Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Vorig onderzoek (Impe 2006) toonde aan dat Standaardnederlands in Vlaanderen vaak wordt aangezien voor een prestigieuze formele taalvariëteit, terwijl tussentaal het spreektalige equivalent is voor informele situaties. Dit taalattitude-onderzoek wil achterhalen of niet-moedertaalsprekers van het Nederlands in Vlaanderen soortgelijke attitudes hebben, en dus of er een verschil is in taalattitude tussen moedertaalsprekers en niet-moedertaalsprekers van het Nederlands in Vlaanderen ten opzichte van tussentaal en Standaardnederlands. Middelen of methode: Met behulp van de matched-guise techniek meten we de taalattitude van 83 informanten tussen vijftien en achttien jaar oud (42 autochtonen, 41 allochtonen) die allen schoollopen aan het Koninklijk Atheneum in Gent. De informanten beluisteren zowel een tussentalig geluidsfragment als een standaardtalig fragment; de beide fragmenten worden door dezelfde spreekster ingesproken en de inhoud is identiek. Na de fragmenten beluisterd te hebben, geven de informanten op een vijfpuntenschaal (likert-type vragenlijst) een score toe aan 10 persoonlijke kenmerken van de spreker: betrouwbaar, overtuigend, (fysiek) aantrekkelijk, zelfzeker, onderhoudend, (professioneel) succesvol, populair, intelligent, behulpzaam, (sociaal) aantrekkelijk. Tot slot vullen ze een persoonlijke vragenlijst in. Om de taalattitude van de 83 informanten en de verschillen in attitude tussen de drie informantengroepen (gebaseerd op moedertaal, thuistaal en taal onder vrienden) te meten, worden eerst de tien persoonlijke kenmerken apart geanalyseerd. De Wilcoxon Signed Rank Test werd gebruikt om globale verschillen te onderzoeken in de evaluatie van de 83 informanten ten opzichte van het standaardtalig fragment en het tussentaalfragment. De Wilcoxon Rank Sum Test werd vervolgens gebruikt om mogelijke verschillen in attitude te onderzoeken tussen de drie informantengroepen ten opzichte van de twee fragmenten. Na de univariate statistische analyse (elk kenmerk apart), onderzochten we de taalattitudes voor alle kenmerken samen. De descriptieve Hoofdcomponentenanalyse (PCA) gaat daartoe op zoek naar verborgen motivaties achter de antwoorden van de informanten door de tien kenmerken te relateren aan onderliggende dimensies. Als laatste werd de Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) gebruikt om significante verschillen tussen de informantengroepen te vinden. Resultaten: De verschillende analyses tonen aan dat er geen globale significante verschillen zijn in attitude tussen de moedertaalsprekers en niet-moedertaalsprekers van het Nederlands ten opzichte van tussentaal en standaardtaal. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de niet-moedertaalsprekers van het Nederlands voldoende taalkundig geïntegreerd zijn in onze maatschappij (slechts drie van hen leven minder dan vijf jaar in België) en dus over dezelfde attitude beschikken als de moedertaalsprekers. Dit impliceert dat ook zij standaardtaal eerder beschouwen als een status-variëteit en tussentaal sneller aanzien voor de solidaire spreektaal in Vlaanderen (gebaseerd op Impe 2006).
(non-) native speakers of Dutch. --- Flanders. --- Language attitudes. --- Matched-guise research. --- Standard Dutch. --- Tussentaal.
Choose an application
Dit Van Dale Pocketwoordenboek Nederlands als tweede taal (NT2) bevat de 15.000 belangrijkste trefwoorden en de meest gebruikte uitdrukkingen uit het Nederlands. Dit woordenboek is speciaal gemaakt om Nederlands te leren als dat niet je moedertaal is. Door omschrijvingen zonder moeilijke woorden, duidelijke voorbeelden en gebruik van kleur is het een woordenboek waarmee iedereen slaagt. Het woordenboek wordt door docenten aanbevolen. Precies goed* 57.000 betekenissen, voorbeelden en definities * 660 illustraties en informatieteksten * De allerbelangrijkste woorden staan gemarkeerd * Omschrijvingen zonder moeilijke woorden * Een onmisbaar hulpmiddel voor iedereen die Nederlands leert!.
