Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Vanuit de onderwijspraktijk worden heel wat vragen gesteld over zinvolle werkwijzen om onderzoekscompetenties bij leerlingen te versterken. Aan de hand van een praktijkgerichte en wetenschappelijke reviewstudie beogen de onderzoekers handvatten aan te reiken voor leerkrachten om het onderzoekend leren optimaal te ondersteunen in de klaspraktijk. Hiervoor staan de auteurs stil bij de resultaten van internationaal onderzoek naar de verschillende didactische benaderingen om onderzoekend leren bij leerlingen te stimuleren. Aandacht gaat hierbij uit naar de onderzochte effecten alsook de (rand)voorwaarden op het vlak van de onderwijsleeromgeving en de rol van leerkrachten en leerlingen hierin. Daarnaast gaan ze ook in op de vraag welke didactische ondersteuning voor welke leerlingen optimaal is wanneer leerlingen onderzoekend leren. De resultaten van dit onderzoek worden gedocumenteerd in een gebruiksvriendelijke rapportage voor verschillende doelgroepen, waarbij zowel aandacht wordt besteed aan conceptverheldering, methodieken voor het stimuleren van onderzoekend leren en verwijzingen naar good practices als aan een wetenschappelijke verantwoording van het reviewproces.
Didactic strategies --- ontdekkend leren --- didactiek --- probleemgestuurd leren
Choose an application
Buurtwandelingen. Wat gebuurt er bij jou? Je eigen buurt ontdekken. De realiteit zien, raken, proeven. Dieren en planten betrappen. Struinen door de schoolomgeving. Belangstelling borrelt op bij iedere stap. Verwondering bepaalt waar je stilstaat. Samen anders kijken, ingaan op vragen,zoeken naar betekenis. Het plezier van ontdekken. Levend leren! Doorspekt met praktijkvoorbeelden en mooi werk beschrijft dit boek in meer dan 200 bladzijden hoe je met buurtwandelingen aan het werk gaat: van kleuters tot en met tieners, in grote of kleine groepen. Je kijkt nooit meer op dezelfde manier naar gevels, leest opschriften aandachtig, bekijkt borden met verschillende brillen, gluurt naar vensterbanken ? Je wil niet meer zonder.https://www.freinetvereniging.eu/shop/?menu=shop&item=de_reeks
Freinetonderwijs --- Buurtwandelingen --- Buurt --- Schoolomgeving --- Didactic strategies --- Educational systems. Teaching systems --- Primary education --- ontdekkend leren --- wijken
Choose an application
Dit boek geeft een frisse blik op het werken met jonge kinderen. De Reggiopedagogiek biedt een inspirerende visie die in het boek gekoppeld wordt aan de alledaagse praktijk van de hedendaagse Nederlandse kindcentra: kinderopvang, kleuteronderwijs en buitenschoolse opvang.Met praktijkvoorbeelden laat auteur Inge van Rijn zien hoe pedagogisch medewerkers en leerkrachten worden uitgedaagd om met de Reggiopedagogiek aan de slag te gaan. Daarbij staan verwondering en ontdekkend leren voorop. Verplichte knutsels en strakke methoden worden opzij gelegd en medewerkers gaan samen met de kinderen op avontuur om ?honderd nieuwe werelden? te ontdekken, te verzinnen en te dromen. Deze ervaringen uit de praktijk worden steeds gekoppeld aan zeven thema?s uit de Reggiopedagogiek.Voor begeleiders en opleiders biedt dit boek een overzichtelijke introductie in de Reggiopedagogiek, vol prachtige voorbeelden uit de Nederlandse praktijk. Bij ieder hoofdstuk staan vragen waar ze direct mee aan de slag kunnen in de teams en op de opleidingen.Inge van Rijn studeerde pedagogiek en werkte lange tijd als pedagoog in de kinderopvang. Daarnaast gaf ze scholing aan medewerkers van kindcentra. Als ?schrijvende pedagoog? publiceert ze over pedagogiek en jonge kinderen. In 2020 verscheen haar boek Pedagogiek in de vingers.Bron: https://www.bsl.nl/shop/prachtige-pedagogiek-9789036829021
