Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Methodisch handelen lijkt een vanzelfsprekende basisvaardigheid voor professionele hulpverleners. In de praktijk blijkt het voor veel aankomende hulpverleners heel lastig om het concept van methodisch handelen onder de knie te krijgen. Methodisch handelen inzichtelijk biedt daarom de basis voor methodisch handelen. Stap voor stap krijgt de student inzicht in het concept van methodisch handelen, onder meer door de vele voorbeelden. In het licht van de opvatting dat er eerst een goede basis moet zijn gelegd om uit te kunnen groeien naar een zelfbewuste professional wordt theorie wel aangereikt, maar dient niet voortdurend als leidraad.Het boek behandelt de kernbegrippen in een begrijpelijke context voor aankomende hulpverleners in hun eerste jaar. Het laat hen kennis maken met de negen fasen van de plancyclus van methodisch handelen, en geeft hen mogelijkheden om deze plancyclus toe te passen én te relateren aan de verschillende beroepspraktijken.
321.3 --- methodisch hulpverlenen --- professioneel handelen --- Methodieken in de hulpverlening --- Methodiek --- Hulpverlening
Choose an application
322.1 --- 460.7 --- gezinsbegeleiding --- hulpverlening --- jeugdhulpverlening --- methodisch hulpverlenen --- multi-probleem gezinnen --- pedagogiek --- residentiële hulp --- thuisbegeleiding --- thuishulp --- Gezinszorg --- Hulpverlenende instanties
Choose an application
Dit boek van de Amerikaanse psycholoog Gerard Egan behoort sinds het verschijnen van de Nederlandse versie in 1980 tot de klassieke titels voor de beroepsopleiding in de agogische vakken. Ook daarvoor werd Egan's boek in oorspronkelijke editie (The Skilled Helper) al veel gebruikt. De auteur bouwt in zijn werk systematisch een beeld op van de vaardigheden waar het op aan komt in het hulpverleningsproces. Vaardigheden die ieder van ons in meer of mindere mate bezit en van tijd tot tijd aanwendt, maar die bij uitstek tot de kundigheid van de professionele hulpverlener behoren. In de eerste editie van zijn 'Deskundig hulpverlenen' onderscheidde Egan fasen in het hulpverleningsproces, die telkens andere eisen stellen, zowel aan hulpverlener als aan hulpvrager. Om de noodzakelijke vaardigheden makkelijker te kunnen aanleren, ontwierp Egan een hulpverleningsmodel, waarmee een brug werd geslagen tussen theorie en praktijk. In deze grondig herziene versie van 'Deskundig hulpverlenen' wordt het hulpverleningsmodel nader uitgewerkt en uitgebreid met nieuwe gegevens. De oefeningen zijn bedoeld om de vaardigheden van het ontwikkelingsmodel, zoals in 'Deskundig hulpverlenen' omschreven, in de praktijk om te zetten. Inhoudsopgave : Inleiding Een oefenprogramma Effectief hulpverlenen kent acht taken Uw rol als hulpverlener in opleiding: werkelijke problemen behandelen Taken 1 tot en met 8 1. Het maken van een inschatting en het identificeren van het probleem 2. Zich richten op een bepaald probleem. Een begin maken met het exploreren ervan 3. Vaardigheden waarbij de cliënt uitgedaagd wordt, en het ontwikkelen van nieuwe perspectieven. 4. Het stellen van doeleinden 5. Het ontdekken van programmamogelijkheden 6. Het kiezen van de meest geschikte programma's 7. Actie; programma's ten uitvoer brengen 8. Het evalueren van het hulpverleningsproces
Hulpverlening --- Klinische psychologie --- Methodiek. --- Psychologische begeleiding. --- #KVHB:Agogiek --- #KVHB:Hulpverlening --- 305.8 --- 321.3 --- communicatie --- counseling --- gezondheidszorg --- hulpverlening --- methodisch hulpverlenen --- sociale vaardigheden --- sociale wetenschappen --- psychiatrie --- psychiatrische verpleegkunde --- Communicatie --- Methodiek --- Methodologie --- Vaardigheden --- Professionalisering
Choose an application
460.4 --- beroepsorientatie --- hulpverlening --- methodiek --- methodisch hulpverlenen --- sociaal pedagogische hulpverlening --- 364.01 --- Agologie (andragogie) --- Hulpverlening --- 364.044 --- Behandelingen --- Methodiek --- Beroep en opleiding --- Verzorgende beroepen --- Begeleiding --- Therapie --- Preventie --- Beroepsuitoefening --- Beroepen --- Verzorging --- Beroep --- Waardering --- Verpleegkunde
Choose an application
#KVHB:Begeleiding --- #KVHB:Groepswerk --- #KVHB:Jeugdhulpverlening --- #KVHB:Residentiele hulpverlening --- 321.3 --- 460.4 --- groepsbegeleiding --- methodisch hulpverlenen --- methodische praktijkbegeleiding --- orthopedagogiek --- residentiële instellingen --- teambegeleiding --- S2006638.JPG --- groepswerk --- praktijkbegeleiding --- Methodiek --- Beroep en opleiding --- 361.13 --- 371.35 --- Groepswerk --- Supervisie --- RESIDENTIELE HULPVERLENING -- 362.7
Choose an application
Maatschappelijk werk ; methodiek --- Welzijnswerk --- Hulpverlening --- Casestudies --- Probleemanalyse --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Maatschappelijk werk --- 460.4 --- eclectisch --- hulpverlening --- integratief --- maatschappelijk werk --- methodisch hulpverlenen --- postinitieel onderwijs --- 364 --- welzijnswerk --- welzijnswerk, methoden --- cliënten-welzijnswerkers --- hulpverleningsproces --- Beroep en opleiding --- 361.1 --- 361.05 --- 361.2 --- Maatschappelijk werk --- Methodiek --- Vaardigheden --- methodiek --- methodiek. --- Methodiek.
