Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Het boek volgt drie kinderen, elk met een verhaal over zichzelf, in relatie tot zijn omgeving. Bij ieder verhaal worden diverse deelaspecten van de ontwikkelingspsychologie besproken. (Bron: covertekst)
060327.jpg --- Ontwikkelingpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie
Choose an application
1. Terreinverkenning 2.De prenatale fase 3. De babytijd 4. De peuter 5. De kleuter 6. Het schoolkind 7. De adolescentie 8. De volwassenheid 9. De bejaarde volwassenheid
Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie. --- Adolescenten. --- Baby's. --- Kinderen. --- Ouderen. --- Peuters. --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Psychologie van de individuele mens --- 416 --- Jeugdauteurs --- Jeugdliteratuur --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- #PBIB:2001.2 --- #PBIB:gift 2001 --- adolescenten --- bejaarden --- levensloop --- levenslooppsychologie --- ontwikkelingpsychologie
Choose an application
In de hulpverlening aan personen met een verstandelijke beperking is het toepassen van thema's uit de ontwikkelingspsychologie erg bruikbaar gebleken. De ontwikkelingspsychologie als discipline is een basiswetenschap voor de begeleiding van personen met een verstandelijke beperking. Er zijn dan ook vele begeleiders in Nederland en Vlaanderen die zich inspireren aan de principes van het ontwikkelingsperspectief. Het is niet zozeer de kennis van de fase waarin iemand zich bevindt die belangrijk is. Belangrijker is wat men met deze kennis kan doen in de begeleiding van een cliënt. De draad is een metafoor voor hoe de verbinding tussen mensen groeit doorheen de verschillende ontwikkelingsstappen. Het is een poging om deze verbinding te verduidelijken bij personen met een verstandelijke beperking zodat ouders en begeleiders gemakkelijker het niveau van emotionele ontwikkeling kunnen vertalen naar hun handelen. Het is een begrippenkader dat begeleiders en ouders kan helpen om de emotionele ontwikkeling bij personen met een verstandelijke beperking te concretiseren en te vertalen. Welke draad je het best hanteert, hangt af van de fase in de ontwikkeling die je bij de cliënt herkent. We zetten de stap van ontwikkelingspsychologie naar ontwikkelingsorthopedagogiek, van 'Wat kan ik weten over de ontwikkeling?' naar 'Wat kan ik doen om mij in te voegen in deze ontwikkeling?' De metafoor van een draad wil helpen om bij de opvoeding of begeleiding de juiste afstemming te vinden, ook als die opvoeding of begeleiding moeilijk loopt. Waar zitten de draden van de cliënt? Met wie en op welke manier is hij verbonden? Welke zijn de intense contacten en welke zijn de oppervlakkige, inwisselbare contacten? Hoe gaat de cliënt met nieuwe mensen stap voor stap een relatie aan? Dit boek sluit nauw aan bij de producten van het project sen-seo. Meer info op www.sen-seo.be.
Mentaal gehandicapten --- Ontwikkelingspsychologie --- hulpverlening --- Developmental psychology --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- ontwikkelingspsychologie --- mensen met een verstandelijke beperking --- emotionele ontwikkeling --- hulpverlening aan personen met een verstandelijke beperking --- PXL-Social Work 2020 --- graduaat orthopedagogie --- verstandelijke beperkingen --- methodisch handelen --- Emotionele ontwikkeling ; Gehandicapten. --- Mentaal gehandicapten ; Hulpverlening. --- Ontwikkelingpsychologie. --- orthopedagogiek
Choose an application
Vanuit pedagogisch oogpunt is het belang van de eerste levensjaren onbetwist. Een van de belangrijkste inzichten die de afgelopen decennia is gegroeid, is dat ontwikkeling sterk afhangt van de kwaliteit van de directe omgang én van de ontwikkelingsgeschiedenissen van de andere betrokkenen in de directe omgeving van het kind. De ideeën die een opvoeder heeft over wat ontwikkeling is, bepalen in sterke mate de manier waarop de opvoeder met kinderen omgaat. Opvoeders en leerkrachten kunnen dan ook niet zonder beelden van ontwikkelingsprocessen. (Bron: covertekst)
ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Educational psychology --- ontwikkeling van het kind --- 416.23 --- Dewey, John --- Erikson, Erik --- Kinderen --- Kohlberg, Lawrence --- Meervoudige intelligentie --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Piaget, Jean --- Vygotsky --- Jonge kinderen --- Kleuters --- Ontwikkeling van kinderen --- Ontwikkelingspsychologie --- Peuters --- 051100.jpg --- Ontwikkelingpsychologie ; kinderen --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot ca. 13 jaar --- Peuter --- Kleuter
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|