Narrow your search
Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Probleemgeoriënteerd denken in de neurologie. En praktijkboek voor de opleiding en de kliniek.
Authors: ---
ISBN: 9789058981547 Year: 2009 Publisher: Utrecht De Tijdstroom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een verzameling van zulke min of meer karakteristieke verhalen, behorend bij veel voorkomende neurologische aandoeningen. Het begint steeds met een elementair probleem. Aan de hand van vragen wordt de lezer meegenomen naar een steeds vollediger beeld van de klachten, totdat het patroon zich heeft afgetekend. 1 Bewusteloos gevonden2 Op het hoofd gevallen3 Neervallen met stuipen4 Wegrakingen5 Een verwarde, opgewonden oudere6 Ineens niets kunnen onthouden7 Een kwartier sprakeloos8 Een beroerte9 Vader vergeet steeds meer10 Alsmaar overdag in slaap vallen11 Een paar minuten blind aan één oog12 Dubbelzien13 Een scheef gezicht14 Plotseling duizelig15 Steeds moeilijker te verstaan16 Plotselinge, barstende hoofdpijn17 Nooit hoofdpijn en nu steeds meer18 Hoofdpijn en koorts19 Altijd hoofdpijn20 Hoofdpijn in aanvallen21 Pijn aan één kant van het gelaat22 Altijd overal pijn23 Pijn en krachtsverlies in de arm24 Wakker door tintelende handen25 Bevende handen26 Stijf en traag lopen27 De trap niet meer opkomen28 Rugpijn uitstralend naar een been29 Wankel op de benen en vallen30 Pijn in de benen bij staan en bij lopen31 Dove voeten32 Spierpijn of krampen33 Rusteloze benen34 Abnormale houdingen of bewegingen


Book
Developmental coordination disorder : als (ook) bewegen niet vanzelfsprekend is
Authors: ---
ISBN: 9789462922846 9462922845 Year: 2015 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De term Developmental Coordination Disorder (DCD) of Ontwikkelingsstoornis van de Motorische Coördinatie beschrijft kinderen die thuis of op school problemen hebben met taken die motorische vaardigheid vereisen. Het motorische leerproces is verstoord en daarom bewegen deze kinderen onhandig, moeizaam of minder gecoördineerd. De stoornis treedt vaak op in combinatie met andere ontwikkelingsstoornissen, zoals ADHD, dyslexie en autisme. Dit boek wil een wegwijzer zijn voor wie professioneel met deze kinderen in aanraking komt, zoals artsen, verpleegkundigen, psychologen, pedagogen, zorgcoördinatoren in het onderwijs, leerkrachten, logopedisten, ergo- en kinesitherapeuten.Vanuit een aantal concrete voorbeelden verduidelijken de auteurs de problemen die kinderen met DCD ondervinden. Zij zetten de diagnostische criteria voor DCD uiteen en vertalen ze naar de praktijk. Onderzoek en behandeling komen aan bod, met bijzondere aandacht voor visuo-motorische integratie en schrijfmotorische problemen. De auteurs bespreken de therapeutische mogelijkheden en beperkingen, en schetsen het volledige zorgkader. Het boek bundelt ook praktische tips voor thuis en op school. De onderliggende mechanismen van DCD zijn nog onvoldoende begrepen: dat blijkt uit de samenvatting die de auteurs maken van de huidige stand van het wetenschappelijk onderzoek naar DCD.(https://www.acco.be/nl-be/items/9789462922846/Developmental-Coordination-Disorder)


