Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek beschrijft de sociale ontwikkeling van kinderen van 4 tot 12 jaar. Het laat zien hoe de sociale ontwikkeling verloopt en hoe opvoeders die kunnen beïvloeden. Het boek is geschreven voor iedereen die werkt met schoolgaande kinderen, zoals leerkrachten, interne begeleiders, remedial teachers, schoolpsyhologien en professionals in de jeugdzorg. Ook is het geschikt voor iedereen die nog in opleiding is voor zulk werk, en natuurlijk voor ouders die geïnteresseerd zijn in de sociale ontwikkeling van hun schoolgaand kind.
Developmental psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics of social education --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- sociale ontwikkeling --- 433.4 --- sociale vaardigheden --- kinderen --- Sociale ontwikkeling --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling
Choose an application
Het M-decreet is voor de meeste scholen niet de eerste kennismaking met inclusief onderwijs. Ook in het verleden werden heel wat inspanningen gedaan om inclusief te werken. Het decreet biedt nu een duidelijk juridisch kader waarmee directeurs, leerkrachten en ondersteunend personeel aan de slag kunnen. En tegelijk geeft het erkenning aan de heersende goede inclusiepraktijken.Het boek Inclusie op school geeft achtergrond en tips over inclusief onderwijs en hoe dit vorm te geven. Doorheen het boek wordt de link gelegd met het M-decreet en wordt een aantal aspecten van inclusief onderwijs verder uitgediept. De school- en klaspraktijk is daarbij steeds de horizon. (bron: http://www.politeia.be)
Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- inclusief onderwijs --- buitengewoon onderwijs --- orthopedagogiek --- M-decreet --- 460.8 --- Inclusie --- Inclusief onderwijs --- onderwijsbeleid --- School management --- personen met een beperking --- inclusie --- m-decreet --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling
Choose an application
Autisme? En nu? is in eerste instantie bedoeld voor jeugdigen en jongvolwassenen met een autismespectrumstoornis met een normaal of hoger IQ, en hun ouders. Het boek geeft inzichten en alledaagse handvatten met betrekking tot autistische en bijkomende problemen, zoals: een laag zelfbeeld, angst, gedragsproblemen en ADHD-kenmerken? Ieder hoofdstuk is opgesplitst in paragrafen voor ouders en voor jongeren.
Orthopedagogics --- autisme --- Autism --- Treatment --- 462.4 --- orthopedagogiek --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- autisme spectrum stoornis --- communicatie (leesbaarheid) --- gedragsstoornissen --- #KVHB:Autisme --- autistische kinderen --- departement Gezondheidszorg 10 --- Autisme --- ADHD --- autismespectrumstoornis (ASS) --- autismespectrumstoornis --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Voor je ligt het eerste pedagogisch en didactisch handboek voor instructeurs, onderwijsassistenten en docenten in het beroepsonderwijs. Dit complete en praktische boek leert je doordacht te handelen in de onderwijspraktijk. Het gaat over gevarieerde aspecten van het beroep, zoals samenwerken met docenten en assistenten in een team, begeleiden van leerlingen of studenten, instructies geven, het overnemen van lessen, het vormen van studenten, het registeren van vorderingen. Het boek bevat praktische voorbeelden, casuïstiek en realistische opdrachten, uitgevoerd met tekeningen en kleurenfoto's.(Bron: www.lannoo.be)
Beroepsonderwijs ; didactiek --- Didactics of the technical, artistic and vocational education --- begeleiding --- didactiek --- pedagogiek --- SO (secundair onderwijs) --- Didactics --- Beroepssecundair onderwijs --- Nederland --- beroepsonderwijs --- 454 --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling
Choose an application
'Ik ben speciaal' is ontworpen om mee te werken: een kind, jongere of volwassene met autisme doorloop samen met een volwassen persoon de verschillende werkbladen. Aanvullingen, verbeteringen, suggesties van ouders, mensen met autisme en dienstverleners zijn verwerkt in deze tweede editie. De werkbladen worden digitaal aangeboden op cd-rom. Dat maakt het gebruikt op computer en in kleurversies mogelijk. (Bron: covertekst)
