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Mes amis Paulhan et Gallimard ayant porté au grand jour, en 1942, ce très mince recueil, "Le parti pris des choses", morceaux choisis de proses nées sur mes établis durant la première moitié de mon âge, il en résulta que je me trouvai, peu après, fréquentant certains autres ateliers : ceux de peintres et sculpteurs me traitant en familier, eux aussi, au point de souhaiter tout aussitôt se voir traités par moi, à leur tour, je ne dis pas tout à fait comme des choses, mais enfin à ma manière, c'est sûr. Aussi bien, les chocs émotifs ressentis au contact de cette espèce d'hommes, observés "à l'oeuvre" et dans leurs comportements quotidiens, tant éthiques qu'esthétiques, m'obligeaient-ils, de toute nécessité et d'urgence, à en obtenir, si je puis ainsi dire, raison. Qui sommes-nous ? Où allons-nous ? Que se passe-t-il, en somme, dans l'atelier contemporain ?
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Nicolas Malebranche (1638-1715) fut le principal représentant du cartésianisme en France. Sa pensée se présente comme une audacieuse tentative de synthèse entre la philosophie « moderne » de Descartes et certains thèmes fondamentaux de l’augustinisme. Malebranche est donc un représentant majeur de ce qu’il est convenu d’appeler le « rationalisme chrétien ». Ce livre expose et analyse une série de thèmes qui fournissent des axes directeurs pour la lecture de l’abondante œuvre de Malebranche. Il fait apparaître l’intérêt philosophique des principales problématiques malebranchistes : la théorie de la connaissance et de l’idée; la question de la connaissance de soi; les rapports entre philosophie et religion; la théorie de la causalité appelée « occasionalisme »; la théodicée. Il tente aussi de suggérer les multiples postérités du malebranchisme, qui exerça une influence considérable sur l’ensemble des penseurs européens du XVIIIe siècle.
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En 1609, une jeune religieuse issue de la haute noblesse marseillaise est atteinte publiquement de spasmes à Aix-en-Provence. Elle affirme être possédée par un démon et accuse Louis Gaufridy, prêtre de Marseille, d’avoir provoqué sa possession.
History --- eschatologie --- possession --- France moderne --- Provence --- sorcellerie --- brujería --- escatológia --- Francia moderna --- posesión --- Provenza --- eschatology --- Early modern France --- witchcraft
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Civilization, Modern --- Philosophy --- Serres, Michel --- Serres, Michel, --- Civilization, Modern - France --- Philosophy - France --- Serres, Michel, - 1930-2019 - Interviews --- Serres, Michel, - 1930-2019
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Littérature française --- Édition --- history of literature --- early modern france --- literary genres --- literary forms --- intertextuality --- editorial practices --- French literature --- History and criticism --- French literature. --- 1500-1699
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This resource is about the most sweeping reform in the history of the French monarchy: the creation of assemblies at all levels of administration. The resistance of lords and office holders exposed their hereditary power over commoners, who sought to throw off their subordination when the crisis of the monarchy offered the opportunity in 1789.
Feudalism --- History --- France --- Politics and government --- Absolutist state. --- Berry. --- Early modern France. --- Feudalism. --- Lyon. --- Poitou. --- Provincial assemblies. --- Revolution. --- Social class analysis. --- Venality of Office.
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Le théâtre néo-latin est longtemps resté en marge de l'histoire du théâtre français. Les pièces conservées ont souffert en effet de divers a priori : composées en latin par d'obscurs "Apollons de collège", elles ont semblé scolaires et didactiques ; écrites par des érudits qui ne songeaient pas à la scène, elles ont paru coupées de la création dramatique contemporaine. Depuis quelques décennies, cependant, bien des chercheurs mettent en question ces certitudes. Certains textes font l'objet d'un intense travail d'exégèse et d'édition, d'autres demeurent peu étudiés. L'heure n'est pas encore aux bilans. Le présent volume entend plutôt donner à découvrir une riche production, dont les auteurs ont non seulement exploré des voies originales mais aussi fécondé une part du théâtre français. Une anthologie complète le volume et illustre l'inventivité des dramaturges néo-latins de la Renaissance française.
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Lettering the Self argues that letters in medieval and early-modern France reveal the contours of the pre-modern self. Letters in this period were complicated compositions which, in addition to their administrative and artistic functions, represented the self in relation to its various others: social superiors and subordinates; friends and lovers; teachers and students; allies and adversaries; patrons and supplicants. These relationships were expressed in the content and form of letters: the rule-bound medieval discipline of letter writing structured the expression of interpersonal relationships in exacting ways, and writers navigated its rules to express contradictory and even illicit relations.
Each chapter focuses on a particular epistolary exchange in its intellectual and cultural context, from Baudri of Bourgueil and Constance of Angers, through Heloise and Abelard, Christine de Pizan's participation in the querelle du Roman de la rose, Marguerite de Navarre and Guillaume Briçonnet, to Michel de Montaigne and Étienne de La Boétie, emphasizing the importance of letter-writing in pre-modern French culture and tracing a selective yet significant history of the letter, contributing to our understanding of the development of the epistolary genre, and the pre-modern self.
KATHERINE KONG is an Assistant Professor of French at the University of Tennessee, Knoxville.
French letters --- Latin letters, Medieval and modern --- Self in literature. --- History and criticism. --- French culture. --- French literature. --- Katherine Kong. --- early modern France. --- early modern literature. --- epistolary culture. --- letter writing. --- literary history. --- medieval France. --- medieval literature. --- pre-modern self.
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"Storytelling in Sixteenth-Century France: The Negotiation of Shifting Forms is an innovative, interdisciplinary examination of parallels between the early modern era and the world in which we live today. Readers are invited to look to the past to see how, then as now, people turn to storytelling to integrate and adapt to rapid social change, to reinforce or restructure community, to sell new ideas, and to refashion the past. Like the change that it reflects, the telling of stories is itself a dynamic process, in which narratives are constantly renewed, revised and reformed. The stories of an era not only assume multiple, changing forms, but also surface in unexpected domains that seem, at first, incompatible with the storytelling enterprise: domains like medicine and diplomacy. Identifying the commonalities between the storytelling approach in diverse domains helps us better understand the conventions of a specific time and place (in this case, different decades in sixteenth-century France) while simultaneously revealing sites of resistance where these conventions were tested. This understanding heightens, in turn, our awareness of the stories shaping our own era"--
French literature --- Narration (Rhetoric) --- Storytelling. --- Storytelling --- History and criticism --- History --- France, literary studies, art, music, social change, storytelling, sixteenth-century France, tapestries, stone, modern France, French Wars of Religion, poetry, traditional technique.
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