Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Pupil counseling. Pupil guidance --- Research on teaching --- Orthopedagogics --- Semiology. Diagnosis. Symptomatology --- implementatie --- onderwijsbetrokkenheid --- orthopedagogiek --- pedagogische psychologie --- inclusief onderwijs --- meetinstrumenten (psychologie) --- handelingsgericht onderzoek
Choose an application
Met deze brochure wil het Nederlandse centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs een aanzet geven om contacten en afstemming tussen ouders en school met elkaar te bespreken. Pedagogische afstemming tussen gezin en school wordt steeds essentiëler en de verschillen in achtergronden en gezinssituaties brengen mee dat men zich explicieter moet verdiepen in elkaars opvattingen over opvoeding. Voor ontwikkelingsgerichte scholen zijn oudercontacten noodzakelijk, omdat zij en ouders bepalend zijn in de ontwikkelings- en leermogelijkheden van de kinderen. In de brochure komen de volgende items aan bod: de fundamenten van oudercontacten of hoe kan worden gebouwd aan een goede communicatie en aan vertrouwen in elkaar, informatie aan ouders over de (ontwikkelingsgerichte) onderwijsaanpak, ouders meer en beter bij het onderwijs betrekken, activiteiten die de gezamenlijke betrokkenheid van ouders, school en buurt bij de opvoeding en het onderwijs bevorderen... Rond deze items worden voorbeelden gegeven, bronnen aangereikt en concrete middelen geboden die in de eigen school in te zetten zijn. De bijgevoegde cd-rom bevat Powerpointpresentaties en voorbeelden bij enkele hoofdstukken. Behandeling van de volgende items van oudercontacten in ontwikkelingsgerichte basisscholen: de fundamenten voor oudercontacten (hoe bouw je aan een goede communicatie en aan vertrouwen in elkaar?); informatie aan ouders over de onderwijsaanpak van de eigen school (de entree in de onderbouw, de overgang naar vervolgonderwijs en cruciale momenten tussen beide'; ouders betrekken bij onderwerpen die de pedagogische verantwoordelijkheid van hen en van leerkrachten aanspreken; en hen meer en beter bij het onderwijs betrekken. Tenslotte worden andere activiteiten beschreven die de gezamenlijke betrokkenheid van ouders, school en buurt bij de opvoeding en het onderwijs bevorderen. Op de bijgeleverde cd-rom staan voorbeelden en powerpointpresentaties over onder andere van spelen komt lezen en schrijven, portfolio, het onderwijs in de peutergroepen, onderbouw en bovenbouw, overzicht van leergebieden en het thema post.
School management --- onderwijsparticipatie --- onderwijsorganisatie --- oudercontact --- participatie --- allochtonen --- ouderavonden --- ouderbetrokkenheid --- ouders --- 458.1 --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Oudercontact --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Organisatie - Management --- Contains audio-visual material --- Relatie ouder - school --- Oudercontacten --- onderwijsbetrokkenheid --- ouders-school relatie --- leraren-ouders relatie --- basisonderwijs --- Relatie school - ouder
Choose an application
Is werken aan ouderbetrokkenheid in het voortgezet onderwijs wel nodig, aangezien leerlingen daar steeds zelfstandiger worden? Ja, zeker! aldus ouderbetrokkenheid-expert Peter de Vries. In zijn nieuwe boek licht hij toe dat het tijd is voor de volgende stap: ouderbetrokkenheid neXt. De Vries pleit voor een specifieke aanpak, een maatje groter (X).Naast relevante theorie geeft dit handboek vooral veel praktische handreikingen voor hoe je als mentor ouderbetrokkenheid concreet vormgeeft. Het gaat daarbij niet per se om veel, maar vooral om goed contact: constructief én effectief. De Vries staat stil bij vragen als:? Waar haal je de tijd vandaan om ouders meer te betrekken?? Ouders worden steeds mondiger, is juist wat afstand niet beter?? Hoe geef je gesprekken met ouders goed vorm?(https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/ouderbetrokkenheid-next-pica)
