Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In dit werk koppelen de auteurs 2 dynamische ontwikkelingsmodellen aan elkaar: het kernkwadrant en het enneagram. Het enneagram is een model dat 9 persoonlijkheidstypen en hun onderlinge interacties beschrijft. Dit eeuwenoude model vindt volgens overlevering zijn oorsprong in het Midden-Oosten. Elk van de 9 typen heeft zijn eigen strategie die succes geeft en ook belemmeringen met zich mee brengt. De typen verschillen van kernkwaliteiten, in wat ze nastreven, in waar ze hun aandacht op richten, in wat ze vermijden en in wat ze in zichzelf willen ontwikkelen. De kracht van het enneagram ligt in groeiend zelfinzicht in het karakter van mens en organisatie. Het kernkwadrant geeft inzicht in de samenhang tussen iemands kernkwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie. Het gaat hierbij vooral om het vinden van de balans tussen kernkwaliteit en uitdaging. De waarde van het kernkwadrant ligt in het ontdekken van de samenhang tussen onze kracht en onze zwakte, hoe goed en kwaad in elkaars verlengde liggen. Hierin is het eeuwenoude principe van het Yin-Yang denken terug te vinden
Personnalité Persoonlijkheid --- 417.1 --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- persoonlijkheidsleer --- psychologie (gez) --- Psychologie --- Persoonlijkheidsleer --- Enneagram --- Kernkwadranten --- Kernkwadrant --- Man --- Volwassene --- Developmental psychology --- personeelsmanagement --- enneagram --- management --- organisatiepsychologie
Choose an application
Adolescence is a period which encounters the occurrence of profound physical changes and the challenge of a rich developmental process. Some adolescents go through this phase very smoothly, but others experience it as difficult and threatening.Taken from different perspectives, beneficial and aversive influences of experiencing conflicts in the developmental stage of adolescence and related issues will be highlighted, e.g. what is the meaning of conflict in adolescence and how is conflict involved in the relationships with parents and peers? Also some serious behavioral problems in adolescents, which can become very prominent in this stage, like alcohol abuse, conduct disorders, eating disorders and suicidal behaviour will be discussed. On the one hand, these behavioural problems may be seen as symptoms of conflicts in other areas of the developmental and psychosocial functioning of adolescents, but on the other hand they may produce new conflicts in the growth and life of the youngsters involved. The book concludes with a debate between two prominent Dutch researchers on the psychosocial conditions of Dutch youth. This publication is especially appropriate for those who deal clinically as well as scientifically with development and developmental problems of adolescents.
Adolescent psychology --- Conflict (Psychology) in adolescence --- Adolescence --- Adolescents --- Conflit chez l'adolescent --- Congresses. --- Congresses --- Psychologie --- Congrès --- Ontwikkelingspsychologie --- pubertijd en adolescentie --- 416.1 --- jeugdproblematiek (gez) --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- psychologie (gez) --- sociale psychologie (gez) --- pubertijd en adolescentie. --- Pubertijd en adolescentie. --- Congrès
Choose an application