Autisme. --- Empowerment. --- Patiëntenvoorlichting. --- Zelfhulp. --- #KVHB:Autisme --- 462.4 --- Autisme --- Contains audio-visual material --- autisme --- psycho-educatie --- ontwikkelingsstoornissen --- orthopedagogiek --- werkbladen --- Autistische kinderen --- Psycho-educatie --- Zelfbeeld --- Orthopedagogics --- autistische kinderen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- D100678.jpg --- zelfhulp --- coping --- zelfhulptechnieken --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling --- Developmental psychology --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Dit boek is een grondig herwerkte versie en de auteurs hebben alle nieuwe wetenschappelijke inzichten in deze versie opgenomen. Op een vlot leesbare wijze zijn ze erin geslaagd om alle aspecten van ADHD te beschrijven. Eerst leggen ze uit wat ADHD is en welke de meest voorkomende oorzaken zijn. Opvallend is dat erfelijke factoren steeds meer gewicht krijgen. Waar er in de media vaak veel sprake is van voedselallergieën als een van de oorzaken van ADHD, gaan de auteurs daar op een erg genuanceerde en kritische manier mee om. In een volgend hoofdstuk wordt ingegaan op de vraag hoe je kinderen het best iets kunt aanleren. De auteurs spitsen zich vooral toe op het aanleren van gedrag. Het blijkt dat bij kinderen met ADHD bepaalde regels om gedrag te veranderen veel langer moeten aangeboden worden dan bij andere kinderen. Naast het aanleren van bepaald gedrag wijden de auteurs ook een hoofdstuk aan hoe je een kind bepaald gedrag het beste afleert. Ze doen dit aan de hand van sprekende voorbeelden. Ze geven aan dat dit hoofdstuk en het vorige in de eerste plaats bedoeld zijn voor kinderen met ADHD, maar dat ze eveneens van toepassing en nuttig zijn voor alle kinderen. Vervolgens komen de praktische adviezen aan bod. De auteurs geven tips uit hun jarenlange ervaring. Een aantal ervan zijn zo vanzelfsprekend geworden dat ze voor bijna elke stoornis in aanmerking genomen kunnen worden. Denken we maar aan structuur, orde, regelmaat, duidelijke gedragsregels enz.In het voorlaatste hoofdstuk zijn de auteurs het erover eens dat overbeweeglijke kinderen eensgezinde ouders nodig hebben. Dit is vandaag niet meer zo vanzelfsprekend, gezien de steeds maar wijzigende gezinssamenstellingen. De auteurs verwoorden het zeer goed: Als vader en moeder en andere voor het kind belangrijke volwassenen het niet met elkaar eens zijn over de aanpak, zullen ze er nooit in slagen een overbeweeglijk kind goed aan te pakken en op te voeden. In dat geval ontstaat dikwijls een helse driehoek die het probleem zeer verergert. Het laatste hoofdstuk is gewijd aan wat ADHD eigenlijk is. De kenmerken, de comorbiditeiten enz. komen hier uitgebreid aan bod. Ook vindt de lezer hun terecht kritische opmerkingen ten aanzien van het gebruik van medicatie. De auteurs wijzen ons op de voordelen, maar ook op mogelijke gevaren. Het boek wordt besloten met een handig zakwoordenboekje waarin een aantal veelgebruikte woorden worden verklaard.
Gedragsproblemen. --- Attention-deficit hyperactivity disorder --- ADHD --- kinderen --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 464 --- Leerproblemen --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Gedragsproblemen --- Hyperkinetische kinderen --- 113875.jpg --- ADHD ; kinderen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: ADHD) --- Opvoeding en onderwijs --- Kinderen --- Orthopedagogiek --- Hyperkinesie --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- hyperactiviteit --- gedragsstoornissen --- graduaat orthopedagogie --- PXL-Social Work 2020 --- Opvoeding --- Kind --- Gedragsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling
Choose an application
De eerste wijdverspreide wetenschappelijke beschrijving van autisme werd in 1943 gepubliceerd door Leo Kanner. Sindsdien heeft autisme een grote aantrekkingskracht uitgeoefend op onderzoekers en clinici uit diverse disciplines. Dit leidde tot vele duizenden publicaties en tot een schier eindeloze stroom van informatie op het internet. Het is niet eenvoudig om hierin je weg te vinden. Dit heeft tot gevolg dat de term autisme wel bij heel wat mensen bekend is, en te pas en te onpas wordt gebruikt, maar dat over diverse aspecten van deze complexe stoornis heel wat misverstanden en onduidelijkheden blijven bestaan.Dit boek is een poging om wat orde te scheppen en de huidige wetenschappelijke kennis over autisme en autismespectrumstoornis op een rijtje te zetten en te vertalen naar een breder publiek. De auteur gaat ook in op veelgestelde vragen als: komt autismespectrumstoornis almaar vaker voor? Wat is het verschil tussen autisme en het syndroom van Asperger? Wat weten we over de oorzaak van autismespectrumstoornis? Het boek richt zich in eerste instantie naar professionelen en studenten die meer willen weten over autismespectrumstoornis, maar ook ouders en andere geïnteresseerden vinden er hun gading in.