Social psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- zelfsturing --- schoolbeleid --- leraren-ouders relatie --- motivatie --- pedagogische psychologie --- autonomie --- ouderparticipatie --- sociale opvoeding --- Ouderbetrokkenheid --- Ouders --- Betrokkenheid --- Participatie --- Secundair onderwijs --- onderwijsbetrokkenheid --- oudercontact --- Gesprek --- ouderbetrokkenheid
Choose an application
Tegenwoordig is er geen discussie meer over de vraag of ouders betrokken moeten zijn bij de school en of aan ouders medezeggenschap toekomt. Dit wordt als een vanzelfsprekendheid beschouwd. Ouders en de school hebben een gezamenlijk belang, namelijk het zorgen voor optimale omstandigheden voor de ontwikkelingskansen, de schoolloopbaan en het welbevinden van de leerlingen. Er is een groeiende aandacht voor samenwerking van opvoeders thuis en op school, en voor de plichten van ouders als deelnemers in de samenleving. Goede contacten tussen school, ouders en buurt werken door in de kwaliteit van een school en de leerprestaties van de leerlingen. Succesfactoren voor het optimaal functioneren van vormen van ouderbetrokkenheid zijn:de wijze waarop betrokkenen een visie ontwikkelen in het met elkaar omgaan in het kader van het ouderbetrokkenheid;de mate waarin afspraken, procedures, overlegstructuren en verantwoordelijkheden duidelijk zijn;de mate waarin betrokkenen bereid zijn het samenwerkingsproces gezamenlijk aan te gaan;de vaardigheid waarmee de betrokkenen met elkaar omgaan.De vraag óf deze vier elementen elkaar stimuleren dan wel tegenwerken, wordt mede bepaald door de samenwerking met instellingen in de 'community' (buurt, wijk). In dit boekje praktische handvatten om de ouderbetrokkenheid te optimaliseren.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/114/onderwijs-algemeen/1572/ouders-en-school
School management --- Teaching --- leraren-ouders relatie --- ouders-school relatie --- #PBIB:+107.10 --- #KVHB:Ouderparticipatie --- #KVHB:Onderwijs --- Relatie ouder - school --- Ouders --- betrokkenheid --- 458.1 --- ouderparticipatie --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Organisatie - Management --- Onderwijsorganisatie --- Onderwijskunde --- Ouderparticipatie --- onderwijsbetrokkenheid --- Relatie school - ouder --- #KVHB:Onderwijs. --- #KVHB:Ouderparticipatie. --- Ouders. --- Relatie ouder - school. --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie). --- betrokkenheid. --- ouderparticipatie. --- Organisatie - Management.
Choose an application
onderwijsstructuur --- bedrijfsorganisatie --- communicatie --- onderwijsvernieuwing --- School management --- Netherlands --- Enseignement --- Onderwijs --- Opvoedkunde --- Pédagogie --- 371.014.3 --- #SBIB:316.334.1O230 --- Academic collection --- #C9202 --- 450.46 --- onderwijs --- 453 --- 454.3 --- onverwijsvernieuwing --- Onderwijshervorming. Onderwijsvernieuwing --(algemeen) --- Geplande onderwijsverandering --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvernieuwing. --- 450.4 ) Onderwijsvernieuwing --- onderwijsbetrokkenheid --- onderwijskunde --- onderwijsorganisatie --- 371.014.3 Onderwijshervorming. Onderwijsvernieuwing --(algemeen)
Choose an application
Heeft u zich al eens afgevraagd 'wat werkt' in het basisonderwijs? Welke kenmerken van scholen net zorgen voor hoge prestaties, een grote leerwinst en een hoog welbevinden van leerlingen? En of deze kenmerken zinvol zijn voor alle leerlingen?Dit boek biedt u een antwoord op deze en vele andere vragen omtrent de vraag 'wat werkt' in het basisonderwijs. Er zijn veel onderzoeksresultaten beschikbaar over kenmerken van effectief basisonderwijs. Tegelijkertijd is het moeilijk om in deze veelheid aan studies de bomen door het bos te zien. Daarom biedt dit boek u een overzicht van de belangrijkste kenmerken die een invloed hebben op de onderwijsuitkomsten van leerlingen. Naast een aantal kenmerken van het kind en de thuisomgeving, focust het boek voornamelijk op de invloeden van leerkrachten, de klas- en schoolpraktijk, het schoolbeleid en de bredere schoolcontext.
