- Overheid 354 --- Management 658.012.4
Choose an application
De Belgische overheden worden sinds enkele jaren uitgedaagd om hun beleidsvoering te moderniseren. Veel aandacht gaat daarbij uit naar de professionalisering van de beleidsvoorbereiding, en het vergroten van het leervermogen van de overheid. Dit boek is de neerslag van twee onderzoeksrapporten die betrekking hebben op deze brandend actuele thema's. Een eerste boekdeel bevat de resultaten van een vergelijkend onderzoek naar de organisatie en het management van de beleidsvoorbereiding in België en Nederland, die respectievelijk een beleidsvoorbereidend systeem met en zonder kabinetten hebben. In een tweede boekdeel wordt ingegaan op één welbepaalde mogelijkheid om de beledisvoorbereiding, en de ontwikkeling van beleidsalternatieven op een hoger niveau te tillen, nl. door het lerern uit buitenlandse beleidservaringen. Het voorliggende boek wil enerzijds een inzicht verschaffen in de huidige situatie m.b.t. de beleidsvoorbereiding in de Belgische federale overheid, en anderzijds een bijdrage leveren tot de academische, politiek-ambtelijke, en maatschappelijke discussie over de mogelijke werkpunten om werkelijk te evolueren naar een professionele, lerende overheid.
Public administration
---
Belgium
---
338.2 <493>
---
336.12
---
Academic collection
---
#SBIB:034.IO
---
#SBIB:35H411
---
#SBIB:35H6019
---
#A0309A
---
412 Overheidsdiensten. Federaal
---
Modernisation (administration) Modernisering (overheidsdiensten)
---
Management public Overheidsmanagement
---
Gestion publique Overheidsbeheer
---
federale overheid
---
overheidsbeleid
---
management
---
belgie
---
Politicologie
---
Openbare dienstverlening
---
Rijkspersoneel
---
Economisch beleid. Economische politiek. Geleide economie. Plan --
Choose an application
Administration fédérale --- Autorités fédérales --- Coordination des politiques entre gouvernement fédéral et États fédérés --- Division des pouvoirs entre gouvernement fédéral et États fédérés --- Division of powers --- Federal government --- Federal government -- Law and legislation --- Federal state --- Federal systems --- Federal-provincial relations --- Federal-state relations --- Federale regering --- Federale regeringsvorm --- Federale staat --- Federale staat -- Recht en wetgeving --- Federalism --- Federalisme --- Fédéral [Gouvernement ] --- Fédéralisme --- Gouvernement central (État fédéral) --- Gouvernement fédéral --- Gouvernement fédéral -- Droit et législation --- Harmonisation des politiques entre gouvernement fédéral et États fédérés --- Pouvoir fédéral --- Pouvoirs [Division des ] entre gouvernement fédéral et États fédérés --- Relations gouvernement fédéral-États fédérés --- Relations États fédérés-gouvernement fédéral --- Système fédéral --- État fédéral --- États fédérés et gouvernement fédéral --- 342.24 --- 323.172
Listing 1 - 10 of 53 | << page >> |
Sort by
|