Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
"Samen school maken" is een slogan die steeds vaker opduikt. Onderzoek toont aan dat participatie de kwaliteit van het schoolbeleid kan verhogen. Participatie betekent immers dat met de mening van de betrokken partijen rekening wordt gehouden en een gedeelde verantwoordelijkheid voor de gezamenlijke beslissingen ontstaat. Bij leerkrachten leidt participatie tot een verhoogde jobtevredenheid. Bovendien zijn er evidenties dat ouderparticipatie een positieve inpact op de studievooruitgang en leerwinst van het kind heeft. 'Samen school maken' is een slogan die steeds vaker opduikt. Onderzoek toont aan dat participatie de kwaliteit van het schoolbeleid kan verhogen. Participatie betekent immers dat met de mening van betrokken partijen rekening wordt gehouden en een gedeelde verantwoordelijkheid voor de gezamenlijke beslissingen ontstaat. Bij leerkrachten leidt participatie tot een verhoogde jobtevredenheid. Bovendien zijn er evidenties dat ouderparticipatie een positieve impact op de studievooruitgang en leerwinst van het kind heeft. Het toenemende belang van participatie in het Vlaamse onderwijs vertaalde zich in 2004 in een decreet dat de participatie van onder meer leerkrachten en ouders op school regelt. Het onderzoek waarover in dit boek gerapporteerd wordt, is er in geslaagd een instrumentarium te ontwikkelen om de participatie van leerkrachten en ouders in kaart te brengen op een wetenschappelijk verantwoorde wijze. Aan de hand van dit instrumentarium kunnen scholen die willen meestappen in het participatiedenken hun huidige situatie in kaart brengen. Ook de overheid kan hiermee nagaan welke gevolgen het decreet in de praktijk heeft. (Bron: covertekst)
Regen --- Buitenspelen --- School management --- onderwijsbeleid --- ouderparticipatie --- onderwijsparticipatie --- Lerarenopleiding --- Algemeen.
Choose an application
School management --- Levels of education --- onderwijsparticipatie --- onderwijsorganisatie --- Flanders
Choose an application
Ouders kunnen veel bijdragen aan het schoolsucces van hun kinderen. De stimulansen die hoger opgeleide ouders bieden, komen meestal in grote lijnen overeen met hetgeen de school verwacht. Maar lager opgeleide ouders en ook allochtone ouders hebben soms minder interesse in de schoolloopbaan van hun kinderen en beschikken meestal evenmin over de kennis en vaardigheden om hun kinderen op een vergelijkbare manier te stimuleren. Toch kunnne ook zij een bijdrage leveren aan schoolsucces door bijvoorbeeld school en diploma's belangrijk te vinden, door hun kinderen aan te sporen huiswerk te maken, enzovoort. Daarnaast lopen in Nederland en daarbuiten veel projecten om ouders toe te rusten met voldoende kennis en vaardigheden om hun kinderen inhoudelijk te helpen. De activiteiten die scholen ontwikkelen, spelen daarbij een belangrijke rol. In dit boek wordt een aantal projecten waarin leerkrachten, ouders en kinderen op een stimulerende wijze samenwerken, uitgebreid beschreven en geëvalueerd. Op grond daarvan worden aanbevelingen geformuleerd voor scholen en instellingen die dergelijke activiteiten willen opzetten. (Bron: covertekst)
School management --- lezen --- ouderparticipatie --- onderwijsparticipatie --- #KVHB:Ouderparticipatie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Onderwijsstimulering --- Experimentele psychologie --- psycholinguistiek --- psycholinguistiek. --- Psycholinguistiek. --- Basisonderwijs. --- Ouderparticipatie. --- School management. --- lezen. --- onderwijsparticipatie. --- ouderparticipatie.
Choose an application
Dit rapport laat gezinnen met jonge kinderen in armoede aan het woord. In opdracht van de Koning Boudewijnstichting voerde het Expertisecentrum Krachtgericht Sociaal Werk van de Karel de Grote-Hogeschool een kwalitatief onderzoek uit naar de beleving en de verwachtingen van autochtone en allochtone kansarme ouders met betrekking tot voorzieningen, begeleidingsinitiatieven en scholen voor kinderen in hun eerste levensjaren. Op basis van diepte-interviews met 31 respondenten en 2 focusgroepen, werd een analyse gemaakt van de redenen voor niet-gebruik, de positieve en negatieve ervaringen met scholen en voorzieningen en hun voorstellen tot optimalisering van de werking voor kwetsbare doelgroepen.