onderwijsbeleid --- onderwijsbetrokkenheid --- tevredenheid --- Teaching --- leraren-leerling relatie --- leermotivaties --- lager onderwijs --- Didactics of primary education --- Onderwijsbeleid ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- Academic collection --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Onderwijsbeleid --- onderwijseffectiviteit --- CIPO-model --- leeruitkomsten --- evidence-based onderwijs --- welbevinden --- leerwinst --- 474.2 --- Effectieve scholen --- Onderwijsbeleid --- schoolmanagement --- 473 --- onderwijsvernieuwing --- schoolbeleid --- basisonderwijs --- Onderwijsvernieuwing ; basisonderwijs --- Basisonderwijs --- Schoolbeleid --- Welbevinden --- Onderwijsstrategieën --- 373.3 --- Education [Elementary ] --- Aims and objectives --- Elementary school teaching --- Curricula --- PXL-Education 2015 --- onderwijskunde --- kwaliteitsaspecten --- Lager onderwijs --- Onderwijsonderzoek --- Schoolprestaties --- Kwaliteitszorg --- Cipo-model --- Onderwijsrendement --- Effectieve school --- Schoolprestatie --- Patiënt
Choose an application
onderwijsgedrag --- Teacher education. Teacher's profession --- Social psychology --- onderwijsonderzoek --- School management --- didactiek --- Teaching --- Formation professionnelle Beroepsopleiding --- Plans de formation Opleidingsplannen --- Formation des formateurs Vorming van de opleiders --- Stratégies (formation) Opleidingsstrategieën --- Onderwijsmethode --- Onderwijsstijlen --- 450.7 ) * ONDERWIJSOPLEIDING --- lerarenopleiding --- onderwijsbetrokkenheid --- 37.02 --- Feedback --- Gedrag --- Leraren --- Observatietechnieken --- Onderwijs --- Training --- Didactiek --- Academic Training --- Educational Technics --- Educational Techniques --- Pedagogy --- Teaching Methods --- Technics, Educational --- Techniques, Educational --- Training Activities --- Training Technics --- Training Techniques --- Activities, Training --- Educational Technic --- Educational Technique --- Method, Teaching --- Methods, Teaching --- Pedagogies --- Teaching Method --- Technic, Educational --- Technic, Training --- Technics, Training --- Technique, Educational --- Technique, Training --- Techniques, Training --- Training Activity --- Training Technic --- Training Technique --- Training, Academic --- Education --- methods. --- teaching, methods --- teaching, methods. --- Teaching, methods. --- methods --- Activity, Training
Choose an application
Handboek voor orthopedagogen en psychologen werkzaam in het onderwijs. Handboek voor orthopedagogen en psychologen werkzaam in het onderwijs.
Leer- en gedragsproblemen. --- handelingsgericht onderzoek --- onderwijsbetrokkenheid --- meetinstrumenten (psychologie) --- Orthopedagogics --- implementatie --- Educational psychology --- orthopedagogiek --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- pedagogische psychologie --- Research on teaching --- Semiology. Diagnosis. Symptomatology --- 464 --- Handelingsplannen --- Leerlingbegeleiding --- Leerproblemen --- Leerstoornissen --- Diagnostiek --- Orthopedagogiek --- diagnostiek --- leerlingenbegeleiding --- leerproblemen --- 464.9 --- diagnostiek (ler) --- 454.23 --- Kinderen met leerproblemen --- kinderen met leerproblemen --- Psychodiagnostics --- Learning disabled children --- PXL-Education 2015 --- onderwijsstrategie --- pedagogische diagnostiek --- zorgverbreding --- Onderwijs --- Kinderen --- inclusief onderwijs --- onderwijspsychologie --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Leerprobleem --- Diagnose --- Kind --- Handelingsplan --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Primary education --- Secondary education --- Handelingsgericht werken --- Leer- en gedragsproblemen
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|