Book
Somatische problemen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789031374793 9789031374809 Year: 2009 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Somatische problemen is een helder en beknopt overzicht van de meest voorkomende somatische problemen bij kinderen en jeugdigen - problemen die niet alleen voor de betrokken jeugdigen heel vervelend kunnen zijn maar ook voor hun directe omgeving. Ieder hoofdstuk van Somatische problemen is volgens een vast stramien opgezet. De auteurs - allen autoriteit op hun vakgebied - typeren het somatische probleem aan de hand van een praktijkvoorbeeld, beschrijven de theoretische achtergronden en mogelijke oorzaken ervan, de diagnostiek, de mogelijkheden voor behandeling, de prognose en preventie. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting en een literatuuroverzicht.In dit deel komen de volgende somatische problemen aan de orde: buikpijn, ontlastingsproblematiek, hoofdpijn, bedplassen, obesitas, eetstoornissen, somatoforme stoornissen, chronisch-vermoeidheidssyndroom, gebitsproblemen, motorische coördinatiestoornissen, voedselallergie en niet-allergische voedselovergevoeligheid, problemen aan de orde: buikpijn, ontlastingsproblematiek, hoofdpijn, bedplassen, obesitas, eetstoornissen, somatoforme stoornissen, chronisch-vermoeidheidssyndroom, gebitsproblemen, motorische coördinatiestoornissen, voedselallergie en niet-allergische voedselovergevoeligheid, infectieziekten, onderdompeling en verdrinking, groeistoornissen, besmettingsbronnen, brandwonden, hyperventilatie, failure to thrive, en slaapproblemen.


Book
DCD-hulpgids voor leerkrachten : achtergrond en adviezen bij de motorische coördinatiestoornis
Author:
ISBN: 9789077671276 Year: 2009 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onder de zorgleerlingen valt ook het zogenaamde onhandige kind. Het kind dat zich minder vanzelfsprekend kan bewegen en daardoor wordt belemmerd in het spelen, leren of zichzelf verzorgen. Het kind dat veel extra moeite en energie moet opbrengen voor vaardigheden die zijn of haar klasgenoten automatisch lijken te ontwikkelen. Het gaat hier over de leerlingen met DCD, Development Coördination Disorder, een stoornis in de motorische coördinatie.


Book
Mijn kind heeft DCD : gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners
Authors: ---
ISBN: 9789020971781 Year: 2007 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Heeft je kind problemen met de uitvoering van zijn dagelijkse bezigheden, omdat het motorisch onder het te verwachten niveau zit dat bij zijn leeftijd hoort? Loopt, kruipt, zit het moeilijker dan andere kinderen? Laat het makkelijker dingen vallen, is het onhandiger, schrijft het moeilijk leesbaar of presteert het slecht op school als het om sport en spel gaat? Misschien heeft je kind wel DCD. DCD (Developmental Coordination Disorder of Coördinatie-Ontwikkelingsstoornis) is een veelvoorkomende ontwikkelingsstoornis. Onhandige kinderen met een zwakke coördinatie hebben natuurlijk altijd al bestaan. Alleen gaf men er vroeger een andere benaming aan. De meest gekende (en nog steeds gebruikte) is 'dyspraxie' of 'ontwikkelingsdyspraxie'. Een kleine vijftien jaar geleden pas is men deze stoornis aandachtiger gaan bestuderen. Sindsdien spreekt men van DCD. Dit boek richt zich in de eerste plaats tot de ouders, maar is eveneens bruikbaar voor leerkrachten en hulpverleners. Dit beschrijft hoe je het beste de weg doormaakt van de diagnose en hoe je als ouder, leerkracht of hulpverlener ondersteunend kunt helpen in de zorg voor deze kinderen en jongeren, thuis en op school.Met talrijke voorbeelden en praktisch bruikbare tips.


Book
Kinderen met NLD : praktische gids voor ouders en leerkrachten.
Author:
ISBN: 9026517009 Year: 2003 Publisher: Lisse Swets & Zeitlinger

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als je als ouder te horen krijgt dat je kind een nonverbale leerstoornis genaamd NLD (Nonverbal Learning Disabilities) heeft, rijzen er een heleboel vragen. Wat houdt het precies in, hoe kun je je kind helpen en hoe kan de omgeving ermee omgaan? NLD is een leerstoornis die tot uiting komt in meerdere probleemgebieden, waarbij het kind motorische, sociale en leerproblemen ervaart. Opvallend is dat kinderen met NLD verbaal zeer sterk zijn, waardoor mensen uit hun omgeving een verkeerde inschatting van hun mogelijkheden maken. Het valt bijna niet op dat het NLD-kind grote moeite heeft zich staande te houden bij veel dagelijkse situaties. Door het kind op de juiste manier te ondersteunen, kunnen veel gedragsproblemen voorkomen of verholpen worden. In dit boek heeft de auteur zoveel mogelijk informatie over NLD verzameld, waarbij ze veel praktijkvoorbeelden geeft die de theorie verduidelijken. Het boek is ingedeeld in drie delen: een algemeen deel waarin allerlei aspecten van NLD aan de orde komen, een deel voor ouders en een deel waarin wordt beschreven hoe leerkrachten om kunnen gaan met kinderen met NLD. In Kinderen met NLD worden veel nuttige tips gegeven om het kind te helpen.