Choose an application
Hulpverlening --- Methodiek. --- methoden van het sociaal werk --- Social welfare methods --- Hulpverlening ; methodiek --- 321.3 --- hulpverlening --- methodisch hulpverlenen --- vraaggestuurde zorg --- zorgverlening --- 364.044 --- Instellingen --- Methodiek --- Zorg --- Zorgplan --- 312.3 --- cliënt-hulpverlener-relatie --- cliëntgericht werken --- verpleegplan (zorgplan) --- vraaggerichte zorg --- welzijnswerk --- zorgenplan --- Verpleegplan --- Systematisch verpleegkundig handelen --- Stagebegeleiding --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Elke hulpverlener kijkt door een bepaalde bril, gebruikt een referentiekader om zicht te krijgen op de problemen van zijn cliënt. Het 'systeemdenken', ontwikkeld in Palo Alto, biedt zo'n kader om de complexiteit van menselijke problemen te verkennen. Mensen maken deel uit van één en meestal meer systemen of netwerken (gezin, familie, team, ...). Om het gedrag van mensen te begrijpen en te veranderen, moet de hulpverlener deze systemen kennen en weten hoe hij daarop in kan grijpen. Dit wordt in het eerste deel toegelicht. Het tweede deel behandelt de communicatietheorie, aan de hand van talrijke voorbeelden uit het dagelijkse leven. Deze theorie helpt de hulpverleners de situaties van de eigen cliënten te analyseren. Deze herziene uitgave hebben de auteurs op diverse plaatsen verder verfijnd -mede op suggesties van gebruikers, onder wie vele cursisten uit vormingsprogramma's en studenten. Uit de inhoud: Mensen en hun systemen (Achtergronden -Eigenschappen van systemen -Omgangsvormen -Spelregels -Loyauteit Context -Identiteit -Grenzen) -Communicatietheorie (Alle gedrag is communicatie -Mensen beïnvloeden met woorden en vooral zonder woorden -Wat ik bedoel, is niet per se waar voor een ander -Als ik wat zeg, zeg ik iets over hoe ik wil dat de ander met mij omgaat -Wie heeft het voor het zeggen, wie Iaat het voor het zeggen hebben ?).
