Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
Actieve & passieve openbaarheid van bestuur in fiscale zaken
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Openbaarheid van bestuur is vandaag de dag nog te weinig gekend onder de burgers. Er zijn 2 soorten van openbaarheid: nl. de actieve en de passieve openbaarheid. De actieve openbaarheid legt de overheden een verplichting op om bepaalde bestuursdocumenten vrijwillig, zonder dat een aanvraag nodig is, publiek te maken. Daarnaast voorziet de Wet van 4 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur de passieve openbaarheid. Bij deze vorm van openbaarheid heeft de burger het recht om inzage, een afschrift of uitleg te verkrijgen in bestuursdocumenten. Om deze bestuursdocumenten te kunnen raadplegen moet er een aanvraag worden ingediend. Deze Masterproef richt zich vooral op de passieve openbaarheid. Daarbij worden de procedures, weigeringsgronden en beroepsmogelijkheden toegelicht. Naast de Wet van 4 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur wordt ook het Vlaams Openbaarheidsdecreet besproken. De nodige rechtspraak wordt in deze Masterproef ook besproken. In de mate van het mogelijke heeft de rechtspraak betrekking op fiscale zaken. Tot slot wordt de problematiek rond de openbaarheid en de praktische toepassing ervan aangehaald.


Book
België: een handleiding
Author:
ISBN: 9782509021090 Year: 2014 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De zesde Belgische staatshervorming bracht heel wat verandering met zich mee. Om de complexe structuur van België te kunnen doorgronden in het licht van deze staatshervorming, werd België, een handleiding volledig vernieuwd. De tweede editie werd niet alleen geactualiseerd, maar bevat tevens ook enkele nieuwe hoofdstukken. Kortom, het boek bevat alles wat je nodig hebt om je vertrouwd te maken met de inrichting en werking van de overheid en de relatie met de burgers.Na een uiteenzetting van de basisbeginselen en grondslagen van de Belgische Staat, buigen we ons over de bevoegdheidsverdelingen tussen de federale Staat, de gemeenschappen en de gewesten, maar ook tussen de wetgevende en uitvoerende macht. De verschillende lokale en bovenlokale besturen, hun bevoegdheden en organisatie worden hierbij niet vergeten. Al deze overheden produceren rechtsbronnen, die we eveneens onder de loep zullen nemen. Daarna maken we je vertrouwd met het personeel en het instrumentarium dat een overheid ter beschikking heeft. Daarnaast besteden we ook aandacht aan de kwaliteitsnormen die het wetgevend en bestuurlijk optreden beheersen. We bekijken tenslotte ook de rechtsbescherming van de burger tegen het bestuurlijke optreden.www.politeia.be

Keywords

Politiek --- Belgische Staat. --- België. --- administratief recht --- overheid --- staatsrecht --- staatsstructuur --- Public administration --- Administrative law --- Belgium --- Nation-building --- Management --- Handbooks, manuals, etc. --- Public records --- Law and legislation --- België --- binnenlandse politiek --- # BIBC : Academic collection --- #SBIB:35H1119 --- #SBIB:323H20 --- 949.3 --- 310 Staatsinrichting. Belgie --- Institutions (Etat) Instellingen (Staat) --- Réforme de l'Etat Staatshervorming --- Organisation de l'Etat Staatsinrichting --- 949.3 Geschiedenis van België --- Geschiedenis van België --- 323 --- Bestuurlijke organisatie: centrale besturen: België --- Belgische politieke instellingen: algemeen --- Beleid --- Publiek recht --- Staatshervorming --- Staatsstructuur --- Staatsinrichting --- Analyse --- Evaluatie --- de Belgische staatsinrichting --- de Belgische Grondwet --- monarchie --- de Koning --- rechtsstaat --- parlementaire democratie --- verzorgingsstaat --- federale staat --- staatshervormingen --- organisatie en bevoegdheden van de federale staat --- de federale wetgevende macht --- de Kamer van Volksvertegenwoordigers --- de Senaat --- bevoegdheden van het Parlement --- government making power --- Europese regelgeving --- de gemeenschappen en de gewesten --- deelparlementen --- Gemeenschaps- en Gewestparlementen --- deelregeringen --- uitoefening van gemeenschapsbevoegdheden in het Brussels hoofdstedelijk Gewest --- het Brussels Gewest --- het intermediaire en lokale bestuursniveau --- decentralisatie --- deconcentratie --- de provincies --- provinciale verzelfstandiging --- de gemeenten --- intergemeentelijke samenwerking --- politiezones --- kerkbesturen --- de organisatie van de rechtsbescherming --- het Grondwettelijk Hof --- het Rekenhof --- de rechterlijke macht --- organisatie van de rechtsprekende organen --- hoven en rechtbanken --- de Hoge Raad voor Justitie --- de Raad van State --- de rechterlijke toetsing van rechtsnormen --- rechtspersoonlijkheid en publiekrechtelijke lichamen --- economische overheidsinstellingen --- organisatie van het Vlaams bestuur --- bronnen van het bestuursrecht --- wettenrecht --- pseudowetgeving --- hiërarchie der normen --- overheidspersoneel --- bestuurshandelingen --- het gebruik van contracten door de overheid --- overheidsopdrachten --- publiek-private samenwerking --- het PPS-decreet --- kwaliteit van het overheidsoptreden --- kwaliteitsdenken en kwaliteitsmanagement --- kwaliteit van regelgeving --- reguleringsmanagement op Vlaams niveau --- kwaliteitsnormen voor regelgeving --- administratieve vereenvoudiging --- kwaliteit va het bestuurlijk optreden --- juridische kwaliteitsnormen --- ombudsnormen --- autoregulering via handvesten --- de openbaarheid van het overheidsoptreden --- openbaarheid van bestuur --- recht van publieke toegang tot bestuursdocumenten en - informatie --- de Belgische openbaarheidswetgeving --- passieve openbaarheid van bestuur --- actieve openbaarheid --- beroepsmogelijkheden in de openbaarheidsregelgeving --- rechtsbescherming tegen het bestuurlijk optreden --- rechtsbeschermingsmethoden --- klachtenbehandeling --- klachtenmanagement --- het ombudsinstituut --- nachtwakersstaat --- de federale uitvoerende macht --- de openbare centra voor maatschappelijk welzijn


Book
Spreken of zwijgen? : een wegwijzer voor ambtenaren
Author:
ISBN: 9789057182150 Year: 2012 Publisher: Brussel Brussel ASP Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handboek is in de eerste plaats bestemd voor ambtenaren, op de diverse bestuursniveau's die dit land rijk is. Maar ook journalisten vinden er interessant materiaal in terug over hoe ambtenaren precies met hen (moeten) omgaan.Zo is een hoofdstuk gewijd aan de regelgeving over de openbaarheid van bestuur en de beperkingen daarop. Een ander hoofdstuk belicht de bescherming van klokkenluiders. Elders wordt ook nog expliciet ingezoomd op de relaties tussen ambtenaren en de pers.De journalist, afl. 163

Keywords

