Listing 1 - 10 of 77 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Het pedagogisch project in het secundair onderwijs is enerzijds een dagelijks doorleefde realiteit binnen een bepaalde school en anderzijds ook een tekst, een document dat de school ter beschikking houdt bij gelegenheid van bijvoorbeeld een doorlichting door de inspectie. We leggen echter de nadruk in dit boek op de effectieve werking ervan, op zin en nut van zo'n project en op het dagelijks reilen en zeilen van de school als pedagogische instelling. Is het pedagogisch project van de school ook echt van elke leerkracht? Ligt hij/zij daar wakker van? In dit boek vindt u daarover een interview. Wordt het pedagogisch project van de school gedragen door heel de school? Vier scholen geven hun antwoord: een jezuïetencollege, een koninklijk atheneum, een steinerschool en een school ervaringsgericht leren. Welke zijn de kwaliteiten van teksten van koepels en van groepen scholen? Daarover wordt een kritische analyse gemaakt. (Bron: covertekst)
Choose an application
De Essais van Michel de Montaigne hebben in vier en een halve eeuw niets aan zeggingskracht en relevantie verloren. Dat concludeert historicus en schrijver Jeroen Lutters, die een inspirerend en toegankelijk boek schreef over Montaigne als pedagoog. Hoe word je een goede leraar? In ieder geval niet door een leerling gedachteloos informatie te laten stampen. Aan het prille begin van de moderne tijd waarschuwt Montaigne al voor een onderwijssysteem waarin leerlingen allemaal dezelfde geestdodende lesjes moeten volgen. Juist de verwondering en de creativiteit van zowel de leraar als de leerling zouden in het moderne onderwijs voorop moeten staan. Of zoals Montaigne het formuleerde: ‘Misschien kun je best geleerd zijn door alle geleerdheid die je bij een ander vindt, maar wijs kun je alleen maar zijn door de wijsheid die je uit jezelf haalt.’ De reis van Lutters langs de ideeën van Montaigne voert hem naar de torenkamer van het Château de Montaigne in het plaatsje Saint-Michel-de-Montaigne. Hier trok Montaigne zich vierhonderdvijftig jaar geleden terug uit het publieke leven om te werken aan zichzelf als een kunstenaar aan een sculptuur. In dit boek lezen we hoe wij dat allemaal kunnen doen.
Onderwijs --- Leren --- Onderwijsvisie --- Teaching --- onderwijsfilosofie
Choose an application
Choose an application
Verzameling uitspraken over nut en betekenis van onderwijs door de eeuwen heen, thematisch geordend en ingeleid door diverse onderwijskundigen.
Choose an application
Goed onderwijs bestaat in veel Nederlandse scholen. Goed genoeg onderwijs bestaat niet. De niveaus van de leerlingen verminderen in internationaal perspectief, de ongelijke kansen vormen een open wond en de leesprestaties zijn in landenvergelijkingen abominabel. Verbeteren van de school is geen optie, maar een opgave, telkens weer. De onderwijsinspectie stelt dat scholen met een uitgesproken visie zich hier positief onderscheiden. Weten waar je als school naartoe wilt, beschikken over een onderwijsvisie, is onontbeerlijk. Dit boek geeft daarvoor een praktische voorzet en biedt antwoorden op vragen als: • Wat is een onderwijsvisie? • Hoe kun je een goede onderwijsvisie voor je school ontwikkelen? • Wat helpt om een visie vitaal te maken en te vertalen in concreet handelen in school? Luc Greven over een vitale visie: “Visies op onderwijs zijn inhoudelijk vaak modegevoelig. Nu is ’eigenaarschap van leerlingen’ ernstig in de mode, eerder al ’het ontwikkelen van talenten’ en nog wat eerder ’het kind centraal’. Maar daar gaat dit boek niet over. Het behandelt minder die inhoud, als wel de vorming van de visie en de vertaling ervan in dagelijks handelen. Over hoe een visie overal in school vitaal kan worden en onderdeel van de onderwijspraktijk.” Een vitale visie voor school is inspirerend voor schoolleiders, intern begeleiders, schoolbestuurders en begeleiders van scholen die ondersteuning bij de ontwikkeling en realisatie van een visie willen. Het is deels handboek, deels stappenplan, maar vooral een portfolio met voorzetten en uitdagingen om in je school met visie aan de slag te gaan. Morgen!
School management --- schoolbeleid --- onderwijsstrategieën --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsvisie
Choose an application
89088030277
Onderwijs --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvisie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
De huidige onderwijssystemen slagen er niet meer in om alle jongeren die op de schoolbanken zitten, mee te nemen in een zinvol en effectief leerproces. Het onderwijs wordt uitgedaagd om nieuwe leerwegen te vinden zodat voltallige generaties de competenties kunnen ontwikkelen om in een snel evoluerende maatschappij te kunnen leven en werken. Autoriteit, leerprocessen en leermiddelen dienen dringend geënt op de nieuwe modellen. Levenslang leren, talentgerichte loopbaanmogelijkheden en flexibele inzetbaarheid zijn daarbij de kernbegrippen. Met dit inspirerend boek wil de auteur een extra stimulans bieden aan de cruciale transitie die ook in het onderwijs voorzichtig op gang komt. Hij heeft daarbij veel geloof en vertrouwen in de sterktes van ons onderwijs, de gedrevenheid, de motivatie en professionaliteit van de verantwoordelijken in onze scholen, de leidinggevenden, de leraars. (Bron: flaptekst)
Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvisie --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Research on teaching
Choose an application
In Wat echt telt neemt auteur Jan Heijmans de lezer mee op een inspirerende ontdekkingstocht naar ons toekomstige onderwijs. Wat echt telt vertrekt vanuit de grote uitdagingen voor onze samenleving en ons onderwijs. Complexe vraagstukken als gelijke kansen, segregatie, opbrengstgericht versus ontwikkelingsgericht, ontkoppeling van leven en leren en de verspilling van talent worden verkend en van een wenkend perspectief voorzien.Geïnspireerd door het gedachtegoed van Gert Biesta komt de auteur in Wat echt telt tot de conclusie dat kinderen en jongeren levensregie leren voeren de grote uitdaging is waar het onderwijs nu voor staat. Onderbouwd met de wijsheid van velen presenteert hij een helder denkkader voor toekomstig onderwijs. Sleutelbegrippen daarbij zijn leer-, link- en leefvermogen ontwikkelen waar het om de inhoud gaat ? en tijd, context en impact als dimensies die van belang zijn voor de vormgeving.Wat echt telt is een boek dat ons uitnodigt om na te denken over hoe onderwijs inclusiever en levensechter kan. Een boek dat gaat over de essentie van onderwijs, onze kaders en grenzen oprekt en ons uitdaagt om het samen nu ook echt anders te gaan doen. Zo werken we aan een hoopvol perspectief voor volgende generaties en de wereld.Wat echt telt is een prikkelende beschouwing over toekomstig onderwijs, die niet mag ontbreken in de boekenkast van leraren, leiders, opleiders en beleidsmakers in en om het onderwijs.https://shop.onderwijsmaakjesamen.nl/wat-echt-telt.html
Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsbeleid --- Ouderbetrokkenheid --- Relatie school - ouder --- Schoolontwikkeling --- Onderwijsinnovatie --- Onderwijsvisie
Choose an application
Onderwijsvisie --- Onderwijs en ondernemingen --- Hoger onderwijs en ondernemingen
Listing 1 - 10 of 77 | << page >> |
Sort by
|