Ontwikkelingspsychologie bespreekt de volledige jeugd en de adolescentie. Het is een uitgebreide introductie: het presenteert basistheorien en onderzoeksbevindingen en belicht tegelijkertijd huidige toepassingen in de praktijk. De opzet van het boek is chronologisch: per levensperiode (prenataal, babytijd, peuter- en kleutertijd, lagereschooltijd en adolescentie) worden steeds achtereenvolgens de fysieke, cognitieve en sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling gepresenteerd. Het boek is rijkelijk voorzien van didactische kenmerken. Hieronder is een kort overzicht opgenomen. Deze didactische kenmerken maken het boek niet alleen heel levendig en interessant, maar ze leggen steeds de link naar de beleveniswereld van de student en ontwikkelingen in de maatschappij. Hierdoor wordt het zelfs voor studenten een aantrekkelijk boek om aan te schaffen en nog jaren in de kast te houden! Didactische kenmerken van dit boek - Vooruitblik - Videolinks - Samenvatting - Kritische doordenkvragen - Belangrijkste termen en begrippen - Overbruggingen, verbindingen tussen verschillende levensfasen - Werken aan de ontwikkeling van kinderen, professionals aan het woord - Van onderzoek naar praktijk, bijvoorbeeld bij het opvoeden van kinderen - Prologen, persoon of situatie relevant aan het onderwerp van het hoofdstuk - Diversiteit in ontwikkeling, aandacht aan culturele verschillen en multiculturele samenleving - Ontwikkelingspsychologie in de praktijk, toepassingen van ontwikkelingspsychologie in het dagelijks levenInhoudsopgave DEEL I De ontwikkeling van het kind 1 Een inleiding in de ontwikkeling van het kind 2 Theoretische perspectieven en onderzoek 3 Het begin van het leven 4 De geboorte en het pasgeboren kind DEEL II De babytijd 5 De fysieke ontwikkeling in de babytijd 6 De cognitieve ontwikkeling in de babytijd 7 De sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de babytijd DEEL III De peuter- en kleutertijd 8 De fysieke ontwikkeling in de peuter- en kleutertijd 9 De cognitieve Ontwikkeling in de peuter- en kleutertijd 10 De sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de peuter- en kleutertijd DEEL IV De schooltijd 11 De fysieke ontwikkeling in de schooltijd 12 De cognitieve ontwikkeling in de schooltijd 13 De sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de schooltijd DEEL V De adolescentie 14 De fysieke ontwikkeling in de adolescentie 15 De cognitieve ontwikkeling in de adolescentie 16 De sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de adolescentie
Ontwikkelingspsychologie. --- ontwikkelingspsychologie --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- psychology --- psychologie --- adolescentenpsychologie --- baby psychologie --- schoolleeftijd --- 416 --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- 159.98 --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- 159.92 --- Psychologie --- Overzicht --- Man --- Volwassene
Choose an application
The making and breaking of affectional bonds, is een verzameling vlot geschreven en rijk geïllustreerde lezingen die John Bowlby voor een breed publiek over zijn theorie heeft gehouden. Het boek geeft in kort bestek Bowlby's belangrijkste gedachten weer over de wijze waarop mensen in iedere leeftijdsfase liefdevolle banden met anderen aankopen en welke gevolgen het verbreken of ontbreken ervan heeft. De nadruk ligt sterk op de psychiatrische en therapeutische aspecten van zijn theorie over gehechtheid (attachment). Traditionele psychoanalytische stellingen over de functie van liefdevolle bindingen gedurende de gehele levensloop worden bijgesteld en op een moderne leest geschoeid. De therapeutische consequenties van deze nieuwe inzichten worden uitgebreid toegelicht, mede aan de hand van Bowlby's eigen klinische ervaringen als psychiater verbonden aan de Engelse Tavistock Kliniek. De lezingen bestrijken een periode van 20 jaar (1956-76) waarin Bowlby's ideeën over de rol van ge hechtheidsrelaties hun definitieve vorm kregen. Als zodanig kan dit boek een intellectuele autobiografie genoemd worden, die de ontstaansgeschiedenis van zijn magnum opus over 'Attachment and Loss' belicht.
