Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Sommige patiënten stellen de mondzorgverlener voor grote uitdagingen. Waarom wil deze patiënt zijn mond niet opendoen? Hoe zorg ik dat hij mijn mondverzorgingsadviezen ter harte neemt? Welke benadering werkt en wat juist niet?Dit boek gaat nu eens niet over de toestand van het gebit, maar over een goede interactie tussen de behandelaar en patiënten met een verstandelijke beperking, autismespectrumstoornissen en/of andere problematiek. Want die interactie is de sleutel naar een soepel verlopende behandeling én een betere mondverzorging buiten de praktijk. De 20 fascinerende casusbeschrijvingen bieden de lezer niet alleen inspiratie, maar ook concrete middelen voor de dagelijkse behandelpraktijk. Een onmisbaar boek voor mondzorgverleners die geregeld bijzondere patiënten in de stoel krijgen. Ook hulpverleners, ouders, begeleiders en gedragsdeskundigen kunnen er hun voordeel mee doen.https://www.prelum.nl/product/van-puzzel-naar-maatwerk/
Games --- personen met een verstandelijke beperking --- Mondzorg --- Persoon met een handicap
Choose an application
Mensen met een verstandelijke beperking en ernstige gedragsproblemen vragen om andere dan gewone zorgverlening. Vaak zitten bewoners - net als hun begeleiders - klem in een 'verlengde crisissituatie'. De nadruk ligt op disciplinering en beheersing van het gedrag van de bewoner. Maar de oplossing van deze problematiek is niet dat de een de ander zijn wil oplegt.Ernstige gedragsproblemen hebben veel te maken met onderlinge onverstaanbaarheid. Verbetering van de kwaliteit van het bestaan vereist daarom een goede dialoog binnen een gelijkwaardige relatie tussen bewoner en begeleider. De begeleider nodigt de bewoner uit om samen op weg te gaan, stap voor stap, in de richting van zijn persoonlijk perspectief.In dit boek wordt duidelijk hoe de leef- en werkomgeving de kwaliteit van het bestaan bevordert in plaats van belemmert. De dagelijkse ritmiek mobiliseert de kracht van de dagelijkse dingen. Soepele planning en tijdige evaluatie maken de complexiteit van de omgeving hanteerbaar. Kennisoverdracht en leren-door-doen maken praktijkervaring overdraagbaar.Dit boek is primair bedoeld voor praktijkprofessionals: diegenen die in rechtstreeks contact met de bewoner bouwen aan een beter bestaan. Naast de dagelijks begeleiders zijn dat bijvoorbeeld ook behandelaren, docenten en werkleiders.Het boek berust op verhalen uit de dagelijkse praktijk. Deze verhalen zijn meer dan een illustratie van een of andere theorie; ze geven richting aan de analyse en andere theoretische beschouwingen. De aanbevelingen in het boek blijven daardoor dicht bij de wenselijke praktijk.https://www.standaardboekhandel.be/p/kwaliteit-van-bestaan-voor-bewoners-en-begeleiders-9789463714006
Choose an application
25 methoden voor zorg en ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperkingIn dit handboek staan 25 methoden voor zorg en ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking. Niet alleen bekende methoden als Methode Vlaskamp of Methode Heijkoop maar ook nieuwe methoden als ARGOS, GIrlTalk+, Sterker dan de Kick en Levensverhaal. Elke methode bevat een beschrijving van doelstelling, doelgroep, werkwijze, wetenschappelijk kader en casuïstiek.Voor wie is het Handboek verstandelijke beperking?Handboek verstandelijke beperking biedt professionals van verschillende achtergronden een gemeenschappelijk kader om hun denken en doen te stroomlijnen, zodat de cliënt eenheid van handelen ervaart. Deze volledig herziene editie van het Handboek verstandelijke beperking uit 2014 is een praktisch handboek voor professionals in de vg-zorg, en voor mbo- en hbo-studenten.(bron: https://www.bua.nl/product/100-8316_Handboek-verstandelijke-beperking-herziening)
mentaal gehandicapten --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- personen met een verstandelijke beperking --- methodiek --- hulpverlening --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Methode Heijkoop
Choose an application
Gezien de diversiteit aan mensen die in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking werkzaam zijn, is dit boek bruikbaar voor alle initiële opleidingen in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking, HBO en MBO. Het boek is zeker ook geschikt als naslagwerk.
Orthopedagogics --- Psychiatry --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- LVB (Licht Verstandelijke Beperking) --- psychotherapie --- psychopathologie --- hersenletsel --- Social policy and particular groups --- Hulpverlening --- Personen met een verstandelijke beperking --- 376.4 --- mensen met een verstandelijke beperking --- ergotherapie --- Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening.
