Listing 1 - 10 of 24 << page
of 3
>>
Sort by

Book
'Hadden ze maar geluisterd...' Hoe patiënten en zorgverleners samen medische fouten kunnen voorkomen
Author:
ISBN: 9789081693707 Year: 2012 Publisher: Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie te maken krijgt met zorg is kwetsbaar en afhankelijk. Patiënten moeten er daarom op kunnen vertrouwen dat de zorg die ze krijgen goed en veilig is. Helaas is die zorg niet altijd even veilig. Hoewel geen enkele zorgverlener fouten wil maken, gebeurt dit toch vrijwel dagelijks. In veel gevallen door gebreken in de communicatie met de patiënt en tussen zorgverleners onderling. Soms met dramatische gevolgen voor de patiënt en zijn familie. In 'Hadden ze maar geluisterd...' laat auteur Matthijs Buikema zien dat veel medische fouten voorkomen kunnen worden als de samenwerking en communicatie tussen patiënten en zorgverleners verbetert. Dit vergt een inspanning van zowel zorgverleners als (toekomstige) patiënten. Een inspanning die nieuwe drama's kan voorkomen.

To err is human. Building a safer health system
Authors: --- ---
ISBN: 9780309068376 Year: 2009 Publisher: USA : Institute of Medicine,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Lexicon van medische misverstanden : vooroordelen, halve waarheden en dubieuze behandelingen van A tot Z
Author:
ISBN: 9035129512 Year: 2004 Publisher: Amsterdam : Bakker,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Handboek openheid na incidenten in de zorg : over communicatie, cultuur en peer-support
Author:
ISBN: 9789036826884 9789036826891 Year: 2021 Publisher: Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek draagt bij aan de implementatie van open communicatie door zorgverleners na incidenten of bij klachten. Een open en eerlijk gesprek met patiënten en hun naasten helpt bij het sneller en beter verwerken van de traumatische ervaring, door zowel patiënt als zorgverlener. Het brengt de essentie van openheid na incidenten in kaart en bespreekt de kernelementen van het open gesprek. Het is bedoeld voor iedereen in de zorg die met incidenten, calamiteiten en klachten te maken heeft of kan krijgen. En is daardoor ook waardevol voor cliënten, patiënten en hun naasten.https://www.standaardboekhandel.be/p/handboek-openheid-na-incidenten-in-de-zorg-9789036826884


Book
Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789031382354 Year: 2011 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In opleidingen in de gezondheidszorg wordt in toenemende mate aandacht besteed aan kwaliteitsverbetering en het voorkomen van onveiligheid in patiëntenzorg. Kwaliteit en veiligheid hebben immers een hoge prioriteit. Maar wat betekent het precies om op een transparante wijze kwalitatief goede en veilige zorg te leveren? Welke rol speelt de zorgorganisatie, en hoe kan de arts of verpleegkundige individueel aan veilige patiëntenzorg bijdragen? Hoe worden calamiteiten voorkomen? Maar ook: hoe om te gaan met een gemaakte fout en hoe daarvan te leren? In Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg wordt verhelderd wat kwaliteit van zorg is en wat voorwaarden zijn voor kwaliteitsverbetering.De verschillende dimensies als professionele, organisatorische en patiëntgerichte kwaliteit worden besproken, evenals het onderzoek naar kwaliteitsverbetering en de implementatie in de praktijk. Ondanks het streven naar optimale patiëntenzorg kunnen fouten worden gemaakt. Een apart hoofdstuk is daarom gewijd aan hoe om te gaan met een calamiteit, met oog voor patiënt, organisatie en voor eigen gevoelens. De functies en de mogelijkheden van kwaliteitsverbetering worden in dit boek met tal van voorbeelden uit de klinische praktijk geïllustreerd. Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg is geschreven door vooraanstaande Nederlandse kwaliteitsonderzoekers, -professionals en zorgverleners, die al vele bijdragen hebben geleverd aan daadwerkelijke verbetering van de patiëntenzorg. Met dit boek bieden zij iedere (aanstaande) zorgprofessional de kennis en handvatten om optimale patiëntenzorg na te streven en te reflecteren op de eigen rol hierin.

To err is human : building a safer health system
Authors: --- ---
ISBN: 0309068371 0309515637 0585212732 9780309515634 9780309261746 0309261740 9780585212739 9780309068376 0309132797 Year: 2000 Publisher: Washington, D.C. : National Academy Press,


Book
Medische blunders. Als je dokter een fout maakt
Author:
ISBN: 905617584X 9789056175849 Year: 2004 Publisher: Leuven Van Halewyck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elk jaar sterven er in België ongeveer tweeduizend mensen door een medische fout. Een onbekend aantal patiënten geraakt door een blunder verminkt of gehandicapt. Meer precieze cijfers zijn er niet. Artsen, ziekenhuizen, ziekenfondsen, verzekeringsinstellingen noch het ministerie van Volksgezondheid willen werk maken van een serieuze registratie. Slachtoffers van medische fouten worden geconfronteerd met torenhoge problemen. Dokters schrikken er niet voor terug om dossiers weg te moffelen, aan te passen in de loop van het onderzoek of hun getuigenis af te stemmen op andere beschuldigingen. Medische experts, door de rechtbank aangeduid, houden geen rekening met de klachten van de slachtoffers en spreken zich meestal uit in het voordeel van de arts. Sommige rechters zetten soms de nochtans zeer duidelijk wetteksten volledig naar hun hand. Ziekenfondsen mengen zich pas in het debat als blijkt dat het slachtoffer er al in geslaagd is een bewijs van fout te leveren. Ook bij de Orde van Geneesheren kan een slachtoffer geen verhaal halen, Per jaar wordt één arts op honderd veroordeeld. De vonnissen worden uit de media gehouden., De straffen zijn een lachertje. Zelfs de veelbesproken wet op de patiëntenrechten biedt niet altijd uitkomst. Ondanks de grotere rechtszekerheid krijgen slachtofferorganisaties nog altijd klachten over de manier waarop de wet (niet) wordt toegepast.


Book
Prisma praktisch. : tijdig leren van (bijna-)incidenten.
Authors: ---
ISBN: 9789090234564 Year: 2008 Publisher: Amersfoort Medinsight


Book
Het geneeskundig proces. : klinisch redeneren van klacht naar therapie.
Authors: ---
ISBN: 9789035230651 Year: 2009 Publisher: Maarssen Elsevier Gezondheidszorg


Book
Vergoeding van schade als gevolg van gezondheidszorg
Author:
ISBN: 9789089772640 9089772642 Year: 2012 Volume: 4 Publisher: Kortrijk-Heule UGA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Historiek - 2. Schema van de wet van 31 maart 2010 - 3. Achtergrond : Cijfergegevens. De vraag naar een specifieke aansprakelijkheidsregeling - 4. Inhoudelijke bespreking : Inleidende bepaling. Voorwaarden voor schadevergoeding door het fonds . Het Fonds voor medische ongevallen. Procedure voor het Fonds. Opheffing van de wetten van 15 mei 2007 (art. 33). Wijziging van art. 1 Wet van 16 maart 1954 (art. 34). Inwerkingtreding van de wet (art. 35). Invoeging van hoofdstukken met betrekking tot specifieke categorieën slachtoffers.

Listing 1 - 10 of 24 << page
of 3
>>
Sort by