Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Onze kinderen krijgen steeds vaker etiketten opgeplakt: rekenstoornis, leesstoornis, leerstoornis, ontwikkelingsstoornis... Maar is dat wel terecht? Kinderen zijn niet anders dan pakweg 30 jaar geleden, toch krijgen ze steeds sneller een stoornis toegeschreven. Waarom? De overdiagnosticering dreigt uit de hand te lopen. Steeds vaker krijgen kinderen een etiket zonder dat aan alle diagnostische criteria is voldaan of zelfs zonder een consultatie bij gespecialiseerde hulpverlening. Regelmatig komt deze overetikettering voort uit de drang om elk kind het beste te gunnen. Voorzichtigheid is echter geboden, want etiketten zijn moeilijk te verwijderen: ze laten sporen na, bij de ouders, bij de leerkrachten en vooral bij de kinderen zelf. En ook voor kinderen met echte stoornissen is overdiagnosticering lastig, omdat hun behoeftes en kansen hierdoor verloren dreigen te gaan in de grote massa. Normale kinderen roept op tot een maatschappelijk debat over overdiagnosticering en tot voorzichtigheid. Het is tevens een warme oproep aan volwassenen om meer vertrouwen te hebben in de kracht van kinderen om het beste in zich naar boven te halen en hen de tijd te gunnen om zichzelf waar te maken.
Diagnostiek --- Leerstoornissen --- 464 --- 460.2 --- PXL-Education 2016 --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- kinderen --- diagnostiek --- maatschappijnormen --- Educational psychology --- Teaching --- Orthopedagogics
Choose an application
Een oosters spreekwoord zegt: "Als de leerling bereid is, zal de leermeester verschijnen." Kunnen we zelf bepalen wat we wel of niet kunnen zijn? En wie zouden we willen zijn als we zelf mochten kiezen? Wat zouden we willen bereiken in ons leven, in ons werk en in onze relaties? De regie over ons eigen leven voeren is niet gemakkelijk. Dat komt vaak door het waarden- en normenpatroon dat we hebben opgebouwd en dat ons wereldbeeld is gaan bepalen. Al onze activiteiten zetten we dan tegen die, soms beperkende, patronen af. Inspirerend en innemend beschrijft de auteur hoe alle mensen in staat zijn te worden wie ze willen zijn, door een groeiproces af te leggen in zelfbewustzijn, positief denken, vertrouwen en vastberadenheid. Het is aan ons om die kans te grijpen. Niet afwachtend, maar actief, met het roer stevig in eigen handen en het vizier gericht op de toekomst die we zelf wensen te scheppen. Dat is regisseren pur sang.
PXL-Healthcare 2016 --- maatschappelijk welzijn --- maatschappijnormen --- zelfbeeld --- Empowerment --- Persoonlijkheidsleer --- Netwerkvorming --- Coaching --- Carrièremanagement --- Positief denken --- empowerment --- Zelfzorg --- Sociaal werk --- 361.1 --- Identiteit --- Zelfvertrouwen --- Netwerk (relationeel)
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|