Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Handelingsgerichte diagnostiek in het onderwijs : een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering
Authors: ---
Year: 2019 Publisher: Leuven Acco


Book
Samen : oudercontacten in ontwikkelingsgerichte scholen
Authors: ---
ISBN: 9789080925359 Year: 2009 Publisher: Alkmaar De Activiteit

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met deze brochure wil het Nederlandse centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs een aanzet geven om contacten en afstemming tussen ouders en school met elkaar te bespreken. Pedagogische afstemming tussen gezin en school wordt steeds essentiëler en de verschillen in achtergronden en gezinssituaties brengen mee dat men zich explicieter moet verdiepen in elkaars opvattingen over opvoeding. Voor ontwikkelingsgerichte scholen zijn oudercontacten noodzakelijk, omdat zij en ouders bepalend zijn in de ontwikkelings- en leermogelijkheden van de kinderen. In de brochure komen de volgende items aan bod: de fundamenten van oudercontacten of hoe kan worden gebouwd aan een goede communicatie en aan vertrouwen in elkaar, informatie aan ouders over de (ontwikkelingsgerichte) onderwijsaanpak, ouders meer en beter bij het onderwijs betrekken, activiteiten die de gezamenlijke betrokkenheid van ouders, school en buurt bij de opvoeding en het onderwijs bevorderen... Rond deze items worden voorbeelden gegeven, bronnen aangereikt en concrete middelen geboden die in de eigen school in te zetten zijn. De bijgevoegde cd-rom bevat Powerpointpresentaties en voorbeelden bij enkele hoofdstukken. Behandeling van de volgende items van oudercontacten in ontwikkelingsgerichte basisscholen: de fundamenten voor oudercontacten (hoe bouw je aan een goede communicatie en aan vertrouwen in elkaar?); informatie aan ouders over de onderwijsaanpak van de eigen school (de entree in de onderbouw, de overgang naar vervolgonderwijs en cruciale momenten tussen beide'; ouders betrekken bij onderwerpen die de pedagogische verantwoordelijkheid van hen en van leerkrachten aanspreken; en hen meer en beter bij het onderwijs betrekken. Tenslotte worden andere activiteiten beschreven die de gezamenlijke betrokkenheid van ouders, school en buurt bij de opvoeding en het onderwijs bevorderen. Op de bijgeleverde cd-rom staan voorbeelden en powerpointpresentaties over onder andere van spelen komt lezen en schrijven, portfolio, het onderwijs in de peutergroepen, onderbouw en bovenbouw, overzicht van leergebieden en het thema post.


Book
Ouderbetrokkenheid neXt : handboek voor mentoren in het voortgezet onderwijs
Author:
ISBN: 9789492525895 9492525895 Year: 2020 Publisher: Zoetermeer Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Is werken aan ouderbetrokkenheid in het voortgezet onderwijs wel nodig, aangezien leerlingen daar steeds zelfstandiger worden? Ja, zeker! aldus ouderbetrokkenheid-expert Peter de Vries. In zijn nieuwe boek licht hij toe dat het tijd is voor de volgende stap: ouderbetrokkenheid neXt. De Vries pleit voor een specifieke aanpak, een maatje groter (X).Naast relevante theorie geeft dit handboek vooral veel praktische handreikingen voor hoe je als mentor ouderbetrokkenheid concreet vormgeeft. Het gaat daarbij niet per se om veel, maar vooral om goed contact: constructief én effectief. De Vries staat stil bij vragen als:? Waar haal je de tijd vandaan om ouders meer te betrekken?? Ouders worden steeds mondiger, is juist wat afstand niet beter?? Hoe geef je gesprekken met ouders goed vorm?(https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/ouderbetrokkenheid-next-pica)


Book
Ouders en school : succesfactoren voor ouderbetrokkenheid
Author:
ISBN: 9789088503320 Year: 2012 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tegenwoordig is er geen discussie meer over de vraag of ouders betrokken moeten zijn bij de school en of aan ouders medezeggenschap toekomt. Dit wordt als een vanzelfsprekendheid beschouwd. Ouders en de school hebben een gezamenlijk belang, namelijk het zorgen voor optimale omstandigheden voor de ontwikkelingskansen, de schoolloopbaan en het welbevinden van de leerlingen. Er is een groeiende aandacht voor samenwerking van opvoeders thuis en op school, en voor de plichten van ouders als deelnemers in de samenleving. Goede contacten tussen school, ouders en buurt werken door in de kwaliteit van een school en de leerprestaties van de leerlingen. Succesfactoren voor het optimaal functioneren van vormen van ouderbetrokkenheid zijn:de wijze waarop betrokkenen een visie ontwikkelen in het met elkaar omgaan in het kader van het ouderbetrokkenheid;de mate waarin afspraken, procedures, overlegstructuren en verantwoordelijkheden duidelijk zijn;de mate waarin betrokkenen bereid zijn het samenwerkingsproces gezamenlijk aan te gaan;de vaardigheid waarmee de betrokkenen met elkaar omgaan.De vraag óf deze vier elementen elkaar stimuleren dan wel tegenwerken, wordt mede bepaald door de samenwerking met instellingen in de 'community' (buurt, wijk). In dit boekje praktische handvatten om de ouderbetrokkenheid te optimaliseren.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/114/onderwijs-algemeen/1572/ouders-en-school