Pedagogie ; Reggio Emilia --- Educational systems. Teaching systems --- ontdekkend leren --- kinderen --- Pedagogiek --- Reggio Emilia (onderwijs) --- emancipatorisch onderwijs
Choose an application
Vrije tijd is belangrijk voor de ontwikkeling van elk kind. Het vrije-tijd-spel brengt op een speelse manier het gesprek over het belang van zinvolle vrijetijdsbesteding op gang. Het geeft ook een breed overzicht van het vrijetijdsaanbod en nodigt ouders uit om op zoek te gaan naar vrijetijdsbesteding die past bij hun kind. Laagdrempelige spelmethode voor Anderstalige & Nederlandstalige ouders met kinderen (3-18j.), (in de praktijk vaak ouders uit kansengroepen). Het spel informeert, sensibiliseert en stimuleert zowel ouders als organisaties over het belang van een zinvolle vrijetijdsbesteding (voor kinderen en ouders). Het is de bedoeling om spelenderwijs inzicht te krijgen in vrije tijd, het vrijetijdslandschap, de verschillende mogelijkheden al dan niet in organisatieverband en de daaraan gekoppelde verwachtingen of engagementen.
Sociology of leisure --- Didactics of sports and games --- ontdekkend leren --- vrijetijdsbesteding
Choose an application
Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- ontdekkend leren --- levend leren --- didactische werkvormen
Choose an application
Dingen om ons heen gebeuren volgens bepaalde ‘regels’: wetenschappelijke grondbeginselen. In dit boek staan tien gemakkelijke en verrassende experimenten die je helpen om enkele van die regels te leren kennen. Met speciale dank aan … een glas!
Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- ontdekkend leren --- wetenschappelijke proeven --- informatieve jeugdliteratuur --- wetenschap --- WO (wereldoriëntatie)
Choose an application
Kaarten om de nieuwsgierigheid van leerlingen aan te wakkeren en ze zo te stimuleren onderzoekend en ontwerpend te leren. Volgens Nozie is iedereen van nature nieuwsgierig. Die natuurlijke nieuwsgierigheid krijgt echter niet altijd voldoende ruimte. Nozie de nieuwsgierige wil helpen die ruimte te nemen. Nozie heeft 40 ideeën die de nieuwsgierigheid van kinderen wil prikkelen en meer aandacht wil geven. Het product is geschikt voor leerjaar 3 t/m 6. Nozie kan ingezet worden bij alle onderwerpen die in de klas behandeld worden. De leerlingen gaan met behulp van de Noziekaarten op een nieuwsgierige manier met dat onderwerp aan de slag. De kaarten zijn ontwikkeld door Onderwijs Maak Je Samen + Ontwerpen in de klas. Ondersteund door Expertisecentrum Wetenschap & Technologie Zuid-Holland (EWTZH) bron: onderwijsdatabank.nl
Didactics of primary education --- ontdekkend leren --- Didactics of social education --- lager onderwijs
Choose an application
Didactics of social education --- Didactics of Kindergarten --- Kindergarten --- ontdekkend leren --- cultureel erfgoed --- WO (wereldoriëntatie) --- archeologie
Choose an application
Waarom vallen je melktanden uit? Waarom krijg je tranen als je huilt? En waarom moet je eigenlijk windjes laten? Eerst geven kinderen antwoord op elke vraag. Daarna lees en zie je het echte antwoord. Ons lichaam zit wonderlijk in elkaar. Maar hoe werkt het? In deze serie zié je de antwoorden die normaal verborgen blijven.
Didactics of social education --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- ontdekkend leren --- informatieve jeugdliteratuur --- wetenschap --- WO (wereldoriëntatie) --- jeugdliteratuur
Choose an application
Hoe werkt een kraan? En hoe blijft het eigenlijk koel in de koelkast? Door middel van korte verhalen, gevolgd door gedetailleerde, informatieve pagina’s, leren kinderen alles over voorwerpen die ze elke dag zien en gebruiken. Alledaagse voorwerpen vol verwondering bekeken.
Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|