Gehechtheid(stheorie) (attachment, Bowlby, hechtingstheorie, moeder-kind relatie) --- Verbondenheid --- Verliesverwerking --- Hechting (gehechtheid) --- Psychoanalyse --- Klinische beschouwingen. --- #GBIB:IDGP --- 159.922.7 --- 159.922.8 --- 159.942 --- Kinderpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- 416.1 --- ontwikkelingspsychologie (gez)
Choose an application
Het woord "kleine" in de titel is heel bewust gekozen door Kohnstamm: ze maakt hiermee duidelijk dat dit boek gaat over kinderen, kleine kinderen, afhankelijk van het onderwerp maximum 8 jaar oud. Je maakt dus kennis met een heel uitgebreid pakket: je begint bij de baby maar ziet hem of haar ook opgroeien tot een kind dat zijn of haar plaats zoekt in de groep, en dat zie je duidelijk aan de inhoudstafel: ontwikkeling van een baby, ontwikkeling van zintuigen, ontwikkeling van lichaamsbeheersing, hoe leren kinderen, van afhankelijkheid via aanhankelijkheid naar zelfstandigheid, bouwstenen van de persoonlijkheid, zelfbewustzijn en zelfkennis, de plaats in de kinderrij, kinderangsten, gewetensvorming, agressie, seksuele ontwikkeling, fantasie, ontwikkeling van het spelen, kindertekeningen, taalontwikkeling, verstandelijke ontwikkeling en sociale ontwikkeling komen aan bod. Dit is geen leerboek, geen handboek, is bedoeld als hulpmiddel om studenten te helpen structuur te krijgen in de materie en het verband te zien tussen verschillende facetten van de ontwikkeling. Daar is de auteur in ieder geval in geslaagd: vijf drukken op twee jaar tijd, daar zullen vele auteurs jaloers op zijn.
Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie: kinderen --- Ontwikkelingspsychologie ; baby's --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Ontwikkelingspsychologie ; peuters --- 416.23 --- Kinderpsychologie --- #GSDBP --- ontwikkelingspsychologie --- pedagogische psychologie --- Developmental psychology --- Educational psychology --- Agressie (geweld, woede) --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Seksualiteit en jongeren / kinderen --- Spel --- kinderpsychologie --- 416.1 --- Kindertekeningen --- Taalontwikkeling --- 159.987 --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- ontwikkelingspsychologie (gez)
Choose an application
Dit boek is bedoeld om mensen die met opvoeding bezig zijn weer te laten vertrekken van hun eigen mening, vanuit hun eigen gevoel en persoonlijkheid. Door de voorbeelden en oefeningen is dit, vooral op de praktijkafgestemde boek, ook bruikbaar om de eigen visie op opvoeding concreter te maken en hierover van gedachte te wisselen met andere ouders en opvoeders (boekcover)
Opvoeding. --- Rogeriaanse therapie. --- Educational sciences --- opvoeding --- 433.6 --- kinderpsychologie (gez) --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- #GBIB:IDGP --- 416 --- 433.1 --- cliëntgericht werken --- pedagogiek --- pedagogische relaties --- 440 --- opvoeden (ler) --- 37.013 --- Basisbehoeften --- Gezin --- Hulpverlening --- Kinderen --- Opvoeding --- Rogeriaanse therapie --- Waarneming --- opvoedkunde --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- Opvoedingsstijlen --- Educational sciences. --- Erziehung. --- Opvoedingsmethoden. --- opvoeding.
Choose an application
Psychologie van de levensloop schetst de belangrijkste ontwikkelingen van de levensloop van de mens. In de traditionele ontwikkelingspsychologie wordt vaak te eenzijdig de nadruk gelegd op de ontwikkeling van het kind. In dit boek komen alle stadia van de menselijke ontwikkeling aan bod: vanaf het prille begin in buik van de moeder, de verschillende fasen in de ontwikkeling van het kind tot de verschillende ontwikkelingsstadia in het leven van de volwassene.Psychologie van de levensloop is een herziene uitgave van het eerder bij Acco verschenen boek De levensloop van de mens. Bij de samenstelling van het boek werd de grootste zorg besteed aan de praktische bruikbaarheid en aan de helderheid en de vlotte leesbaarheid van de tekst. Men vindt in het boek de belangrijkste theoretische inzichten uit het vakgebied, maar die worden telkens geïllustreerd met zeer herkenbare voorbeelden uit het alledaagse leven. (Bron: covertekst)