462.4 --- Autisme --- Aspergersyndroom --- Autismespectrumstoornissen --- autisme --- autismespectrumstoornissen --- 606.16 --- autisme (gez) --- 376.44 --- Oorzaken --- Diagnostiek --- Behandelingen --- #KVHB:Autisme --- Autistische kinderen --- 616.2 --- autistische kinderen --- Autisme. --- Orthopedagogics --- Psychiatry --- Developmental psychology --- Autism --- Classification --- Treatment --- Ontwikkelingspsychologie --- Orthopedagogiek --- Psychiatrie --- Wetenschappelijk onderzoek --- Psychologie --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Provincie West-Vlaanderen --- Man --- Natuurwetenschappen --- Volwassene --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling --- Onderzoek (wetenschap) --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Praktische gids voor leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs voor het signaleren van en omgaan met trauma's en verwaarlozing bij leerlingen.
Hechtingsstoornissen --- Trauma --- 467 --- hechtingsstoornissen --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- kinderen --- gedragsproblemen --- emotionele problemen --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Hechtingsproblemen --- Kinderen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Kinderen met gedrags- en gevoelsproblemen --- Emotionele problemen --- psychosociale problemen --- trauma --- Psychotrauma --- Hechtingsprobleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling --- Developmental psychology --- Orthopedagogics
Choose an application
Dit boek richt zich tot professionals in zorg en onderwijs die werken met kinderen en jongeren tussen twee en achttien jaar oud met taalstoornissen. In het klinische veld wordt de term ESM (Ernstige Spraak- en taalMoeilijkheden) gebruikt. Deze kinderen hebben zowel problemen in de communicatie als op andere ontwikkelingsgebieden. Het bestaat uit twee delen: een theoretisch kader, met o. a. een apart hoofdstuk over meertalige taalontwikkeling en in het tweede deel praktische handvatten waarin beschreven wordt hoe de ontwikkeling van taal, sociaal-communicatieve vaardigheden en lezen gestimuleerd kan worden en wat het belang is van ondersteunde communicatie.
orthodidactiek --- taalstoornissen --- 800:159.9 --- 800:159.9 Taalwetenschap. Taalkunde. Linguistiek-:-Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851} --- Taalwetenschap. Taalkunde. Linguistiek-:-Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851} --- Language disorders in children --- Treatment --- Language disorders --- PXL-Education 2015 --- ontwikkelingsneuropsychologie --- taalvaardigheid --- Taalproblemen --- Spraakstoornissen --- Spraakproblemen --- Kinderen --- Taalverwerving --- Diagnostiek --- Begeleiding --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Jeugd --- taalwetenschap --- taalkunde --- Taalprobleem --- Spraakstoornis --- Spraakprobleem --- Kind --- Diagnose --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling --- Jongere
Choose an application
Het puberende brein is in de afgelopen tien jaar hét standaardwerk geworden over de adolescentie. Het is niet meer weg te denken uit de boekenkast van ouders, en wordt net zo gretig gelezen door leerkrachten en andere professionals. Eveline Crone is bekend geworden om haar vernieuwende kijk op de adolescentie, waarbij zij benadrukt dat het niet alleen een periode is van moeilijk gedrag, maar ook een unieke periode van bloei waarin jongeren ontdekken wie ze zijn en hoe zij hun weg vinden in de maatschappij.Deze nieuwe uitgave van de bestseller brengt de lezer op de hoogte van de allernieuwste inzichten uit de hersenwetenschap. Het legt pubergedrag uit aan de hand van alledaagse vraagstukken, zoals het gebruik van sociale media en het maken van studiekeuzes. Aan de hand van recente nieuwsberichten neemt Eveline Crone de lezer mee langs de uitdagingen, risico?s en kansen die pubers tegenkomen en zij geeft handvatten voor ouders, onderwijs en jeugdwerkers.Eveline Crone is hoofd van een van ?s werelds meest vooraanstaande onderzoekscentra op het gebied van hersenen en ontwikkeling. Zij won een indrukwekkende reeks prijzen, waaronder de Spinozapremie. Volgens Opzij was zij in 2017 de invloedrijkste vrouw in de wetenschap. Zij is dé Nederlandse autoriteit op het terrein van puberhersenen. (Bron: https://webwinkel.uitgeverijprometheus.nl/book/eveline-crone)
#SBIB:15G --- Psychologie --- #SBIB:314h330 --- 316.6 --- 316.6 Gedragstheorie. Sociaal gedrag. Sociale psychologie --(gedrag en zelfconcept van het individu in de groep z.o. {159.923.33}) --- Gedragstheorie. Sociaal gedrag. Sociale psychologie --(gedrag en zelfconcept van het individu in de groep z.o. {159.923.33}) --- #SBIB:314H330 --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: jeugd: algemeen --- Hersenen --- Hersenontwikkeling --- Adolescenten --- Fysiologie --- pubergedrag --- hersenontwikkeling --- psychologie --- Adolescent --- Man --- Volwassene --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling --- Developmental psychology --- puberteit --- emoties --- hersenonderzoek
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|