Choose an application
Het stippenboek is een handige ringmap, ontwikkeld door diëtisten en orthopedagogen van het Centrum Menselijke Erfelijkheid aan het UZ Leuven. Het oorspronkelijke doel van het project was om personen met een verstandelijke beperking te begeleiden in hun zoektocht naar een gezondere levensstijl met de focus op gezonde voeding. Het werd echter snel duidelijk dat deze werkwijze een speelse manier is om ook kinderen en personen met beperkte leesvaardigheden te leren kiezen voor gezondere voedingsmiddelen en hen een idee te geven van hun totale energie-inname per dag.In het eerste deel van deze vernieuwde uitgave wordt er ingegaan op het concept van voedselgeletterdheid en komen aspecten van maaltijden plannen, boodschappen doen, maaltijden bereiden en samen eten aan bod. Je vindt er praktische tips om zelf mee aan de slag te gaan. In het tweede deel wordt het concept van de stippen uitgelegd.Om het boek juist te kunnen gebruiken, is het aangewezen om eerst je huis- of kinderarts te consulteren. Aansluitend vormt de begeleiding van een ervaren diëtist de ideale match voor het welslagen van het aanpassen van je voedingspatroon en levensstijl. De diëtist is het meest aangewezen om de praktische toepassing van het stippenconcept in je dagelijkse leefwereld te introduceren.Kristel Vande Kerckhove en Tessa Bosmans werken als pediatrische diëtisten in het UZ Leuven.Liesbeth Renaerts werkt sinds 2013 in het UZ Leuven als diëtiste voor zowel kinderen, jongeren als volwassenen.Dr. Joseph Vinckx is algemeen kinderarts in het UZ Leuven.Christophe Matthys is deeltijds hoofddocent aan de KU Leuven en coördineert het Competentiecentrum Klinische Voeding van het UZ Leuven.
voedingsleer --- Voedingsleer - Voeding --- Voeding en gezondheid --- Bee Collection --- Nutritionary hygiene. Diet --- dieetleer --- personen met een verstandelijke beperking --- Voedingsleer --- Orthopedagogics --- Physiology of nutrition. Metabolism --- orthopedagogiek --- gezonde voeding --- voedingsgewoonten --- voedingskeuze --- voedingspsychologie --- voedingsvoorlichting --- gezondheidspromotie
Choose an application
In de hulpverlening aan personen met een verstandelijke beperking is het toepassen van thema's uit de ontwikkelingspsychologie erg bruikbaar gebleken. Het is niet zozeer de kennis van de fase waarin iemand zich bevindt die belangrijk is. Belangrijker is wat men met deze kennis kan doen in de begeleiding van een cliënt. De draad is een metafoor voor hoe de verbinding tussen mensen groeit doorheen de verschillende ontwikkelingsstappen. Het is een poging om deze verbinding te verduidelijken bij personen met een verstandelijke beperking zodat ouders en begeleiders gemakkelijker het niveau van emotionele ontwikkeling kunnen vertalen naar hun handelen. De metafoor van een draad wil helpen om bij de opvoeding of begeleiding de juiste afstemming te vinden, ook als die opvoeding of begeleiding moeilijk loopt. Waar zitten de draden van de cliënt? Met wie en op welke manier is hij verbonden?
Mentaal gehandicapten --- Ontwikkelingspsychologie --- hulpverlening --- Developmental psychology --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- ontwikkelingspsychologie --- mensen met een verstandelijke beperking --- emotionele ontwikkeling --- hulpverlening aan personen met een verstandelijke beperking --- PXL-Social Work 2020 --- graduaat orthopedagogie --- verstandelijke beperkingen --- methodisch handelen --- Emotionele ontwikkeling ; Gehandicapten. --- Mentaal gehandicapten ; Hulpverlening. --- Ontwikkelingpsychologie. --- orthopedagogiek
Choose an application
Dit boek geeft de state of the art weer met betrekking tot de ondersteuning van personen met een verstandelijke beperking en geestelijke gezondheidsproblemen.Het richt zich tot de omgeving van kwetsbare personen met een beperking: begeleiders, leerkrachten, familieleden, teamcoaches, management en beleid. Het roept hen op kritische wijze op om zich, met behulp van coaching, af te stemmen op ' of aan te passen aan' de emotionele noden (dus niet enkel aan het gedrag) van deze kwetsbare personen. Op die manier kan hun geestelijke gezondheid en kwaliteit van leven versterkt worden.Aan de basis van dit boek ligt het doctoraatsonderzoek van Filip Morisse. Een aantal voor de auteur "Belangrijke Anderen" - een centraal begrip van gehechtheid in de emotionele ontwikkeling - schreven een beschouwing. Een afsluitend hoofdstuk suggereert enkele belangrijke thema's voor toekomstig onderzoek, theorievorming, klinische praktijk en beleid.https://gompel-svacina.eu/product/emotionele-ontwikkeling-bij-personen-met-een-vb-en-geestelijke-gezondheidsproblemen/
Verstandelijke beperkingen --- Buitengewoon onderwijs --- Emotionele ontwikkeling --- Geestelijke gezondheid --- Developmental psychology --- Affective and dynamic functions --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- personen met een beperking --- emotionele ontwikkeling --- geestelijke gezondheid --- personen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Geestelijke gezondheidszorg --- Hulpverlening --- Pedagogiek --- Psychiatrie --- Psychologie --- Levenskwaliteit
