Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Kinderen met een lichamelijke of meervoudige beperking hebben meestal hulp nodig bij de verzorging. Vaak hebben zij meerdere verzorgers die intieme handelingen verrichten die door de kinderen meestal niet als zodanig worden ervaren. Dit kan leiden tot een onderontwikkeld besef van autonomie en lichaamsgrenzen. Wolanda Werkman en Nynke Biegel-Slappendel ontwikkelden hiervoor de methodiek Cirkels van Nabijheid, waarmee kinderen leren zelf hun grenzen aan te geven.. Daarbij is begrip van afstand en nabijheid tot anderen een voorwaarde. De methodiek is inzetbaar voor het aanleren van diverse vaardigheden. Privacy, intimiteit, seksuele ontwikkeling en voor jezelf opkomen zijn concepten die makkelijker te begrijpen zijn binnen de kaders van de Cirkels. Na een uitgebreide casus volgt een theoretische onderbouwing van de methodiek. Vervolgens leren kinderen in tien bijeenkomsten met een speelse opzet onderscheid te maken tussen mensen die heel nabij mogen komen en mensen die verder van hen af staan. Cirkels van Nabijheid is een heldere methode die kinderen met een beperking op weg helpt naar autonomie.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/55/orthopedagogiek/2145/cirkels-van-nabijheid
Social policy and particular groups --- weerbaarheid --- verzorging --- autonomie --- personen met een fysieke beperking --- gehandicapte kinderen --- Intimiteit ; hulpverlening --- 362.3 --- Kinderen met een beperking --- PXL-Social Work 2020 --- lichamelijk gehandicapte jongeren --- kinderen, weerbaar --- hulpverlening --- jeugdzorg --- Kind met een lichamelijke handicap --- Kind met een meervoudige handicap --- Kind met een verstandelijke handicap --- Assertiviteit --- Seksueel grensoverschrijdend gedrag --- Grensoverschrijdend gedrag --- Werkvorm --- Methodiek --- Logopedie --- seksualiteit --- kinderen met een beperking
Choose an application
Het boek heeft als doel iedereen warm te maken om op een speelse manier motorische vaardigheden te oefenen bij personen met een meervoudige handicap. Ook voor hen is bewegen heel belangrijk. In het theoretische gedeelte besteden we aandacht aan de juiste positionering en de lichamelijke beperkingen van de deelnemer. De bedoeling is dat iedereen in een zo comfortabel mogelijke positie van de activiteit geniet. Hierna volgt een brede waaier aan gebruiksklare activiteitenfiches/kijkwijzers, geïllustreerd met foto's. (Bron: www.bvlo.be) In het boek staan groepsactiviteiten voor zowel binnen als buiten waarbij deelnemers liggen, zitten en voortbewegen. Je vindt bv. een zitcircuit, een ganzenbord- en dobbelsteenbewegingsspel, een sleepactiviteit en uitgewerkte bewegingsactiviteiten op rollen en gymballen. De auteurs geven op duidelijke fiches de omschrijving van leuke, doelgerichte oefenstof en bruikbare organisatorische tips. Alles is gekaderd in een groter, sfeervol geheel, wat het aangenamer maakt voor deelnemers en begeleiders.
Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- sport voor personen met een beperking --- personen met een beperking --- personen met een fysieke beperking --- 796.034 --- bewegingsrecreatie --- gehandicapten --- gehandicaptensport --- sport --- 616.5 --- aangepast sporten --- 617.16 --- Beweging --- Bewegingsrecreatie --- Meervoudig gehandicapten --- Personen met een meervoudige handicap (meervoudig gehandicapten) --- beweging --- Gehandicaptensport --- Personen met een mentale handicap --- Veiligheid --- 113704.jpg --- Bewegingsopvoeding ; gehandicapte kinderen --- 796.034 Aangepast sporten. Adapted physical activity --- Aangepast sporten. Adapted physical activity --- Gymnastiek naar doelgroep --- Gehandicapten en Sport --- Gymnastiek naar doelgroepen --- PXL-Education 2014 --- lichamelijke opvoeding --- lichamelijk gehandicapte jongeren --- Bewegen --- Lichamelijke opvoeding --- Gehandicapten --- Sport --- Begeleiding --- Persoon met een handicap --- G-sport --- Persoon met een meervoudige handicap --- Plezier --- ouder --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|