Book
Wat werkt? : kenmerken van effectief basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789033491078 Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Heeft u zich al eens afgevraagd 'wat werkt' in het basisonderwijs? Welke kenmerken van scholen net zorgen voor hoge prestaties, een grote leerwinst en een hoog welbevinden van leerlingen? En of deze kenmerken zinvol zijn voor alle leerlingen?Dit boek biedt u een antwoord op deze en vele andere vragen omtrent de vraag 'wat werkt' in het basisonderwijs. Er zijn veel onderzoeksresultaten beschikbaar over kenmerken van effectief basisonderwijs. Tegelijkertijd is het moeilijk om in deze veelheid aan studies de bomen door het bos te zien. Daarom biedt dit boek u een overzicht van de belangrijkste kenmerken die een invloed hebben op de onderwijsuitkomsten van leerlingen. Naast een aantal kenmerken van het kind en de thuisomgeving, focust het boek voornamelijk op de invloeden van leerkrachten, de klas- en schoolpraktijk, het schoolbeleid en de bredere schoolcontext.


Book
Training van onderwijsgedrag
Authors: --- ---
ISBN: 9001669026 Year: 1976 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff


Book
Handelingsgerichte diagnostiek in het onderwijs : een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering
Authors: ---
ISBN: 9789033497933 903349793X Year: 2015 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handelingsgerichte diagnostiek (HGD) staat nog altijd volop in de belangstelling. Veel onderwijsprofessionals hebben HGD de afgelopen 15 jaar omarmd en het model heeft velen geïnspireerd bij het verbeteren van hun diagnostiek. De handelingsgerichte attitude waarbij de diagnost zowel wetenschapper als samenwerkingspartner is, spreekt hen aan. En leerlingen, leraren en ouders waarderen het zeer dat HGD hen betrekt in het diagnostisch proces.Sinds 2004, het jaar waarin het boek "HGD : een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering bij onderwijsleerproblemen" verscheen, is er veel gebeurd. Er is hard gewerkt met HGD in opleidingen, trainingen en de dagelijkse onderwijspraktijk. Dit heeft een schat aan ervaringen opgeleverd. Recente onderwijsresearch biedt eveneens waardevolle informatie over wat effectief is in het onderwijs en de ondersteuning van leerlingen, leraren en ouders. Er zijn ook recente ontwikkelingen in de visie op diagnostiek : Wat is functioneel en zinvol en wat niet? Bovendien is er het nodige veranderd in het onderwijsbeleid: handelingsgericht werken (HGW) heeft er een prominente positie in gekregen. De hoogste tijd voor een nieuwe versie van HGD. Daarbij is dankbaar gebruik gemaakt van de vele praktijkervaringen: dat wat werkte is verder uitgebouwd en dat wat niet werkte is veranderd.HGD sluit nu naadloos aan bij de zeven uitgangspunten en de werkwijze van HGW op school. Zo is er nu veel aandacht voor onderwijs/opvoedbehoeften van leerlingen en ondersteuningsbehoeften van leraren en ouders: wat hebben zij nodig om een doel te behalen? De leerling heeft bovendien een sterkere positie gekregen : ongeacht zijn leeftijd, participeert hij als mede-onderzoeker. Er is ook meer aandacht voor het – samen met de leraar – analyseren van diens aanpak, met als doel deze aanpak beter af te stemmen op wat de leerling nodig heeft. Ouderbetrokkenheid is nog meer onderdeel van HGD en het vergroten van onderwijsondersteunend gedrag van ouders is een speerpunt. Veel voorkomende valkuilen in diagnostische besluitvorming komen aan bod, evenals suggesties hoe deze te voorkomen. De strategiefase en integratie/aanbevelingsfase zijn vereenvoudigd, omdat deze te uitgebreid bleken voor de dagelijkse praktijk. Wetenschappelijke gegevens uit meta-analyses over goed onderwijs en effectieve interventies in het onderwijs zijn in verschillende fasen verwerkt. Dit alles maakt dit boek over HGD tot een geheel vernieuwde versie van het vorige boek.

Listing 1 - 8 of 8
Sort by