Hulpverlening --- Systeemtheorie --- Communicatietheorieën --- sociale netwerken --- systeemdenken --- sociale psychologie --- communicatie --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- hulpverlening --- feedback --- Communicatie in de hulpverlening --- Loyaliteit (loyauteit) --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- gedrag --- maatschappelijk werk --- 316.77 --- Communicatie --- Netwerken --- Systeem- en communicatietheorie --- S2006141.JPG --- systeemgericht welzijnswerk --- systeemtheorie --- sociaal gedrag --- communicatie in de hulpverlening --- cliënten-welzijnswerkers --- 321.3 --- Open systemen --- methodiek --- methodisch hulpverlenen --- 316.3 --- 364.04 --- Hulpverlening : methodiek --- Sociale netwerken --- 361.1 --- 007 --- 301 --- 301.15 --- 361.2 --- 361.05 --- Methodiek --- Systeemtheorie (sociale wetenschappen) --- Methodiek. --- Hulpverlening. --- Hulpverlening ; methodiek --- Hulpverlening ; omgangskunde --- Systeemtheorie (sociale wetenschappen) ; hulpverlening --- Methoden van het maatschappelijk werk --- Sociologie van sociale dienstverlening --- 304 --- sociale psychologie (gez) --- Communicatietheorie
Choose an application
Ouderen nemen in de huidige maatschappij een steeds prominentere plaats in. Hun wensen en behoeften veranderen en ze wensen zich zo lang mogelijk te blijven ontwikkelen en autonoom te blijven. Deze demografische transitie heeft tevens invloed op de hulpverleners in de ouderenzorg. Het is één van de taken van de ergotherapeut om, rekening houdend met de wensen en behoeften van de oudere en/of zijn omgeving, deze oudere te helpen zo lang mogelijk zijn zelfstandigheid te behouden. Dit boek biedt een basis waarop de ergotherapeut zich kan beroepen om kwaliteitsvol hulp te verlenen. Het beschrijft de valkuilen van bepaalde visies die de maatschappij heeft op deze bevolkingsgroep. De normale veroudering van de oudere persoon wordt op een positief realistische manier besproken, gebaseerd op het kader van de International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF - WHO). De taakgebieden van de ergotherapeut worden gespecificeerd. Het kwalitatief hulp verlenen wordt onderbouwd door theorieën uit het methodisch, cliëntgericht, evidence based en ethisch handelen. Praktijktoepassingen maken het geheel herkenbaar voor zowel de beginnende als de ervaren ergotherapeut. Het boek Ergotherapie in de gerontologie richt zich zowel naar hogeschoolstudenten, als naar hulpverleners in het werkveld en werd samengesteld dankzij een constructieve samenwerking tussen de hogescholen en het werkveld. 1. Algemene aspecten omtrent zorg voor ouderen 2. De valide ouderen 3. De ergotherapeut in een evoluerende maatschappij 4. Kwaliteitsvol handelen als ergotherapeut 5. Specifieke thema's Thema 1: diversiteit en allochtone ouderen Thema 2: pensionering Thema 3: eenzaamheid Thema 4: wonen Thema 5: projectwerking Thema 6: reminiscentie Thema 7: dieren en ergotherapie Thema 8: valpreventie
Eenzaamheid --- Ergotherapie --- Migranten --- Ouderen en dieren. --- Pensioenleeftijd. --- Reminiscentie. --- Vallen --- Wonen --- Ouderen. --- Physiotherapy. Alternative treatments --- bejaarden --- Geriatrics --- gerontologie --- ergotherapie --- Sociology of social care --- hulpverlening --- 615.851.3 --- 324 --- 612.5 --- 614.25 --- bejaardenzorg --- evidence-based practice --- methodisch hulpverlenen --- reminiscentie --- valpreventie --- vergrijzing --- (bejaarden) ((ouderen)) --- Activiteitenbegeleiding (animatie) --- Bejaardenhuisvesting (ouderenhuisvesting, bejaardenwoning) --- Bejaardenproblematiek (ouderenproblematiek) --- Bejaardenzorg (ouderenzorg) --- Dierentherapie --- Ergotherapie (bezigheidstherapie) --- Geriatrie --- Gerontologie (verouderingsproces) --- International classification of functioning, disability and health --- Kwaliteitsbewaking (audit) --- Mantelzorg --- Migrantenproblematiek --- Pensioen --- Reminiscentie --- Transculturele verpleegkunde (interculturele verpleegkunde) --- 364.65 --- 612.67 --- Gerontologie --- Ouderen --- allochtonen --- bejaarden (ouderen) --- bejaardenpsychologie --- eenzaamheid --- ergotherapie (bezigheidstherapie) --- gerontologie (verouderingsproces) --- huisdieren als therapie --- huisvesting --- pensioen --- vallen --- S20080349.JPG --- Werktherapie. Arbeidstherapie --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Ouderengezondheidszorg --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- (zie ook: geriatrie, gerontologie) --- (zie ook: geriatrie) --- 362.6 --- 615.88 --- Occupational therapy for the aged --- Handbooks, manuals, etc. --- Older people --- Care --- Belgium --- Hulpverlening --- Bejaarden --- bejaardenproblematiek --- dieren --- geriatrie --- geriatrische verpleegkunde --- kwaliteitsbewaking --- ouderenzorg --- #SBIB:314H323 --- #SBIB:314H324 --- #SBIB:316.334.3M51 --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: ouderen: gezondheid --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: ouderenzorg en - beleid --- Organisatie van de gezondheidszorg: modellen van therapeutisch handelen
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|