Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Sociology of policy --- Public administration --- openbaar bestuur --- illegalen --- migrantenbeleid --- ziekteverzuim --- milieubeleid --- #SBIB:35H400 --- #SBIB:35H412 --- #SBIB:35H414 --- 32 --- 340.13 --- 35.07 --- #A0003A --- 404 Bestuurskunde --- Politiek 32 --- Regionale economie 332.1 --- 35 --- 325 --- 331.8 --- 504 --- Beleid: algemeen --- Beleidscyclus: vaststelling, besluitvorming --- Beleidscyclus: uitvoering --- overheidsadministratie - bestuursorganisme - administratieve overheid --- Yearbooks --- Hulpwetenschappen --- politieke wetenschappen --- politieke wetenschappen. --- Politieke wetenschappen.
Choose an application
In dit werkstuk analyseren de auteurs in detail de regels in zake de toekenning, de samenstelling en het beheer van aanvullende pensioenen ten voordele van contractueel personeel in de overheidssector. Het wettelijk pensioen van een in de overheidssector benoemd ambtenaar ligt hoger dan dat van zijn contractuele collega die bij dezelfde werkgever van openbaar recht tewerkgesteld is. Niet zelden stellen we vast dat voor een zelfde functie en voor een identieke loopbaan het statutaire pensioen in de overheidssector meer dan het dubbele bedraagt van dat van een loontrekkende. Als dit verschil al niet jurisdisch bestempeld kan worden als een onwettige discriminatie, dan vindt de maatschappij van vandaag dit in elk geval niet of niet meer kunnen. In bepaalde segmenten van de overheidssector bestaat meer en meer de tendens naar een contractuele tewerkstelling in plaats van onder statutair regime. Deze trend maakt het contrast op een nog veel grotere schaal dan vroeger zichtbaar en tastbaar. Vandaar het idee om een 2de pijler voor de contractuelen van de overheidssector op te bouwen die moet toelaten deze kloof te overbruggen. Hervormingen van bestaande pensioenstelsels voor loontrekkenden, zelfstandigen en statutair personeel staan reeds lang op de politieke agenda, maar we wachten nog steeds op de fundamentele basishervorming. Niettemin moeten de werkgevers uit de overheidssector die een aanvullend pensioen toekennen aan de contractuelen ondertussen rekening houden met de bestaande regelgeving. In het eerste deel van dit boekje bekijken de auteurs de prudentiële regels op het vlak van het beheer van de aanvullende pensioentoezegging. In een tweede deel wijden ze uit over de regels die in deze materie gevolgd moeten worden in het geheel van de openbare markten. Ten slotte nemen de auteurs in een derde deel de aspecten van het sociaal en arbeidsrecht van de WAP onder de loep.
BE / Belgium - België - Belgique --- 368.43 --- 658.324 --- 350.2 --- 09.01.b --- 368.436 --- 35.07 --- Ouderdomsverzekering. Voorbarige dood. Weduwen en wezen --- Pensioenen. Verzekeringen --- Overheidspersoneel --- Sociale verzekering ; België ; Pensioenen --- pensioenregeling, aanvullende - extra legaal pensioen - groepsverzekering - pensioensparen --- overheidsadministratie - bestuursorganisme - administratieve overheid --- Law of civil servants --- Social law. Labour law --- Personnel management --- overheid --- aanvullende pensioenen --- Aanvullende pensioenen. --- Pensioenen --- Overheidspersoneel.
Choose an application
Public administration --- Political sociology --- Comparative government --- 35.07 --- P100 --- Politique Politiek --- Organismes administratifs Overheidsorganisaties --- Société Maatschappij --- Science administrative Bestuurswetenschappen --- Economie Economie --- Comparative political systems --- Comparative politics --- Government, Comparative --- Political systems, Comparative --- Political science --- Administration, Public --- Delivery of government services --- Government services, Delivery of --- Public management --- Public sector management --- Administrative law --- Decentralization in government --- Local government --- Public officers --- overheidsadministratie - bestuursorganisme - administratieve overheid --- internationaal --- Comparative government. --- Public administration.
Choose an application
Le sentiment de « malaise dans la civilisation » n’est pas nouveau, mais il a retrouvé aujourd’hui en Europe une intensité sans précédent depuis la Seconde Guerre mondiale. La saturation de l’espace public par des discours économiques et identitaires est le symptôme d’une crise dont les causes profondes sont institutionnelles. La Loi, la démocratie, l’État, et tous les cadres juridiques auxquels nous continuons de nous référer, sont bousculés par la résurgence du vieux rêve occidental d’une harmonie fondée sur le calcul. Réactivé d’abord par le taylorisme et la planification soviétique, ce projet scientiste prend aujourd’hui la forme d’une gouvernance par les nombres, qui se déploie sous l’égide de la « globalisation ». La raison du pouvoir n’est plus recherchée dans une instance souveraine transcendant la société, mais dans des normes inhérentes à son bon fonctionnement. Prospère sur ces bases un nouvel idéal normatif, qui vise la réalisation efficace d’objectifs mesurables plutôt que l’obéissance à des lois justes. Porté par la révolution numérique, ce nouvel imaginaire institutionnel est celui d’une société où la loi cède la place au programme et la réglementation à la régulation. Mais dès lors que leur sécurité n’est pas garantie par une loi s’appliquant également à tous, les hommes n’ont plus d’autre issue que de faire allégeance à plus fort qu’eux. Radicalisant l’aspiration à un pouvoir impersonnel, qui caractérisait déjà l’affirmation du règne de la loi, la gouvernance par les nombres donne ainsi paradoxalement le jour à un monde dominé par les liens d’allégeance
Law --- Political science. --- State, The. --- Droit --- Science politique --- Etat --- Sociological aspects --- Political aspects. --- Aspect sociologique --- Aspect politique --- Political science --- State, The --- Political aspects --- 35.07 --- 34 --- overheidsadministratie - bestuursorganisme - administratieve overheid --- recht - wetgeving --- Law - Political aspects --- Legal theory and methods. Philosophy of law --- Gouvernance. --- Droit et politique. --- Philosophie. --- Méthodes statistiques. --- Anthropologie politique. --- Gouvernement (science politique). --- Justice sociale. --- Recherche quantitative. --- Science politique. --- political science. --- État. --- Aspect politique.
Choose an application
overheidsmanagement --- Public administration --- Business policy --- Organization theory --- Administration publique --- Overheidsbeleid --- 35.07 --- 35.073 <492> --- #SBIB:35H100 --- #SBIB:013.IEB --- 35.08 --- 35.07.008 <492> --- #A9411A --- Culture d'organisation Organisatiecultuur --- Management public Overheidsmanagement --- Science administrative Bestuurswetenschappen --- Organismes administratifs Overheidsorganisaties --- Changement Verandering --- overheidsadministratie - bestuursorganisme - administratieve overheid --- Economische en juridische positie van overheidsdiensten. Betoelaging, beheer van overheidsorganen. Management van overheidsorganen--Nederland --- Bestuurlijke organisatie: algemene werken --- 35.073 <492> Economische en juridische positie van overheidsdiensten. Betoelaging, beheer van overheidsorganen. Management van overheidsorganen--Nederland --- Netherlands --- Handbooks, manuals, etc.
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|