Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Waarden als ruggegraat 25 GO! waarden uitgelichtAan de slag met het GO! waardenboek op school
waardenonderwijs --- Research on teaching --- Teaching --- Educational psychology --- School management --- pedagogische denkgroepen --- Flanders --- Onderwijs --- België --- gemeenschapsonderwijs --- Scholen --- Vlaamse overheid --- Gemeenschapsonderwijs --- Onderwijsfilosofie --- Waarden --- Pedagogisch project --- School (instelling) --- Waarde (ethiek)
Choose an application
onderzoeksmethoden --- pedagogische denkgroepen --- Methods in social research (general) --- Higher education --- praktijkonderzoek --- Opvoedkunde --- Pédagogie --- Recherche scientifique --- Wetenschappelijk onderzoek --- 37.012 --- Academic collection --- 430.2 --- Formuleren --- Onderzoeksvragen --- Probleemstelling --- 489.59 --- Praktijkonderzoek --- 112175.jpg --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- sociaal onderzoek --- Onderzoeksmethoden bij opvoeding en onderwijs --- Tijdschriften en seriewerken --- Overige onderwerpen --- 301.08 --- 37.012 Onderzoeksmethoden bij opvoeding en onderwijs
Choose an application
Er is een duidelijke relatie tussen opvoeding en de manier waarop het er in de wereld aan toe gaat. Als kinderen van jongs af aan meekrijgen dat het normaal is om er bij het minste of geringste op los te slaan, dan zullen ze als volwassenen zeker niet erg gediend zijn van het poldermodel. En wie opgroeit in een samenleving of buurt waarin het recht van de sterkste heerst, loopt een flinke kans om van zijn ouders te leren dat praten weinig helpt. Beroemde filosofen en pedagogen, zoals Kant, Montessori, Dewey en Freire legden een direct verband tussen de sociale en politieke misstanden uit hun tijd en de manier waarop kinderen werden grootgebracht. Aan die analyse ontleenden ze de ambitie om met behulp van pedagogische hervormingen de wereld te willen verbeteren. Om allerlei redenen is het tegenwoordig niet meer hip om opvoeding en ?de toestand in de wereld? met elkaar in verband te zien. Opvoeding is nu een individueel project, een soort gedragstherapie. Maar is een kind eigenlijk wel goed opgevoed als hij niet crimineel is geworden? Of als zij niet ten prooi is gevallen aan een loverboy of breezersex? De stelling van dit boek is dat het in opvoeding, onderwijs en jeugdbeleid om veel meer zou moeten gaan dan gedrag. Bijvoorbeeld om het leren begrijpen en internaliseren van democratisch burgerschap, humaniteit en vrijheid. Wat betekent het om te leven in een democratische samenleving waarin je recht hebt op een eigen identiteit, maar waarin je dan ook anderen datzelfde recht moet gunnen? Hoe bied je weerstand tegen het verleidelijke wij-zij denken, dat enerzijds een veilig gevoel van verbondenheid geeft, maar anderzijds het risico van dehumaniseren en uitsluiten van de ander met zich meebrengt? Dit boek heeft niet de pretentie om wereldproblemen op te lossen. Maar het heeft wel een hele duidelijke ambitie: iedereen die zich met opvoeding, onderwijs en jeugdbeleid bezighoudt weer flink wat ambitieuzer maken als het om sociale, maatschappelijke en globale doelen van opvoeding gaat. De manier waarop kinderen worden grootgebracht maakt immers groot verschil. Niet alleen voor hun eigen leven hier en nu, en tijdens de rest van hun bestaan. Maar ook voor de manier waarop mensen dagelijks met elkaar samenleven in allerlei sociale verbanden, voor de mate waarin ze bereid zijn actief te participeren in de politieke gemeenschap, en uiteindelijk ook voor hun betrokkenheid bij het leven en de problemen van mensen elders in de wereld
Orthopedagogiek --- geestelijke gezondheidszorg. --- jeugdbeleid --- maatschappelijke vorming --- Educational sciences --- sociale democratie --- opvoeding --- pedagogische denkgroepen --- kindermishandeling --- Netherlands --- Opvoeding --- BPB1106 --- Politique de la jeunesse --- Enseignement --- 700 Pedagogie --- 432 --- Burgerschap --- 182 Kinderrechteneducatie en jeugdinformatie --- Democratie --- Samenleving --- Opvoeding:algemeen --- Opvoeding en ideologieën --- pedagogie --- Jeugdbeleid --- Onderwijs --- Theorethische opvoedkunde --- Theoretische opvoedkunde --- 37 --- Opvoeding en onderwijs --- Maatschappij --- Opvoeden tot burgerzin --- Pedagogiek --- Waarden --- Kindersterfte --- Kindermishandeling --- εκπαίδευση --- Unterrichtswesen --- teaching --- mokymas --- poučevanje --- vyučovanie --- undervisning --- mācīšana --- ensino --- utbildningsväsen --- enseñanza --- tanítás --- настава --- onderwijs --- õpetamine --- opetus --- преподаване --- tagħlim --- insegnamento --- mësimdhënie --- školství --- nastava --- szkolnictwo --- предавање --- обучување --- výučba --- výuka --- obuka --- predare --- skoleuddannelse --- pagesë shkollimi --- поучување --- часови --- vyučování --- schoolopleiding --- podučavanje --- подучување --- skolväsen --- διδασκαλία --- poučavanje --- tuition --- Schulwesen --- политика према младима --- politika prema mladeži --- noorsoopoliitika --- política de la juventud --- ifjúságpolitika --- jaunatnes politika --- politici pentru tineri --- jaunimo politika --- polityka młodzieżowa --- politika për të rinjtë --- младинска политика --- política da juventude --- политика за младежите --- ungdomspolitik --- politika taż-żgħażagħ --- mladinska politika --- politika mládeže --- youth policy --- nuorisopolitiikka --- politica della gioventù --- πολιτική για τη νεότητα --- Jugendpolitik --- jaunimo reikalų politika --- politika pro mladé --- politika prema mladima --- Media --- Statistische gegevens --- Sport --- Waarde (ethiek) --- Beleidsplan --- teagasc --- beartas don ógra --- Primary education --- Secondary education --- politique de la jeunesse --- enseignement --- Geestelijke gezondheidszorg.
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|