postcolonialism --- art history --- socialism --- Art --- anno 1900-1999 --- anno 2000-2099 --- China --- S17/1950 --- S06/0436 --- kunst --- postkolonialisme --- marxisme --- communisme --- eenentwintigste eeuw --- twintigste eeuw --- 7.038/039 --- maoïsme --- China: Art and archaeology--Post-modern and contemporary art --- China: Politics and government--Policy towards literature and art --- Ambtenaren --- Beroepsethiek --- Beroepsgeheim --- Klokkenluiders --- fonction publique --- ambtenaren --- BPB1501 --- Devoirs du fonctionnaire --- Droits du fonctionnaire --- openbaar ambt --- fonctionnaires --- Overheidsadministratie --- Plichten van de ambtenaar --- Rechten van de ambtenaar --- België --- Openbaarheid van Bestuur --- Overheidscommunicatie --- Wetgeving --- Academic collection --- #SBIB:35H510 --- #SBIB:340H30 --- #SBIB:35H2102 --- information --- Administration publique --- Openbaarheid van bestuur, ombudsdienst, ... --- Staats- en administratief recht --- Personeelsmanagement bij de overheid: specifieke aspecten --- informatie --- Law of civil servants --- Public administration --- Human rights --- Administrative law --- Belgium --- Contemporary art --- History --- virkamiesten oikeudet --- valstybės tarnautojų teisės --- práva štátnych zamestnancov --- tjänstemäns rättigheter --- prawa urzędnika państwowego --- drittijiet tal-impjegati taċ-ċivili --- права на државните службеници --- prava državnih službenika --- práva úředníka --- rechten van de ambtenaar --- köztisztviselők jogai --- Beamtenrechte --- civildienesta ierēdņu tiesības --- pravice javnih uslužbencev --- права државних службеника --- diritti del funzionario --- права на държавни служители --- direitos do funcionário --- derechos del funcionario --- rights of civil servants --- δικαιώματα του υπαλλήλου --- tjenestemandens rettigheder --- funcționar public drepturi --- të drejta të nëpunësve civilë --- riigiteenistujate õigused --- deveres do funcionário --- povinnosti štátnych zamestnancov --- καθήκοντα του υπαλλήλου --- civildienesta ierēdņu pienākumi --- plichten van de ambtenaar --- дужности државних службеника --- detyra të nëpunësve civilë --- Beamtenpflichten --- virkamiesten velvollisuudet --- dmirijiet tal-impjegati taċ-ċivil --- duties of civil servants --- tjenestemandens pligter --- riigiteenistujate kohustused --- tjänstemannaplikter --- valstybės tarnautojų pareigos --- funcționar public îndatoriri --- doveri del funzionario --- dužnosti državnih službenika --- dolžnosti javnih uslužbencev --- köztisztviselő kötelezettségei --- povinnosti úředníka --- obowiązki urzędnika państwowego --- задължения на държавния служител --- deberes del funcionario --- должности на државните службеници --- neutraliteitsplicht --- obbligo del funzionario --- neutralitetsforpligtelse --- povinnost nestranného přístupu --- povinnost mlčenlivosti --- skyldighet att förhålla sig opartisk --- obligación de reserva --- obbligo di neutralità --- szolgálati titok megőrzése --- obligații morale --- obligation de moralité --- ierēdņa ētikas principi --- opfyldelse af vandelskrav --- devoir de réserve --- обврски на државните службеници --- морални обврски --- υποχρεώσεις του υπαλλήλου --- moraaliset velvoitteet --- detyrim për t'u bindur --- povinnost zachovávat zákony a ostatní právní předpisy --- doroviniai įsipareigojimai --- detyrime morale --- bezúhonnost --- υποχρέωση ουδετερότητας --- obligation du fonctionnaire --- deber de obediencia --- verplichting tot terughoudendheid --- obligaciones del funcionario --- dovere di riserva --- loajalita --- pienākums pildīt rīkojumus --- obveza državnih službenika --- Gehorsamspflicht --- povinnost nepřijímat dary --- moraalsed kohustused --- Neutralitätspflicht --- moralna odgovornost državnih službenika --- valdininkų pareigos --- moral obligations --- deber de reserva --- υποχρέωση υπακοής --- moraliniai įsipareigojimai --- pareiga paklusti --- obrigações do funcionário --- zedelijkheidsplicht --- kuuletumiskohustus --- utasítás végrehajtásának kötelezettsége --- dovere di esecuzione --- utasíthatóság --- virkamiesten velvoitteet --- obligación de moralidad --- heder och vandel --- štátnozamestnanecké povinnosti --- deber de discreción --- detyrime të nëpunësve civilë --- povinnosť poslušnosti --- ierēdņa saistības --- verplichtingen van de ambtenaar --- obligation de neutralité --- obbligo di moralità --- morálne záväzky --- pligt til tilbageholdenhed --- velvollisuus totella --- υποχρέωση διακριτικότητας --- gehoorzaamheidsplicht --- devoir d'obéissance --- pártatlanság --- lydnadsplikt --- lydighedspligt --- obligations of civil servants --- tarnautojų priedermės --- Zurückhaltungspflicht --- υποχρέωση ηθικής συμπεριφοράς --- Pflicht zu guter Führung --- obligación de neutralidad --- duty to obey --- јавна администрација --- viešasis valdymas --- amministrazzjoni pubblika --- offentlig forvaltning --- pubblica amministrazione --- administración pública --- јавна управа --- overheidsadministratie --- public administration --- valsts pārvalde --- veřejná správa --- offentlig förvaltning --- administratë publike --- administrație publică --- javna uprava --- administracja publiczna --- държавна администрация --- öffentliche Verwaltung --- közigazgatás --- administração pública --- štátna správa --- δημόσια διοίκηση --- avalik haldus --- julkinen hallinto --- државна администрација --- valstybės valdymas --- hatóság --- P.A. --- státní správa --- viešasis administravimas --- general government --- Behörde --- riigihaldus --- органи на јавната администрација --- kormányhivatalok --- orgány státní správy --- државна управа --- qeveri e përgjithshme --- riiklikud haldusorganid --- Openbaarheid van bestuur, ombudsdienst, . --- Openbaarheid van bestuur, ombudsdienst, --- dualgais státseirbhíseach --- Ambtenaar --- Klokkenluider --- cearta státseirbhíseach --- riarachán poiblí --- kunst en politiek --- spreekrecht --- vrijheid van mening en vrijheid van meningsuiting --- Artikel 18 en 19 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UNO) --- Artikel 18 en 19 van het Internationaal Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten (UNO) --- vrijheid van denken --- het BUPO --- artikel 19 BUPO --- Artikel 9 en 10 van het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden (Raad van Europa) --- het EVRM --- vrijheid van informatie --- ontvangstvrijheid --- Artikel 11 van het Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie --- artikel 19 van de Grondwet --- de persvrijheid in artikel 25 van de Grondwet --- drukpersmisdrijven --- spreekrecht voor federale ambtenaren --- spreekrecht voor de personeelsleden van de politiediensten --- spreekrecht voor de ambtenaren van administraties van de deelregeringen --- spreekrecht op Vlaams niveau --- het Vlaams Personeelsstatuut --- spreekrecht in het Provincie-, Gemeente- en OCMW-decreet --- beperkingen op de vrijheid van meningsuiting --- mensen- en grondrechten --- criteria in mensenrechtenverdragen --- inmenging in het recht op vrije meningsuiting --- artikel 17 EVRM --- rechtspraak van het EHRM --- meningsuitingen in de openlucht --- bewaren van geheimen ter vrijwaring van (voornamelijk particuliere) belangen --- beroepsgeheim --- artikel 458 Sw. --- gedeeld en gezamenlijk beroepsgeheim --- geheim van het opsporings- en gerechtelijk onderzoek --- geheimhoudingsverplichtingen --- vrijwaring van de interne en externe veiligheid van de staat --- Artikel 116, 118 en 119 Sw. --- Artikel 118, tweede lid Sw --- wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer --- verwerking van persoonsgegevens --- finaliteitsbeginsel --- proportionaliteitsbeginsel --- transparantiebeginsel --- bijzonder gevoelige gegevens --- gezondheidsgegevens --- gerechtelijke gegevens --- machtigingen op federaal niveau --- machtigingen op Vlaams niveau --- openbaarheidsregelgeving --- openbaarheid als principe --- artikel 32 Gw. --- procedureregels --- ontvankelijkheidsvereiste --- de belangvereiste in de wet van 11 april 1994 voor documenten van persoonlijke aard --- de belangvereiste in het decreet van 26 maart 2004 voor informatie van persoonlijke aard --- uitzonderingsgronden in het algemene openbaarheidsregime --- milieu-informatie --- de inroepbaarheid van de beperkingen op de openbaarheid van bestuur --- bevoegde persoon --- federale openbaarheidswetgeving --- Vlaamse openbaarheidswetgeving --- arbeidsrecht --- Artikel 17, 3° van de wet van 3 juli 1978 op de arbeidsovereenkomsten --- discretieverplichting --- geheim te houden informatie --- miskenning van de geheimhoudingsplicht --- miskenning van de discretieplicht --- Artikel 309 Sw. --- het misdrijf --- artikel 17 van de arbeidsovereenkomstenwet en artikel 309 van het Strafwetboek --- deontologische beperkingen --- beperkingen op het spreekrecht in het statuut van de Rijksambtenaren --- Artikel 10 in het Statuut van de Rijksambtenaren --- beperkingen ten aanzien van de vrijheid van meningsuiting van federale ambtenaren --- wettelijke geheimhoudingsplicht --- loyauteitsverplichting --- billijkheids- en doelmatigheidsaspecten --- kwaliteitsvereisten van de verstrekte informatie --- beperkingen op het spreekrecht in de statutaire rechten en plichten van politiediensten --- wet op het politieambt --- deontologische code van de politiediensten --- beperkingen op het spreekrecht in het Algemene Principes-KB --- APKB --- beperkingen op het spreekrecht in het Vlaams personeelsstatuut --- beperkingen op het spreekrecht in het Vlaams Provincie-, Gemeente- en OCMW-decreet --- spreekplicht en spreekrechten in combinatie met zwijgplichten --- burgerlijke aangifteplicht --- specifiek meldingsrecht met betrekking tot personen in een kwetsbare situatie --- hulpverleningsplicht in artikel 422bis Sw. --- algemene wettelijke spreekverplichtingen voor ambtenaren --- deontologische spreekverplichtingen --- verplichting tot het delen van informatie --- deontologische meldingsplichten voor politieambtenaren --- meldingsplicht voor onregelmatigheden --- klokkenluidersregeling --- meldingsplicht voor onregelmatigheden in het federaal statuut --- meldingsplicht voor onregelmatigheden van toepassing op Vlaamse ambtenaren --- bescherming van klokkenluiders --- de Vlaamse klokkenluidersregeling --- meldingsplicht voor onregelmatigheden van toepassing op het personeel van de Vlaamse provincies, gemeenten en OCMW's --- spreekrecht en zwijgplicht --- plicht tot gereserveerdheid --- discretieplicht, loyauteit en gereserveerdheid van de ambtenaar --- invloed van het ambtsgeheim op het spreekrecht --- invloed van de loyauteitsverplichting op het spreekrecht --- neutraliteit --- actieve openbaarheid --- voorlichting en andere informatieverplichtingen --- wet van 11 april 1994 --- voorlichtingsbeleid --- auteursrechtelijk beschermd werk --- decreet van 26 maart 2004 --- uitzonderingsgronden van de passieve openbaarheid van bestuur --- communicatieambtenaar --- wegwijs- en eerstelijnsinformatie --- passieve openbaarheid --- openbaar onderzoek --- dienstverlening --- passieve openbaarheid van bestuur --- algemene kwaliteitsnormen voor overheidscommunicatie --- spreekrecht en -plicht als ambtenaar tegenover de pers --- de beginselen van de wet van 8 december 1992 --- doelbinding --- de klachtenbehandelaar --- spreekrecht van de ambtenaar als privépersoon

Listing 1 - 3 of 3
Sort by