Narrow your search

Library

AP (3)

UCLL (3)

Arteveldehogeschool (2)

KBR (2)

KU Leuven (2)

PXL (2)

VIVES (2)

EhB (1)

Hogeschool Gent (1)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

More...

Resource type

book (4)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2018 (1)

2006 (1)

2004 (1)

2000 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Het verhaal van het kind : ontwikkelingspsychologie
Author:
ISBN: 9006955116 Year: 2006 Publisher: Utrecht ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek volgt drie kinderen, elk met een verhaal over zichzelf, in relatie tot zijn omgeving. Bij ieder verhaal worden diverse deelaspecten van de ontwikkelingspsychologie besproken. (Bron: covertekst)


Book
De levensloop van de mens : inleiding in de ontwikkelingspsychologie
Author:
ISBN: 9033438348 9789033438349 Year: 2000 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Terreinverkenning 2.De prenatale fase 3. De babytijd 4. De peuter 5. De kleuter 6. Het schoolkind 7. De adolescentie 8. De volwassenheid 9. De bejaarde volwassenheid


Book
De draad tussen cliënt en begeleider : emotionele ontwikkeling als inspiratiebron in de begeleiding van mensen met een verstandelijke beperking
Authors: --- ---
ISBN: 9789044136029 Year: 2018 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de hulpverlening aan personen met een verstandelijke beperking is het toepassen van thema's uit de ontwikkelingspsychologie erg bruikbaar gebleken. De ontwikkelingspsychologie als discipline is een basiswetenschap voor de begeleiding van personen met een verstandelijke beperking. Er zijn dan ook vele begeleiders in Nederland en Vlaanderen die zich inspireren aan de principes van het ontwikkelingsperspectief. Het is niet zozeer de kennis van de fase waarin iemand zich bevindt die belangrijk is. Belangrijker is wat men met deze kennis kan doen in de begeleiding van een cliënt. De draad is een metafoor voor hoe de verbinding tussen mensen groeit doorheen de verschillende ontwikkelingsstappen. Het is een poging om deze verbinding te verduidelijken bij personen met een verstandelijke beperking zodat ouders en begeleiders gemakkelijker het niveau van emotionele ontwikkeling kunnen vertalen naar hun handelen. Het is een begrippenkader dat begeleiders en ouders kan helpen om de emotionele ontwikkeling bij personen met een verstandelijke beperking te concretiseren en te vertalen. Welke draad je het best hanteert, hangt af van de fase in de ontwikkeling die je bij de cliënt herkent. We zetten de stap van ontwikkelingspsychologie naar ontwikkelingsorthopedagogiek, van 'Wat kan ik weten over de ontwikkeling?' naar 'Wat kan ik doen om mij in te voegen in deze ontwikkeling?' De metafoor van een draad wil helpen om bij de opvoeding of begeleiding de juiste afstemming te vinden, ook als die opvoeding of begeleiding moeilijk loopt. Waar zitten de draden van de cliënt? Met wie en op welke manier is hij verbonden? Welke zijn de intense contacten en welke zijn de oppervlakkige, inwisselbare contacten? Hoe gaat de cliënt met nieuwe mensen stap voor stap een relatie aan? Dit boek sluit nauw aan bij de producten van het project sen-seo. Meer info op www.sen-seo.be.


Book
Ontwikkelingspsychologische visies op jonge kinderen
Authors: ---
ISBN: 9026229054 Year: 2004 Publisher: Baarn Bekadidact

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vanuit pedagogisch oogpunt is het belang van de eerste levensjaren onbetwist. Een van de belangrijkste inzichten die de afgelopen decennia is gegroeid, is dat ontwikkeling sterk afhangt van de kwaliteit van de directe omgang én van de ontwikkelingsgeschiedenissen van de andere betrokkenen in de directe omgeving van het kind. De ideeën die een opvoeder heeft over wat ontwikkeling is, bepalen in sterke mate de manier waarop de opvoeder met kinderen omgaat. Opvoeders en leerkrachten kunnen dan ook niet zonder beelden van ontwikkelingsprocessen. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by