Ontwikkelingspsychologie. --- Psychologie. --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- 112089.jpg --- 159.98 --- 416 --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- 416 )* ONTWIKKELINGSPSYCHOLOGIE --- #KVHB:Levensfasen --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- adolescenten --- kleuters --- levensloop --- levenslooppsychologie --- 159.922 --- Omgevingsfactoren --- Ontwikkelingsfases --- Ontwikkelingspsychologie --- Persoonlijkheid --- Waarneming --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- departement Gezondheidszorg --- Erikson --- Freud, Sigmund --- Piaget, Jean --- prenatale ontwikkeling --- baby --- peuters --- lagere schoolkind --- adolescentie --- volwassenheid --- Psychologie --- Levenskwaliteit --- 159.922.6 --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop --- Man --- Volwassene
Choose an application
Wat zijn binnen onze cultuur de meest voorkomende kenmerken van de adolescentiefase? Waarmee zijn jongeren vooral begaan? Wat zijn hun mogelijkheden op relationeel, moreel, cognitief en emotioneel gebied? Hoe komen deze mogelijkheden tot uiting in de zogenaamde 'identiteitscrisis' en de relaties met ouders, vrienden en in de (vaak speelse maar toch ernstige) liefdesrelaties?Op deze en andere vragen wordt hier een concreet antwoord gegeven. Een cruciaal punt daarbij is hoe de adolescentiefase doorwerkt op de verdere psychosociale ontwikkeling. Inzichten in de fundamentele transitie van de adolescentie naar de jong-volwassenheid zijn immers noodzakelijk om jongeren beter te begrijpen en te begeleiden.
Lerarenopleiding --- Ontwikkelingspsychologie --- Algemeen. --- Pubertijd en adolescentie. --- adolescenten --- Developmental psychology --- jeugdpsychologie --- 159.922.8 --- #GBIB:IDGP --- KVH-BOM --- 159.922.8 Psychologie van de adolescent --- Psychologie van de adolescent --- adolescentie --- #KVHB:Adolescentie --- #KVHB:Jeugdpsychologie --- adolescentiepsychologie --- psychologie --- 416.25 --- Ontwikkelingspsychologie: adolescenten --- Psychologie --- 159.987 --- afzonderlijke leeftijdsgroepen in de jeugdpsychologie - vanaf c. 13 jaar --- #gsdbP --- adolescentenpsychologie --- denkprocessen --- emotionele ontwikkeling --- moraalontwikkeling --- ontwikkelingspsychologie --- seksualiteit --- sociale ontwikkeling --- 416.1 --- kinderpsychiatrie (gez) --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- psychologie (gez) --- volwassenenpsychologie (gez) --- Vanaf c. 13 jaar --- Adolescenten --- Jeugd --- Lerarenopleiding : CVO --- Adolescent --- Man --- Volwassene --- Jongere
Choose an application
Instellingen voor kinderen of adolescenten worden de laatste jaren ernstig gevraagd. Ze evolueren duidelijk in therapeutische richting. Naast de ambulante hulpverlening biedt de residentiële voor moeilijk opvoedbare jongeren een mogelijke herstelkans. De realisatie hiervan is nochtans niet vanzelfsprekend. Om als therapeutisch instrument te fungeren moet binnen de instelling zelf een intern denk- en zoekproces op gang worden gebracht. Dit dient zowel aan te sluiten bij de onmiddellijke praktijkervaring als bij de inzichten die de menswetenschappen ons heden aanreiken. In dit boek worden de resultaten van een dergelijk zoeken naar voren gebracht. Dit zijn geen dogmatische stellingen maar thema's of centrale vragen die in elke instelling leven. De band met de onderliggende praktijk is overal aanwezig en wordt voelbaar gemaakt aan de hand van talloze klinische voorbeelden. Ook worden enkele duidelijke lijnen getrokken. Het uitgangspunt van deze studie is de overtuiging dat de therapeutische mogelijkheden van een instelling vooral bepaald worden door de kwaliteit van de dagelijkse ervaringen, het zogenaamd residentieel klimaat. Wat kan, van hieruit gezien, de basisoriëntatie van de behandeling zijn. Smis gaat uit van de opvatting dat het kind de kans moet krijgen zich voluit te tonen zoals het is. Geleidelijk aan zal het zijn problematiek in relatie tot de hulpverlener brengen. Hoe deze laatste hierop reageert is van centraal belang. In deze zin kent de behandeling een procesmatig verloop. Het is onmogelijk van buitenuit te bepalen welke weg de behandeling zal volgen. Toch zien we vaak momenten van afsluiting, anonimiteit en groeiend verweer vooraleer eerste stappen worden gezet in de richting van opening en ontmoeting. Deze basisopvatting werkt Smis verder uit. Hij situeert enkele valkuilen en die het behandelingsproces kunnen verstoren. Hij gaat in op de methodische uitwerking via groeps- en individuele benadering.