woordenboeken --- NT2 --- Nederlands --- 81'243 --- woordenboek --- vreemde taal - tweede taal- non-native speakers --- Néerlandais (langue) --- Néerlandais (langue)
Choose an application
Linguistics --- Linguistic informants. --- Informants, Linguistic --- Native speakers as linguistic informants --- Linguistic science --- Science of language --- Language and languages --- Fieldwork. --- Methodology
Choose an application
81'243 --- Nederlands --- NT2 --- vreemde taal - tweede taal- non-native speakers --- Schoolbooks - Didactic material --- 838.5 --- PXL-Education 2016 --- Nederlandse taal voor anderstaligen --- handboeken --- leerboeken --- secundair onderwijs
Choose an application
"Estimating native-speaker vocabulary size is important for guiding interventions to support native-speaker vocabulary growth and for setting goals for learners of English as a foreign language. Unfortunately, the measurement of native-speaker vocabulary size has been one of the most methodologically contentious areas of research in applied linguistics, with estimates of adults' vocabulary size ranging from 12,000 words to well over 200,000 words. This book reviews over one hundred years of research, critically examining the methodological issues and findings at each age level from young children to adults, and suggesting solutions. It presents a model organising the factors involved in vocabulary growth and is rich in well-researched suggestions for supporting native-speaker vocabulary learning. It concludes with topics for further research. The research shows that we now have a more stable and coherent picture of what and how much vocabulary native-speakers know, and how this knowledge grows throughout their lives"--
Vocabulary. --- Vocabulary --- Linguistic informants. --- Informants, Linguistic --- Native speakers as linguistic informants --- Linguistics --- English language --- Word books --- Words, Stock of --- Diction --- Lexicology --- Research. --- Ability testing. --- Methodology --- Research
Choose an application
Linguistics --- Linguistic informants --- Linguistique --- Informateurs (Linguistique) --- Fieldwork --- Recherche sur le terrain --- -Linguistic science --- Science of language --- Language and languages --- Informants, Linguistic --- Native speakers as linguistic informants --- Field work --- Methodology --- Linguistic informants. --- Fieldwork. --- -Field work --- Linguistic science --- Linguistics - Fieldwork
Choose an application
81'243 --- NT2 --- Nederlands --- secundair onderwijs --- leerboeken --- vreemde taal - tweede taal- non-native speakers --- Contains audio-visual material --- 838.5 --- Didactics of Dutch --- Schoolbooks - Didactic material --- PXL-Education 2016 --- Nederlandse taal voor anderstaligen --- handboeken
Choose an application
In het eerste deel maak je kennis met de familie Ivanov, die in verschillende situaties een aantal teksten schrijft. Zo leer je geschreven tekstsoorten correct gebruiken. In het tweede deel presenteren we de theorie van de verschillende schrijfvormen die bij de familie Ivanov aan bod kwamen. In dit deel krijg je onder meer via oefeningen het antwoord op vragen als: 'Wat moet er allemaal in mijn brief staan?' en 'Hoe formuleer ik mijn gedachten zo goed mogelijk?' Via het register kan je de schrijfvormen terugvinden.
brieven schrijven --- handelscorrespondentie --- schrijfvaardigheid --- schriftelijke communicatie --- Didactics of Dutch --- schrijfstijl --- PXL-Education 2015 --- schriftelijke vaardigheden --- Nederlands --- secundair onderwijs --- leerboeken --- 844.0 --- Schrijven --- Brieven schrijven --- 485.1 --- 450.8 --- schrijven --- Schriftelijke communicatie --- communicatievaardigheden --- Zakelijk schrijven --- 800.852 --- 81'243 --- Nederlandse taal- en letterkunde --- vreemde taal - tweede taal- non-native speakers --- Schoolbooks - Didactic material --- Stilistiek --- Schriftelijke taalvaardigheid
Choose an application
Linguistics --- Linguistic informants --- Linguistic analysis (Linguistics) --- Language acquisition --- Informateurs (Linguistique) --- Analyse linguistique (Linguistique) --- Langage --- Acquisition --- Informants, Linguistic --- Native speakers as linguistic informants --- Analysis, Linguistic (Linguistics) --- Analysis (Philosophy) --- Grammar, Comparative and general --- Acquisition of language --- Developmental linguistics --- Developmental psycholinguistics --- Language and languages --- Language development in children --- Psycholinguistics, Developmental --- Interpersonal communication in children --- Psycholinguistics --- Methodology --- Language acquisition. --- Linguistic informants. --- Linguistic analysis (Linguistics).
Choose an application
Sociolinguistics --- Linguistic informants --- Interviewing in sociolinguistics --- Methodology --- -Language and languages --- Language and languages --- Language and society --- Society and language --- Sociology of language --- Language and culture --- Linguistics --- Sociology --- Integrational linguistics (Oxford school) --- Informants, Linguistic --- Native speakers as linguistic informants --- Social aspects --- Sociological aspects --- -Methodology --- -Informants, Linguistic --- Sociolinguistics - Methodology
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|