Choose an application
De zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is sterk in beweging. Steeds meer mensen met een beperking verruilen de instelling voor een plaats in de lokale gemeenschap. Daardoor worden zij uitgedaagd om een eigen netwerk uit te bouwen en te integreren in hun nieuwe leefomgeving. Tellen ze werkelijk mee als volwaardige burgers? Is er een luisterend oor voor hun verhaal? Blijft het, met alle goede bedoelingen, opnieuw bij zorgen voor hen of ontstaat er ook een leven met elkaar?Inclusief verhalend werken is bedoeld als oefenplaats, vrijplaats of tussenruimte voor maatschappelijke integratie. Het is een plek waar projectpartners zichzelf kunnen uitdrukken en wederkerige relaties aangaan. Bij inclusief verhalend werken volstaat het niet om een levensboek te maken of een biografische paragraaf in te vullen. Mensen met een verstandelijke beperking nemen het narratief project en de sociale actie die erop volgt zelf mee in handen. Dit boek nodigt professionals en beleidsmakers uit om hun visie en hun praktijk rond levensverhalen te verbreden en te verdiepen. Het geeft inzicht in de nieuwste ontwikkelingen binnen Disability Studies en Inclusive Research. Het biedt concrete handvatten om zelf inclusief verhalend aan de slag te gaan.
personen met een mentale beperking --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- sociale participatie --- inclusief beleid --- Social policy and particular groups --- participatie --- Social policy --- People with mental disabilities --- Care --- Inclusions --- personen met een verstandelijke beperking --- inclusie --- 326 --- verstandelijk gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- PXL-Social Work 2017 --- maatschappelijke zorg --- maatschappelijke integratie --- verstandelijke beperkingen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Verhalend ontwerpen --- Levensverhalen --- Inclusie --- Integratie --- Maatschappelijke integratie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Levensverhaal --- Sociale integratie --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
In de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is een methodische werkwijze van groot belang. Dit handboek is de eerste uitgave die verschillende methoden systematisch aanbiedt, compleet met beschrijving van doelstelling, doelgroep, werkwijze, wetenschappelijk kader en casuïstiek. Hiermee dragen de auteurs bij aan kwaliteitsverbetering in de zorg voor verstandelijk gehandicapten.
326 --- 364.044 --- Personen met een mentale handicap --- personen met mentale handicap --- zorg en hulpverlening --- methodiek --- Methodiek --- verstandelijk gehandicapten --- methodieken --- Zorg --- hulpverlening --- Mentaal gehandicapten : hulpverlening --- Verstandelijke beperking --- Hulpverlening : methodiek --- 376.4 --- 616.89 --- personen met een verstandelijke beperking --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- PXL-Social Work 2015 --- psychotherapie --- mentaal gehandicapten
Choose an application
De wetenschappelijke kennis en praktische benadering van de ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen ((Z)EVMB) vormt de inhoud van deze uitgave.Het boek is tot stand gekomen naar aanleiding van het afscheid in oktober 2014 van Carla Vlaskamp als hoogleraar Orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen met als leeropdracht Orthopedagogiek, in het bijzonder met betrekking tot opvoeding en ondersteuning van personen met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. De bundel van bijdragen is in de eerste plaats een blijk van waardering voor het werk van Carla Vlaskamp. Maar het betreft ook een studieboek dat een overzicht geeft van de wetenschappelijke stand van zaken rondom de ondersteuning van personen met (Z)EVMB.De lezer zal zich een goed beeld kunnen vormen over de grote invloed van het werk van Carla Vlaskamp als onderzoeker en docent op het beschreven vakgebied, samen met haar team. (Bron: covertekst)
Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- personen met een meervoudige beperking --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- People with mental disabilities --- Accompaniment --- Care --- 326 --- verstandelijk gehandicapten --- Meervoudig gehandicapten --- personen met meervoudige beperkingen --- personen met een verstandelijke beperking --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- PXL-Social Work 2015 --- orthopedagogie --- mentaal gehandicapten --- Ernstig mentaal gehandicapten --- Opvoeding en onderwijs --- Ondersteuning --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Persoon met een meervoudige handicap --- Opvoeding --- Oudere --- Onderwijs --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen. --- 362.31.
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|