Narrow your search

Library

UGent (2)

DOAJ (1)

UAntwerpen (1)

UHasselt (1)


Resource type

dissertation (1)

periodical (1)


Language

Dutch (1)

English (1)


Year
From To Submit

2012 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Periodical
Open Innovations Association (FRUCT), Conference of
ISSN: 23057254 23430737 Publisher: IEEE


Dissertation
Locatiegebaseerde adverteerdiensten Gepercipieerde effectiviteit van push versus pull en SMS versus applicatie LBA-diensten
Authors: --- ---
Year: 2012 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

InleidingMobiele communicatie heeft het laatste decennium een spectaculaire evolutie gekend. Door de recente technologische ontwikkelingen samen met de snelle proliferatie van de smartphone en het mobiele internet zijn er heel wat nieuwe adverteermogelijkheden ontstaan. Deze masterproef behandelt één van die mogelijkheden, namelijk locatiegebaseerde adverteerdiensten (LBA). Dit zijn diensten die inspelen op de locatie van de consument, in die zin dat de consument automatisch promoties ontvangt als hij in de buurt komt van een winkel of dat hij zelf promoties kan opvragen. De opmars van locatiegebaseerde advertisingdiensten is onmiskenbaar. Zowel de grote internetgiganten zoals Facebook met Check-in deals, Groupon met Now!, Google met Offers en sinds 15 december 2011 Google Plus met Check-in, als de grote mobiele providers zoals Orange en O2, nemen hun posities in voor wat zich aankondigt als een titanenstrijd van de bovenste plank.OnderzoeksvraagIn deze thesis werd onderzoek gedaan naar de wijze waarop de consument het best kan benaderd worden. De berichtgeving kan immers geduwd worden door de marketeer (opt-in push) of opgevraagd worden door de consument (pull). Daarnaast kan de communicatie gebeuren per SMS (MNO) of via applicaties (3P).Bijgevolg luidt de onderzoeksvraag als volgt: Is er een verschil in acceptatie van opt-in push en pull LBA-diensten? Is er bovendien een verschil indien deze LBA-diensten per SMS of per applicatie plaatsvinden?OnderzoeksopzetVia een experimentele within-subject design werd bij 123 respondenten tussen 18 en 29 jaar gezocht naar de gepercipieerde kosten en baten, de gepercipieerde waarde en de gedragsintentie bij deze vier condities. Hierbij werden voor de baten rekening gehouden met de utilitaire en hedonistische voordelen, en voor de kosten met de privacybezorgdheid en de irritatie.ResultatenUit de verschiltoets bleek dat LBA-diensten waarbij promoties geduwd worden na ar de consument gepaard gaan m

Listing 1 - 2 of 2
Sort by