Social problems --- Social policy and particular groups --- kansarmoede --- leerlingenbegeleiding --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- ouderbegeleiding --- onderwijsparticipatie
Choose an application
School management --- Orthopedagogics --- schoolbeleid --- schoolorganisatie --- inclusief onderwijs --- inclusief beleid --- onderwijsvernieuwing --- onderwijsparticipatie
Choose an application
Betrokkenheid van ouders bij de schoolloopbaan van hun kind en samenwerking tussen school en ouders dragen bij aan schoolsucces. Maar hoe geef je dit vorm en hoe zorg je daarbij voor de balans tussen de regie van de leerling en de steun van de ouders? Samenwerken aan schoolsucces is het eerste boek dat daar specifiek voor het voortgezet onderwijs (vo) en middelbaar beroeps onderwijs (mbo) op ingaat en een gedegen aanpak biedt. Het is geschreven voor leraren- en sociale opleidingen en voor scholen in het vo en mbo. Deel A van Samenwerken aan schoolsucces biedt de onderbouwing (het 'waarom') voor het optimaliseren van ouderbetrokkenheid. Het bevat inzichten van actueel onderzoek en geeft de dagelijkse praktijk op scholen in vo en mbo weer. Samen leidt dit tot tien in de praktijk geteste succesfactoren voor het verbeteren van de samenwerking tussen school en ouders. Deel B (het 'hoe') geeft vele handvatten voor het vormgeven van die samenwerking in de vorm van praktijkinterventies zoals het voeren van kennismakingsgesprekken of interactief huiswerk, en quickscans. (Bron: flaptekst)
Ouderparticipatie ; onderwijs --- onderwijspsychologie --- leraren-ouders relatie --- leraren-leerling relatie --- Educational psychology --- samenwerking --- ouderparticipatie --- Ouderbetrokkenheid --- Schoolklimaat --- 732 Onderwijsparticipatie
Choose an application
Participatie in het onderwijs gaat over ‘onderzoek met en door leerlingen’ in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Het betreft onderzoek naar de visies die zij hebben op aspecten van hun leefwereld binnen, maar ook buiten de school of opleiding, zoals musea en bibliotheken. Het doel hiervan is hen te betrekken bij het begrijpen en vormgeven van omgevingen waarin zij leren. Dat gebeurt door hen daar zelf systematisch informatie over te laten verzamelen op basis waarvan zij aanbevelingen ter verbetering kunnen doen. Er wordt in dit boek onder andere antwoord gegeven op de vraag wat bedoeld wordt met ‘onderzoek met en door leerlingen’, waar dit idee vandaan komt en wat het belang ervan is. Eén en ander wordt geïllustreerd aan de hand van voorbeelden uit de reguliere en speciale onderwijspraktijk in Nederland en Australië. Ook worden concrete aanwijzingen gegeven aan de hand waarvan professionals aan de slag kunnen. De onderwijspraktijk staat hierbij centraal, maar de gepresenteerde ideeën zijn ook makkelijk te vertalen naar andere pedagogische contexten, zoals de jeugdhulpverlening en de zorg.
onderwijsparticipatie --- onderwijspraktijk --- onderwijsonderzoek --- actieonderzoek --- Research on teaching --- praktijkonderzoek --- participatie --- Onderzoekend leren --- Basisonderwijs --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- Leerlingenparticipatie --- Netherlands --- Onderwijsonderzoek --- Participatie --- Actieonderzoek --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijsmodellen --- Onderwijsmodel
Choose an application
Een toekomst voor talent – dat wil zeggen: alle talenten, van alle kinderen! De centrale boodschap van dit boek is, dat het aan onderwijs, ouders, overheid en ondernemers is om gezamenlijk te werken aan die toekomst, waarin alle talenten optimaal worden ontplooid en benut. Dat is niet alleen een maatschappelijk belang, dat ieder deelbelang overstijgt, het is zelfs een morele opdracht: onze kinderen hebben er recht op, dat die 4 O’s hen prikkelen, uitdagingen en ondersteunen – want de toekomst van economie, arbeidsmarkt en samenleving is aan hún talent!
onderwijsparticipatie --- Teaching --- talentmanagement --- onderwijsstrategieën --- ontwikkeling van het kind --- onderwijsorganisatie --- talenten --- didactiek --- Talenten --- #PBIB:+110.10 --- Begaafdheid --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Talentontwikkeling --- Gelijke onderwijskansen
Choose an application
Theoretisch en praktisch kader bij het implementeren van handelingsgerichte primaire onderwijs- en zorgwerkprocessen.
Sociology of education --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- Secondary education --- onderwijsbeleid --- onderwijsparticipatie --- leraren-leerling relatie --- lager onderwijs --- 37.01 --- Onderwijs ; theoretische beschouwingen --- Primary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Als (aanstaand) leerkracht in het primair onderwijs moet je van alles weten en kunnen. De actualiteit rond onderwijs en jeugdbeleid wijst uit dat het samenwerken met ouders een steeds grotere rol is gaan spelen in het werk van leerkrachten. Voor de ontwikkeling van kinderen is het goed als ouders betrokken zijn bij de school. Hoe kunnen leerkrachten die betrokkenheid op een positieve manier stimuleren?In dit boek wordt de competentie communiceren met ouders uitgewerkt. De theorie wordt in de eerste hoofdstukken duidelijk uiteengezet, waarbij de onderwerpen school en ouders, communiceren en gesprekken met ouders (en hun kinderen) behandeld worden. Uitgebreid wordt ingegaan op de ouderschapstheorie met als centrale vragen: wat is typisch voor ouders en hoe kunnen leerkrachten daar rekening mee houden? Communiceren met ouders en kinderen vraagt van de leerkracht een houding waarin afstemming en vertrouwen een grote rol spelen. Deze twee houdingsaspecten komen in het tweede deel naar voren. In de laatste hoofdstukken komen de vaardigheden aan bod: hoe voer je een gesprek met ouders, op welke wijze kan ook het kind worden betrokken bij deze gesprekken, welke interventies kun je daarbij toepassen en wat doe je als het samenwerken met ouders moeilijk wordt?Deze nieuwe druk is volledig geactualiseerd en bevat nieuwe voorbeelden en cases. Daarnaast is er meer aandacht voor het systeemgericht werken, het handelen vanuit een persoonlijke visie en ouder- en kindgesprekken. Er is een hoofdstuk toegevoegd over het voeren van kindgesprekken. https://www.boomhogeronderwijs.nl/onderwijs-en-opvoeding/100-11218_Professioneel-communiceren-met-ouders-en-kinderen-3e-druk
Communicatie --- Onderwijs --- Ouders --- Kind --- Ouderbetrokkenheid --- Relatie school - ouder --- Relatie leraar - leerling --- Ouderparticipatie --- Gesprekstechniek --- Conflict --- School management --- ouders-school relatie --- basisonderwijs --- communicatie --- onderwijsparticipatie --- onderwijsorganisatie
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|