Medische psychologie --- Kinderpsychiatrie. --- Educational sciences --- residentiële hulp --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- Educational psychology --- Personality development --- orthopedagogiek --- LOM (leer- en opvoedingsmoeilijkheden) --- groepsbegeleiding --- moeilijk opvoedbare jongeren --- residentiële jeugdzorg --- opvoeders in de inrichting --- gedragsstoornissen --- gedragstherapie --- psychotherapie --- 468 --- pedagogiek --- 362.741 --- Kinderpsychiatrie (psychiatrie (kinder)) --- Moeilijk opvoedbare jongeren (zeer moeilijk opvoedbaar) --- Opvoeding --- Psychotherapie --- Residentiële jeugdhulpverlening (gemeenschapsinstelling) --- Sociaal verwaarloosde adolescenten --- 460 --- gedragsstoornissen (gez) --- kinderpsychiatrie (gez) --- kinderpsychologie (gez) --- moeilijke patiënt (gez) --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- 364.046 --- Begeleiding --- Kinderen --- Residentiële therapie --- Gedragsstoornissen: kinderen --- Moeilijk opvoedbare kinderen --- Randgroepjongeren --- Residentiële jeugdzorg --- bijzonder onderwijs --- 376 --- 362.74 --- Gemeenschaps- en Inrichtingsopvoeding --- Opvoedingsproblemen --- Residentiële zorg --- Methodiek --- Opvoeding en onderwijs --- Uithuisplaatsing --- Jeugd --- Kind --- Opvoedingsprobleem --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- Jongere
Choose an application
Portfolio in de verpleegkunde is primair geschreven voor studenten, opleiders, beroepsbeoefenaren en beleidsmakers in de verpleegkunde. Vanwege het brede perspectief van waaruit het portfolio bekeken wordt, is het boek ook geschikt voor andere disciplines in de gezondheidszorg en welzijn.
Nursing. --- portfolio's --- verpleegkunde --- verpleegkundige opleiding --- 613.2 --- 450.46 --- 489.4 --- 613.3 --- ICT --- competentiegericht onderwijs --- gezondheidszorg --- hoger onderwijs --- levenslang leren --- onderwijs --- 616.083.9 --- Verpleegcompetenties --- Verpleegkundige opleiding --- 616.083 ) Rapporteren --- competenties --- evaluatie --- evalutie-instrumenten --- competenties (beroepsbekwaamheid) --- diabetesverpleegkunde --- medische beeldvorming --- reflectie --- stagebegeleiding --- verpleegkundige interventies --- portfolio --- Nursings --- verpleegkunde - inleidingen --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Beroep en opleiding --- Portfolio --- Verpleegkunde --- Opleiding. --- Nursing --- Portfolio ; verpleegkunde --- Onderwijs --- Didactisch proces --- Integrale kwaliteitszorg --- Onderwijsmethoden --- 484 --- 613.3 Beroep en opleiding --- didactisch proces --- leermethoden --- studentenbegeleiding --- 616.083.37 --- Stagebegeleiding --- automatisering (gez) --- Verpleegkundig beroep --- evaluatie (gez) --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- verpleegkundige opleiding (gez) --- Onderwijsmethode --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|