Book
Groepslessen MRT : zorg voor beweging
Authors: ---
ISBN: 9789035232297 Year: 2011 Publisher: Amsterdam Elsevier


Book
Kinderen met Developmental Coordination Disorder : als (ook) bewegen niet vanzelfsprekend is
Authors: ---
ISBN: 9789034191687 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Standaard Uitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De term development coordination disorder (DCD) of ontwikkelingsstoornis van de motorische coordinatie wordt gebruikt om kinderen te beschrijven die thuis of op school problemen hebben met taken die motorische vaardigheid vereisen. Deze kinderen bewegen onhandig, stuntelig, moeizaam, minder gecoördineerd. Het motorische leerproces is bij hen verstoord. Deze stoornis treedt vaak op in combinatie met andere ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD, dyslexie en autisme. Er wordt vertrokken van een aantal concrete voorbeelden van kinderen met DCD om de problemen van deze kinderen te verduidelijken. Met diagnostische criteria voor DCD, zoals opgenomen in DSM IV. Deze diagnostische criteria worden ook naar de praktijk vertaald. Onderzoek en behandeling komen aan bod, met bijzondere aandacht voor de schrijfmotorische problemen van deze kinderen. Therapeutische mogelijkheden en beperkingen worden besproken, maar ook het volledige zorgkader wordt geschetst. Een aantal praktische tips voor thuis en op school werden verzameld. De onderliggende mechanismen van DCD zijn nog onvoldoende begrepen. De huidige stand van het wetenschappelijk onderzoek wordt samengevat.

Keywords

Physiotherapy. Alternative treatments --- motoriek --- kinesitherapie --- ontwikkelingsstoornissen --- motorische ontwikkeling --- schrijfproblemen --- Apraxia --- Flanders (Belgium) --- Psychomotor disorders in children --- DCD --- motorische problemen --- ontwikkelingsproblemen --- psychomotorische ontwikkeling --- 464 --- DCD-syndroom --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- psychomotoriek --- psychomotorische stoornissen --- 415.3 --- DCD (Developmental Coordination Disorder) --- Bewegingsstoornissen (bewegingsproblemen) --- Dyspraxie (DCD) --- Kinderen en adolescenten met een fysieke handicap (spastische kinderen) --- Kinderen --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Motorische problemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Personen met een fysieke handicap (lichamelijk gehandicapten, mindervaliden) --- 376.55 --- Behandelingen --- Developmental coordination disorder --- Diagnostiek --- Kinderen met leerproblemen ; basisonderwijs --- Motorische stoornissen --- Motorische vaardigheden --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- Ontwikkelingsstoornissen --- 606.4 --- developmental coordination disorder --- kinderen --- kinderpsychiatrie --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- kinderen met leerproblemen --- Uitvoerende functies --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: groeistoornissen) --- departement Gezondheidszorg 07 --- motorische stoornissen --- DCD : developmental coördination disorder --- dyspraxie --- Developmental Coordination Disorder --- Zorgverbreding --- Jeugd --- Bewegingsstoornissen --- Motorische stoornis --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Ontwikkelingsprobleem --- Jongere


Book
Motoriek in de basisschool
Author:
ISBN: 9789026246067 Year: 2009 Publisher: Baarn Bekadidact

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur geeft een korte theoretische uitleg van motoriek en ontwikkeling en de samenhang met de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Hij gaat in op motorische problemen en de mogelijke oorzaken daarvan. Vervolgens heeft hij een schap aan oefeningen, tips en aandachtspunten opgenomen waar u direct mee aan de slag kunt.

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by